Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Koncept Toyota RAV4 EV s dojazdom 160 km
22. november 2010 @ 14:39:36 CET, poslal k.zechmeister

TOYOTA Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. (TMS) na tlačovej konferencii na autosalóne v Los Angeles prvýkrát predstavila Toyotu RAV4 EV druhej generácie. Počas roku 2011 sa v rámci skúšobnej prevádzky a vyhodnocovaniu vyrobí celkom 35 vozidiel.

Po technickom dokončení by sa vozidlo malo začať predávať od roku 2012. Sériový model bude za reálnych jazdných podmienok vykazovať dojazdovú vzdialenosť 160 km, bez ohľadu na klimatické podmienky a ďalšie okolnosti.

Toyota RAV4 EV „Keď sme rozhodovali o spolupráci pri modeli RAV4 EV, prezident Akio Toyoda chcel použiť nový model vývoja, ktorý by zahŕňal optimalizované a flexibilné prístupy firmy Tesla,“ uviedol Jim Lentz, prezident a prevádzkový riaditeľ TMS. „Výsledkom je hybridné riešenie – nový rozhodovací a schvaľovací proces a spôsob vývoja, ktorý naši technici označujú ako rýchly a flexibilný.“

Vývoja sa ujalo technické stredisko TEMA (Toyota Motor Engineering and Manufacturing North America) v americkom Michigane. Vďaka novému modelu vývoja bolo možné skrátiť dobu potrebnú k vývoju bez kompromisov v otázkach kvality finálneho produktu. Tím vývojárov začal pracovať so sériovým modelom RAV4 súčasnej generácie, ku ktorému v rámci veľkej modifikácie pridal ďalší druh pohonu a doplnil niekoľko menej významných funkcií a kozmetických úprav.

Firma Tesla mala za úlohu pripraviť a dodať akumulátory a ďalšie súvisiace komponenty spĺňajúce konkrétne požiadavky automobilky Toyota v otázkach technického riešenia, výkonu, kvality a životnosti. Toyota zodpovedala za vývoj a vedenie výroby, rovnako tak ako bezproblémové začlenenie nového pohonu.

„Od samotného začiatku sme sa zamerali hlavne na praktické skúsenosti z pohľadu zákazníka,“ uviedol Lentz. „Inými slovami, chceli sme ponúknuť netradičný výrobok bežnému zákazníkovi, dostatočne atraktívny, cenovo dostupný, taký, ktorý dokáže ponúknuť každodennú praktickú využiteľnosť.“

Zameranie na praktickú skúsenosť zákazníkov sa do veľkej miery týkalo jazdných vlastností. V tomto prípade bolo konečným cieľom vytvoriť taký automobil, ktorého jazdné vlastnosti sa čo najviac podobajú bežnému modelu RAV4. Koncept napríklad váži približne o 100 kg viac ako súčasný model RAV4 s motorom V6, viac menej vykazuje prakticky rovnaké zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Navýšenie hmotnosti si vyžiadalo významné úpravy u niekoľko hlavných komponentov a vynútilo si väčšie zameranie na rozloženie hmotnosti. Úprav doznalo zavesenie kolies i riadenie, a ďalej bolo nutné presunúť niekoľko hlavných súčasti na vyrovnanie hmotnosti modulu s akumulátormi. Koncept, ktorý je v súčasnosti podrobovaný testom automobilky Toyota, poháňajú lithium-iontové akumulátory, ktorých využiteľná kapacita je rádovo 30 kWh. Doposiaľ však neboli doriešené niektoré otázky týkajúce sa samotného produktu i príslušného obchodného modelu. Je potrebné rozhodnúť o veľkosti akumulátorov a konečnej kapacite, cenovej politike a plánovaných výrobných objemoch modelu, ktorý chce Toyota uviesť na trh už v roku 2012.

Toyota RAV4 EV Toyota tiež zvažuje rad možností a variant ohľadne miesta konečnej montáže. Vozidlo sa bude i naďalej vyrábať v kanadskom montážnom závode vo Woodstocku v štáte Ontario. Firma Tesla bude vyrábať akumulátory a súvisiace komponenty vo svojom novom kalifornskom závode v Palo Alto. Zatiaľ sa prejednáva spôsob a miesto montáže komponentov Tesla do vozidla.

Model RAV4 EV urobil oproti bežnej Toyote RAV4 niekoľko nápadných zmien v stvárnení exteriéru, ako je napr. nový predný nárazník, maska chladiča, hmlové svetlá a svetlomety. Transformáciu dopĺňa aj nové označenie EV a špeciálne farby laku, ktoré sa pri modeli RAV4 neponúkajú. V interiéri zaujme špeciálne čalúnenie sedadiel, multimediálne prvky na prístrojovej doske, možnosť radenia tlačidlom a ukazovatele na prístrojovej doske. Po sklopení zadných sedadiel ponúkne RAV4 dostatočný batožinový priestor – prechodom na elektrický pohon prepravná kapacita vozidla nijak neutrpela.

V roku 1997 Toyota uviedla na trh model RAV4 EV prvej generácie ako reakciu na požiadavky kalifornskej vlády vyrábať vozidlá s nulovými emisiami (ZEV – Zero Emission Vehicle). Toyota bola taktiež prvým výrobcom, ktorý splnil spoločnú dohodu (Memo of Agreement) ohľadne objemu predaja. Vozidlo poháňané modulom s NiMH akumulátormi vykazovalo jazdný dosah 128 až 177 km na jedno nabitie. V Spojených štátoch sa predalo alebo prenajalo formou leasingu 1484 týchto vozidiel (platí pre modelové prevedenie 1998 až 2003). Plných 746 vozidiel RAV4 EV prvej generácie je stále v prevádzke (viď.: www.toyotarav4ev.com).

„Ukázalo sa, že kľúčom k úspechu je cena a pohodlie. A tak je tomu i dnes,“ uviedol Lentz. „V posledných rokoch sa však veľa vecí zmenilo. Je to hlavne stále silnejší názor, že trvalo udržateľná mobilita si vyžiadala isté náklady, na ktorých sa musia spoločne podieľať automobilky, vládne organizácie i zákazníci.“

Prístup automobilky Toyota k trvalo udržateľnej mobilite stavia na tom, že budúce riešenia mobility v globálnom meradle budú upravované potrebám konkrétnych regiónov alebo trhu, miesto spoliehania sa na jednotlivé modely alebo technológie. Toyota zastáva názor, že žiadna jednotlivá technológia nebude „víťazom“, a že riešenie mobility v oblasti Los Angeles bude pravdepodobne veľmi odlišné od riešenia v okolí Dallasu, prípadne v New Yorku, Londýna alebo Šanghaji.

Komplexná technologická stratégia firmy Toyota stavia na portfóliu, ktoré zahŕňa dlhodobú snahu o presadenie vodíkových palivových článkov, hybridných modelov typu plug-in a elektromobilov poháňaných akumulátormi, samozrejme na pozadí ďalšieho presadzovania kľúčovej technológie hybridných modelov so zážihovým motorom v kombinácii s elektromotormi, ako je napr. model Prius. Toyota oznámila, že spoločne s predstavením sériového modelu RAV4 EV v roku 2012 uvedie na kľúčové globálne trhy i model Prius PHV (plug-in hybrid) a malý elektromobil vhodný pre každodenné mestské využitie. Zároveň najneskôr do roku 2015 uvedie na hlavných svetových trhoch prvé sériové vozidlo pohánané palivovými článkami. Okrem toho Toyota do konca roku 2012 rozšíri vo svete svoje portfólio o sedem úplne nových hybridných modelov (t.j. modelov, ktoré nebudú len ďalšou generáciou tých existujúcich).

Zdroj: TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA/