Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Nahliadnutie do roku 2010
20. jún 2002 @ 13:17:00 CEST, poslal i.pivoluska

Bezpečnosť Dôležitým krokom pre zlepšenie situácie vodičov a dopravcov bolo predstavenie systému „smart card“ tachografu. Pri použití tohto systému je vodič po zasadnutí za volant identifikovaný kartou. Bez kontroly údajov na karte nemôže šoférovať.


  • Vodič
  • Na karte sa znamenávajú hodiny absolvované za volantom ako aj jeho zdravotný stav. Zmeranie tepovej frekvencie a dychová skúška sú podmienky pre povolenie odjazdu. Lekárske záznamy, ako napríklad krvná skupina, závažné ochorenia či alergie sú taktiež uložené na smart karte.
    Používanie bezpečnostného pásu je samozrejmé a taktiež podmienkou pre správnu činnosť vozidla. Pretože pokiaľ si ho vodič nezapne, je rýchlosť a funkčnosť vozidla drasticky obmedzená.
    Počas jazdy monitorujú senzory vo volante pulz a laserové zariadenie pohyb očí. Pri náznaku únavy alebo nevoľnosti je vodič upozornený na potrebu prestávky.
    Poloha vozidla, jeho technický stav a údaje o vodičovi sú neustále kontrolované. Pre vodiča to znamená zvýšenie istoty a bezpečnosti na cestách. Byť v spojení s dispečingom, zákazníkom alebo s ostatnými kolegami je tak bežné, ako sledovanie prístrojov na prístrojovom panely.

  • Vozidlo
  • Okrem zvýšenej bezpečnosti cestnej premávky prispeli informačné technológie taktiež k výraznému pokroku v ergonómii a „obyvateľnosti“ pracovného prostredia vodiča.
    Sedadlo sa automaticky nastavuje pomocou odpruženia a očného laseru podľa hmotnosti a výšky vodiča. Pripraví mu optimálnu viditeľnosť všetkými smermi, automatické nastavenie spätných zrkadiel a v neposlednej rade aj pohodlné sedenie. Pozície všetkých nastaviteľných prvkov sú uchovávané v pamäti pre prípad, že riadiť vozidlo bude ten istý vodič. Spätné zrkadlá a kamery pokrývajú všetky dôležité miesta vrátane „slepých uhlov“. Senzory upozorňujú na náhlu prekážku v okolí vozidla. Nočný vizuálny systém identifikuje pomocou infračerveného žiarenia objekty, ktorí sú bežnými svetelnými lúčmi neviditeľné. Systém automatického udržiavania tempa jazdy zaisťuje bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami a vodič je upozornený, že nastavené údaje vzdialenosti boli prekročené alebo že sa príliš rýchlo blíži k vozidlu pred sebou.
    V prípade ohrozenia stability súpravy, napríklad v zátačkách prechádzaných neprimeranou rýchlosťou, systém elektronického udržiavania stability zníži rýchlosť vozidla a tak predíde kritickej situácii bez zásahu vodiča. Súčasne sa rozsvieti varovné svetlo, ktoré upozorní ostatných vodičov na nebezpečenstvo. V extrémnych situáciách môže systém pre predchádzanie nehodám prevziať niektoré funkcie riadenia za vodiča. To sa týka napríklad prudkého brzdenia v kritických situáciách keď systém zabrzdí vozidlo rýchlejšie, ako by tomu bol schopný vodič.

  • Bezpečnostné opatrenia
  • Pokiaľ už nehode alebo kolízii nie je možné zabrániť, existuje stále šanca pozitívne ovplyvniť jej priebeh, ale všetko je len otázkou zlomkov sekundy.
    Nákladný automobil sa začne pripravovať na nevyhnutnú zrážku s pevnou prekážkou či iným vozidlom. Všetky pasívne ochranné systémy sa v prípade hroziacej havárie samočinne aktivujú. Pomocná brzdová sústava s technicky najväčšou možnou účinnosťou zníži rýchlosť na minimum a zariadenie pre identifikáciu prekážok včas odhadne ich veľkosť a umiestnenie vzhľadom na trasu súpravy.
    Nákladný automobil môže byť vybavený posuvným nárazníkom, ktorý sa nastaví adekvátne k výške a typu prekážky. V prípade osobného vozidla sa posunie dole, aby došlo k nárazu vo výške nárazníku osobného vozidla. Do hornej polohy sa posunie v prípade zrážky so zadnou časťou veľkého automobilu (najčastejšie návesu – klasická situácia na diaľnicach), aby sa zvýšila ochrana pri náraze a deformačná zóna bola účinnejšia. V prípade zrážky s chodcom, alebo iným nechráneným účastníkom premávky, je poloha nárazníku znížená a jeho povrch zmäkčený. Ochranné prvky sú hladké, majú zaoblený tvar a sú vyrobené z poddajných materiálov. Predný nárazník absorbuje podstatnú časť nárazovej energie. Po všetkých stranách nákladného vozidla sú inštalované zábrany proti podbehnutiu osobného automobilu.
    Kabína vodiča nákladného vozidla je vyrobená z kvalitnej ocele a zaisťuje mu pri deformáciách (zo všetkých smerov) dostačujúci priestor na „prežitie“. Sedadlo absorbuje pri náraze čo najviac energie a jeho tvar chráni vodiča pred zranením krčnej chrbtice. Volant a pedále sa v prípade kolízie odsunú z nebezpečnej zóny, v ktorej by mohlo dôjsť k zaklineniu nôh vodiča. Pri havárii sa vypne motor a zastaví sa prívod paliva, elektrické obvody sú prerušené. Dáta o vozidle a bezpečnostných systémov sú uložené v čiernej skrinke, ktorá je prakticky zhodná s rovnakými systémami v leteckej doprave a umožní odbornú analýzu situácie tesne pred, pri a po kolízii. Po havárii vozidlo samo, okamžite a nezávisle na pokyne vodiča, informuje pohotovostné centrum, vyšle presné navigačné údaje o mieste nehody a poskytne nutné dáta o havárii. Komunikačné systémy nákladného automobilu sú súčasťou infraštruktúry systému monitoringu havárií.


    Súvisiace správy

    Najčítanejšie /Bezpečnosť/