Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Toyota GT 86 - vášeň je späť!
29. november 2011 @ 08:14:13 CET, poslal k.zechmeister

TOYOTA Netrpezlivo očakávané športové vozidlo GT 86 sa predstaví 30. novembra 2011 na svetovej premiére na tohtoročnom tokijskom autosalóne. Model GT 86 sa v európskych krajinách začne predávať od leta 2012.

Zaujme predovšetkým jednoznačným zameraním na potreby vodiča. Model navrhnutý so špecifickým dôrazom na najdôležitejšie atribúty klasického športového vozidla sprostredkuje najčistejšiu radosť z jazdy. Dosiahne to vďaka presnej a okamžitej odozve aj na nepatrný pokyn z pedála akcelerátora alebo z riadenia. GT 86 je určený pre všetkých, ktorí si pobyt za volantom vychutnávajú a nepovažujú ho iba za nutnosť.

Nový GT 86 s nízkou a vysoko aerodynamickou karosériou úspešne aplikuje niekoľko konštrukčných riešení a je postavený na úplne novej platforme. Konštruktéri sa zámerne vyhli použitiu veľkého a ťažkého motora s veľkým zdvihovým objemom. GT 86 sa tak vracia k športovým koreňom automobilky Toyota a prichádza so svetovo jedinečnou kombináciou kompaktného vysokootáčkového zážihového motora konštrukcie boxer umiestneného vpredu a pohonom zadných kolies.

Toto jedinečné usporiadanie systému pohonu ide ruka v ruke s dizajnom najkompaktnejšieho štvormiestneho športového vozidla na svete, nízkou hmotnosťou, malou zotrvačnosťou a nízkym ťažiskom pri snahe dosiahnuť čo najlepší pomer výkonu a hmotnosti. Uvedené vlastnosti prepožičiavajú modelu GT 86 živú a dostupnú výkonovú charakteristiku, ktorá je zárukou atraktívnych a ľahko dosiahnuteľných dynamických schopností s minimálnym zapojením elektroniky a maximálnym potešením z jazdy.

Konštrukcia prinášajúca najväčšie potešenie zo športovej jazdy
Vďaka svojej dĺžke 4 240 mm, výške iba 1 285 mm a rázvoru 2 570 mm je nový GT 86 najkompaktnejším štvormiestnym športovým vozidlom na svete.

S ohľadom na optimálne vyváženie je motor umiestnený čo najnižšie a súčasne čo najviac vzadu. To isté platí pre polohu vodiča za volantom. GT 86 sa tak môže pochváliť takmer dokonalým rozložením hmotnosti (v pomere 53:47). Plochá konštrukcia vpredu umiestneného motora s protibežnými piestami ide ruka v ruke s najnižšou polohou vodiča v rámci všetkých sériovo vyrábaných vozidiel tejto značky. GT 86 má vďaka tomu nezvykle nízke ťažisko iba 460 mm.

Toyota GT 86 dokáže maximálne využiť výhodu malých rozmerov, nízkej zotrvačnosti na úrovni superšportov a nesmierne nízkeho ťažiska. Zavesenie so vzperami McPherson vpredu a dvojitými lichobežníkmi vzadu dopĺňajú veľké a výkonné kotúčové brzdy s odvetrávaním v predných aj zadných kolesách s rozmermi 17". Vodič si tak môže v novej športovej Toyote plne vychutnať príkladné správanie počas jazdy, dynamickú agilitu a presné prejazdy zákrutami.

Celosvetovo prvý plochý motor s protibežnými piestami a technológiou D-4S
Atmosférický zážihový motor 2,0 l v GT 86 predstavuje výsledok spoločného vývoja automobiliek Subaru a Toyota. Spája pritom ich odborné technické skúsenosti a spoločné nadšenie pre športové vozidlá. Nanovo vyvinutý štvorvalec Subaru boxer s protibežnými piestami a zdvihovým objemom 1998 cm3 používa technológiu D-4S od Toyoty. Technológia D-4S so súčasným vstrekovaním priamo do valcov a do nasávacieho kanála využíva vysoký kompresný pomer 12,5:1. Výsledkom je vyšší výkon aj krútiaci moment v širokom spektre otáčok motora, avšak bez zvýšenia spotreby paliva alebo škodlivých emisií.

Nový motor so štvorcovou charakteristikou vŕtania a zdvihu (v tomto prípade symbolických 86 x 86 mm) vyvinie maximálny výkon 200 k DIN pri 7000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 205 Nm pri 6600 ot./min. GT 86 tak dokáže ponúknuť dokonalé jazdné vlastnosti.

Plochý zážihový štvorvalec s protibežnými piestami môže spolupracovať buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s automatickou prevodovkou s rovnakým počtom prevodových stupňov. Manuálna prevodovka ponúkne rýchlu a presnú odozvu s krátkymi dráhami radenia a príjemným športovým ovládaním, zatiaľ čo automatická prevodovka bude vybavená športovým režimom radenia s ovládaním pomocou páčok pod volantom.

Výkon bude účinne prenášaný na kolesá zadnej nápravy pomocou samosvorného diferenciálu kvôli optimálnym záberovým schopnostiam počas všetkých jazdných situácií. Systém ABS aj vypínateľný stabilizačný systém VSC bol špeciálne vyladený tak, aby ponúkol dynamickú stabilitu na hranici výkonových možností vozidla s minimálnymi zásahmi do riadenia pre maximálnu radosť z jazdy.

Dizajn s odkazmi na minulosť spájajúci ikonický štýl s funkčnou krásou
Model GT 86 navrhnutý v duchu „neofunkcionalizmu“ spája technické obmedzenia čo najkompaktnejších rozmerov s nízkym ťažiskom a špičkovými aerodynamickými parametrami, ktorými sa inšpiroval vo svete F1. Súčasne prichádza so splývajúcimi líniami, ktoré vyvolávajú spomienky na športové modely Toyota známe z minulosti.

Smelé, jednoduché, ale zároveň ikonické štylistické poňatie zahŕňa dva kľúčové piliere nového dizajnového jazyka automobilky Toyota: dizajnové stvárnenie predných častí (označované ako Under Priority) s lichobežníkovým otvorom v maske chladiča, ktorý upútava pozornosť na spodnú časť vozidla pri snahe dosiahnuť nápadnejší a asertívnejší vzhľad. Ďalej prístup Keen Look zameraný na čisté, inteligentné a expresívne poňatie štýlu.

Nový dizajnový jazyk je ešte viac zdôraznený smelým stvárnením spodnej časti masky chladiča v tvare škorpióna, ktoré prepožičiava modelu GT 86 ešte agresívnejší športový vzhľad. Medzi ďalšie športové prvky patria špeciálne navrhnuté liatinové kolesá s priemerom 17", zadný spojler, zdvojené výfukové potrubia a logo piesta „86“, ktoré poukazuje na jedinečnú konfiguráciu s motorom boxer vpredu a pohonom zadných kolies.

Kokpit úzko zameraný na vodiča predstavuje úplne novú interpretáciu absolútnej podstaty riadenia športového vozidla, pri ktorom sa vychádza z dokonalej ergonómie a funkčnosti všetkých prvkov, s ktorými vodič spolupracuje, aby mohol s GT 86 pracovať rovnako, ako by bol predĺžením jeho tela.

Povrchy operadiel a čalúnenia sú navrhnuté tak, aby ponúkli optimálnu oporu pri akcelerácii aj bočnom zrýchlení. Predné sedadlo bolo navyše vytvarované tak, aby poskytlo potrebné pohodlie, ale zároveň neprekážalo v oblasti lakťa pri manipulácii s radiacou pákou.

Volant s priemerom iba 365 mm (najmenej zo všetkých modelov Toyota v histórii) so semišovým povrchom je výsledkom intenzívneho testovania skúšobnými jazdcami a ponúkne špičkové vlastnosti s maximálnym záberom počas všetkých podmienok, ktoré panujú v kokpite vozidla.

Pri návrhu združených ukazovateľov na prístrojovej doske, ktorej dominuje veľký otáčkomer, bola zvláštna pozornosť venovaná umiestneniu ukazovateľov, použitým značkám a typu písma s ohľadom na optimálnu okamžitú čitateľnosť a viditeľnosť počas športovej jazdy. O jednoznačnom športovom charaktere kokpitu svedčia taktiež obklady imitujúce uhlíkové vlákna, športové čierne čalúnenie strechy, červené švy čalúnenia, „letecké“ kolískové spínače a odľahčené hliníkové pedále.

50 rokov histórie športových vozidiel s motorom vpredu a pohonom zadných kolies
Aj keď model GT 86 bude uvedený na trh ako celosvetovo jediné vozidlo využívajúce konštrukciu s plochým motorom boxer vpredu a pohonom zadných kolies, nemôže o sebe vyhlásiť, že je v tomto smere prvým. Prvenstvo totiž pripadlo Toyote Sports 800 s dvojvalcovým plochým boxerom, teda modelu, ktorý Toyota začala vyvíjať už v roku 1962. Toyota medzitým prešla dlhou históriou výroby atraktívnych športových vozidiel s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, úzko zameraných na vodiča, ktoré si získali nemalú obľubu u zákazníkov a súčasne dosiahli úspechy vo svetovom motoršporte. Krásne kupé Toyota 2000 GT poháňané radovým šesťvalcom 2,0 l, po prvýkrát predstavené na tokijskom autosalóne v roku 1965, pomohlo Toyote pri budovaní povesti výrobcu športových vozidiel po celom svete.

Prvé modely Toyota Celica s poháňanou zadnou nápravou, uvedené na trh v roku 1971, zákazníci oceňovali predovšetkým kvôli agilite. Všetky štyri generácie modelu Supra sa mohli pochváliť radovými šesťvalcami a pohonom zadných kolies. Model MR2, predstavený v roku 1984, si získal zaslúženú povesť jedného z najlepšie ovládateľných športových vozidiel všetkých čias. Model Corolla Levin AE86 si vydobyl povesť vozidla, ktoré rozdáva vzrušenie a radosť za volantom. Preto tiež inspiroval vývoj Toyoty GT 86.

Toyota Corolla Levin AE86 bola charakterizovaná umiestnením motora vpredu, pohonom zadných kolies, kompaktnými rozmermi, nízkou hmotnosťou a dokonalým rozložením hmotnosti. V dobe výroby (1983 až 1987) preto išlo o jasnú voľbu pre automobilové súťaže (rely) aj pre preteky na okruhu.

GT 86 je z podstaty ľahké športové vozidlo ponúkajúce bezprostredné zapojenie vodiča do ovládania vozidla, ktoré je možné ovládať rovnako ľahko, ako by bolo predĺžením tela vodiča. Model dokonale evokuje vzrušujúcu atmosféru poslednej Corolly Levin AE 86 a vďaka širokej ponuke prvkov pre zákaznícke úpravy zdieľa aj prapôvodný cieľ stať cenovo dostupným vozidlom, ktoré sa vyvíja spoločne so svojím majiteľom.

Zdroj: TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA/