Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Toyota odhalila koncept NS4 s plne hybridným pohonom Plug-in
12. január 2012 @ 15:07:11 CET, poslal k.zechmeister

TOYOTA Spoločnosť Toyota Motor Sales, USA, Inc. (TMS) na medzinárodnom autosalóne 2012 (NAIAS) v Detroite odhalila pokrokový koncept NS4 s plne hybridným pohonom Plug-in. NS4 je zhmotnením vízie Toyoty o budúcej mobilite so zameraním na konektivitu a interaktívne rozhranie.

„V dnešnej digitálnej ére sa automobily stávajú ďalším kolieskom v mechanizme digitálnej konektivity,“ uviedol Jim Lentz, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti TMS. „NS4 je ukážkou predstáv Toyoty v otázkach prepojenia človeka a automobilu s použitím technológií, ktoré pokrývajú emocionálne aj racionálne vzťahy – medzi ľuďmi a ich automobilmi, aj medzi automobilmi a spoločnosťou ako takou.“

Konštruktéri automobilky Toyota dostali za úlohu navrhnúť nový koncept strednej triedy, ktorý by bolo možné v roku 2015 uviesť na celosvetové trhy. Verzia konceptu NS4 využívajúca výhradne pohon plug-in hybrid, nezávisle od modelového radu Prius, bola navrhnutá predovšetkým s ohľadom na budúce požiadavky kladené na mobilitu. Zdokonalený systém pohonu NS4 už využíva plug-in technológiu pohonu Hybrid Synergy Drive budúcej generácie, ktorú charakterizujú menšie rozmery a hmotnosť pri celkovo nižšej spotrebe paliva, lepšej akcelerácii a väčšom dojazde v čisto elektrickom režime, avšak pri zachovaní krátkej doby potrebnej na dobitie.

Elegantný a futuristický štýl
Koncept NS4 ukazuje nový štylistický smer značky Toyota, ktorého prioritou je vytvorenie emocionálneho spojenia so zákazníkmi. Štylistické stvárnenie konceptu NS4 odráža nové poňatie aerodynamiky s upraveným sklonom čelného skla, zníženou výškou a posunutím kabíny smerom dopredu. Nápadná maska chladiča v tvare otvoreného lichobežníka je zdôraznená voľne nadväzujúcim spodným spojlerom a svetlami na denné svietenie v tvare krídla, ktoré lemujú nápadne tvarovaný blatník. Zadné svetlá obklopujú boky vozidla v krajných zadných partiách nadväzujúcich na vyduté blatníky, zatiaľ čo krídlová časť zadných svetiel tvorí ostrú hranu pôsobiacu ako zadný spojler. S ohľadom na maximálny výhľad z vozidla sú predné A-stĺpiky veľmi tenké, avšak pri zachovaní vysokej pevnosti pri pôsobení nárazových síl. K ľahkému nastupovaniu a vysokej funkčnosti prispieva použitý profil strechy, karosárske prevedenie liftback a dvere, ktoré sú elektricky vyklápané smerom nahor.

Vyššia konektivita
Vývojový cyklus automobilov trvá približne štyri roky, ale v digitálnom veku sa situácia rýchlo mení. Životný štýl vzájomne prepojených spotrebiteľov robí z vozidla ďalšie komunikačné centrum a tak automobilky musia do svojich produktov začleňovať tie najmodernejšie technológie. Prostriedky na vzájomnú komunikáciu vozidiel sú v skutočnosti tretím najrýchlejšie rastúcim technologickým odvetvím, hneď za inteligentnými telefónmi a tabletami.

Toyota začala spoluprácu s poprednými spoločnosťami z oboru, napr. firmami Microsoft, Intel a Salesforce, v snahe vyvinúť hladko pracujúce rozhranie umožňujúce prepojiť vozidlá pomocou novo vznikajúcich technológií. Táto forma spolupráce zaistí Toyote popredné postavenie v tomto novo vznikajúcom sektore automobilového trhu. Rozhranie „človek-stroj“ (HMI) použité v koncepte NS4 obsahuje používateľské rozhranie s multifunkčnou dotykovou obrazovkou pripomínajúcu svojim vzhľadom aj použitím tradičný inteligentný telefón. Jednoduché a intuitívne ovládanie rýchlo sprostredkuje požadované informácie s minimálnym odvádzaním pozornosti vodiča. Rozšírené ovládanie multimediálnych funkcií a prvkov výbavy vozidla slúži aj na reguláciu sústavy klimatizácie, audio sústavy, dobíjania akumulátorov a ovládanie navigácie. Rozhranie HMI je dokonca schopné „naučiť sa“ uprednostňované voľby a návyky vodiča a predvídať tak odozvy vodiča pri konkrétnych situáciách a v špecifickom prostredí. Koncept je ukážkou skutočne prepojeného vozidla, ktoré ponúka najmodernejšie technológie v podobe ekologického a bezpečného vozidla.

Najmodernejšie bezpečnostné prvky
Koncept NS4 predstavuje novú generáciu bezpečnostného systému na predchádzanie kolíziám (PCS), vrátane ochrany proti nechcenému opusteniu jazdného pruhu a technológií na zamedzenie nárazu do vozidla zozadu alebo stretu s chodcom, ktoré dokážu za určitých okolností predvídať možnosť vzniku nehody a aktívne sa jej vyhnúť. Tento systém PCS používa radar pracujúci v pásme milimetrových vĺn a dvojicu kamier zabudovaných v prednej časti vozidla, prostredníctvom ktorých je možné odhaliť a reagovať na nechcené vybočenie z pruhu, výskyt chodca pred vozidlom alebo iných vozidiel v premávke. Tento systém ďalej vysiela lúče s frekvenciou blízkou infračervenému pásmu s cieľom zlepšiť rozlišovacie schopnosti systému PCS pri jazde v noci. Asistenčný systém pre vodiča aktívne vyvíja brzdnú silu a zasahuje do riadenia, a pomáha tak vyhnúť sa stretu s inými vozidlami, chodcami, prípadne prekážkami na stranách vozovky.

Bezpečnostný systém PCS súčasnej generácie, ponúkaný v množstve modelov značiek Lexus a Toyota, dokáže rozpoznať niektoré objekty vyskytujúce sa na vozovke v smere jazdy. Ak systém PCS rozpozná bezprostredne hroziacu kolíziu, okamžite sa do pohotovosti uvedie brzdový asistent a zobrazí sa varovanie, vrátane zvukového alarmu. Ak PCS vyhodnotí kolíziu ako neodvrátiteľnú, systém ďalej upozorní vodiča prostredníctvom výstražnej kontrolky, výstrahy na obrazovke a akustického signálu, použije brzdy a automaticky pritiahne bezpečnostné pásy vodiča a predného spolujazdca.

Adaptívne svetlomety ADB pomáhajú predchádzať oslneniu vozidiel blížiacich sa v protismere, prípadne aj chodcov. Pomocou kamery zabudovanej za maskou chladiča a funkcie čiastočného odtienenia vo vnútri svetlometov je možné vozovku osvetľovať takmer rovnako ako prostredníctvom diaľkových svetiel a zaistiť tak optimálnu viditeľnosť pri jazde v noci.

Predné veko využíva konštrukciu, ktorá v prípade stretu s chodcom zaistí automatické nadvihnutie zadnej časti veka. Vďaka väčšiemu priestoru pod vekom sa obmedzuje riziko poranenia hlavy chodca v prípade čelného stretu s vozidlom. Toto pokrokové riešenie je výsledkom praktického testovania a overovania s použitím tradičných testovacích figurín aj digitálneho modelu človeka THUMS (skr. Total Human Model for Safety) využitím metódy konečných prvkov.

Systém na monitorovanie mŕtvych uhlov (BSM) využívajúci radar v pásme milimetrových vĺn dokáže odhaliť vozidlo idúce vo vedľajšom pruhu a vizuálne upozorniť vodiča prostredníctvom kontroliek umiestnených v hornej časti prístrojovej dosky.

V čelnom skle, predných bočných okienkach, oknách v dverách a zadnom okne sa uplatnili štyri nové technológie spracovania skla s cieľom zlepšiť viditeľnosť pre vodiča, znížiť spotrebu paliva a zlepšiť efektivitu jazdy v čisto elektrickom režime: Hydrofóbny povlak – sklo s fluoritovým povlakom spôsobuje tvarovú zmenu dažďových kvapiek, čo prispieva k ich rýchlemu stečeniu a lepšiemu výhľadu von z vozidla (rovnaká vrstva je nanesená aj na strešný solárny panel).

Ochranná vrstva proti zahmlievaniu – vysoko účinný materiál na báze živice s výbornou charakteristikou proti zahmlievaniu a predĺženou životnosťou. Vysoko účinná vnútorná vrstva pohlcujúca UV žiarenie – zamedzuje prieniku 99 % škodlivých ultrafialových lúčov typu UVA a UVB.

Protislnečný povlak s vysokou priechodnosťou pre rádiové vlny – znižuje teplotu v interiéri vozidla a zlepšuje funkčnosť elektronických prístrojov.

Vnútorné aj vonkajšie spätné zrkadlá boli nahradené kamerami, ktoré vodičovi sprostredkujú panoramatický výhľad smerom dozadu. Pohľad zo zadnej kamery sa zobrazuje na špeciálnej obrazovke na prístrojovej doske nad displejom navigácie a poskytuje lepší prehľad o situácii za vozidlom než bežné spätné zrkadlá. Panoramatický pohľad na situáciu za vozidlom v spojení so systémom na monitorovanie mŕtvych uhlov (BSM) významne pomáha k zvýšeniu bezpečnosti jazdy.

„Vďaka nepoľavujúcim úspechom našich tradičných vozidiel s hybridným pohonom sme si vytvorili dobrý základ na prijatie našich budúcich pokrokových technológií zo strany zákazníkov,“ uviedol Lentz. „NS4 zhmotňuje trvalé presadzovanie automobilky Toyota ohľadne zvyšovania bezpečnosti, úspornosti premávky vozidla a pohodlia budúcich prostriedkov mobility pre všetkých občanov.“

Zdroj: TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA/