Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
motoršport: Toyota Hilux tretia na rely Dakar 2012
18. január 2012 @ 13:36:42 CET, poslal k.zechmeister

TOYOTA Píše sa nový míľnik v histórii dakarskej rely. Giniel de Villiers (Juhoafrická republika) a Dirk von Zitzewitz (Nemecko) – tím Imperial Toyota – došli s vozidlom Toyota Hilux v najťažšej vytrvalostnej súťaži sveta Dakar 2012 na celkovom treťom mieste v kategórii automobilov.

So súkromným špeciálom Toyota Hilux, postaveným v súlade s novými predpismi pre dakarskú rely, ktoré vstúpia do platnosti až v blízkej budúcnosti, došli až na stupne víťazov, a na prvý pokus tak porazili aj skúsenejších konkurentov – navyše v súťaži, ktorej sa tím Imperial Toyota zúčastnil vôbec po prvýkrát.

Pre De Villiersa a Von Zitzewitza to bolo už tretie pódiové umiestnenie v legendárnej púštnej rely po jej presune do Južnej Ameriky pred štyrmi rokmi – žiadna iná dvojica pretekárskych jazdcov sa na tomto kontinente nemôže pochváliť takou veľkou zbierkou úspechov. Víťazstvo „Ginnyho“ a „Schnietza“ (ako sa títo jazdci priateľsky titulujú) v roku 2009 predznamenalo obdobie nadvlády dieselových motorov, ktoré trvalo až doteraz. Tretím miestom v roku 2012 ukázali na možnosti prototypov so zážihovým motorom a budúcnosť sériových technológií pohonu.

Vozidlo poháňané bežným zážihovým motorom skončilo medzi troma najlepšími naposledy v roku 2009. V súlade s predpismi dakarskej rely budú od roku 2013 favoriti i dnešní víťazi Dakaru taktiež používať motory vychádzajúce zo sériových vozidiel. Tím Imperial Toyota však využil budúcu techniku už v tomto roku.

Tím pod vedením Glyna Halla dokázal pripraviť súťažné vozidlo Toyota Hilux V8 s výkonom 300 k v rekordne krátkom čase – v priebehu necelých 100 dní. Spoločne s partnerským tímom Overdrive tiež zaistil zložitú logistiku spojenú s dakarskou rely a postaral sa o spoľahlivé a bezchybné fungovanie techniky v priebehu rely Dakar 2012.

Posádka sa musela vyrovnať s nástrahami najnáročnejšej dakarskej súťaže v histórii: počas viac než 3 892 kilometrov špeciálnych etáp (celkovo bezmála 9 000 km) preukázal model Hilux V8 svoje schopnosti na všetkých typoch povrchu. Tohtoročný program zahŕňal najrýchlejšie úseky na pevnom piesčitom povrchu a štrkovitých cestách, rovnako ako nebezpečné úseky v pohorí Argentíny, úseky v nadmorskej výške až 3500 m na úpätí Ánd, trasy prepletajúce sa náročným skalnatým terénom kaňonov s obmedzeným fungovaním navigácie, alebo vysoko sa týčiace biele duny Fiambalá. Po prekonaní Ánd cez legendárny priesmyk San Francisco v snehu a ľade sa scenéria Dakaru výrazne zmenila - kamenitá púšť Atacama pripravila pretekárom nové prekvapenia v podobe obrovského množstva prachu, jemného piesku a extrémne mäkkých dún. Peru, ako tretia krajina na ceste do cieľa a v dakarskej súťaži zatiaľ nezmapované, si pripravilo svoje unikátne a doteraz nepoznané nástrahy. S malými a zákernými dunami, tvorenými najmä jemným a mäkkým pieskom, ťažko zápolili aj tí najväčší favoriti. Dakarská rely si zachovala svoj juhoamerický charakter aj v Peru - každý deň znamenal pre súťažiacich extrémne premenlivý terén, ktorý sa mnohokrát menil každým kilometrom.

Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz vytvorili dokonalé spojenie so spoľahlivou technikou. Juhoafričan so svojím nemeckým navigátorom dorazili na štart dakarskej rely so skúsenosťami predstavujúcimi iba 700 kilometrov za volantom upravenej Toyoty Hilux – väčšina konkurentov pritom disponovala skúsenosťami najmenej desaťkrát dlhšími. Dvojica pretekárov neznalá reálnych obmedzení nového vozidla začala opatrne odhaľovať, kam až je možné s ich strojom zájsť. Racionálne uvažovanie sa vyplatilo predovšetkým na dlhokánskych dunách, kde od svojej novej a nevyskúšanej techniky žiadali pokiaľ možno čo najmenej, ale súčasne maximum možného – a tento prístup sa vyplatil. Podarilo sa im prejsť bez poškodenia podvozkových partií i pohonnej sústavy.

„Dakarská rely 2012 pre mňa znamená cestu späť ku koreňom. Po pretekárskom období v kategórii cestovných automobilov som sa dal na terénne súťaže a tím okolo Glyna Halla bol pri tom. V tomto roku som sa do stavby vozidla pustil s plnou vervou v úsilí podeliť sa s tímom o všetky svoje skúsenosti a maximálne im pomôcť. Náš cieľ je jasný - do budúcnosti chceme hrať na dakarskej rely zásadnú rolu. Nikto z nás nečakal, že v tomto kole dosiahneme taký veľký úspech. Ani nedokážem vyjadriť, ako som na členov tímu hrdý. Myslím, že sme vytvorili malý kúsok našej histórie,“ povedal Giniel de Villiers v cieli súťaže Dakar 2012.

Toyota Hilux – technická špecifikácia súťažného vozidla:
Motor: 4,6 litra, V8
Výkon: približne 225 kW (vzhľadom na použitie schváleného reštriktora 35 mm)
Krútiaci moment: približne 500 N.m.
Limit otáčok: 6 800 ot./min.
Max. rýchlosť: 180 km/h
Riadiaca jednotka motora: Cosworth
Prevodovka: 6-stupňová sekvenčná
Brzdy: 320 mm vetrané kotúče so 6-piestovými brzdovými strmeňmi
Zavesenie vpredu: dvojité lichobežníkové so zdvojenými tlmičmi Reiger a pružinami na každej strane
Zavesenie vzadu: tuhá náprava so zdvojenými tlmičmi Reiger a pružinami na každej strane
Zdvih zavesenia: max. 300 mm (podľa pravidiel súťaže)
Hmotnosť: min. 1 937,5 kg (podľa pravidiel súťaže)

Zdroj: TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA/