Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
bezpečnosť: Lexus odhalil výskumný koncept aktívnej bezpečnosti
09. január 2013 @ 11:52:15 CET, poslal k.zechmeister

LEXUS Spoločnosť Toyota Motor Corporation (TMC) so svojou divíziou Lexus na veľtrhu International CES odhalila výskumný koncept pokrokových technológií pre aktívnu bezpečnosť.

Cieľom je prezentovať výsledky prebiehajúceho vývoja v oblasti autonómnych bezpečnostných technológií pre automobily a demonštrovať prístup automobilky Toyota k celosvetovému znižovaniu počtu prípadov zranení a nehôd so smrteľnými následkami.

Koncept postavený na modeli Lexus LS opäť posúva odvetvie k novej epoche technológií pre tzv. integrované riadenie bezpečnosti.

Hlavná stratégia automobilky, označovaná ako „koncepcia integrovaného riadenia bezpečnosti“, chápe bezpečnosť v doprave ako ucelené spojenie ľudí, vozidiel a dopravnej infraštruktúry. Stratégia sa prelína všetkými piatimi prevádzkovými fázami:
• počiatočná fáza, keď sa vodič so svojím vozidlom vydá z parkoviska alebo garáže na cestu,
• systémy aktívnej bezpečnosti, koncipované s cieľom prípadnej nehode zabrániť,
• prednárazové (predkolízne) systémy koncipované tak, aby boli vozidlo a vodič na hroziacu kolíziu čo najlepšie pripravení,
• systémy pasívnej bezpečnosti, ktoré napomáhajú k tomu, aby následky nehody neboli tak závažné,
• záchrana a odozva po výskyte dopravnej nehody.

Kľúčové výstupy tohto výskumu by do budúcnosti mohli viesť k plne autonómnemu vozidlu; víziou konštruktérov však nie je vozidlo schopné jazdy bez pomoci vodiča. Toyota a Lexus skôr pripravujú technológie, ktoré dokážu rozvíjať schopnosti vodiča, pretože schopnejší vodič dokáže viesť automobil bezpečnejšie.

„Vyvíjame modernejšie automatizované technológie, ale súčasne veríme, že vodič musí byť do deja plne zapojený,“ hovorí Mark Templin, viceprezident Toyota Group a generálny manažér divízie Lexus. „Pre značky Toyota a Lexus nie je autonómne vozidlo synonymom pre automobil schopný jazdy bez vodiča, ale vozidlo vybavené inteligentným pomocným pilotom, ktorý je stále v strehu a ktorého schopnosti prispievajú k vyššej bezpečnosti jazdy.“

Výskumný bezpečnostný koncept - pohľad do budúcnosti
Najmodernejší výskumný koncept automobilky Lexus pre bezpečnostné technológie je vybavený celým radom senzorov a systémov automatickej kontroly, ktoré sledujú okolie vozidla, spracovávajú podnety a reagujú na ne. Patrí sem okrem iného polohovací systém GPS, dvojica kamier, radar a monitoring pomocou laserového lúča LIDAR (Light Detection and Ranging). Systémy vo vozidle sú schopné napr. sledovať pohyb objektov v okolí, rozlíšiť zelené svetlo od červeného alebo premeriavať trajektóriu vozidla na ceste.

• Laserový systém LIDAR s rozsahom 360 °, umiestnený na streche vozidla, rozpoznáva objekty okolo vozidla do vzdialenosti cca 70 m.
• Tri farebné kamery s vysokým rozlíšením detegujú objekty vo vzdialenosti až 150 metrov, napr. semafory (pomocou čelnej kamery) alebo blížiace sa vozidlá (pomocou bočných kamier).
• Radary umiestnené vpredu a po stranách vozidla slúžia na meranie polohy a rýchlosti objektov a vytvárajú tak kompletné zorné pole na križovatkách.
• Senzor merania vzdialenosti umiestnený na zadnom kolese meria prejdenú vzdialenosť a rýchlosť vozidla.
• Jednotka na meranie zotrvačnosti (umiestnená na streche) meria akceleráciu a zmeny uhlov s cieľom určovať správanie vozidla.
• Antény sústavy GPS na streche odhadujú uhol a orientáciu, dokonca ešte pred uvedením vozidla do pohybu.

Výskumný koncept slúži ako testovacia platforma zameraná na vývoj systémov schopných zlepšovať kvalitu vnímania okolia zo strany vodiča, pomáhať pri rozhodovaní a celkovo zlepšovať vodičské umenie.

Staviame na desaťročiach vývoja pokrokových bezpečnostných technológií
Výskumný koncept stavia na dlhej histórii automobilky Toyota na poli bezpečnostných technológií a ich postupného vylepšovania. Tieto aktivity zahŕňajú celý rad funkcií, ktoré boli zavedené v mnohých modeloch značiek Toyota a Lexus vrátane protiblokovacieho systému ABS, systému riadenia trakcie (TCS) alebo technológie Smart Stop. Aktívna bezpečnosť sa v poslednom čase posunula na novú úroveň vďaka ďalším pokrokovým funkciám, ako je napr. systém pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA), systém pre monitorovanie slepých uhlov (BSM) alebo prednárazový bezpečnostný systém (PCS).

Lexus LS v modelovom vyhotovení 2013 ponúka celosvetovo najpokrokovejšiu verziu prednárazového bezpečnostného systému A-PCS. Vďaka tomuto systému sa vodič dokáže lepšie vyhnúť kolíziám s ostatnými vozidlami alebo chodcami pri najrôznejších rýchlostiach počas jazdy v meste či po diaľnici, a to aj v noci. V nevyhnutných prípadoch dokáže tento systém následky takýchto nehôd zmierniť. Lexus LS v modelovom vyhotovení 2013 tiež disponuje vylepšenou verziou systému pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA), ktorého senzory pomáhajú sledovať pozíciu vozidla v danom jazdnom pruhu a reagovať na potenciálne nebezpečné situácie. Zdokonalený systém pre monitorovanie slepých uhlov (BSM) so zadným radarom pracujúcim v pásme milimetrových vĺn monitoruje slepé uhly na zadnej strane vozidla (pri rýchlostiach nad 16 km/h) a výstražný systém RCTA (Rear Cross Traffic Alert) zase pomáha upozorňovať vodiča na blížiace sa vozidlá počas cúvania. Adaptívny tempomat (ACC) pri jazde ľubovoľnou rýchlosťou nepretržite sleduje vzdialenosť od vozidiel vpredu a je schopný vozidlo úplne zastaviť, resp. ho po uvoľnení cesty vpredu opäť rozbehnúť prednastavenou rýchlosťou.

Lexus LS 2013 je dokladom pokroku a zdokonalenia automatizovaných technológií vyvinutých počas posledného desaťročia.

Riadime v inteligentnejšom svete
Toyota sa zaviazala venovať novému výskumu integrovaných dopravných systémov (ITS, Intelligent Transportation System), stavajúcich na princípe začlenenia vozidla do okolitej dopravnej infraštruktúry. S cieľom urýchliť vývoj komunikácie medzi vozidlami navzájom aj medzi vozidlami a dopravnou infraštruktúrou spustila Toyota v novembri prevádzku svojho nového skúšobného areálu ITS s rozlohou 8,6 akrov, ktorý sa nachádza v technickom stredisku Higashi-Fuji Technical Center v japonskom Toyota City. Testovacia dopravná infraštruktúra simuluje skutočné cesty a dopravnú signalizáciu vrátane dopravných situácií z reálneho života s využitím skutočných vozidiel, chodcov a kontrolných zariadení.

ITS využíva špeciálne krátkovlnné rádiové signály na zaistenie komunikácie medzi vozidlami navzájom aj medzi vozidlami a dopravnou infraštruktúrou. Dokáže tak varovať pred hroziacou kolíziou aj v rámci širokej oblasti. Poskytované výstrahy:
• hroziaca kolízia na križovatkách s nedostatočným rozhľadom,
• vozidlo prechádzajúce z pruhu do pruhu v slepom uhle iného vozidla,
• náraz do zadnej časti vozidla stojaceho vpredu.

Systém je koncipovaný tak, aby zabránil nehodám s účasťou chodcov a iných vozidiel. Využíva pritom informácie priebežne získavané vozidlom od iných vozidiel, dopravnej infraštruktúry a chodcov. Prepojenie osôb, vozidiel, dopravného prostredia a infraštruktúry s najmodernejšími elektronickými a telekomunikačnými technológiami napomôže k vytvoreniu bezpečnejšieho a efektívnejšieho dopravného prostredia. Skúšobný areál pre inteligentné dopravné systémy Toyota ITS napomôže pri prvom praktickom nasadení stále spoľahlivejších systémov, ktoré Toyota plánuje opakovane testovať spôsobom, ktorý by bolo náročné realizovať na verejných komunikáciách v neustále sa meniacom prostredí.

Vývoj realizovaný v spolupráci
Technológia inteligentných dopravných systémov sa vyvíja v celosvetovom meradle v spolupráci väčšiny najdôležitejších automobilových výrobcov a regulačných orgánov, v súčinnosti s medzinárodnými riadiacimi orgánmi v oblasti ITS. Toyota bude pokračovať s postupným a prírastkovým zavádzaním jednotlivých osvedčených technológií v rámci regulačných, zákonných a spoločenských štruktúr, prípustných v konkrétnej krajine.

V USA je Toyota zapojená do konzorcia pre komunikáciu vozidiel VSC3 (Vehicle Safety Communications 3) v partnerstve CAMP pre predchádzanie nehodám (Crash Avoidance Metrics Partnership), ktoré zahŕňa osem automobiliek venujúcich sa výskumu a vývoju bezpečnostných systémov na podporu vozidiel v rámci dopravnej infraštruktúry, rovnako ako vozidiel na testovanie týchto systémov. Predmetom spoločného výskumu sú prvky výbavy ako napr. elektronické brzdové svetlá pre núdzové situácie, varovanie pred čelnou kolíziou, upozorňovanie na slepý uhol/pri zmene jazdného pruhu, varovanie pri nevhodnom predchádzaní, pomocník pri prejazde križovatkou a pomocník pri odbočovaní vľavo. Výskum a vývoj bude pokračovať v inštitúte TRiNA (Toyota Research Institute, North America) v michiganskom Ann Arbore. Program TRiNA je zameraný na výskum, avšak technická skupina automobilky Toyota v Japonsku sa ďalej zameriava na možnosti vývoja budúcich produktov určených pre automobilový trh.

„Skutočnou pridanou hodnotou výskumných projektov ako tento je posilnenie nášho záujmu v oblastiach, ktoré sa ešte pred niekoľkými rokmi zdali byť nereálnym snom, no teraz sa viac približujú každodennej realite,“ uviedol Templin. „TMC a Lexus považujú úplné vylúčenie zranení a nehôd so smrteľnými následkami za najvyššiu métu, ktorú si spoločnosť usilujúca o mobilitu môže stanoviť.“

Zdroj: LEXUS CZECH & SLOVAK REPUBLIC


Súvisiace správy

Najčítanejšie /LEXUS/