Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Trojročný pilotný projekt technológie Plug-in Hybrid ukončený
17. apríl 2013 @ 13:20:03 CEST, poslal k.zechmeister

TOYOTA Automobilka Toyota, francúzska energetická spoločnosť EDF a metropola Štrasburg oficiálne uzavreli trojročný pilotný projekt technológie Plug-in Hybrid, ktorý bol v Štrasburgu spustený 27. apríla 2010.

Partneri zverejnili konečné závery, vyplývajúce z tohto veľkého ukážkového projektu, ktorého cieľom bolo získať vierohodné informácie o praktickom využívaní vozidiel, vybavených technológiou Plug-in Hybrid od Toyoty, a súčasne podporiť rozvoj verejne prístupnej dobíjacej infraštruktúry.

O účinnosti technológie Plug-in hybrid vypovedajú praktické závery trojročného pilotného projektu, v rámci ktorého používatelia najazdili viac než 4 milióny kilometrov:

• Oproti porovnateľne veľkým vozidlám s bežným zážihovým motorom predstavovala priemerná úspora paliva 46 %, pričom používatelia svoje vozidlá dobíjali v priemere 1,1-krát denne.

• Vierohodne sa dokázala priama súvislosť medzi frekvenciou dobíjania a spotrebou paliva: čím častejšie sa vozidlá dobíjajú, tým je spotreba paliva nižšia.

• Štúdia odhalila, že v prípade dobíjania priemerne 1,6-krát denne predstavuje úspora paliva až 70 % (oproti porovnateľne veľkému vozidlu s bežným zážihovým motorom), čo predstavuje významnú každoročnú úsporu paliva vo výške cca 1 400 eur.

• Vybudovala sa špeciálna dobíjacia infraštruktúra s celkovým počtom 145 dobíjacích miest (9 na parkoviskách a 12 na verejne prístupných miestach).

• Používatelia v 60 % prípadoch dobíjali svoje vozidlá v zamestnaní a v 37 % prípadoch doma. Verejné dobíjacie miesta oceňujú najmä kvôli doplnkovému dobíjaniu.

• Plánované dobíjanie v konkrétnom čase prináša úspory emisií CO2 vo výške 10 – 15 %.

• Priemerné náklady na dobíjanie predstavujú cca 0,30 eura (zahŕňa všetky náklady).

Konečné závery
Oproti porovnateľne veľkým vozidlám s bežným zážihovým motorom klesla spotreba paliva v priemere o 46 %. Tento podstatný pokles spotreby sa dosiahol pri priemernej frekvencii dobíjania 1,1-krát denne.

Projekt vierohodne preukázal, že tí používatelia, ktorí dobíjajú svoje vozidlá častejšie, sú schopní dosiahnuť podstatne výraznejší pokles spotreby než tí, ktorí ich dobíjajú zriedkavejšie. Vezmime si napríklad používateľov, ktorí dobíjajú svoj automobil v priemere 1,6-krát denne. V situácii, keď vozidlo prejde 40 % vzdialenosti v hybridnom režime a 60 % v režime elektromobilu, môže dosiahnuť úsporu paliva až okolo 70 % (oproti porovnateľne veľkému vozidlu s tradičným zážihovým motorom). To predstavuje úspory prevádzkových nákladov vo výške 7,1 eura/100 km, t. j. 1 400 eur ročne (pri predpoklade ročne najazdených 20 tisíc km). Výpočty vychádzajú z priemerných cien benzínu 1,64 eura/liter a sadzieb za elektrinu vo výške 0,12 eura/kWh.

Okrem nižšej spotreby paliva je ďalším prínosom aj menší negatívny vplyv na životné prostredie vďaka väčšiemu podielu jazdy na elektrický pohon, počas ktorej nevznikajú žiadne emisie. Oproti porovnateľne veľkým vozidlám s bežným zážihovým motorom môže pokles emisií CO2 predstavovať až 61 %.

Michel Gardel, viceprezident pre komunikáciu, vonkajšie vzťahy a ekologické záležitosti zo spoločnosti Toyota Motor Europe, k tejto téme uviedol: „Vďaka občanom mesta Štrasburg, ktorí sa tohto projektu zúčastnili, dokázala Toyota zozbierať množstvo cenných údajov, ktoré využije na ďalšie presadzovanie technológie pohonu Plug-in-Hybrid. Toyota vníma túto technológiu ako najlepšie riešenie ekologickej mobility, aké je dnes k dispozícii, a tiež ako dôležitý krok pri vývoji maximálne ekologického vozidla s nulovými emisiami. Prajeme si, aby táto technológia bola ešte dostupnejšia a aby ju prijala aj široká verejnosť.“

Potvrdzujúce výpovede zákazníkov

• Účastníci projektu si postupom času stále viac vychutnávali uvoľnenú atmosféru pri cestovaní.

M. Schoenhentz: „Keď jazdíte mestom na výlučne elektrický pohon, ticho na palube vozidla je jednoducho úžasné. V meste je to veľmi príjemná záležitosť.“

• Okrem kultivovaných vlastností si používatelia rýchlo zvykli na pravidelné denné dobíjanie.

M. Duval: „Kedykoľvek môžem – a ak je to potrebné – systematicky vozidlo dobíjam.“

• Vďaka tejto skúsenosti sú niektorí používatelia o vyspelosti pokrokovej technológie Plug-in Hybrid už presvedčení.

M. Dietrich: „Spočiatku som sa trochu pozastavoval nad zložitým technickým základom vozidla a experimentálnym hľadiskom projektu. Bol som zvedavý, čo z toho nakoniec bude… No nemal som žiadne obavy!“

• M. Dieudonné je nadšeným prívržencom projektu aj technológie, a to do takej miery, že dokonca zvažuje zakúpenie vlastného hybridného vozidla s technológiou Plug-in

M. Dieudonné: „Chceme tento projekt posunúť o krok ďalej. Najprv sme naň pozerali len ako na skúšku, ale praktické skúsenosti ukázali, akým smerom by sa obnova nášho vozidlového parku mala uberať. V súčasnosti uvažujeme, že ho doplníme o vozidlá s technológiou Plug-in. Dokonca rozmýšľam o zakúpení hybridného vozidla s technológiou Plug-in pre svoju vlastnú rodinu.“

Technológia hybridného pohonu Toyota Plug-in Hybrid
Vozidlá s technológiou Plug-in Hybrid ponúkajú to najlepšie z oboch svetov, t. j. vhodne spájajú výhody elektromobilov a vozidiel s hybridným pohonom. Vozidlo typu PHV od Toyoty využíva rovnakú architektúru plne hybridného systému pohonu ako klasický Prius, v tomto prípade však s výkonnejším akumulátorom, ktorý možno dobíjať z vonkajšieho zdroja energie (napríklad v domácnosti). Na krátke až stredné vzdialenosti sa vozidlo dokáže ticho a s nulovými emisiami pohybovať vo výlučne elektrickom režime (EV). Na dlhších trasách využíva hybridný režim pohonu (HV), kedy kombinuje zážihový motor s elektromotorom a dosahuje vynikajúce jazdné vlastnosti pri nižšej záťaži na životné prostredie. Veľkou výhodou pre zákazníka sú aj nízke náklady spojené s vlastníctvom vozidla Prius Plug-in, ktoré úzko súvisia s hybridnou technológiou pohonu.

2012 – komerčné nasadenie hybridnej technológie typu Plug-in
Toyota na začiatku roku 2012 uviedla Prius Plug-in na japonský trh, po ktorom nasledovali premiéry v Severnej Amerike a Európe. Doposiaľ sa predalo cca 31 100 vozidiel typu Plug-in, čo je 1,5-krát viac, než predstavoval predaj modelu Prius počas prvého roku, keď sa toto vozidlo po prvý raz ponúkalo po celý rok (2000). V Európe predstavuje doterajší tohtoročný predaj 4 417 vozidiel (predaj sa začal až v lete 2012).

V rámci ďalšieho vývoja vozidla pre komerčné využitie sa brali do úvahy aj názory používateľov, vyplývajúce z ukážkového projektu v Štrasburgu:

• Dojazd vo výlučne elektrickom režime sa predĺžil o 25 % na 25 km. Táto vzdialenosť je nielen optimálnou voľbou z hľadiska dojazdu, výkonu a pomeru hmotnosti a ceny vozidla, ale zároveň spĺňa potreby až 80 % ciest, ktoré európski vodiči absolvujú.

• Flexibilita jazdy výlučne na elektrinu (EV) sa ešte zvýšila vďaka tlačidlu na prepínanie medzi režimami EV (elektromobil) a HV (klasický hybrid), a tak si používatelia môžu v meste sami zvoliť jazdu výlučne na elektrinu. Jednou z predností, ktoré zákazníci často uvádzajú, je odbúranie obáv z krátkeho dojazdu, pretože v prípade vyčerpania akumulátora sa automaticky zapína režim HV.

• K jednoduchšiemu používaniu dobíjacieho kábla prispelo zníženie jeho hmotnosti o 26 %.

• A v neposlednom rade sa o 10 % zväčšil objem batožinového priestoru, ktorý je teraz porovnateľný s modelom Toyota Prius tretej generácie (443 litrov namiesto 403 litrov).

Hlavné zistenie ohľadne dobíjacej infraštruktúry
Spoločnosť EDF teraz disponuje kľúčovými výhodami vo svete elektrickej mobility: je globálnym poskytovateľom elektrickej energie, má znalosti elektrorozvodných sietí a neodškriepiteľné skúsenosti s optimalizáciou celej dobíjacej infraštruktúry a minimalizáciou odberových špičiek.

S podporou svojej dcérskej spoločnosti Electricité de Strasbourg (ES group) dokázala spoločnosť EDF doplniť dobíjaciu infraštruktúru, používanú v rámci projektu, o množstvo vysokopokrokových riešení. Jedno z týchto riešení automaticky posúva čas dobíjania vozidla na dobu mimo odberovej špičky, čo sa odráža v nižších nákladoch na elektrinu. Vďaka službe monitorovania cez internet si používatelia môžu sami overiť, že priemerné náklady na dobitie neprekračujú sumu 0,30 eura.

V záujme ešte príjemnejšieho používania vyvinula EDF spoločne so svojou dcérskou spoločnosťou Sodetrel aplikáciu pre inteligentné telefóny, ktorá umožňuje vyhľadať v meste dobíjacie miesta a overiť ich dostupnosť.

V súvislosti s vlastným dobíjaním máme spätnú väzbu od používateľov, ktorí údajne oceňujú trvalé pripojenie kábla na dobíjacom mieste, či už doma alebo v zamestnaní. Pomocný kábel je potrebný aj v prípade príležitostného použitia na verejných dobíjacích miestach.

Michel Couture, riaditeľ pre elektrickú mobilitu zo spoločnosti EDF, víta túto cennú spoluprácu aj skúsenosti, získané počas trojročného ukážkového projektu: „Zhromaždené údaje umožnili spoločnosti EDF lepšie zadefinovať ponuku v oblasti mobilných služieb v súlade s očakávaniami zákazníkov.“

Metropola Štrasburg
Toyota Prius Plug-in v Štrasburgu Tento trojročný ukážkový projekt v partnerskej spolupráci so spoločnosťami Toyota a EDF umožnil mestskej oblasti Štrasburg získať potrebnú spätnú väzbu na rozvoj verejnej dobíjacej infraštruktúry. Vďaka tomuto experimentu boli elektromobily a hybridné vozidlá s technológiou Plug-in v mestskom prostredí postupne prijaté obyvateľmi za svoje. Vybudovaním verejných dobíjacích miest sa zmiernili potenciálne obavy používateľov z krátkej dojazdovej vzdialenosti a je nevyhnutné nimi doplniť domáce dobíjacie miesta. Projekt taktiež pomohol lepšie pochopiť súvislosti medzi dobíjaním vozidiel a zaťažením elektrorozvodnej siete.

Mestská oblasť Štrasburg sa dnes posúva ďalej zapojením do cezhraničného programu CROME (Cross Border Mobility for Electric Vehicle). Nainštalovali sa nové zásuvky, vyhovujúce európskym normám pre elektromobily, z ktorých niektoré umožňujú úplné dobitie elektromobilu už za dve hodiny. Tieto nové dobíjacie miesta uvítajú používatelia elektromobilov aj hybridných vozidiel s technológiou Plug-in.

„Motiváciou musí byť rozšírenie siete. Problém však v súčasnosti spočíva vo vybudovaní dostatočne hustej siete a v rýchlosti dobíjania vozidiel tak, aby motoristi mohli zvoliť optimálny spôsob prepravy pri použití čo najekologickejšieho vozidla,“ komentuje Alain Fontanel, zástupca starostu mesta Štrasburg a viceprezident pre financie, zodpovedný za elektrickú mobilitu v mestskej oblasti Štrasburg.

Zdroj: TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA/