Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štatistika: Výsledky ZAP SR za rok 2013 a prognóza na rok 2014
02. máj 2014 @ 07:59:57 CEST, poslal j.čík

Zväz automobilového priemyslu SR Posledný aprílový deň usporiadal Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) tlačovú konferenciu v nových priestoroch spoločnosti Matador Group na Bojnickej ulici v Bratislave.

Automobilový priemysel v číslach
Výrobe automobilov na Slovensku sa v roku 2013 podarilo posunúť nastavenú latku ešte o kúsok vyššie. Podarilo sa prekonať aj vlastný rekord vo výrobe áut na počet obyvateľov. Celkovo hovoríme o naozaj dobrých číslach nášho najvýznamnejšieho priemyslu za uplynulý rok.

Výsledky za rok 2013
Na Slovensku sa ešte nikdy nevyrobilo za jeden rok viac automobilov ako to bolo v minulom roku. Po finálnom spočítaní áut, ktoré zišli z liniek v troch našich automobilkách, sme sa dostali na číslo 987 718, čo splnilo predpovede odborníkov o raste produkcie. Percentuálne to znamená nárast výroby o 6,6 % za rok 2013 oproti roku 2012. V tomto roku je predpoklad, že výroba nebude navýšená, ale zostane naďalej vysoko nad hranicou 900 tisíc automobilov. Podľa údaj Zväzu automobilového priemyslu SR je Slovensko stále svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1 000 obyvateľov, svoj rekord (171 v roku 2013) sme navýšili na 182 vyrobených vozidiel.

Firmy pôsobiace v automobilovom priemysle produkujú až 26 % celkového slovenského exportu. V reči peňazí je podiel automobilového odvetvia 4,5 miliardy eur na pozitívnom salde SR. „Veľkou bariérou ďalšieho rozvoja je nedobudovaná cestná sieť smerom na východ. Podľa regionálneho rozloženia vidíme, že tri štvrtiny dodávateľov do automotive sú situovaní po Žilinu a Banskú Bystricu,“ hovorí prezident zväzu, Jaroslav Holeček. Počet firiem v segmente sa za uplynulý rok zvýšil z 274 na 316. Pričom až 242 pôsobí v západnej časti Slovenska.

Predaj nových automobilov
V prvom štvrťroku 2014 sa registrácie nových osobných automobilov dostali vždy nad úroveň čísiel z minulého roka. Pozitívny trend tak zaznamenávajú štatistiky za posledných 5 mesiacov. „Oproti prepadom predaja v minulom roku je to optimistický posun, lebo aj keď zohľadníme väčší nákup áut pre štátnu správu, ostaneme stále v plusových hodnotách v medziročných porovnaniach,“ hodnotí Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu. “Motorizácia na Slovensku má veľký potenciál, obmedzuje ju skôr zaostávajúca infraštruktúra.“ Za rok 2013 narástol počet automobilov na 1000 obyvateľov na 348. Je to o vyše 7,4 % viac ako v roku 2012 (324).

2014 - rok rozvoja automobilového priemyslu
Duálne vzdelávanie, veda a výskum pre priemysel a podpora subdodávateľského odvetia automobilového priemyslu – sú hlavné strategické ciele ZAP SR na rok 2014. Zväz automobilového priemyslu SR chce v tomto roku naštartovať viacero aktivít, ktoré napĺňajú tieto ciele a ktoré počas minulého obdobia dôkladne pripravoval.

Vzdelávanie pre zamestnanie
Nevyhnutnosť reformy školského systému, ktorý bude viac napojený na potreby zamestnávateľov sa stala prioritou číslo jeden pre ZAP SR. Jaroslav Holeček, prezident zväzu, hovorí: „Pre zabezpečenie rozvoja Slovenska vo všetkých odvetviach v horizonte 5 rokov je potrebných 320 000 nových zamestnancov, z toho 75% na obnovu tých, ktorí odídu do dôchodku. Zamestnávateľom do dôchodku ročne odíde viac ako 33 000 kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných pracovníkov, zo stredných škôl však vyjde iba 5000 kvalifikovaných pracovníkov, ostatní pokračujú v štúdiu na vysokej škole alebo sú nezamestnaní, pretože vyštudovali odbor, ktorý hospodárstvo nepotrebuje alebo sú kvalitatívne nepoužiteľní. Pre nás je transformácia školského systému, od správneho rozhodnutia žiakov základnej školy až po kvalitnú prípravu absolventov škôl otázkou prežitia.“ Riešením má byť štátom podporovaný projekt transformácie odborného vzdelávania a prípravy, do ktorého je ZAP SR aktívne zapojený.
„V septembri rozbiehame pilotné projekty s prvkami duálneho vzdelávania na stredných školách,“ dopĺňa viceprezident ZAP SR pre vzdelávanie, Július Hron. „Našou snahou je získať čo najviac firiem, ktoré si budú svojich zamestnancov vyberať už na školách a poskytovať im praktickú výučbu vo svojich prevádzkach.“ Reformu stredného odborného školstva inicioval zväz už v roku 2012.

Veda a výskum previazané na prax
„Veda a inovácie nie sú prepojené s potrebami nášho najdôležitejšieho priemyslu,“ hodnotí šéf zväzu. Hlavnú zmenu vidí Holeček v spoločnom prístupe k investíciám do vedy a výskumu, ktorý je v súčasnosti základom kvalitného dodávateľského vzťahu: „Odberatelia v automobilovom odvetví totiž vyžadujú viac komplexné dodávky, ktoré už zahŕňajú inovácie a posúvajú ich finálny produkt o priečku vyššie.“

V roku 2014 podniknú členovia ZAP SR prvé konkrétne kroky k napĺňaniu Národnej stratégie hospodárstva na základe využitia poznatkov vedy a výskumu (RIS3), ktorú Európska komisia vyhlásila za najlepšie spracovanú v rámci členských krajín. Strategickým cieľom zväzu je aj vytvorenie národného technologického inštitútu, v ktorom by viacero firiem mohlo zdieľaním nákladov a technológií participovať na výskume a inováciách pre svoj biznis. „Oproti svetu máme veľmi malý podiel podnikových výdavkov na vedu a výskum, preto je potrebné lepšie motivovať slovenské spoločnosti, aby investovali viac do vývoja,“ dodáva Holeček.

Rozvoj subdodávateľov – šanca pre Slovensko
Potenciál ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu je v jeho subdodávateľskej oblasti. Multiplikátor priemyselnej produkcie pre automotive poukazuje na rezervy, ktoré máme v domácej produkcii oproti dovozu. V prospech Slovenska hovorí aj prieskum poradenskej spoločnosti PwC Slovensko. medzi subdodávateľmi automobilového priemyslu. Peter Mrnka, direktor PwC: „Až 23 % firiem deklarovalo úmysel preniesť časť výroby zo zahraničia na Slovensko v tomto roku. Rovnako pozitívne hodnotíme rastúci trend lokalizácie nákupov dodávateľov na Slovensku.“

Zväz automobilového priemyslu vytvoril nový poradný orgán „Grémium dodávateľov“ pre divíziu subdodávateľov. „Najväčšie bariéry v rozvoji odvetvia vidíme vo vzdelávaní, aplikovanej vede a výskume a dobudovaní diaľničnej siete na východe krajiny,“ sumarizuje Štefan Rosina, prvý výkonný viceprezident ZAP SR.

_______________________________________________________________________
Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) vznikol dňa 22. 6. 1993 v Bánovciach nad Bebravou. Je to dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločností, podnikov, výrobných družstiev a ďalších právnych subjektov). Je členom európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA. Momentálne zastupuje záujmy 161 právnych subjektov, ktoré pôsobia v oblastiach: výskum, vývoj, výroba a predaj automobilov, motocyklov alebo ich súčastí, dovoz motorových vozidiel, projekcia a výroba náradia pre automobilový priemysel a príprava odborníkov v rámci odvetvia automotive. Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 12 percent hrubej produkcie Slovenska, zamestnáva priamo vyše 60.000 ľudí a podieľa sa 26 percentami na celkovom exporte SR.

Zdroj: ZAP SR


Súvisiace správy

Najčítanejšie /Zväz automobilového priemyslu SR/