Stratégia spoločnosti Iveco v súvislosti so znižovaním spotreby paliva je zameraná na dva zásadné faktory: Vozidlo a vodič.
Iveco cestu k úsporám začalo už vozidlom EcoStralis a pokračovalo radom Stralis Hi-Way Euro VI, ktorý v porovnaní s ťahačom Stralis, model 2007, dosahoval celkové úspory paliva 10 % (potvrdené TÜV). Teraz pomocou niekoľkých zásadných vylepšení dosahuje zredukovanie spotreby o ďalšie 2 %. K týmto zdokonaleniam patrí Eco-Roll, ktorým sú vybavované vozidlá s automatizovanými prevodovkami, vylepšený tepelný manažment motora a nový olej s nízkou viskozitou.
Eco-Roll je systém, ktorý umožňuje vozidlu využívať zotrvačnosť pri jazde dolu miernym kopcom. Systém vyhodnocuje sklon cesty a ak je to výhodné, „rozpojí“ pohonnú sústavu, takže vozidlo dolu svahom roluje na neutrál. Na konci klesania Eco-Roll vypočíta a zvolí optimálny prevodový stupeň a znova zapojí hnacie ústrojenstvo do činnosti.
Vylepšený tepelný manažment motora v kombinácii so zavedením nového syntetického maziva SAE 0W-20 umožňuje zvýšiť mechanickú účinnosť motora a tým ešte väčšmi znížiť spotrebu paliva.
Týmito novinkami budú vybavené všetky vozidlá Stralis s motormi Cursor 11 a 13.
Kým tieto vylepšenia sa týkajú ekonomiky prevádzky vozidla, iné sú zacielené na výkon vodiča: Efektívnym spôsobom jazdy možno totiž dosiahnuť rovnakú alebo dokonca vyššiu úsporu paliva, ako technologickými riešeniami.
Vyhodnocovanie štýlu jazdy Driving Style Evaluation (DSE), ktoré bolo úspešne aplikované v ťahačoch Stralis s motormi Cursor 11 a Cursor 13, je teraz k dispozícii aj pre podvozky 4x2, resp. 6x2 a čoskoro bude rozšírené aj na verzie vybavené motormi Cursor 9.
Iveco vyvinulo DSE, aby umožnilo vodičom zlepšovať štýl jazdy v reálnom čase. Funguje ako plnohodnotný, efektívny inštruktor jazdy priamo v kabíne. Systém spracúva získané dáta a poskytuje dva typy spätnej väzby, ktoré majú pomôcť jazdiť hospodárne: Vyhodnotenie súčasného štýlu jazdy zobrazené na displeji prostredníctvom zrozumiteľnej a intuitívnej grafiky a návrhy, ako dosiahnuť nižšiu spotrebu. Tento systém pomáha dosahovať významné úspory paliva, a to 5 % u skúsených vodičov a až 12 % u menej skúsených vodičov.
DSE je v ponuke spolu so systémom Driver Attention Support (DAS), ktorý neustále monitoruje pozornosť šoféra. Sleduje pohyb volantu a ak zistí náznak ospalosti, zvukovým a vizuálnym signálom upozorní vodiča, aby si spravil prestávku.
Pokiaľ ide o náklady na údržbu, interval výmeny filtra pevných častíc (DPF) bol pri motoroch Cursor 11 a 13 predĺžený zo 450 000 na 600 000 kilometrov, takže v tomto parametri sú vozidlá Iveco najlepšie vo svojej triede.
Štýl jazdy spolu s inováciami vozidla môže pri najazdení 150 000 km ročne usporiť na celkových nákladoch priemerne 4500 € v priebehu troch rokov.
A napokon v oblasti lepšieho manažmentu nákladov na palivo zavádza Iveco pre ťahače Stralis 4x2 a 6x2 prídavnú 260-litrovú zadnú palivovú nádrž, ktorá umožňuje 8 nových konfigurácií, takže celková maximálna kapacita nádrží sa dá zvýšiť až na 1580 litrov. Vďaka tomu možno optimalizovať zastávky na tankovanie a dopĺňať palivo na lacnejších čerpacích staniciach.
Zrealizovanie týchto vylepšení ešte viac posilňuje trvalú stratégiu starostlivosti o zákazníkov spoločnosti Iveco s cieľom znižovať celkové náklady na vlastnenie vozidla. Navyše tieto vylepšenia potvrdzujú, že Iveco Stralis je produkt s pridanou hodnotou, vybavený tými najmodernejšími technológiami, a teda predstavuje vynikajúce riešenie pre každého, kto podniká v doprave.
Zdroj: Iveco Czech Republic, a.s.