Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Sedadlá Volvo znižujú riziko poranenia krčnej chrbtice
06. august 2003 @ 14:05:18 CEST, poslal o.mauer

VOLVO Poranenia krčnej chrbtice sa vyskytujú pri siedmich z desiatich nehôd, pri ktorých dôjde k zraneniu. Toto riziko je však možné výrazne znížiť. Sedadlá vo vozidlách Volvo pomáhajú znížiť pravdepodobnosť úrazu krčnej chrbtice o 50 %, a to vďaka zlepšenej ochrane, zaistenej systémom WHIPS na ochranu pred poranením krčnej chrbtice.

Najväčšie riziko poškodenia krčnej chrbtice sa vyskytuje pri nárazoch zozadu, často pri nízkych rýchlostiach, t.j. prevažne v mestskej premávke. Zasiahnutie vozidla iným vozidlom zozadu vyvoláva prudký pohyb hornej polovice tela a tým vedie k enormnému zaťaženiu relatívne slabého krku (krčnej chrbtice). Toto riziko môže mať za následok posttraumatické poruchy, napríklad vážne bolesti krku a hlavy, ktoré môžu mať často dlhodobý charakter. Poranenie krčnej chrbtice sa obtiažne zisťuje a určuje, takže výsledkom sú intenzívne fyzické i psychické pochybnosti postihnutého.

Rôzne štúdie uvádzajú zhodné výsledky
Po prevedení radu štúdií spoločnosť Volvo Car Corporation v roku 1998 po prvýkrát predstavila systém WHIPS, ktorý bol ponúkaný ako štandardný bezpečnostný prvok v novom Volve S80. Od roku 2000 sú systémom WHIPS na predných sedadlách štandardne vybavené všetky modely vozidiel Volvo.
V priebehu posledných štyroch rokov tím spoločnosti Volvo Cars pre výskum dopravných nehôd venoval dôkladnú pozornosť výsledkom nehôd, pri ktorých došlo k nárazu zozadu do vozidiel Volvo. Následne boli porovnané získané informácie pre vozidlá Volvo so systémom WHIPS a bez neho. Výsledky sú jednoznačné: systém WHIPS znižuje počet úrazov s krátkodobými dôsledkami o 33 percent a pri úrazoch s dlhotrvajúcimi dôsledkami (dlhšími ako rok) až o 54 percent. Najväčšie zníženie bolo zaznamenané pritom u žien – o 50 percent pri krátkodobých dôsledkoch úrazu a o 75 percent pri úrazoch s dlhotrvajúcimi dôsledkami.

Výsledky výskumu spoločnosti Volvo Car potvrdzujú i iné štúdie, napríklad tie, ktoré vykonal Americký poisťovací inštitút pre bezpečnosť diaľničnej premávky (US Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) alebo švédska poisťovňa Folksam spolu so Švédskou správou diaľnic.

V štúdii IIHS zo septembra minulého roku boli sedadlá s novo vyvinutou ochranou proti poraneniu krčnej chrbtice porovnávané so sedadlami z predchádzajúceho roku. Vo väčšine prípadov bolo dosiahnuté jasné zlepšenie a priemerný pokles zranení bol takmer zhodný s výsledkom, ktorý zistila vo svojom výskume spoločnosť Volvo – 49 percent.

Štúdia poisťovne Folksam sa v skutočnosti skladá z dvoch štúdií. V rámci jednej z nich boli porovnávané skutočné nehody, podobne ako to testuje spoločnosť Volvo Cars. Táto štúdia ukázala, že systém WHIPS znižuje riziko závažného poranenia krčnej chrbtice o 40 percent.
Druhá štúdia bola vykonaná v rámci nárazových skúšok, pri ktorých boli použité sedadlá pre vodičov z vozidiel modelového roku 2003. Konečné výsledky potvrdili hodnoty Volvo Cars a IIHS.
Vozidlá Volvo sú považované za najbezpečnejšie a celkové zníženie počtu úrazov by sa mohlo pohybovať okolo 50 percent, pokiaľ by všetky vozidlá boli vybavené rovnakými sedadlami ako Volvo.

Systém na ochranu pred poranením krčnej chrbtice Volvo WHIPS
Kľúčovým princípom pri vývoji systému WHIPS bolo to, že celá chrbtica a hlava musia byť pri nehode podoprené. Preto spoločnosť Volvo Cars upravila aj opierky hlavy, ale predovšetkým vyvinula mechanizmus, ktorý je skrytý v operadle sedadla.

Systém WHIPS je tvorený vysokou opierkou, umiestnenou v blízkosti hlavy, prepracovanou konštrukciou operadla sedadla, ktoré rovnomerne a účinne podoprie pohybujúce sa telo cestujúceho a vstavaným prvkom pre pohltenie energie nárazu, ktorý je umiestnený na spoji medzi operadlom sedadla a sedákom. Pri náraze zozadu sa operadlo sedadla i s cestujúcim pohybuje smerom dozadu, a to najprv rovnobežne. Potom nasleduje krátky náklon. Sily, pôsobiace na cestujúceho, sú znížené vďaka deformačnému prvku nachádzajúcemu sa na spoji operadla a sedáka.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /VOLVO/