Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Toyota Prius získala 5 hviezdičiek v testoch Euro NCAP
29. jún 2004 @ 11:22:56 CEST, poslal m.tikl

TOYOTA Hybridné vozidlo Prius získalo vo svojej triede najvyšší počet 34 bodov a vôbec najvyššie skóre v hodnotení bezpečnosti dieťaťa.

- Toyota Prius dosiahla najvyššie skóre Euro NCAP v segmente
- V hodnotení bezpečnosti dieťaťa dosiahla rekordných 43 bodov a 4 hviezdičky
- Prius je vôbec prvým hybridným vozidlom, ktoré bolo testované v systéme Euro NCAP
- Dômyselné technické riešenia v pevnej a ľahkej karosérii
- Vysoký počet počítačom simulovaných bariérových skúšok
- Ďalších 125 skutočných deštrukčných skúšok potvrdilo optimálnu pasívnu bezpečnosť
- Prius je tretím päťhviezdičkovým vozidlom Toyoty popri modeloch Avensis a Corolla Verso
- Špička v pasívnej aj aktívnej bezpečnosti

Toyota Prius, prvé hybridné vozidlo, ktoré absolvovalo testy Euro NCAP, prešlo prísnymi bariérovými skúškami s vynikajúcim výsledkom. Získané skóre 34 bodov je najvyššou hodnotou, aká bola vôbec udelená v danej triede, a predstavuje maximálny počet 5 hviezdičiek.

Prius navyše získal 43 bodov v teste bezpečnosti dieťaťa. Ide o najvyššie skóre vôbec. Dosiahnuť sa ho podarilo vďaka štandardnému trojbodovému systému ISOFIX a dômyselne tvarovanej detskej sedačke z dielne Toyoty.

Vysokú úroveň štandardnej bezpečnostnej výbavy, ktorá prispieva k päťhviezdičkovému výsledku, tvorí osem airbagov, dvojstupňový systém výstrahy pri nezapnutých bezpečnostných pásoch, ktorý je jedinečný pre vozidlá Toyota, panel na ochranu kolien a štartovacie tlačidlo umiestnené na prístrojovom paneli.

Prius dosahuje vynikajúce výsledky v pasívnej bezpečnosti, no je tiež vybavený prvkami aktívnej bezpečnosti, aké nemá žiadne iné vozidlo na trhu. Táto výnimočná kombinácia zabezpečila modelu Prius miesto na vrchole segmentu D v celkovej bezpečnosti.

Pri Priuse sa použili dômyselné technické riešenia. Už od ranej fázy vývoja sa vykonávalo veľké množstvo počítačom simulovaných bariérových skúšok, ktorých cieľom bolo dosiahnuť pri konštrukcii karosérie optimálnu rovnováhu medzi nízkou hmotnosťou a ochranou proti nárazom. Tieto simulácie pomohli konštruktérom nájsť správny smer už na začiatku projektu.

Dôležitá rovnováha medzi hmotnosťou a pevnosťou sa dosahuje aj tým, že 45% karosérie Priusu tvorí vysokopevnostná oceľ. Novinkou v automobilovom odvetví je uplatnenie ultrapevnej ocele v kľúčových bodoch, napríklad na stĺpiku B. Tieto miesta sú lisované za horúca, čím vzniká materiál 2,5-násobne pevnejší než obvyklá vysokopevnostná oceľ.

Na potvrdenie údajov zo simulovaných bariérových skúšok bolo v prípade Priusu vykonaných 125 skutočných deštrukčných skúšok. Tento počet je podstatne vyšší, než pri bežnom vývoji nového modelu.

Pri konštrukcii nového Priusu sa venovala pozornosť aj reálnym bezpečnostným problémom, napríklad bezpečnosti detí a kolíziám dvoch vozidiel rôznej hmotnosti a veľkosti.

Vzájomná zrážka dvoch vozidiel nerovnakej veľkosti a hmotnosti predstavuje v Európe najčastejšiu haváriu a pevnosť Priusu sa preto overovala v kolíziách s omnoho väčšou Toyotou Land Cruiser, pričom obe vozidlá sa pohybovali rýchlosťou 50 km/h. Vďaka týmto skúškam majú pasažieri Priusu možnosť tešiť sa z najvyššej možnej úrovne reálnej ochrany proti nárazom spredu, zboku aj zozadu.

Ochrana proti nárazom zozadu sa dosahuje vyššou pevnosťou karosérie a zosilnenou konštrukciou operadiel. Sedadlá v Priuse sú konštruované systémom Toyota WIL (Whiplash Injury Lessening), ktorý znižuje riziko poranenia krku pasažierov. Sedadlá WIL vyhlásil nemecký automotoklub ADAC za najlepší z desiatich systémov na ochranu proti poraneniu krčnej chrbtice.

Pri náraze sa dbalo aj na maximálnu ochranu vysokonapäťového okruhu a palivovej nádrže. Hybridná batéria je umiestnená nad zadnou nápravou, pretože ide v prípade kolízie o najbezpečnejšie miesto. Senzor prerušenia obvodu automaticky odpája vysokonapäťovú časť v prípade nárazu spredu. Zasahuje dokonca ešte pred tým, než sa plne rozvinú vzduchové vankúše.

Palivová nádrž využíva novú ľahkú plastovú multiplexnú konštrukciu s maximálnou odolnosťou proti nárazu – k úniku paliva nedôjde ani po náraze ťažkým terénnym vozidlom v rýchlosti 50 km/h do zadnej časti automobilu.

Najlepšia aktívna bezpečnosť v triede

Okrem najlepšej pasívnej bezpečnosti v segmente D sa Toyota Prius snaží ísť príkladom aj v oblasti aktívnej bezpečnosti. Z tohto dôvodu je štandardne vybavená funkciami, aké iné vozidlá v triede nemajú, napríklad elektronickým brzdovým systémom (ECB2), elektrickou kontrolou trakcie (E-TRC) a pokročilým systémom riadenia stability vozidla (VSC+).

Progresívny elektronický brzdový systém ECB2 používa elektronické senzory na brzdovom pedáli, ktoré snímajú priebeh jeho stlačenia a riadia brzdový hydraulický systém. Ten dosahuje vyšší hydraulický tlak než obvyklé systémy, no pritom je o 17% ľahší.

Prius je prvým vozidlom na svete, do ktorého sa montuje Elektrický systém kontroly záberu (E-TRC). Systém obmedzuje prekĺzavanie kolies prostredníctvom ECB2 a elektromotora s vysokým krútiacim momentom, ktorý je súčasťou hybridného synergického pohonu. E-TRC dokáže na hroziaci šmyk zareagovať tak rýchlo, že si vodič obvykle ani neuvedomí jeho činnosť a nezačuje ani zakvílenie prekĺzavajúcich pneumatík.

So systémami ECB2 a E-TRC súvisí zdokonalený systém riadenia stability vozidla (VSC+), ktorý je najprogresívnejším systémom stability na svete. Funguje v spolupráci s elektrickým systémom riadenia (EPS), ktorý prispôsobuje krútiaci moment posilňovača riadenia systému stability. Vodič tak môže využiť maximum možného výkonu vozidla, no vyhne sa situáciám ohrozujúcim jeho stabilitu.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA/