Uvedením Nového Renaultu Clio R.S. 200 EDC pridal Renault Sport Technologies k už vrodenému „emocionálnemu“ vzhľadu Clia okamžite rozpoznateľné športové prvky, ktoré dokopy vytvárajú jemnú zmes nádherných línií a športového adrenalínu.
“Dizajn športového auta by mal prehovárať priamo do sŕdc náročných entuziastov. Nový Renault Clio R.S. 200 EDC je kompaktné auto, ktoré jednoducho prekypuje energiou. Našim cieľom bolo prísť s dizajnom, ktorý vyjadruje nie len pojem výkonu, ale taktiež ovládateľnosti a agilných jazdných vlastností. Či už je auto v pohybe, alebo stojí, za volantom cíti vodič stále rovnakú senzáciu – kontrolovateľný športový výkon.” Eric Diemert (Design Director,
Renault Sport Technologies).
Športové detaily Renault Sport
Nové Clio R.S. 200 EDC sa môže pýšiť jednoduchými,
avšak zmyselnými líniami, ktoré kladú dôraz na emócie,
podchytené niekoľkými detailmi spájanými s vysokým
výkonom a F1. Najnovší výtvor Renault Sport Technologies vyniká cez
autenticitu jeho športových doplnkov, ktoré zahŕňajú
športové nárazníky a prahy, dve koncovky výfuku
a veľké kolesá. Zatiaľ čo sa päťdverová architektúra
a postoj coupé podieľajú na vynikajúcej všestrannosti
auta, športové doplnky dodané Renault Sportom sú
jednoduché, avšak vyžarujú silu.
Elegatný high-tech exteriér
Dizajnové detaily automobilov Renault Sport zohrávajú
taktiež technickú úlohu. Difúzor a zadný spoiler boli
napríklad navrhnuté ako celok – podobne ako tomu býva
pri jednosedadlových závodných autách – pre
maximálny aerodynamický výkon. Skutočne, difúzor sa
podieľa na 80% prítlaku generovanom na zadnej
náprave, pričom špeciálne navrhnutý zadný spoiler má
na svedomí ostatných 20%. Podobne ako predná F1
lišta sú difúzor a spoiler hlavnými prvkami radu R.S.
a slúžia ako spomienka na úspech, ktorý dosahuje
Renault, okrem iného, v najprémiovejšom motoristickom
športe, akým je Formula 1.
Vpredu sa na maske pod logom nachádza odznak R.S.,
zatiaľ čo LED denné svetlá v nižšej časti nárazníku
vytvárajú vizuálny podpis, ktorý je rozpoznateľný vo dne
aj v noci. Koncovky výfuku formujú plne integrovanú
časť difúzora a sú ďalej zvýraznené charakteristickým
obdĺžnikovým lemovaním.
Nový Renault Clio R.S. 200 EDC je dostupný v piatich
rôznych farbách, vrátane exkluzívnej, charakteristickej
žltej Liquid Yellow.
Štandardné 17-palcové sivé kolesá „Tibor“ môžu byť
nahradené lakovanými čiernymi, či tmavošedými 18-
palcovými kolesami.
Komfortný avšak výrazný interiér
V protiklade k elegantným čiernym obkladom sú oči
neodolateľne priťahované červenými detailmi, ktoré
formujú štruktúru kabíny. Výber červenej pre Nové Clio –
farby, ktorá sa bežne spája s pojmom „vášeň“, taktiež
evokuje športové doplnky uvedené Renault Sportom,
kde nám ako perfektný príklad slúžia bezpečnostné
pásy, alebo ručičky prístrojov. Červená bola rovnako
použitá pre viditeľné prešívanie, stredovú pozíciu
volantu, lemovanie výduchov klimatizácie a lemovanie
panelov dverí. Aj radiaca páka prichádza s červenými
doplnkami, ktoré sú odzrkadľované viditeľným
prešívaním manžety radiacej páky.
Pádielká prevodovky z tmavého kovu sú vo fixnej pozícií
za volantom, zatiaľ čo šedý podklad prístrojov je
špecifický pre Clio R.S. Pri naštartovaní motora ožijú
ručičky otáčkomera a palivomera predvedením malého
divadielka.
Dlhoročná silná stránka modelov Renault Sport –
škrupinové sedadlá – prichádzajú so zvýšeným bočným
vedením za účelom poskytnutia vysokej úrovne komfortu
pri sedení a stability, očakávanej pri modeli Clio R.S.
Čalúnené môžu byť aj v čiernej koži s viditeľným
červeným prešívaním.
Čierna lakovaná stredová konzola má v sebe
umiestnený multimediálny systém, ktorý je vyhotovený
s chrómovým lemovaním.
Pohodlné každodenné zvezenie, ktoré môže byť problém dobehnúť
Nový Renault Clio R.S. 200 EDC môže byť prispôsobený podľa požiadaviek tak, aby spĺňal nálady
a požiadavky vodiča na základe typu požadovaného zvezenia: pokojného, alebo vyslovene
športového, mestského alebo na diaľnici; rodinného, alebo čisto pôžitkárskeho. Nové Clio R.S. 200
EDC sa okamžite prispôsobí nastavením odozvy a parametrov motora, prevodovky EDC (efficient
dual clutch), riadenia, plynového pedála a ESP. Jeho tradične dynamické šasi z dielne Renault Sport
sa kombinuje s úrovňou pohodlia, ktorá je nevídaná pri aute s natoľko športovým charakterom. Proti
stopkám neporaziteľný, Nový Renault Clio R.S. 200 EDC vie vygenerovať široké spektrum emócií.
V každej situácií mu jeho adaptabilita umožňuje uspokojiť vrtochy každého vodiča… nezávisle od
temperamentu. Má niekoľko tvárí svojej športovej osobnosti vyvinutej Renault Sport Technologies.
Malý turbomotor, dvojspojková prevodovka a pádla pod volantom
Kombinácia 1.6 – litrového prepĺňaného benzínového
motora a šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky je pre
Nové Clio R.S. 200 EDC jedinečná. Jeho 200 koní a 240
Nm krútiaceho momentu môžu byť naplno využité vďaka
perfektne zladeným prevodovým stupňom, ktoré môžu
byť volené automaticky, či manuálne.
Spojenie tohto motora s prevodovkou EDC je srdcom
úzkostlivého vývoja pod taktovkou Renault Sport
Technologies. Okrem špecifického nastavenia, ktoré pre
Nové Clio R.S. motor podstúpil, ťaží aj z jemného
doladenia sacích kanálov, škrtiacej klapky a turba.
Hlavné ciele:
- zvýšený krútiaci moment v nižších otáčkach pre
zlepšenie ovládateľnosti
- výkon a lepší rozsah v hornej časti otáčok pre
podčiarknutie športového charakteru auta.
Hmatateľné výsledky:
- živá odozva vďaka max. krútiacemu momentu 240
Nm dostupnému už od 1750 ot./min.
- značne lepšia odozva naprieč širším spektrom
výkonu, plus zvlášť dynamický temperament.
Explozívny výkon
Napriek vyhlásenej všestrannosti Nového Clia R.S. 200
EDC si auto zachováva pri meraní so stopkami
pozoruhodné výkony: zrýchlenie z 0-100 km/h prebehne
len za 6,7 s, 1000 metrov s pevným štartom zdolá len
za 27,1 sekundy a na závodnej trati je schopné
dosiahnuť maximálnu rýchlosť 230 km/h. Nový
Renault Clio R.S. 200 EDC je ozajstným Renault
Sportom, pričom sa však schováva vo veľmi
civilizovanom Cliu.
V menej extrémnych podmienkach očaruje Nové Clio
R.S. svojim jemným, podmanivým charakterom
a jednoduchosťou používania. V oblasti komfortu
riadenia nezostáva svojim hlavným konkurentom vôbec
nič dlžné. Keď sa však pustí z uzdy, Nové Clio R.S. 200 EDC je
pripravené prebádať celú škálu svojho športového
potenciálu, vrátane individuálnych schopností jeho
vodiča.
“Našim cieľom bolo maximalizovať plný potenciál motora
s priamym vstrekovaním spojeným s dvojspojkovou
prevodovkou. Okrem dych berúcich výkonov sme však
tvrdo pracovali aj na každodennej využiteľnosti motora,
aby bolo auto príjemné a poskytovalo dobrú spätnú
väzbu. Jeho tri režimy („Normal“, „Sport“ a „Race“)
korešpondujú s požiadavkami ktoréhokoľvek vodiča, aj
toho najviac športovo zameraného. Toto je pre našich
zákazníkov nová technológia – prístupná, praktická
a jasne rozpoznateľná.”
Renaud Hantz (Powertrain Driveability Leader,
Renault Sport Technologies)
Šasi vyvinuté expertmi z Renault Sport
V srdci expertízy Renault Sportu sa inžinieri zamerali na
výkon šasi ako takého. Ich cieľom bolo zvýšiť komfort,
jazdné vlastnosti, priľnavosť a brzdenie v súlade
s očakávaniami pri modeloch Renault Sport.
“Chceli sme dať Novému Cliu R.S. 200 EDC všetko, čo
môže vodič od auta typu hot-hatch očakávať: minimálne
náklony, obrovský potenciál v zákrutách aj na rovinke,
živé riadenie a vysokú úroveň komfortu, ktorá odráža
všestrannosť tohto auta.”
Philippe Mérimée (Chief Chassis Dynamics
Engineer, Renault Sport Technologies)
Predné odpruženie: vzpera pseudo-MacPherson bola
zachovaná, avšak niektoré súčasti sú zosilnené pre
zvýšenie pevnosti jednotky obsahujúcej koleso, podperu,
ložiská a tlmič. Väčší tlmič zlepšuje hydraulický výkon a
ponúka lepší kompromis v oblasti komfortu a náklonov
karosérie. Podobne, predné brzdy sa spoliehajú na
osvedčenú technológiu (320 mm kotúče, ako pri Lagune
V6)…
Zadné odpruženie: hrubší stabilizátor je o 10% tuhší
než pri Cliu III R.S... a o 60% tuhší než v prípade
Nového Clia. Brzdové kotúče majú priemer 260 mm.
Hydraulické ovládanie kompresie
Nezávisle od podmienok spája Nové Clio R.S. 200 EDC
ostré jazdné vlastnosti s nezvyčajne vysokým stupňom
komfortu, čo je pri aute s podobným výkonom
nezvyčajné. Hydraulické ovládanie kompresie tu zohráva
hlavnú úlohu
Princíp spočíva v zabudovaní druhotného tlmiča do
tela hlavného tlmiča. Je to riešenie, ktoré prináša
vynikajúce výsledky v oblasti progresivity, komfortu
a výkonu. Zatiaľ čo na papieri vyzerá tento nápad
jednoducho, technická realita je už o niečom inom
a vyžaduje všetko know-how a technológiu spoločnosti
Renault Sport Technologies.
“Hydraulické ovládanie
kompresie dopĺňa
tradičnú činnosť
klasických,
polyuretánových
dorazov. Keďže jeho
absorpčné kapacity sú
mnohonásobne väčšie,
dokáže reagovať na
väčšie pohyby kolesa.
Odpruženie sa tak
správa oveľa
lineárnejšie, čo prináša
dve výhody:
- prekážky a zlý povrch
sú absorbované oveľa
lepšie, bez efektu
„zhupnutia“,
-pneumatiky podstupujú oveľa menej extrémne zmeny
záťaže, čo zvyšuje ich potenciál pre priľnavosť
a zabezpečuje progresívnejšie jazdné vlastnosti pri
svižnej jazde. Vďaka hydraulickému ovládaniu
kompresie je Nové Clio R.S. 200 EDC v rámci svojej
triedy bezkonkurenčné pre jeho kombináciu komfortu
a pôžitku pre vodiča.
Ba čo viac, vďaka pneumatikám vyvinutým v partnerstve
s Goodyear®/Dunlop®, si auto zachováva vysokú
priľnavosť a progresívne jazdné vlastnosti aj na mokrých
povrchoch."
Fabien Berthomieu (Chassis Engineer, Renault Sport
Technologies).
R.S. diff: patentovaný elektronický diferenciál
Elektronický diferenciál patentovaný Renault Sport
Technologies značne zlepšuje akceleráciu, ako aj
priľnavosť v zákrutách Nového Clia R.S. 200 EDC.
Znižuje taktiež sklon auta k nedotáčavosti (tendencia
auta vyjsť predkom von zo zákruty pri agresívnom
zatáčaní). Na dosiahnutie tohto systém konštantne
monitoruje rotačnú rýchlosť predných hnaných kolies
a porovnáva ju s rýchlosťou zadných nehnaných kolies.
Tie sú vždy cenným barometrom, pretože sú na sebe
nezávislé a každé prechádza zákrutu ideálnou rotačnou
rýchlosťou v porovnaní s tým druhým.
Len čo je rozdiel rýchlosti medzi prednými kolesami príliš
veľký, znamená to, že jedno stratilo trakciu. Systém toto
zistí, a R.S. Diff použije malý brzdný účinok na
ktorékoľvek predné koleso, ktoré ide stratiť trakciu,
pričom krútiaci moment motora nie je znížený. Treba
poznamenať, že táto funkcia zasahuje ešte pred
trakčnou kontrolou ESP.
R.S. Diff má niekoľko výhod, pričom jednou z nich je, že
nefrustruje vodiča náhlym obmedzením krútiaceho
momentu. Systém je veľmi progresívny a počas jazdy
jeho prítomnosť takmer nie je možné zaznamenať.
Výber z 2 podvozkov: Sport alebo Cup
Podobne ako pri predchádzajúcich modeloch Renault
Sport, je nové Clio R.S. 200 EDC dostupné s výberom
dvoch nastavení podvozka. Voliteľná verzia Cup je šitá
pre ešte väčší športový výkon: je o 3mm nižšia, 15%
tuhšia a ťaží z rýchlejšieho prevodu riadenia.
Inovácie a radosť z jazdy
Akoby dve autá v jednom – Nové Clio R.S. 200 EDC sa môže pýšiť balíkom inovácií nevídaných
v tomto segmente. Pre každodenné použitie, v režime „Normal“, ponúka Nové Clio R.S. všetky kvality
očakávané od Clia, najmä tichý podvozok, vysokú úroveň komfortu cestovania a nízke prevádzkové
náklady. Prepnite ale do jedného z dynamickejších režimov, „Sport“ alebo „Race“, a jeho
nezameniteľne športové charakteristiky okamžite vyplávajú na povrch.
R.S. Drive - 3 nastavenia motora a prevodovky
Stlačenie tlačidla „R.S. Drive“ modifikuje nastavenie
prevodovky (program prevodovky a rýchlosť radenia)
ako aj motora (odozva na plynový pedál a zvuk motora).
Taktiež mení spôsob, akým zasahujú systémy ESP
a trakčná kontrola ASR, ako aj spätnú väzbu
posilňovača riadenia.
Tento systém je založený na výbere troch veľmi
rozličných režimov („Normal“, „Sport“ a „Race“), ktoré
menia výkonovú charakteristiku Nového Clia R.S. 200
EDC na základe požiadaviek vodiča, jeho potrieb alebo
podmienok na ceste. Výsledkom je, že Nové Clio R.S.
200 EDC je naozaj niekoľkými autami v jednom.
Program radenia závisí od niekoľkých parametrov
súvisiacich s vozidlom (poloha plynového pedála, tlak na
brzdový pedál, uhol natočenia volantu), ako aj
podmienok na ceste (svah, dostupná priľnavosť, atď.).
Rýchlosť radenia taktiež závisí od záťaže požadovanej
od plynového pedála.
Optimalizované rozjazdy vďaka funkcii Launch Control
Vďaka funkcií Launch Control, ktorá je pre kategóriu hot
hatch nevídanou výbavou, je Nové Clio R.S. 200 EDC
schopné plne automatizovať manažment pevných
štartov, keď sa auto používa na trati. Šikovná elektronika
zaručuje najrýchlejší možný rozjazd, v úplnom bezpečí.
So zvolenou touto funkciou a pomocou optimalizácie
všetkých potrebných parametrov, je Nové Clio R.S. 200
EDC schopné odštartovať omnoho efektívnejšie, než by
sa to podarilo aj tomu najtalentovanejšiemu vodičovi.
Extrémne jednoduché na použitie
Systém Launch Control sa aktivuje stlačením brzdového
pedála ľavou nohou a súčasným potiahnutím oboch
pádielok pod volantom. Aktivácia systému je potvrdená
správou na palubnej doske („Launch Control On“)
a blikajúcim oranžovým svetielkom (ak je funkcia
„povolená“). Pri plnom stlačení plynového pedála sa
motor roztočí na 2 500 ot./min.
Režim ‘Sport’: Po pustení brzdového pedála systém
optimalizuje akceleráciu Nového Clia R.S. 200 EDC,
zatiaľ čo preklz kolies je kontrolovaný pomocou trakčnej
kontroly ASR. Optimalizované je aj radenie prevodovky.
Režim ‘Race’: Trakčná kontrola ASR je odpojená
a radenie je výlučne manuálne. Tento „expertný“ režim
je vhodný pri dobrej priľnavosti, avšak vyžaduje oveľa
viac úsilia ohľadom ovládania vozidla.
Za účelom ochrany mechanických súčiastok je systém
Launch Control permanentne monitorovaný elektronikou
auta, ktorá môže dočasne zabrániť jeho spusteniu.
R-Link pre R.S. Monitor 2.0
R.S. Monitor si utvrdzuje svoj náskok vďaka
predstaveniu verzie 2.0. Tá je teraz ešte atraktívnejšia
a ešte technologicky pokročilejšia – vyniká ako
najobsiahlejší palubný systém telemetrie na cestnom
automobile na trhu.
“Zvlášť obsiahly zoznam funkcií
R.S. Monitora 2.0, vrátane
zaznamenávania dát, plus
ukladanie a zdieľanie údajov cez
USB kľúč, otvára nekonečné
možnosti. Keď je vybavený RLinkom,
nie je nič, čo by mu na
trhu konkurovalo. Rozsah novej
verzie 2.0 a vášeň, ktorá išla do
tohto projektu, sú typické pre
jedinečný prístup Renault
Sportu.”
Pierre Papin (R.S. Monitor Electronics Architect,
Renault Sport Technologies)
Zrozumiteľný a zábavný
Prispôsobiteľný displej zariadenia R.S. Monitor 2.0
používa ručičky, histogramy a vysoko vizuálnu grafiku na
poskytovanie nasledujúcich dát v reálnom čase:
- Krútiaci moment, výkon, teplota chladiacej kvapaliny,
teplota nasávaného vzduchu, otvorenie škrtiacej klapky,
tlak brzdového systému, uhol natočenia volantu, otáčky
motora, teplota prevodového oleja, teplota spojok EDC,
krútiaci moment na kolesách, atď.
- Výkonnostné dáta (časy zrýchlenie z pokoja na 50
km/h, 100 km/h, 400 m, 1000 m s pevným štartom,
brzdný čas zo 100-0).
- G Force Diagram: priečne aj pozdĺžne zrýchlenie, so
zobrazením maximálnych nameraných hodnôt.
Screenshoty je možné uložiť na USB kľúč.
- Preklz (zobrazené v percentách) hnaných kolies.
- Krivky výkonu a krútiaceho momentu a pozícia údajov
na krivkách v reálnom čase.
- Grafické zobrazenie vnútra prevodovky EDC: zvolený
prevodový stupeň, predvolený stupeň, teplota spojky.
- Stopky, či už manuálne, alebo aktivované automaticky
pomocou systému GPS (rozloženie trate je možné
nahrať z USB kľúča).
- Servis: poskytuje vzdialenosť prejdenú pneumatikami,
tlmičmi, brzdnými doštičkami a diskami od ich poslednej
výmeny.
- Tipy ohľadom jazdy v textovej podobe.
- Nastavenie auta:
- ‘Shift light’: prispôsobí časovanie rozsvietenia
indikátora preradenia.
- ‘Riadenie’: Núti použitie režimu ‘Normal’ alebo
‘Sport’.
- Záznam dát: R.S. Monitor 2.0 dokáže nahrať všetky
parametre zobrazené počas pobytu na okruhu
a pospájať ich s korešpondujúcimi GPS súradnicami.
Pozícia auta môže byť zobrazená na mape (satelitný
pohľad) spolu s dynamickým zobrazením všetkých s tým
spojených parametrov jazdy. Nahrať je možné všetko:
hodina jazdenia sa dá uložiť v jedinom súbore o veľkosti
3 MB. Výsledky môžu byť zobrazené pomocou softvéru,
ktorý bude pre zákazníkov prístupný neskôr.
K tomu všetkému je možné pripraviť závody na trati
uložením tvaru trate na USB kľúč. Renault Sport ponúka
niekoľko prednastavených profilov trate, zatiaľ čo
komunita užívateľov môže zdieľať trate vytvorené inými
užívateľmi pre vytvorenie zdieľanej databázy okruhov.
V roku 2009 použili Renault Sport displej na ovládanie
autoráda Méganu R.S. na ponúknutie R.S. Monitora.
Bolo to prvý krát, čo bol pre športový hatchback použitý
systém telemetrie, pričom tento zábavný, ľahko
použiteľný a obsahovo bohatý systém sa stal medzi
zákazníkmi Renault Sportu okamžitým hitom, keď si ho
v roku 2012 objednalo takmer 30% zákazníkov do
Twinga R.S., viac ako 40% do Clia R.S. a viac ako 50%
do Méganu R.S.
R.S. Sound pipe
Renault Sport sa neuspokojil s jednoduchým doladením
charakteristického zvuku výfuku pri Novom Cliu R.S.
Veria, že športové auto by malo produkovať uspokojivý
zvuk aj vo vnútri auta, a tak mechanicky zosilnili zvuk
sania prichádzajúci do kabíny pomocou membrány
s trubicou ústiacou v kabíne. Tento systém umožňuje
pasažierom vychutnať si zaujímavý zvuk Nového Clia
R.S. ešte intenzívnejšie.
R.S. Sound effect: zvuková reprodukcia legendárnych áut
V spojení s tabletom R-Link reprodukuje táto zábavná
aplikácia zvuky niekoľkých vysokovýkonných motorov
a prehráva ich cez zabudovaný audio systém auta. Na
výber je sedem zvukov, pričom tri z nich sú špecifické
pre Nové Clio R.S. (Alpine A110, R8 Gordini a Nissan
GTR).
Algoritmus riadenia zvuku berie do úvahy otáčky
motora, polohu plynového pedála a rýchlosť jazdy pre
garantovanie udivujúco realistického zvukového zážitku.
Parametre ako hlasitosť môžu byť upravené na displeji
R-Linku.
Nízka spotreba: 6.3 l/100km
Nové Clio R.S. 200 EDC je o viac, ako len o pôžitku z jazdy a dych berúcich výkonoch.
S kombinovanou spotrebou 6,3 l/100 km stanovuje nové štandardy v oblasti úspory a úcty
k životnému prostrediu. Čo sa komfortu týka, bol prioritou za všetkých podmienok, pričom Nové Clio
R.S. 200 EDC nalomilo teóriu, že ostré jazdné vlastnosti značia vždy príliš tvrdé odpruženie. Svoj
vážny prísľub ohľadom efektivity a úspory tak spĺňa v každej jednej doméne.
O dva litre nižšia spotreba
Nové Clio R.S. 200 EDC spotrebuje iba 6,3 litra
bezolovnatého benzínu na 100 km, čo je ekvivalent iba
144 g emisií CO2 na kilometer. V porovnaní
s atmosférickým motorom 2.0 pod kapotou Clia III R.S.
to predstavuje úsporu takmer 25% (približne 2 litre/100
km a 46 g/km).
Prekvapivo komfortné
Keď sa bavíme o sedadlách alebo odpružení, Nové Clio
R.S. 200 EDC dosahuje úroveň komfortu oveľa vyššiu,
než by ste od auta s podobným športovým
temperamentom očakávali.
Top špecifikácia
Nové Clio R.S. je rovnako vysokovýkonný hatchback,
ako vlajková loď pre zvyšok modelového radu Nové
Clio. V tomto ohľade je vybavené pozoruhodne vysokou
úrovňou štandardnej výbavy, vrátane výškovo aj hĺbkovo
nastaviteľného volantu, vyhrievaných elektrických
zrkadielok, dotykovej satelitnej navigácie (R-Link alebo
MediaNav), hands-free sady, rádia s Bluetooth®, USB
pripojenia, reproduktormi so systémom Bass Reflex,
elektronického tempomatu a obmedzovača rýchlosti,
automatickými stieračmi, klimatizáciou (automatická
klimatizácia ako opcia), zadných parkovacích senzorov vo farbe karosérie alebo zadnej parkovacej kamery (tá je
opciou pri modeloch vybavených R-Linkom) a do roviny
sklápateľných zadných sedadiel delených v pomere
60/40.
Rozumné prevádzkové náklady
1.6 T Renault Sport 200 - motor |
Servisné intervaly (Európa) |
Rozvodová reťaz |
Bez údržby |
Výmena oleja |
Každých 20,000km/1 rok |
Vzduchový filter |
Každých 40,000km/2 rok |
Zapaľovacie sviečky |
Každých 60,000km/4 rok |
Brzdová kvapalina |
Každých 120,000km/4 roky |
Chladiaca zmes |
Každých 120,000km/4 roky |
Remene |
Každých 160,000km/6 rokov |
“Nové Clio R.S. 200 EDC je auto, ktoré je naozaj možné
používať každý deň. Kombinuje zábavu s praktickosťou
štýlom, akým to iné športové autá nedokážu. To nám
otvára dvere od niekoľkých nových cieľových trhov,
najmä medzi ženami – motoristkami.”
Véronique Chanoni
(Clio R.S. 200 EDC
Project Leader,
Renault Sport
Technologies)
Philippe Varet
(Technical
Development Deputy
Director, Renault
Sport Technologies)
Inšpirácia pochádzajúca z motoršportu
Na zvýraznenie hodnoty svojej technickej expertízy, bol Renault vždy pripravený prijať výzvy
pochádzajúce z náročného sveta motoršportu. Nové Clio R.S. 200 EDC demonštruje, že Renault
investuje mnoho vášne do pretekania, avšak robí tak s cieľom vyvíjať a ovládnuť nové technológie...
niečo, z čoho by mohli priamo ťažiť aj jeho štandardné, sériové modely.
Výkon, energetická efektivita, spoľahlivosť
“Pretekárske aktivity Renault
Sportu by nedávali veľký zmysel,
keby z nich priamo neťažili aj
naše sériové automobily a keby
sa pre našich zákazníkov nestali
naozajstnou výhodou.”
Thierry Landreau (Technical
Director, Renault Sport
Technologies)
Renault pokladá všetky formy motoršportu – najmä však
Formulu 1, špičku v tejto oblasti – za najlepšie
výskumné laboratóriá, ktoré umožňujú testovať
a overovať čerstvé inovácie, pričom prinášajú výzvy
ako pre technológie, tak pre ľudí.
Medzi najnovšími technológiami, ktoré demonštrujú dar
Renaultu v oblasti stavania motorov, a ktoré ťažili
z vstupov z Renault Sport F1, nájdete priame
vstrekovanie, variabilné časovanie ventilov, rekuperáciu
brzdnej energie, vačky s diamantovou povrchovou
úpravou a celý rad iných nápadov spojených s redukciou
trenia.
Je tu tiež niekoľko viditeľnejších inovácií, ktoré si brali
inšpiráciu z motoršportu, vrátane hydraulického
ovládania kompresie (pôvod v rally) a R.S. Monitor 2.0 –
ozajstného systému telemetrie. V rámci tohto sektora
trhu nenájdete tak obozretne spracovanú technológiu na
žiadnom inom aute.
Podobné inovácie ale stoja za to len vďaka
jednoduchým, avšak autentickým výhodám, na
ktorých sa podieľajú. Vo Formuli 1, rovnako ako
v každodennom živote, hľadá Renault spôsoby, ako dať
svojim zákazníkom výkon, energetickú efektivitu
a spoľahlivosť.
Clio Cup: z cesty na trať
Prepojenie medzi cestou a traťou funguje obojstranne,
pričom je možné vyvinúť aj cestné auto pre motoršport.
To je prípad Nového Clia Cup, najnovšieho prírastku do
rodiny Clio.
Nové Clio Cup, vyvinuté z Nového Clia R.S. 200 EDC,
predstavuje výraznú inováciu pre sezónu 2013. Toto
auto, vyvinuté spoločnosťou Renault Sport
Technologies, bude túto sezónu súťažiť výhradne
v seriáli Clio Eurocup, potom na neho narazíme aj
v niekoľkých domácich majstrovstvách v roku 2014.
Prepojenia s F1
1.6 litrový turbo motor
Ochutnávka konfigurácie motora, ktorá bude v F1
povinná od sezóny 2014. F1 chce znížiť spotrebu paliva
o približne 30%, čo malo na Nové Clio R.S. 200 EDC
zásadný vplyv.
Kombinácia krídla s difúzorom, ktorá vylepšuje
kompromis medzi odporom vzduchu a vztlakom
Aj v tejto oblasti ťaží Nové Clio R.S.200 EDC zo
skúseností získaných v tíme Renault F1 počas prvého
desaťročia nového milénia.
DLC povrchová úprava vačiek vačkového hriadeľa
Táto povrchová úprava, používaná aj v F1, znižuje trenie
a jej použitie nie je obmedzené len na športové modely
Renaultu.
Pádla pod volantom s rýchlym viacnásobným
podraďovaním
Podobne ako v F1, je teraz možné podradiť o niekoľko
stupňov pri brzdení, jednoduchým dlhým potiahnutím za
príslušné pádielko pod volantom.
R.S. Monitor 2.0: telemetria pre všetkých
Vedľajší produkt komplexných, sofistikovaných systémov
používaných v motoršporte, prezentovaný atraktívne
a so štýlom, inšpirovaný svetom videohier.
Launch Control: presne ako závodný jazdec…
Systém Launch Control Nového Clia R.S. 200 EDC bol
inšpirovaný automatickými systémami štartu použitými
v tíme Renault F1 na šiestich Veľkých Cenách na
začiatku tisícročia.
“Pohonná jednotka Nového Clia R.S. 200 EDC
predstavuje pre Renault premiéru. Cyklus vývoja
projektu bol relatívne krátky z hľadiska technického, ako
aj výrobného. Pri tom všetkom však Nové Clio R.S. 200
EDC dorazilo na trh, spolu so svojou verziou Cup, iba
šesť mesiacov po predstavení hlavného radu Clio. To je
typ výzvy, ktorú si vieme vychutnať – výkon sprístupnený
vďaka flexibilite tímu Renault Sport Technologies a jeho
fabrike v Dieppe.”
Philippe Varet (Technical Development Deputy
Director, Renault Sport Technologies)
Vyrobené v Dieppe v Normandii
Nové Clio R.S. 200 EDC sa vyrába vo francúzskom Dieppe v Normandií. Fabrika má ľudskú tvár,
s tímami pracovníkov, ktorí sa k nej hrdo hlásia a robia všetko pre to, aby vyrábali vysoko kvalitný
tovar. V samotnom srdci má fabrika aj pretekárske oddelenie. To je miesto, kde dostáva tvar Nové
závodné Clio Cup, ktoré bude mať na trati premiéru v roku 2013.
“Fabrika Alpine v Dieppe je pripravená zabezpečiť, aby bolo Nové Clio R.S. 200 EDC dobre prijaté ohľadom kvality
spracovania. Okrem jeho úlohy ako vlajkovej lode radu Nové Clio, je toto auto pripravené dobyť aj medzinárodné trhy.”
Roger Ringot (Managing Director, Alpine factory, Dieppe)
Vyrobené s expertízou a vášňou Dieppe
Fabrika v Dieppe, postavená v roku 1969, bola rodiskom
mnohých legendárnych automobilov. Každá generácia
Clia Renault Sport bola zostrojená tu, už od roku 1991.
Hlavným biznisom fabriky je zostrojovanie výkonných
automobilov, konštrukcia a predaj závodných áut
a predaj motoršportových náhradných dielov (vo fabrike,
ako aj na jednotlivých športových udalostiach).
Flexibilita a adaptabilita fabriky Alpine jej pomáhajú
poradiť si s malosériovou výrobou. S viac ako 300
zamestnancami a rozlohou 76 000 m2, vrátane 36 900
m2 zastavaných stavbami, vyprodukovala fabrika
v Dieppe viac, ako 400 000 vozidiel od roku 1969,
vrátane 81 500 modelov Clio R.S. naprieč generáciami.
Pripravené kostry Nového Clia R.S. 200 EDC sú
doručené z Flins do Dieppe na lakovanie. Všetky panely
karosérie sú lakované na mieste (v porovnaní s približne
polovicou, ako tomu bolo v prípade Clia III R.S.).
Dostupných je päť farieb, vrátane Sirius Yellow – veľmi
populárnej farby, ktorá pochádza práve z tejto fabriky.
Zostrojenie Nového Clia R.S. trvá približne 26 hodín –
čo je dlhšie, ako je potrebné pre bežné Clio. Je to
výsledok poctivej prípravy – na druhej strane sa však
jedná o prémiové auto, ktoré je takpovediac šité na
mieru.
Oddelenie motoršportu - stimulant pre celú továreň
S približne 60 zamestnancami (jedna pätina pracovnej
sily fabriky) je pretekárske oddelenie požehnané
personálom, ktorý je rovnako vášnivý ako schopný. So
vzácnou pozornosťou venovanou detailom, stavia tento
tím 100-150 závodných áut ročne. Jedná sa o zmes
jednosedadlových áut a závodných vozidiel založených
na cestných verziách. Medzi ich výstupy patria Mégane
Trophy, Clio R3, Formula Renault 2.0 a Nové Clio Cup.
V rámci tohto oddelenia kombinuje skupina približne 20
ľudí všestranné zručnosti, či už sú to konštruktéri,
zvárači, lakovači, elektrikári či mechanici. Za posledných
20 rokov sa tváre oddelenia takmer vôbec nezmenili, čo
značí, že toto je tím zjednotený svojou láskou
k automobilom. Niektorí z nich tu sú už od otvorenia
fabriky v roku 1969, čo predstavuje 44 rokov lojality
k fabrike Alpine. To vám povie všetko, čo potrebujete
vedieť o ich vzťahu k práci, ako aj k výkonným autám,
ktoré vyrábajú.
Auto pre znalcov
Clio R.S. bolo pre motoristických znalcov a najmä puristov, ktorí oceňujú športové spôsoby, vždy
príťažlivé. Jeho najnovšia podoba, Renault Clio R.S. 200 EDC, má potenciál pritiahnuť ešte širšiu zákaznícku základňu.
Zákazníci, ktorí vedia, čo chcú
Ku dnešku si domov našlo 90 000 športových modelov
Clio v 38 krajinách. Aj keď nie všetci nakupujúci sa
technicky radia medzi „puristov“, majú spoločné puto,
pretože oceňujú pozornosť detailom venovanú ich Cliu
R.S. Vďaka dodatočným výhodám Nového Clia R.S. 200
EDC, očakáva Renault Sport rozšírenie jeho klientely na
väčšom počte trhov.
V Európe predstavovali minulý rok výkonné hatchbacky
alebo sedany 50 500 predaných kusov (ku koncu
októbra). Z nich predstavovali výkonné automobily Bsegmentu
40 percent. Čo viac, dopyt po malých,
výkonných sedanoch klesal, pričom zároveň stúpal
dopyt po väčšej všestrannosti. Clio III R.S., ktoré
podstúpilo v roku 2009 facelift, si počínalo solídne od
svojho uvedenia v polovici 2006. Predstavuje takmer 10
percent predajov v tomto vysoko konkurenčnom
sektore.
Naprieč svetom pritiahlo zákazníkov, ktorí majú radšej
radikálny, športový charakter nad všetko ostatné,
takmer 30 000 kusov Clia III R.S. Dnes prináša Nové
Clio R.S. 200 EDC výbavu, ktorú dnešný trh vyžaduje: je
všestranné, nenápadné a užívateľsky priateľské,
pričom si zachováva každú štipku výkonu
predchádzajúcich verzií. Nové Clio R.S. sa riadi ľahšie,
avšak poskytuje aj väčšiu zábavu za volantom.
“Nové Clio R.S. 200 EDC
má dvojitú osobnosť.
Našim cieľom bolo
navrhnúť ozajstné športové
rodinné auto, ktoré by
pritiahlo aj tých
najzanietenejších jazdcov,
na druhej strane však
muselo však spĺňať
požiadavky rôznej,
náročnejšej klientely, ktorá
túži po komforte,
adaptabilite a nízkej
spotrebe paliva.”
Arnaud Barton (Product
Manager, Clio R.S. 200
EDC)
Vytvorenie slávnej histórie
Nové Clio R.S. 200 EDC stavia na športových tradíciách
Renaultu, pričom sa pripája k dlhej línii modelov Clio,
ktoré žiarili na cestách, trati, ako aj špeciálnych
rýchlostných skúškach.
Success story športového Clia môžeme spätne
vystopovať cez niekoľko renomovaných sériových
modelov, ako 16-ventil, Williams, R.S. a V6, plus
závodné autá ako Super 1600, R3 a Cup.
S Novým Cliom R.S. 200 EDC sa dobrodružstvo posúva
do novej kapitoly.
Uznávané klubmi a internetovými fórami
Po celom svete existujú stovky klubov odovzdaných
Renault Sportu a ich autám. Je tu tiež veľmi živá
internetová komunita. Facebooková® stránka Renault
Sportu má viac ako 240.000 členov a teší sa z veľmi
vysokej sledovanosti.
V Renault Sport Technologies radi podporujú tieto
komunity a majú niekoľko prevratných iniciatív, na webe
ako aj na rôznych regionálnych akciách, mocných
nástrojov, ktoré posilňujú puto medzi značkou a jej
autami, zákazníkmi a fanúšikmi.
Špeciálne služby Renault Sportu a pozornosť k detailom už v základe
Pre zákazníkov, ktorí chcú so svojim autom zdieľať
zvlášť blízky vzťah, pripravil Renault Sport Technologies
niekoľko služieb, ktoré nenájdete u podobných veľkých
výrobcov, ktorí budujú takéto autá. Všeobecne sa dá
povedať, že Renault Sport Technologies majú
individuálny prístup ku každému zákazníkovi.
Sila špecializovanej predajnej siete Renault
Sportu
S viac ako 300 špecializovanými predajcami
a servisnými centrami Renault Sportu v 19 krajinách
môžu zákazníci s vášňou pre motoršport nájsť
ozajstných profesionálov vo svojom okolí. S ich
špecifickou expertízou vo výkonných autách sa títo
profesionáli sami často zapájajú do motoršportu a majú
vášnivé presvedčenie v reputáciu Renault Sportu
a v jeho produkty.
Prirodzene, celá sieť Renaultu je pripravená na predaj
a údržbu Nového Clia R.S. 200 EDC – a bude tak robiť
s vysokými servisnými štandardmi a dôslednosťou,
ktorá je pre Renault charakteristická.
Dni nadšencov
Dni nadšencov Renault Sport sú otvorené pre všetkých
zákazníkov, ktorí vlastnia športový Renault, a sú veľmi
obľúbené… Je tu veľa príležitostí jazdiť, či dostať
prednášku na najprestížnejších okruhoch na svete,
alebo navštíviť fabriky Renaultu. Podobne ako Nové Clio
R.S. 200 EDC, je možné program ušiť na mieru
individuálnym požiadavkám zákazníkov.
“S početnými technickými
inováciami je Nové Clio R.S.
200 EDC zábavné – to je
zjavné na prvý pohľad.
Nezávisle od štýlu jazdy to tak
však bude cítiť každý typ
zákazníka spoza volantu. Je
na nich, kam chcú položiť
latku ohľadom vlastných
očakávaní.”
Olivier Tschanhenz
(Product Marketing
Manager, Clio R.S. 200 EDC)
Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.