Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Renault Clio R.S. - 4. generácia (02/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 28.02.2013;

Renault Clio R.S. 200 EDC: Emócie a športový výkon

Uvedením Nového Renaultu Clio R.S. 200 EDC pridal Renault Sport Technologies k už vrodenému „emocionálnemu“ vzhľadu Clia okamžite rozpoznateľné športové prvky, ktoré dokopy vytvárajú jemnú zmes nádherných línií a športového adrenalínu.

Renault Clio R.S. 2013

Eric Diemert (Design Director, Renault Sport Technologies)
“Dizajn športového auta by mal prehovárať priamo do sŕdc náročných entuziastov. Nový Renault Clio R.S. 200 EDC je kompaktné auto, ktoré jednoducho prekypuje energiou. Našim cieľom bolo prísť s dizajnom, ktorý vyjadruje nie len pojem výkonu, ale taktiež ovládateľnosti a agilných jazdných vlastností. Či už je auto v pohybe, alebo stojí, za volantom cíti vodič stále rovnakú senzáciu – kontrolovateľný športový výkon.” Eric Diemert (Design Director, Renault Sport Technologies).

Športové detaily Renault Sport
Nové Clio R.S. 200 EDC sa môže pýšiť jednoduchými, avšak zmyselnými líniami, ktoré kladú dôraz na emócie, podchytené niekoľkými detailmi spájanými s vysokým výkonom a F1. Najnovší výtvor Renault Sport Technologies vyniká cez autenticitu jeho športových doplnkov, ktoré zahŕňajú športové nárazníky a prahy, dve koncovky výfuku a veľké kolesá. Zatiaľ čo sa päťdverová architektúra a postoj coupé podieľajú na vynikajúcej všestrannosti auta, športové doplnky dodané Renault Sportom sú jednoduché, avšak vyžarujú silu.

Elegatný high-tech exteriér
18' kolesá z ľahkých zliatin
18' kolesá z ľahkých zliatin lakované

Dizajnové detaily automobilov Renault Sport zohrávajú taktiež technickú úlohu. Difúzor a zadný spoiler boli napríklad navrhnuté ako celok – podobne ako tomu býva pri jednosedadlových závodných autách – pre maximálny aerodynamický výkon. Skutočne, difúzor sa podieľa na 80% prítlaku generovanom na zadnej náprave, pričom špeciálne navrhnutý zadný spoiler má na svedomí ostatných 20%. Podobne ako predná F1 lišta sú difúzor a spoiler hlavnými prvkami radu R.S. a slúžia ako spomienka na úspech, ktorý dosahuje Renault, okrem iného, v najprémiovejšom motoristickom športe, akým je Formula 1.

Vpredu sa na maske pod logom nachádza odznak R.S., zatiaľ čo LED denné svetlá v nižšej časti nárazníku vytvárajú vizuálny podpis, ktorý je rozpoznateľný vo dne aj v noci. Koncovky výfuku formujú plne integrovanú časť difúzora a sú ďalej zvýraznené charakteristickým obdĺžnikovým lemovaním. Nový Renault Clio R.S. 200 EDC je dostupný v piatich rôznych farbách, vrátane exkluzívnej, charakteristickej žltej Liquid Yellow.

Štandardné 17-palcové sivé kolesá „Tibor“ môžu byť nahradené lakovanými čiernymi, či tmavošedými 18- palcovými kolesami.

Komfortný avšak výrazný interiér

V protiklade k elegantným čiernym obkladom sú oči neodolateľne priťahované červenými detailmi, ktoré formujú štruktúru kabíny. Výber červenej pre Nové Clio – farby, ktorá sa bežne spája s pojmom „vášeň“, taktiež evokuje športové doplnky uvedené Renault Sportom, kde nám ako perfektný príklad slúžia bezpečnostné pásy, alebo ručičky prístrojov. Červená bola rovnako použitá pre viditeľné prešívanie, stredovú pozíciu volantu, lemovanie výduchov klimatizácie a lemovanie panelov dverí. Aj radiaca páka prichádza s červenými doplnkami, ktoré sú odzrkadľované viditeľným prešívaním manžety radiacej páky.

Interiér Renault Clio R.S. 2013

Pádielká prevodovky z tmavého kovu sú vo fixnej pozícií za volantom, zatiaľ čo šedý podklad prístrojov je špecifický pre Clio R.S. Pri naštartovaní motora ožijú ručičky otáčkomera a palivomera predvedením malého divadielka. Dlhoročná silná stránka modelov Renault Sport – škrupinové sedadlá – prichádzajú so zvýšeným bočným vedením za účelom poskytnutia vysokej úrovne komfortu pri sedení a stability, očakávanej pri modeli Clio R.S. Čalúnené môžu byť aj v čiernej koži s viditeľným červeným prešívaním. Čierna lakovaná stredová konzola má v sebe umiestnený multimediálny systém, ktorý je vyhotovený s chrómovým lemovaním.

Pohodlné každodenné zvezenie, ktoré môže byť problém dobehnúť

Nový Renault Clio R.S. 200 EDC môže byť prispôsobený podľa požiadaviek tak, aby spĺňal nálady a požiadavky vodiča na základe typu požadovaného zvezenia: pokojného, alebo vyslovene športového, mestského alebo na diaľnici; rodinného, alebo čisto pôžitkárskeho. Nové Clio R.S. 200 EDC sa okamžite prispôsobí nastavením odozvy a parametrov motora, prevodovky EDC (efficient dual clutch), riadenia, plynového pedála a ESP. Jeho tradične dynamické šasi z dielne Renault Sport sa kombinuje s úrovňou pohodlia, ktorá je nevídaná pri aute s natoľko športovým charakterom. Proti stopkám neporaziteľný, Nový Renault Clio R.S. 200 EDC vie vygenerovať široké spektrum emócií. V každej situácií mu jeho adaptabilita umožňuje uspokojiť vrtochy každého vodiča… nezávisle od temperamentu. Má niekoľko tvárí svojej športovej osobnosti vyvinutej Renault Sport Technologies.

Interiér Renault Clio R.S. 2013

Malý turbomotor, dvojspojková prevodovka a pádla pod volantom
Motor Renault Clio R.S. 2013; 1.6 litra, 200 koní, 240 Nm (hlavná otáčková charakteristika)

Kombinácia 1.6 – litrového prepĺňaného benzínového motora a šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky je pre Nové Clio R.S. 200 EDC jedinečná. Jeho 200 koní a 240 Nm krútiaceho momentu môžu byť naplno využité vďaka perfektne zladeným prevodovým stupňom, ktoré môžu byť volené automaticky, či manuálne. Spojenie tohto motora s prevodovkou EDC je srdcom úzkostlivého vývoja pod taktovkou Renault Sport Technologies. Okrem špecifického nastavenia, ktoré pre Nové Clio R.S. motor podstúpil, ťaží aj z jemného doladenia sacích kanálov, škrtiacej klapky a turba.

Hlavné ciele:
  • zvýšený krútiaci moment v nižších otáčkach pre zlepšenie ovládateľnosti
  • výkon a lepší rozsah v hornej časti otáčok pre podčiarknutie športového charakteru auta.
Hmatateľné výsledky:
  • živá odozva vďaka max. krútiacemu momentu 240 Nm dostupnému už od 1750 ot./min.
  • značne lepšia odozva naprieč širším spektrom výkonu, plus zvlášť dynamický temperament.

Explozívny výkon
Renault Clio R.S. 2013 Renault Clio R.S. 2013

Napriek vyhlásenej všestrannosti Nového Clia R.S. 200 EDC si auto zachováva pri meraní so stopkami pozoruhodné výkony: zrýchlenie z 0-100 km/h prebehne len za 6,7 s, 1000 metrov s pevným štartom zdolá len za 27,1 sekundy a na závodnej trati je schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť 230 km/h. Nový Renault Clio R.S. 200 EDC je ozajstným Renault Sportom, pričom sa však schováva vo veľmi civilizovanom Cliu.

Motor Renault Clio R.S. 2013, 1.6 Turbo
V menej extrémnych podmienkach očaruje Nové Clio R.S. svojim jemným, podmanivým charakterom a jednoduchosťou používania. V oblasti komfortu riadenia nezostáva svojim hlavným konkurentom vôbec nič dlžné. Keď sa však pustí z uzdy, Nové Clio R.S. 200 EDC je pripravené prebádať celú škálu svojho športového potenciálu, vrátane individuálnych schopností jeho vodiča.

“Našim cieľom bolo maximalizovať plný potenciál motora s priamym vstrekovaním spojeným s dvojspojkovou prevodovkou. Okrem dych berúcich výkonov sme však tvrdo pracovali aj na každodennej využiteľnosti motora, aby bolo auto príjemné a poskytovalo dobrú spätnú väzbu. Jeho tri režimy („Normal“, „Sport“ a „Race“) korešpondujú s požiadavkami ktoréhokoľvek vodiča, aj toho najviac športovo zameraného. Toto je pre našich zákazníkov nová technológia – prístupná, praktická a jasne rozpoznateľná.” Renaud Hantz (Powertrain Driveability Leader, Renault Sport Technologies)

Šasi vyvinuté expertmi z Renault Sport
V srdci expertízy Renault Sportu sa inžinieri zamerali na výkon šasi ako takého. Ich cieľom bolo zvýšiť komfort, jazdné vlastnosti, priľnavosť a brzdenie v súlade s očakávaniami pri modeloch Renault Sport.

Motor Renault Clio R.S. 2013, 1.6 Turbo
“Chceli sme dať Novému Cliu R.S. 200 EDC všetko, čo môže vodič od auta typu hot-hatch očakávať: minimálne náklony, obrovský potenciál v zákrutách aj na rovinke, živé riadenie a vysokú úroveň komfortu, ktorá odráža všestrannosť tohto auta.” Philippe Mérimée (Chief Chassis Dynamics Engineer, Renault Sport Technologies)

Predné odpruženie: vzpera pseudo-MacPherson bola zachovaná, avšak niektoré súčasti sú zosilnené pre zvýšenie pevnosti jednotky obsahujúcej koleso, podperu, ložiská a tlmič. Väčší tlmič zlepšuje hydraulický výkon a ponúka lepší kompromis v oblasti komfortu a náklonov karosérie. Podobne, predné brzdy sa spoliehajú na osvedčenú technológiu (320 mm kotúče, ako pri Lagune V6)… Zadné odpruženie: hrubší stabilizátor je o 10% tuhší než pri Cliu III R.S... a o 60% tuhší než v prípade Nového Clia. Brzdové kotúče majú priemer 260 mm.
Hydraulické ovládanie kompresie
Hydraulické ovládanie tlmiča, Renault Clio R.S. 2013

Fabien Berthomieu (Chassis Engineer, Renault Sport Technologies)
Nezávisle od podmienok spája Nové Clio R.S. 200 EDC ostré jazdné vlastnosti s nezvyčajne vysokým stupňom komfortu, čo je pri aute s podobným výkonom nezvyčajné. Hydraulické ovládanie kompresie tu zohráva hlavnú úlohu Princíp spočíva v zabudovaní druhotného tlmiča do tela hlavného tlmiča. Je to riešenie, ktoré prináša vynikajúce výsledky v oblasti progresivity, komfortu a výkonu. Zatiaľ čo na papieri vyzerá tento nápad jednoducho, technická realita je už o niečom inom a vyžaduje všetko know-how a technológiu spoločnosti Renault Sport Technologies.

“Hydraulické ovládanie kompresie dopĺňa tradičnú činnosť klasických, polyuretánových dorazov. Keďže jeho absorpčné kapacity sú mnohonásobne väčšie, dokáže reagovať na väčšie pohyby kolesa. Odpruženie sa tak správa oveľa lineárnejšie, čo prináša dve výhody: - prekážky a zlý povrch sú absorbované oveľa lepšie, bez efektu „zhupnutia“, -pneumatiky podstupujú oveľa menej extrémne zmeny záťaže, čo zvyšuje ich potenciál pre priľnavosť a zabezpečuje progresívnejšie jazdné vlastnosti pri svižnej jazde. Vďaka hydraulickému ovládaniu kompresie je Nové Clio R.S. 200 EDC v rámci svojej triedy bezkonkurenčné pre jeho kombináciu komfortu a pôžitku pre vodiča. Ba čo viac, vďaka pneumatikám vyvinutým v partnerstve s Goodyear®/Dunlop®, si auto zachováva vysokú priľnavosť a progresívne jazdné vlastnosti aj na mokrých povrchoch." Fabien Berthomieu (Chassis Engineer, Renault Sport Technologies).

R.S. diff: patentovaný elektronický diferenciál
Elektronický diferenciál patentovaný Renault Sport Technologies značne zlepšuje akceleráciu, ako aj priľnavosť v zákrutách Nového Clia R.S. 200 EDC. Znižuje taktiež sklon auta k nedotáčavosti (tendencia auta vyjsť predkom von zo zákruty pri agresívnom zatáčaní). Na dosiahnutie tohto systém konštantne monitoruje rotačnú rýchlosť predných hnaných kolies a porovnáva ju s rýchlosťou zadných nehnaných kolies. Tie sú vždy cenným barometrom, pretože sú na sebe nezávislé a každé prechádza zákrutu ideálnou rotačnou rýchlosťou v porovnaní s tým druhým.

Patentovaný elektronický diferenciál, Renault Clio R.S. 2013

Len čo je rozdiel rýchlosti medzi prednými kolesami príliš veľký, znamená to, že jedno stratilo trakciu. Systém toto zistí, a R.S. Diff použije malý brzdný účinok na ktorékoľvek predné koleso, ktoré ide stratiť trakciu, pričom krútiaci moment motora nie je znížený. Treba poznamenať, že táto funkcia zasahuje ešte pred trakčnou kontrolou ESP.

R.S. Diff má niekoľko výhod, pričom jednou z nich je, že nefrustruje vodiča náhlym obmedzením krútiaceho momentu. Systém je veľmi progresívny a počas jazdy jeho prítomnosť takmer nie je možné zaznamenať.

Výber z 2 podvozkov: Sport alebo Cup
Podobne ako pri predchádzajúcich modeloch Renault Sport, je nové Clio R.S. 200 EDC dostupné s výberom dvoch nastavení podvozka. Voliteľná verzia Cup je šitá pre ešte väčší športový výkon: je o 3mm nižšia, 15% tuhšia a ťaží z rýchlejšieho prevodu riadenia.

Inovácie a radosť z jazdy

Režimy motora a prevodovky v Clio R.S. 2013
Akoby dve autá v jednom – Nové Clio R.S. 200 EDC sa môže pýšiť balíkom inovácií nevídaných v tomto segmente. Pre každodenné použitie, v režime „Normal“, ponúka Nové Clio R.S. všetky kvality očakávané od Clia, najmä tichý podvozok, vysokú úroveň komfortu cestovania a nízke prevádzkové náklady. Prepnite ale do jedného z dynamickejších režimov, „Sport“ alebo „Race“, a jeho nezameniteľne športové charakteristiky okamžite vyplávajú na povrch.

R.S. Drive - 3 nastavenia motora a prevodovky
Režimy motora a prevodovky v Clio R.S. 2013
Stlačenie tlačidla „R.S. Drive“ modifikuje nastavenie prevodovky (program prevodovky a rýchlosť radenia) ako aj motora (odozva na plynový pedál a zvuk motora). Taktiež mení spôsob, akým zasahujú systémy ESP a trakčná kontrola ASR, ako aj spätnú väzbu posilňovača riadenia. Tento systém je založený na výbere troch veľmi rozličných režimov („Normal“, „Sport“ a „Race“), ktoré menia výkonovú charakteristiku Nového Clia R.S. 200 EDC na základe požiadaviek vodiča, jeho potrieb alebo podmienok na ceste. Výsledkom je, že Nové Clio R.S. 200 EDC je naozaj niekoľkými autami v jednom.

Program radenia závisí od niekoľkých parametrov súvisiacich s vozidlom (poloha plynového pedála, tlak na brzdový pedál, uhol natočenia volantu), ako aj podmienok na ceste (svah, dostupná priľnavosť, atď.). Rýchlosť radenia taktiež závisí od záťaže požadovanej od plynového pedála.

Optimalizované rozjazdy vďaka funkcii Launch Control

Volant a prístrojová doska Renault Clio R.S. 2013
Vďaka funkcií Launch Control, ktorá je pre kategóriu hot hatch nevídanou výbavou, je Nové Clio R.S. 200 EDC schopné plne automatizovať manažment pevných štartov, keď sa auto používa na trati. Šikovná elektronika zaručuje najrýchlejší možný rozjazd, v úplnom bezpečí. So zvolenou touto funkciou a pomocou optimalizácie všetkých potrebných parametrov, je Nové Clio R.S. 200 EDC schopné odštartovať omnoho efektívnejšie, než by sa to podarilo aj tomu najtalentovanejšiemu vodičovi.
Extrémne jednoduché na použitie
Systém Launch Control sa aktivuje stlačením brzdového pedála ľavou nohou a súčasným potiahnutím oboch pádielok pod volantom. Aktivácia systému je potvrdená správou na palubnej doske („Launch Control On“) a blikajúcim oranžovým svetielkom (ak je funkcia „povolená“). Pri plnom stlačení plynového pedála sa motor roztočí na 2 500 ot./min.

Režim ‘Sport’: Po pustení brzdového pedála systém optimalizuje akceleráciu Nového Clia R.S. 200 EDC, zatiaľ čo preklz kolies je kontrolovaný pomocou trakčnej kontroly ASR. Optimalizované je aj radenie prevodovky.

Režim ‘Race’: Trakčná kontrola ASR je odpojená a radenie je výlučne manuálne. Tento „expertný“ režim je vhodný pri dobrej priľnavosti, avšak vyžaduje oveľa viac úsilia ohľadom ovládania vozidla.

Za účelom ochrany mechanických súčiastok je systém Launch Control permanentne monitorovaný elektronikou auta, ktorá môže dočasne zabrániť jeho spusteniu.

Tím Renault Sport

R-Link pre R.S. Monitor 2.0
Pierre Papin (R.S. Monitor Electronics Architect,
Renault Sport Technologies)
R.S. Monitor si utvrdzuje svoj náskok vďaka predstaveniu verzie 2.0. Tá je teraz ešte atraktívnejšia a ešte technologicky pokročilejšia – vyniká ako najobsiahlejší palubný systém telemetrie na cestnom automobile na trhu.

“Zvlášť obsiahly zoznam funkcií R.S. Monitora 2.0, vrátane zaznamenávania dát, plus ukladanie a zdieľanie údajov cez USB kľúč, otvára nekonečné možnosti. Keď je vybavený RLinkom, nie je nič, čo by mu na trhu konkurovalo. Rozsah novej verzie 2.0 a vášeň, ktorá išla do tohto projektu, sú typické pre jedinečný prístup Renault Sportu.” Pierre Papin (R.S. Monitor Electronics Architect, Renault Sport Technologies)

Zrozumiteľný a zábavný
Prispôsobiteľný displej zariadenia R.S. Monitor 2.0 používa ručičky, histogramy a vysoko vizuálnu grafiku na poskytovanie nasledujúcich dát v reálnom čase:
R.S. monitor

- Krútiaci moment, výkon, teplota chladiacej kvapaliny, teplota nasávaného vzduchu, otvorenie škrtiacej klapky, tlak brzdového systému, uhol natočenia volantu, otáčky motora, teplota prevodového oleja, teplota spojok EDC, krútiaci moment na kolesách, atď.

- Výkonnostné dáta (časy zrýchlenie z pokoja na 50 km/h, 100 km/h, 400 m, 1000 m s pevným štartom, brzdný čas zo 100-0).

R.S. monitor

- G Force Diagram: priečne aj pozdĺžne zrýchlenie, so zobrazením maximálnych nameraných hodnôt. Screenshoty je možné uložiť na USB kľúč.

R.S. monitor

- Preklz (zobrazené v percentách) hnaných kolies.

- Krivky výkonu a krútiaceho momentu a pozícia údajov na krivkách v reálnom čase.

R.S. monitor

- Grafické zobrazenie vnútra prevodovky EDC: zvolený prevodový stupeň, predvolený stupeň, teplota spojky.

R.S. monitor

- Stopky, či už manuálne, alebo aktivované automaticky pomocou systému GPS (rozloženie trate je možné nahrať z USB kľúča).

- Servis: poskytuje vzdialenosť prejdenú pneumatikami, tlmičmi, brzdnými doštičkami a diskami od ich poslednej výmeny.
  • Tipy ohľadom jazdy v textovej podobe.
  • Nastavenie auta:
    • ‘Shift light’: prispôsobí časovanie rozsvietenia indikátora preradenia.
    • ‘Riadenie’: Núti použitie režimu ‘Normal’ alebo ‘Sport’.
  • Záznam dát: R.S. Monitor 2.0 dokáže nahrať všetky parametre zobrazené počas pobytu na okruhu a pospájať ich s korešpondujúcimi GPS súradnicami. Pozícia auta môže byť zobrazená na mape (satelitný pohľad) spolu s dynamickým zobrazením všetkých s tým spojených parametrov jazdy. Nahrať je možné všetko: hodina jazdenia sa dá uložiť v jedinom súbore o veľkosti 3 MB. Výsledky môžu byť zobrazené pomocou softvéru, ktorý bude pre zákazníkov prístupný neskôr.

R.S. monitor

K tomu všetkému je možné pripraviť závody na trati uložením tvaru trate na USB kľúč. Renault Sport ponúka niekoľko prednastavených profilov trate, zatiaľ čo komunita užívateľov môže zdieľať trate vytvorené inými užívateľmi pre vytvorenie zdieľanej databázy okruhov.

V roku 2009 použili Renault Sport displej na ovládanie autoráda Méganu R.S. na ponúknutie R.S. Monitora. Bolo to prvý krát, čo bol pre športový hatchback použitý systém telemetrie, pričom tento zábavný, ľahko použiteľný a obsahovo bohatý systém sa stal medzi zákazníkmi Renault Sportu okamžitým hitom, keď si ho v roku 2012 objednalo takmer 30% zákazníkov do Twinga R.S., viac ako 40% do Clia R.S. a viac ako 50% do Méganu R.S.


R.S. Sound pipe
Renault Sport sa neuspokojil s jednoduchým doladením charakteristického zvuku výfuku pri Novom Cliu R.S. Veria, že športové auto by malo produkovať uspokojivý zvuk aj vo vnútri auta, a tak mechanicky zosilnili zvuk sania prichádzajúci do kabíny pomocou membrány s trubicou ústiacou v kabíne. Tento systém umožňuje pasažierom vychutnať si zaujímavý zvuk Nového Clia R.S. ešte intenzívnejšie.

R.S. Sound effect: zvuková reprodukcia legendárnych áut
R.S. monitor

V spojení s tabletom R-Link reprodukuje táto zábavná aplikácia zvuky niekoľkých vysokovýkonných motorov a prehráva ich cez zabudovaný audio systém auta. Na výber je sedem zvukov, pričom tri z nich sú špecifické pre Nové Clio R.S. (Alpine A110, R8 Gordini a Nissan GTR).

Algoritmus riadenia zvuku berie do úvahy otáčky motora, polohu plynového pedála a rýchlosť jazdy pre garantovanie udivujúco realistického zvukového zážitku. Parametre ako hlasitosť môžu byť upravené na displeji R-Linku.

Nízka spotreba: 6.3 l/100km

Nové Clio R.S. 200 EDC je o viac, ako len o pôžitku z jazdy a dych berúcich výkonoch. S kombinovanou spotrebou 6,3 l/100 km stanovuje nové štandardy v oblasti úspory a úcty k životnému prostrediu. Čo sa komfortu týka, bol prioritou za všetkých podmienok, pričom Nové Clio R.S. 200 EDC nalomilo teóriu, že ostré jazdné vlastnosti značia vždy príliš tvrdé odpruženie. Svoj vážny prísľub ohľadom efektivity a úspory tak spĺňa v každej jednej doméne.


Renault Clio R.S. 2013

O dva litre nižšia spotreba
Nové Clio R.S. 200 EDC spotrebuje iba 6,3 litra bezolovnatého benzínu na 100 km, čo je ekvivalent iba 144 g emisií CO2 na kilometer. V porovnaní s atmosférickým motorom 2.0 pod kapotou Clia III R.S. to predstavuje úsporu takmer 25% (približne 2 litre/100 km a 46 g/km).

Prekvapivo komfortné
Keď sa bavíme o sedadlách alebo odpružení, Nové Clio R.S. 200 EDC dosahuje úroveň komfortu oveľa vyššiu, než by ste od auta s podobným športovým temperamentom očakávali.

Top špecifikácia
Véronique Chanoni (Clio R.S. 200 EDC Project Leader, Renault Sport Technologies) a Philippe Varet (Technical Development Deputy Director, Renault Sport Technologies)
Nové Clio R.S. je rovnako vysokovýkonný hatchback, ako vlajková loď pre zvyšok modelového radu Nové Clio. V tomto ohľade je vybavené pozoruhodne vysokou úrovňou štandardnej výbavy, vrátane výškovo aj hĺbkovo nastaviteľného volantu, vyhrievaných elektrických zrkadielok, dotykovej satelitnej navigácie (R-Link alebo MediaNav), hands-free sady, rádia s Bluetooth®, USB pripojenia, reproduktormi so systémom Bass Reflex, elektronického tempomatu a obmedzovača rýchlosti, automatickými stieračmi, klimatizáciou (automatická klimatizácia ako opcia), zadných parkovacích senzorov vo farbe karosérie alebo zadnej parkovacej kamery (tá je opciou pri modeloch vybavených R-Linkom) a do roviny sklápateľných zadných sedadiel delených v pomere 60/40.
Rozumné prevádzkové náklady
1.6 T Renault Sport 200 - motor Servisné intervaly (Európa)
Rozvodová reťaz Bez údržby
Výmena oleja Každých 20,000km/1 rok
Vzduchový filter Každých 40,000km/2 rok
Zapaľovacie sviečky Každých 60,000km/4 rok
Brzdová kvapalina Každých 120,000km/4 roky
Chladiaca zmes Každých 120,000km/4 roky
Remene Každých 160,000km/6 rokov


“Nové Clio R.S. 200 EDC je auto, ktoré je naozaj možné používať každý deň. Kombinuje zábavu s praktickosťou štýlom, akým to iné športové autá nedokážu. To nám otvára dvere od niekoľkých nových cieľových trhov, najmä medzi ženami – motoristkami.” Véronique Chanoni (Clio R.S. 200 EDC Project Leader, Renault Sport Technologies)
Philippe Varet (Technical Development Deputy Director, Renault Sport Technologies)

Inšpirácia pochádzajúca z motoršportu

Na zvýraznenie hodnoty svojej technickej expertízy, bol Renault vždy pripravený prijať výzvy pochádzajúce z náročného sveta motoršportu. Nové Clio R.S. 200 EDC demonštruje, že Renault investuje mnoho vášne do pretekania, avšak robí tak s cieľom vyvíjať a ovládnuť nové technológie... niečo, z čoho by mohli priamo ťažiť aj jeho štandardné, sériové modely.

Výkon, energetická efektivita, spoľahlivosť
Thierry Landreau (Technical Director, Renault Sport Technologies)
“Pretekárske aktivity Renault Sportu by nedávali veľký zmysel, keby z nich priamo neťažili aj naše sériové automobily a keby sa pre našich zákazníkov nestali naozajstnou výhodou.” Thierry Landreau (Technical Director, Renault Sport Technologies)

Renault pokladá všetky formy motoršportu – najmä však Formulu 1, špičku v tejto oblasti – za najlepšie výskumné laboratóriá, ktoré umožňujú testovať a overovať čerstvé inovácie, pričom prinášajú výzvy ako pre technológie, tak pre ľudí. Medzi najnovšími technológiami, ktoré demonštrujú dar Renaultu v oblasti stavania motorov, a ktoré ťažili z vstupov z Renault Sport F1, nájdete priame vstrekovanie, variabilné časovanie ventilov, rekuperáciu brzdnej energie, vačky s diamantovou povrchovou úpravou a celý rad iných nápadov spojených s redukciou trenia.

Je tu tiež niekoľko viditeľnejších inovácií, ktoré si brali inšpiráciu z motoršportu, vrátane hydraulického ovládania kompresie (pôvod v rally) a R.S. Monitor 2.0 – ozajstného systému telemetrie. V rámci tohto sektora trhu nenájdete tak obozretne spracovanú technológiu na žiadnom inom aute.

Podobné inovácie ale stoja za to len vďaka jednoduchým, avšak autentickým výhodám, na ktorých sa podieľajú. Vo Formuli 1, rovnako ako v každodennom živote, hľadá Renault spôsoby, ako dať svojim zákazníkom výkon, energetickú efektivitu a spoľahlivosť.

Clio Cup: z cesty na trať
Renault Clio R.S. 2013

Prepojenie medzi cestou a traťou funguje obojstranne, pričom je možné vyvinúť aj cestné auto pre motoršport. To je prípad Nového Clia Cup, najnovšieho prírastku do rodiny Clio. Nové Clio Cup, vyvinuté z Nového Clia R.S. 200 EDC, predstavuje výraznú inováciu pre sezónu 2013. Toto auto, vyvinuté spoločnosťou Renault Sport Technologies, bude túto sezónu súťažiť výhradne v seriáli Clio Eurocup, potom na neho narazíme aj v niekoľkých domácich majstrovstvách v roku 2014.

Prepojenia s F1
Philippe Varet (Technical Development Deputy Director, Renault Sport Technologies)
1.6 litrový turbo motor
Ochutnávka konfigurácie motora, ktorá bude v F1 povinná od sezóny 2014. F1 chce znížiť spotrebu paliva o približne 30%, čo malo na Nové Clio R.S. 200 EDC zásadný vplyv.

Kombinácia krídla s difúzorom, ktorá vylepšuje kompromis medzi odporom vzduchu a vztlakom
Aj v tejto oblasti ťaží Nové Clio R.S.200 EDC zo skúseností získaných v tíme Renault F1 počas prvého desaťročia nového milénia.

DLC povrchová úprava vačiek vačkového hriadeľa
Táto povrchová úprava, používaná aj v F1, znižuje trenie a jej použitie nie je obmedzené len na športové modely Renaultu.

Pádla pod volantom s rýchlym viacnásobným podraďovaním
Podobne ako v F1, je teraz možné podradiť o niekoľko stupňov pri brzdení, jednoduchým dlhým potiahnutím za príslušné pádielko pod volantom.

R.S. Monitor 2.0: telemetria pre všetkých
Vedľajší produkt komplexných, sofistikovaných systémov používaných v motoršporte, prezentovaný atraktívne a so štýlom, inšpirovaný svetom videohier.

Launch Control: presne ako závodný jazdec…
Systém Launch Control Nového Clia R.S. 200 EDC bol inšpirovaný automatickými systémami štartu použitými v tíme Renault F1 na šiestich Veľkých Cenách na začiatku tisícročia.

“Pohonná jednotka Nového Clia R.S. 200 EDC predstavuje pre Renault premiéru. Cyklus vývoja projektu bol relatívne krátky z hľadiska technického, ako aj výrobného. Pri tom všetkom však Nové Clio R.S. 200 EDC dorazilo na trh, spolu so svojou verziou Cup, iba šesť mesiacov po predstavení hlavného radu Clio. To je typ výzvy, ktorú si vieme vychutnať – výkon sprístupnený vďaka flexibilite tímu Renault Sport Technologies a jeho fabrike v Dieppe.” Philippe Varet (Technical Development Deputy Director, Renault Sport Technologies)

Vyrobené v Dieppe v Normandii

Nové Clio R.S. 200 EDC sa vyrába vo francúzskom Dieppe v Normandií. Fabrika má ľudskú tvár, s tímami pracovníkov, ktorí sa k nej hrdo hlásia a robia všetko pre to, aby vyrábali vysoko kvalitný tovar. V samotnom srdci má fabrika aj pretekárske oddelenie. To je miesto, kde dostáva tvar Nové závodné Clio Cup, ktoré bude mať na trati premiéru v roku 2013.


Renault Clio R.S. 2013 - továreň v Dieppe Renault Clio R.S. 2013 - továreň v Dieppe

“Fabrika Alpine v Dieppe je pripravená zabezpečiť, aby bolo Nové Clio R.S. 200 EDC dobre prijaté ohľadom kvality spracovania. Okrem jeho úlohy ako vlajkovej lode radu Nové Clio, je toto auto pripravené dobyť aj medzinárodné trhy.” Roger Ringot (Managing Director, Alpine factory, Dieppe)

Vyrobené s expertízou a vášňou Dieppe
Fabrika v Dieppe, postavená v roku 1969, bola rodiskom mnohých legendárnych automobilov. Každá generácia Clia Renault Sport bola zostrojená tu, už od roku 1991. Hlavným biznisom fabriky je zostrojovanie výkonných automobilov, konštrukcia a predaj závodných áut a predaj motoršportových náhradných dielov (vo fabrike, ako aj na jednotlivých športových udalostiach).

Továreň v Dieppe

Flexibilita a adaptabilita fabriky Alpine jej pomáhajú poradiť si s malosériovou výrobou. S viac ako 300 zamestnancami a rozlohou 76 000 m2, vrátane 36 900 m2 zastavaných stavbami, vyprodukovala fabrika v Dieppe viac, ako 400 000 vozidiel od roku 1969, vrátane 81 500 modelov Clio R.S. naprieč generáciami. Pripravené kostry Nového Clia R.S. 200 EDC sú doručené z Flins do Dieppe na lakovanie. Všetky panely karosérie sú lakované na mieste (v porovnaní s približne polovicou, ako tomu bolo v prípade Clia III R.S.).

Dostupných je päť farieb, vrátane Sirius Yellow – veľmi populárnej farby, ktorá pochádza práve z tejto fabriky. Zostrojenie Nového Clia R.S. trvá približne 26 hodín – čo je dlhšie, ako je potrebné pre bežné Clio. Je to výsledok poctivej prípravy – na druhej strane sa však jedná o prémiové auto, ktoré je takpovediac šité na mieru.

Oddelenie motoršportu - stimulant pre celú továreň
S približne 60 zamestnancami (jedna pätina pracovnej sily fabriky) je pretekárske oddelenie požehnané personálom, ktorý je rovnako vášnivý ako schopný. So vzácnou pozornosťou venovanou detailom, stavia tento tím 100-150 závodných áut ročne. Jedná sa o zmes jednosedadlových áut a závodných vozidiel založených na cestných verziách. Medzi ich výstupy patria Mégane Trophy, Clio R3, Formula Renault 2.0 a Nové Clio Cup.

Renault Clio R.S. 2013 - inšpirácia z F1

V rámci tohto oddelenia kombinuje skupina približne 20 ľudí všestranné zručnosti, či už sú to konštruktéri, zvárači, lakovači, elektrikári či mechanici. Za posledných 20 rokov sa tváre oddelenia takmer vôbec nezmenili, čo značí, že toto je tím zjednotený svojou láskou k automobilom. Niektorí z nich tu sú už od otvorenia fabriky v roku 1969, čo predstavuje 44 rokov lojality k fabrike Alpine. To vám povie všetko, čo potrebujete vedieť o ich vzťahu k práci, ako aj k výkonným autám, ktoré vyrábajú.

Auto pre znalcov

Clio R.S. bolo pre motoristických znalcov a najmä puristov, ktorí oceňujú športové spôsoby, vždy príťažlivé. Jeho najnovšia podoba, Renault Clio R.S. 200 EDC, má potenciál pritiahnuť ešte širšiu zákaznícku základňu.

Zákazníci, ktorí vedia, čo chcú
Ku dnešku si domov našlo 90 000 športových modelov Clio v 38 krajinách. Aj keď nie všetci nakupujúci sa technicky radia medzi „puristov“, majú spoločné puto, pretože oceňujú pozornosť detailom venovanú ich Cliu R.S. Vďaka dodatočným výhodám Nového Clia R.S. 200 EDC, očakáva Renault Sport rozšírenie jeho klientely na väčšom počte trhov.

Arnaud Barton (Product Manager, Clio R.S. 200 EDC)
V Európe predstavovali minulý rok výkonné hatchbacky alebo sedany 50 500 predaných kusov (ku koncu októbra). Z nich predstavovali výkonné automobily Bsegmentu 40 percent. Čo viac, dopyt po malých, výkonných sedanoch klesal, pričom zároveň stúpal dopyt po väčšej všestrannosti. Clio III R.S., ktoré podstúpilo v roku 2009 facelift, si počínalo solídne od svojho uvedenia v polovici 2006. Predstavuje takmer 10 percent predajov v tomto vysoko konkurenčnom sektore.

Naprieč svetom pritiahlo zákazníkov, ktorí majú radšej radikálny, športový charakter nad všetko ostatné, takmer 30 000 kusov Clia III R.S. Dnes prináša Nové Clio R.S. 200 EDC výbavu, ktorú dnešný trh vyžaduje: je všestranné, nenápadné a užívateľsky priateľské, pričom si zachováva každú štipku výkonu predchádzajúcich verzií. Nové Clio R.S. sa riadi ľahšie, avšak poskytuje aj väčšiu zábavu za volantom.

“Nové Clio R.S. 200 EDC má dvojitú osobnosť. Našim cieľom bolo navrhnúť ozajstné športové rodinné auto, ktoré by pritiahlo aj tých najzanietenejších jazdcov, na druhej strane však muselo však spĺňať požiadavky rôznej, náročnejšej klientely, ktorá túži po komforte, adaptabilite a nízkej spotrebe paliva.” Arnaud Barton (Product Manager, Clio R.S. 200 EDC)

Vytvorenie slávnej histórie
Nové Clio R.S. 200 EDC stavia na športových tradíciách Renaultu, pričom sa pripája k dlhej línii modelov Clio, ktoré žiarili na cestách, trati, ako aj špeciálnych rýchlostných skúškach. Success story športového Clia môžeme spätne vystopovať cez niekoľko renomovaných sériových modelov, ako 16-ventil, Williams, R.S. a V6, plus závodné autá ako Super 1600, R3 a Cup. S Novým Cliom R.S. 200 EDC sa dobrodružstvo posúva do novej kapitoly.

Uznávané klubmi a internetovými fórami
Renault Clio R.S. 2013

Po celom svete existujú stovky klubov odovzdaných Renault Sportu a ich autám. Je tu tiež veľmi živá internetová komunita. Facebooková® stránka Renault Sportu má viac ako 240.000 členov a teší sa z veľmi vysokej sledovanosti. V Renault Sport Technologies radi podporujú tieto komunity a majú niekoľko prevratných iniciatív, na webe ako aj na rôznych regionálnych akciách, mocných nástrojov, ktoré posilňujú puto medzi značkou a jej autami, zákazníkmi a fanúšikmi.

Špeciálne služby Renault Sportu a pozornosť k detailom už v základe
Pre zákazníkov, ktorí chcú so svojim autom zdieľať zvlášť blízky vzťah, pripravil Renault Sport Technologies niekoľko služieb, ktoré nenájdete u podobných veľkých výrobcov, ktorí budujú takéto autá. Všeobecne sa dá povedať, že Renault Sport Technologies majú individuálny prístup ku každému zákazníkovi.

Sila špecializovanej predajnej siete Renault Sportu
Olivier Tschanhenz (Product Marketing Manager, Clio R.S. 200 EDC)
S viac ako 300 špecializovanými predajcami a servisnými centrami Renault Sportu v 19 krajinách môžu zákazníci s vášňou pre motoršport nájsť ozajstných profesionálov vo svojom okolí. S ich špecifickou expertízou vo výkonných autách sa títo profesionáli sami často zapájajú do motoršportu a majú vášnivé presvedčenie v reputáciu Renault Sportu a v jeho produkty.

Prirodzene, celá sieť Renaultu je pripravená na predaj a údržbu Nového Clia R.S. 200 EDC – a bude tak robiť s vysokými servisnými štandardmi a dôslednosťou, ktorá je pre Renault charakteristická.
Dni nadšencov
Dni nadšencov Renault Sport sú otvorené pre všetkých zákazníkov, ktorí vlastnia športový Renault, a sú veľmi obľúbené… Je tu veľa príležitostí jazdiť, či dostať prednášku na najprestížnejších okruhoch na svete, alebo navštíviť fabriky Renaultu. Podobne ako Nové Clio R.S. 200 EDC, je možné program ušiť na mieru individuálnym požiadavkám zákazníkov.

“S početnými technickými inováciami je Nové Clio R.S. 200 EDC zábavné – to je zjavné na prvý pohľad. Nezávisle od štýlu jazdy to tak však bude cítiť každý typ zákazníka spoza volantu. Je na nich, kam chcú položiť latku ohľadom vlastných očakávaní.” Olivier Tschanhenz (Product Marketing Manager, Clio R.S. 200 EDC)

Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.
  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]