Minulý víkend som dostal náhodou možnosť vyskúšať BMW 335i ActiveHybrid 3, takže nasleduje zopár riadkov nielen ohľadne riadenia vyše troch stoviek koní.
Dlhý bič na veľké stádo...
Ide o sedan rady 3 osadený preplňovaným radovým 6-valcom s výkonom 225 kW (306 k) a podporným elektromotorom. Motor využíva techniku turbodúchadla s dvojitým ostrekom turbíny (TwinScroll), variabilný zdvih ventilov Valvetronic, premenlivé časovanie obidvoch vačkových hriadeľov Doppel-VANOS a priame vstrekovanie paliva High Precision Injection (balík Efficient Dynamics). Elektromotor berie prúd z Li-Ion batérie (317 V, 4 Ah, 46 kg) spod podlahy kufra a disponuje výkonom 40 kW. Celkový systémový výkon dosahuje 250 kW (340 k) a 400 Nm. Cena testovaného vozidla dosiahla necelých 68.000,- EUR, základná verzia vyjde na necelých 54.000,- EUR.
Už prvé naštartovanie vyvoláva vzruchy v tele. Akusticky odladený výfukový systém si vonku nahrubo brumle z obidvoch koncoviek. Vo vnútri je mrmlanie počuť tiež, ale nepatrne. Prvok decentnosti a elegancie...keďže vodič nemusí mať vždy náladu. No ak chuť je, tak spolu s podlahou pod pedálom sa blíži k orchestrálnej nirváne.
Otrepané klišé „podvozok rýchlejší ako motor“ tu až tak neplatí, v tomto prípade sú možnosti vyrovnané. Výkonová porcia prenesená na zadnú nápravu v zákrutách znamená časté zásahy stabilizačných systémov, bez ktorých by si uvedomelý závodne nejazdený vodič mal zahrávať leda ak na snehu.
S nimi to však ide ako po masle. Zatlačenie do sedadiel začína od voľnobehu a napr. nepripútaní zadní cestujúci sú okamžite pacifikovaní do kožených gaučových priehlbín. Pritom na nich gentlemansky, ale veľmi rázne ručia spaľované kvantá palivovej zmesi. Otáčkomer ukazuje na východ a blíži sa k dovolenému maximu. Znie skladba, ktorú chce nadšenec počúvať stále znovu a znovu. Ale musím varovať. Nezvyknuté ženské náprotivky môžu mať pod jazdnou záťažou tendenciu k stresu, čo môže jazdu skaziť.
Zákruty v priemerných rýchlostiach sa prechádzajú štýlom zameraj a vystreľ – guľka cieľ zasiahne. Žiadne nedotáčavé, či pretáčavé maniere. Otočiť volantom a vyrezať paralelnú čiaru k tej stredovej. Pri riadnej nakladačke smerom do zákruty sa začnú prejavovať sklony k jazde bokom. Nemyslím drift, ale odsledovateľné a plynom riaditeľné sunutie sa cez obe nápravy von, tak ako fyzika a zásahy asistenčných systémov kážu.
Zaujímavosťou je nastavovanie hrubokoženého sedadla vodiča. Všetko sa nastavuje manuálne s výnimkou masívneho bočného vedenia tela, ktoré si možno elektricky nalisovať k bokom tela. Významná vec pre radosť.
Ale čo ten hybrid, má to efekt? Má. Použitie tohto pohonu prináša dve výhody. Prvá sa prejavuje v kombinovanej a mestskej premávke, kde veľmi razantne zoseká spotrebu na reálne minimálne hodnoty okolo 7 l/100 km. Len to chce mód EcoPro a prísne defenzívny režim jazdy s dôrazom na častú jazdu čistou elektrinou, ktorá vydrží max. vzdialenosť 3-4 km a rýchlosť do 75 km/h. Motormanažment tento štýl výrazne podporuje a kedykoľvek je to možné, odpája motor od pohonného reťazca a vypína ho. Zo stavu „ready“ ho vie okamžite prebudiť bez postrehnuteľného vpádu do plynulosti jazdy, pričom takto funguje do 160 km/h. Radí akútne čo najskôr a tak si treba zvyknúť na jazdu pri cca 1000 ot.min-1. Vplyv na spotrebu môže byť významný. Sólo motor bez elektropodpory spotrebuje v kombinovanom cykle 7,9 l/100 km, elektrofunkcionality ho posunú k oficiálnym 5,9 l/100 km. To hovorí za mnohé.
Súčasne však aj za to, že si obratom ruky vodič zruší radosť z jazdy. Ale je tu aj druhá výhoda a tou je dynamika. Nastaviť režim „sport“ a vystreliť vpred! Jazda „brzda-plyn“ hybridu svedčí, keďže vie porcie stratenej energie uložiť a obratom ich použiť na forsáž. Jazda po serpentínach, či okreskách s prudko zostrenými reakciami je pôžitkom. Aj keď, prirodzene, hlavné husle hrá 6 valcov a ich Efficient Dynamics podpora. Režim “sport“ zmení štýl radenia 8-stupňovej prevodovky a podrží motor aspoň na 2000 ot.min-1. Odtiaľ vie vystreliť aj na pohladenie pedála a čas jeho reakcie sa rádovo zníži – reaguje okamžite a nechá sa točiť k 7000 ot.min-1. Pádla pod volantom sú v tomto režime len pre pár vyjazdených. Bežný vodič má čo robiť, aby stíhal bezpečne odhadovať a riadiť. Pritom je zábavné sledovať ručičku ukazovateľa práce hybridu, resp. jej ciferník, ktorý prejde z modrej farby na červenú, zmení stupnicu a namiesto animovanej strelky s ukazovaním využitia výkonu „power mode“ vodič pozerá na pulzujúci stĺpec „sport“.
No je tu ešte jeden režim a síce „eDrive“. Najpoužívanejšia voľba, ktorá vyvažuje letargický „eco pro“ a ostrý „sport“ mód. Dobrý kompromis, ktorý sa vždy snaží vypnúť motor a šetrí pomerne malý obsah nádrže. Plody tohto hybridieho prístupu možno využiť hlavne ako mimovoľný efekt, keď radosť z jazdy skončí v nútenom spomalení v zahustenej premávke a k slovu prichádza elektrina ako aj uspokojenie z vyššieho dojazdu. Reálne spotreby sa hýbu medzi 11 a 12 l/100 km v rámci ktorých si vodič užije zábavu, dynamiku a trošku aj nervy napne.
No a na záver jednu zaujímavosť: iDrive systém môže pokrývať okrem „kancelárskych aplikácií“, navigácie, ovládania audio systému, nastavenia auta a návodu na jeho použitie aj pripojenie priamo na internet. To značí, že sa dá pripojiť na prehliadače a surfovať... Pritom spojenie sa realizuje cez BMW server, ktorý automaticky optimalizuje webové stránky na rozlíšenie toho ktorého displeja v portfóliu cieľových automobilov. BMW sa tak jasne radí popri automobilovej špičke aj na špičku novovznikajúceho obrieho IoT odvetvia. Gratulujem!
Fotogaléria
Dňa: 27.06.2013
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa