Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: BMW 335i ActiveHybrid 3 (06/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 27.06.2013;

Minulý víkend som dostal náhodou možnosť vyskúšať BMW 335i ActiveHybrid 3, takže nasleduje zopár riadkov nielen ohľadne riadenia vyše troch stoviek koní.

Dlhý bič na veľké stádo...

zväčšiť obrázok Ide o sedan rady 3 osadený preplňovaným radovým 6-valcom s výkonom 225 kW (306 k) a podporným elektromotorom. Motor využíva techniku turbodúchadla s dvojitým ostrekom turbíny (TwinScroll), variabilný zdvih ventilov Valvetronic, premenlivé časovanie obidvoch vačkových hriadeľov Doppel-VANOS a priame vstrekovanie paliva High Precision Injection (balík Efficient Dynamics). Elektromotor berie prúd z Li-Ion batérie (317 V, 4 Ah, 46 kg) spod podlahy kufra a disponuje výkonom 40 kW. Celkový systémový výkon dosahuje 250 kW (340 k) a 400 Nm. Cena testovaného vozidla dosiahla necelých 68.000,- EUR, základná verzia vyjde na necelých 54.000,- EUR.

Už prvé naštartovanie vyvoláva vzruchy v tele. Akusticky odladený výfukový systém si vonku nahrubo brumle z obidvoch koncoviek. Vo vnútri je mrmlanie počuť tiež, ale nepatrne. Prvok decentnosti a elegancie...keďže vodič nemusí mať vždy náladu. No ak chuť je, tak spolu s podlahou pod pedálom sa blíži k orchestrálnej nirváne.

Otrepané klišé „podvozok rýchlejší ako motor“ tu až tak neplatí, v tomto prípade sú možnosti vyrovnané. Výkonová porcia prenesená na zadnú nápravu v zákrutách znamená časté zásahy stabilizačných systémov, bez ktorých by si uvedomelý závodne nejazdený vodič mal zahrávať leda ak na snehu.

zväčšiť obrázok S nimi to však ide ako po masle. Zatlačenie do sedadiel začína od voľnobehu a napr. nepripútaní zadní cestujúci sú okamžite pacifikovaní do kožených gaučových priehlbín. Pritom na nich gentlemansky, ale veľmi rázne ručia spaľované kvantá palivovej zmesi. Otáčkomer ukazuje na východ a blíži sa k dovolenému maximu. Znie skladba, ktorú chce nadšenec počúvať stále znovu a znovu. Ale musím varovať. Nezvyknuté ženské náprotivky môžu mať pod jazdnou záťažou tendenciu k stresu, čo môže jazdu skaziť.

Zákruty v priemerných rýchlostiach sa prechádzajú štýlom zameraj a vystreľ – guľka cieľ zasiahne. Žiadne nedotáčavé, či pretáčavé maniere. Otočiť volantom a vyrezať paralelnú čiaru k tej stredovej. Pri riadnej nakladačke smerom do zákruty sa začnú prejavovať sklony k jazde bokom. Nemyslím drift, ale odsledovateľné a plynom riaditeľné sunutie sa cez obe nápravy von, tak ako fyzika a zásahy asistenčných systémov kážu.

Zaujímavosťou je nastavovanie hrubokoženého sedadla vodiča. Všetko sa nastavuje manuálne s výnimkou masívneho bočného vedenia tela, ktoré si možno elektricky nalisovať k bokom tela. Významná vec pre radosť.

zväčšiť obrázok Ale čo ten hybrid, má to efekt? Má. Použitie tohto pohonu prináša dve výhody. Prvá sa prejavuje v kombinovanej a mestskej premávke, kde veľmi razantne zoseká spotrebu na reálne minimálne hodnoty okolo 7 l/100 km. Len to chce mód EcoPro a prísne defenzívny režim jazdy s dôrazom na častú jazdu čistou elektrinou, ktorá vydrží max. vzdialenosť 3-4 km a rýchlosť do 75 km/h. Motormanažment tento štýl výrazne podporuje a kedykoľvek je to možné, odpája motor od pohonného reťazca a vypína ho. Zo stavu „ready“ ho vie okamžite prebudiť bez postrehnuteľného vpádu do plynulosti jazdy, pričom takto funguje do 160 km/h. Radí akútne čo najskôr a tak si treba zvyknúť na jazdu pri cca 1000 ot.min-1. Vplyv na spotrebu môže byť významný. Sólo motor bez elektropodpory spotrebuje v kombinovanom cykle 7,9 l/100 km, elektrofunkcionality ho posunú k oficiálnym 5,9 l/100 km. To hovorí za mnohé.

Súčasne však aj za to, že si obratom ruky vodič zruší radosť z jazdy. Ale je tu aj druhá výhoda a tou je dynamika. Nastaviť režim „sport“ a vystreliť vpred! Jazda „brzda-plyn“ hybridu svedčí, keďže vie porcie stratenej energie uložiť a obratom ich použiť na forsáž. Jazda po serpentínach, či okreskách s prudko zostrenými reakciami je pôžitkom. Aj keď, prirodzene, hlavné husle hrá 6 valcov a ich Efficient Dynamics podpora. Režim “sport“ zmení štýl radenia 8-stupňovej prevodovky a podrží motor aspoň na 2000 ot.min-1. Odtiaľ vie vystreliť aj na pohladenie pedála a čas jeho reakcie sa rádovo zníži – reaguje okamžite a nechá sa točiť k 7000 ot.min-1. Pádla pod volantom sú v tomto režime len pre pár vyjazdených. Bežný vodič má čo robiť, aby stíhal bezpečne odhadovať a riadiť. Pritom je zábavné sledovať ručičku ukazovateľa práce hybridu, resp. jej ciferník, ktorý prejde z modrej farby na červenú, zmení stupnicu a namiesto animovanej strelky s ukazovaním využitia výkonu „power mode“ vodič pozerá na pulzujúci stĺpec „sport“.

zväčšiť obrázok No je tu ešte jeden režim a síce „eDrive“. Najpoužívanejšia voľba, ktorá vyvažuje letargický „eco pro“ a ostrý „sport“ mód. Dobrý kompromis, ktorý sa vždy snaží vypnúť motor a šetrí pomerne malý obsah nádrže. Plody tohto hybridieho prístupu možno využiť hlavne ako mimovoľný efekt, keď radosť z jazdy skončí v nútenom spomalení v zahustenej premávke a k slovu prichádza elektrina ako aj uspokojenie z vyššieho dojazdu. Reálne spotreby sa hýbu medzi 11 a 12 l/100 km v rámci ktorých si vodič užije zábavu, dynamiku a trošku aj nervy napne.

No a na záver jednu zaujímavosť: iDrive systém môže pokrývať okrem „kancelárskych aplikácií“, navigácie, ovládania audio systému, nastavenia auta a návodu na jeho použitie aj pripojenie priamo na internet. To značí, že sa dá pripojiť na prehliadače a surfovať... Pritom spojenie sa realizuje cez BMW server, ktorý automaticky optimalizuje webové stránky na rozlíšenie toho ktorého displeja v portfóliu cieľových automobilov. BMW sa tak jasne radí popri automobilovej špičke aj na špičku novovznikajúceho obrieho IoT odvetvia. Gratulujem!

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dňa: 27.06.2013
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa
  

[ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]