Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Škoda Octavia G-Tec (06/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 27.06.2014;

Dňa 26. júna sme sa zúčastnili tlačovej konferencie pri príležitosti uvedenia modelu Škoda Octavia G-Tec na slovenský trh. Predstavenie sa konalo v sídle spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel v Bratislave.

Na úvod si zobral slovo konateľ spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko, Ing. Karel Sklenář, ktorý spomenul históriu ekologických modelov Škoda. Tú začali písať prvé verzie GreenLine v roku 2008. Neskôr pribudol paket GreenTec určený pre celú modelovú paletu a teraz prichádza, po modely Citigo G-Tec, Octavia G-Tec spaľujúca taktiež CNG - Compressed Natural Gas. Týmto modelom chce značka priniesť na trh ekologickú a dostupnú technológiu, ktorá má potenciál na masové rozšírenie. Oslovení majú byť najmä fleetoví zákazníci. Presvedčiť ich má svojou ekonomickou prevádzkou. Naštartovať predaj má pomôcť bonus 200 € na palivo pre prvých 50 zákazníkov.

Nasledovala prezentácia riaditeľa spoločnosti SPP CNG, Ing. Ľubomíra Blaška. On sa najprv zameral na samotné palivo CNG. Tu je zopár faktov:
- je to absolútne bezpečné motorové palivo
- nádrže sú extrémne pevné
- plyn je bez zápachu, preto sa doňho pridáva látka vytvárajúca výstražný zápach
- je ľahší než vzduch, preto pri úniku stúpa hore
- nie je jedovatý, je bezfarebný
- nepredstavuje hrozbu pri kontaminácii pôdy či spodných vôd ako benzín či nafta
- výbušnú zmes so vzduchom tvorí pri 25 % (samotná spoločnosť SPP má v podzemných garážach detekciu reagujúcu pri 10 % úniku).

Potom spomenul fakty o spoločnosti SPP, ktorá je dlhodobým lídrom v podpore a rozvoji CNG na Slovensku. Je to prvá firma v SR, ktorej predmetom podnikania je predaj CNG a prevádzka plniacich staníc CNG. Zároveň prevádzkuje najväčšiu flotilu áut na CNG. Ďalšími najväčšími zákazníkmi sú Dopravné podniky Bratislava a Košice.

CNG na Slovensku má potenciál, nakoľko naša krajina patrí medzi najsplynofikovanejšie krajiny v Európe. Takmer v každej obci je možné vybudovať plniacu stanicu CNG. Nástroje na podporu CNG vidí SPP v týchto dvoch bodoch:
- podporiť využívanie CNG v doprave prostredníctvom zníženia daňového zaťaženia (spotrebná daň) na palivo resp. v daňových úľavách na dopravné prostriedky využívajúce toto palivo (cestná daň)
- vytvoriť povinné kvóty na počty vozidiel CNG pre štátnu a verejnú správu operujúce v lokálnom rozsahu (zvoz odpadu, štátna a mestská polícia, colný úrad atď.).

V súčasnosti predstavuje podiel vozidiel s pohonom na CNG na celkovej spotrebe motorových palív v SR úrovne 0,06 %. Dosiahnutie 10 % podielu CNG na celkovej spotrebe motorových palív v SR by znamenalo vybudovať a prevádzkovať 250 plniacich staníc CNG s priemernou dodávkou CNG v objeme 1 mil. m3 ročne.

Šancu na rýchlejší rozvoj ponúka balík opatrení Európskej komisie „Clean Power for Transport“ a Smernica o zavedení infraštruktúry pre alternatívne palivá, ktorá je v schvaľovacom procese Rady EÚ. Stratégia hovorí, že do roku 2020 by sa mal zvýšiť 10-násobne počet vozidiel s pohonom na CNG a vybudovať sieť plniacich staníc CNG v dosahu do 150 km.

Slovenská republika musí v zmysle tejto smernice pripraviť do 2 rokov príslušné plány na rozvoj a podporu CNG. Otázku využívania CNG vo verejnej autobusovej doprave a podporu výstavby plniacich staníc CNG má v pláne riešiť Integrovaný regionálny operačný program v rozpočtovacom období 2014 – 2020. Rovnako tak sa tejto téme venuje aj návrh Energetickej politiky SR z mája tohto roka.

Nasledovali zaujímavé fakty o využívaní CNG vo svete. Celosvetovo dnes jazdí viac ako 17,5 milióna vozidiel s pohonom na CNG a k dispozícii majú viac ako 22-tisíc plniacich staníc. Najviac vozidiel na CNG jazdí v Iráne (3 300 000 vozidiel), nasleduje Pakistan (2 800 000), Argentína (2 250 000), Brazília (1 750 000) a prvú päťku za rok 2013 uzatvára India (1 500 000). V Pakistane tvoria vozidlá na CNG takmer 80 % z celkového počtu vozidiel v krajine.

V Európe je vozidiel s pohonom na CNG viac ako 1,8 milióna a počet staníc je približne 4 200. Najviac vozidiel na CNG jazdí v Taliansku (746 000 vozidiel), nasleduje Ukrajina (388 000), Nemecko (95 000), Rusko (86 000) a Bulharsko (61 000). V Českej republike jazdí na CNG 6700 vozidiel, u nás na Slovensku 1 400. Údaje sú za rok 2013.

Po prezentácii sme sa presunuli k samotnému vozidlu. Zvonku je to bežná biela Octavia, len nálepka CNG na zadnom okne prezrádza ukrytú technológiu. Prezentovaný kus bol samozrejme polepený eko lístočkami a nápisom G-TEC so stojanom CNG. V interiéri je takisto skoro všetko rovnaké, až na ukazovateľ stavu nádrže CNG, ktorý nahradil ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny pri otáčkomeri. Upravené bolo aj menu palubného počítača, ktoré teraz ponúka aj informáciu o priemernej spotrebe CNG. Zaujímavosťou je ukazovateľ kvality natankovaného CNG. Senzory vyhodnocujú obsah metánu v natankovanom plyne a zobrazujú jeho podiel zaokrúhlený na desiatky percent. Čím vyššie percento, tým lepšie.

Motor 1.4 TSI dosahuje maximálny výkon 81 kW v rozmedzí otáčok 4800 – 6000 / min. Maximálny krútiaci moment dosahuje hodnoty 200 Nm v pásme 1500 – 3500 ot./min. Spolupracuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovou a splňuje emisnú normu EURO 6. Kombinová papierová spotreba CNG je 3,5 kg / 100 km. Systém Start-Stop a rekuperácia energie sú samozrejmosťou. Režim na plyn indikuje zelená kontrolka priamo v ukazovateli stavu nádže CNG.

Dve valcovité nádrže CNG s celkovou kapacitou 97 litrov (15 kg) sa nachádzajú za zadnou nápravou. Celkový dojazd tak môže byť 1330 km. Na CNG vozidlo prejde 410 km, po vyprázdnení CNG nádrží sa vozidlo automaticky prepne na spaľovanie benzínu. Kapacita tejto nádrže je 50 litrov, to znamená ďalších 920 km. Oktánové číslo CNG je cca. 128. Vzhľadom na takto vysoké číslo by mal byť chod motora pokojneší a tichší. Prípojka tlakového ventilu je pod vekom klasickej nádrže vedľa benzínového hrdla.

Škoda uvádza 1/3 úsporu nákladov na palivo v porovnaní s naftovým motorom a 43 %-nú finančnú úsporu v porovnaní s benzínovým motorom. Na svojej webovej stránke ponúka kalkulačku, ktorá ukazuje koľko môžete ušetriť s Octaviu G-Tec v porovnaní s vašim terajším vozidlom. Po zadaní ročného nájazdu 10 000 km pri spotrebe 7,2 l / 100 km mi vyšla úspora pri 85 % využívaní CNG po piatich rokoch 2815 €.

Pre správne porovnanie ekonomiky CNG a klasických palív je potrebné používať priemerné ceny palív za minimálne obdobie 12 mesiacov. Základnou predajnou jednotkou CNG je 1 kg, ktorý však má v porovnaní s bežnými PHM väčšiu energetickú hodnotu. Orientačne 1 kg CNG predstavuje 1,14 l nafty, 1,43 l benzínu a 1,75 l LPG. Prepočet na jednotku klasického paliva (1 l) hovorí, že v porovnaní s naftou (priemerná cena: 1,379 eura) by ste zaplatili v prípade CNG za liter iba 1,047 eura. Oproti benzínu, ktorého priemerná cena je 1,471 eura, dokonca iba 0,835 eura. V porovnaní s LPG, ktorého priemerná cena je 0,721 eura, by ste v prípade CNG zaplatili 0,667 eura za liter paliva.

Ceny Octavia G-Tec:
1.4 TSI CNG Active – 18.270 €
1.4 TSI CNG Ambition – 19.450 €
1.4 TSI CNG Elegance – 21.060 €
1.4 TSI CNG Business – 22.360 €

Ceny Octavia G-Tec Combi:
1.4 TSI CNG Active – 19.070 €
1.4 TSI CNG Ambition – 20.250 €
1.4 TSI CNG Elegance – 21.860 €
1.4 TSI CNG Business – 23.160 €

Ak sa pozrieme na ceny, uvidíme oproti naftovej motorizácii 1.6 TDI s podobným výkonom 77 kW príplatok len 640 € pri výbave Active. Pri výbave Ambition to je už len 440 €. A od verzie 1.6 TDI (81 kW) GreenLine je CNG verzia drahšia o 310 €. Rozdiely nie sú veľké, určite to stojí na zamyslenie. Spaľovanie CNG je totiž kľudnejšie, chod motora tým pádom kultivovanejší a výfukové plyny sú bez zápachu. Nie je tu žiadny filter pevných častíc, lebo motor žiadne neprodukuje. Oxidov dusíka vypustí vozidlo do ovzdušia menej a oxidov uhličitých tiež – len 97 g/km. Ďalšou nezanedbateľnou výhodou je možnosť parkovať s takýmto vozidlom v podzemných garážach. Majitelia s LPG nádržami takúto vymoženosť nemajú.

Mínusom je malé množstvo čerpacích staníc CNG. Tých je na Slovensku zatiaľ len 10 verejných, v týchto mestách: Bratislava (2x), Nitra, Komárno, Nové Mesto nad Váhom, Žilina, Banská Bystrica, Zvolen, Košice a Michalovce. 8 z nich je otvorených non-stop so samoobslužnou prevádzkou. Ďalej sú k dispozícii 2 neverejné a cca. 20 malých súkromných. V minulosti mohli tankovať toto palivo len vyškolení pracovníci stanice, dnes môžeme tankovať všetci. Stačí si prečítať postup priamo pri stojane.

Pre porovnanie, v Českej republike je k dispozícii 50 plniacich staníc a 6 300 vozidiel na CNG, v Rakúsku 180 plniacich staníc a 7 717 vozidiel. V Európe už jazdí viac ako 1,8 milióna vozidiel s pohonom na CNG a počet staníc sa blíži k hranici 4 200.

Ďalšou nevýhodou je zmenšenie batožinového priestoru bez možnosti umiestnenia rezervného kolesa. Pri liftbacku klesol objem z 590 litrov na 460 a pri Combi verzii zo 610 litrov na 480. Zvýšila sa pohotovostná hmotnosť a znížila užitočná.

Treba ešte spomenúť a vyzdvihnúť dôležitý fakt. S motorom 1.4 TSI (103 kW) spaľujúcim len benzín má bežná Octavia jednoduchú zadnú nápravu. Octavia G-Tec však dostala viacprvkovú zadnú nápravu!

Plán servisných prehliadok je takisto iný ako pri bežnom pohone. Interval výmeny oleja je každých 15 000 km alebo 1 rok. Intervaly výmeny zapaľovacích sviečok (60 000 km/4 roky) a vzduchového filtra (90 000 km/6 rokov) sú zhodné s výhradne benzínovým variantom motora 1.4 TSI.

Ďalšie kontroly súvisiace s CNG:
- každé 2 roky kontrola stavu plniaceho hrdla zemného plynu a uzáveru, prípadne vyčistenie a kontrola tesniaceho krúžka, kontrola tesnosti plynových zariadení
- každé 4 roky kontrola tlakových nádob na CNG
- každých 20 rokov výmena tlakových nádob na CNG.

V súčasnosti je na Slovensku celkom 18 servisných miest. Ďalšie sú plánované v spojitosti s rebrandingom showroomov Škoda.

Dňa: 27.06.2014
Text: Karol Zechmeister, Tlačová správa ŠKODA AUTO Slovensko
Foto: Karol Zechmeister, Tlačová správa ŠKODA AUTO Slovensko

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]