Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
automobily osobné: Audi predstavuje SQ5 TDI novej generácie  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 12.11.2020;

Ešte ostrejšie, ešte športovejšie, ešte efektívnejšie: modernizované Audi SQ5 TDI pôsobí teraz ešte suverénnejšie. Jeho naftový motor V6 3.0 TDI, ktorý dosahuje výkon 251 kW (341 k), má harmonický a energický priebeh výkonu a krútiaceho momentu. Modifikovaný dizajn podčiarkuje výrazný charakter športového SUV. Na želanie môže byť špičkový model radu Q5 vybavený zadnými svetlami s digitálnou technológiou OLED.



Audi SQ5 TDI je úspešný model. Už v prvej generácii od jesene 2012, ktorou odštartoval tento príbeh úspechu, bol prvým modelom radu S značky Audi poháňaným naftovým motorom. V najnovšej evolučnej verzii motor V6 3.0 TDI dosahuje výkon 251 kW (341 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Túto maximálnu hodnotu krútiaci moment dosahuje skôr ako pri predchádzajúcej verzii, pričom zostáva konštantná v pásme otáčok od 1.750 min-1 do 3.250 min-1. Vďaka tomu motor 3.0 TDI udeľuje špičkovému modelu radu Q5 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Zvukový generátor vo výfukovej sústave, ktorý malo už prvé Audi SQ5 TDI, dodáva motoru V6 sýty, hlboký zvuk.

Motor 3.0 TDI s mnohými inováciami – teraz ešte výkonnejší a efektívnejší
Motor V6 3.0 TDI bol prepracovaný v mnohých detailoch. Piesty už nie sú vyrobené z hliníka ale z kovanej ocele, tento nový materiál znižuje tepelné straty. Kvôli vyššej pevnosti nemajú oceľové piesty vyššiu hmotnosť ako pôvodné hliníkové. Stupňovitá priehlbina v pieste prispieva k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu spaľovaniu. Injektory paliva s elektromagnetickými ventilmi pracujú s vyššou presnosťou, pretože nový piezoelektrický senzor kontroluje uzatváranie ihly. Počas jedného pracovného taktu môžu injektory uskutočniť až 8 vstreknutí, pričom množstvo vstrekovaného paliva sa dá dávkovať s ešte väčšou presnosťou. Maximálny vstrekovací tlak je 2.500 barov.

Chladenie komprimovaného vzduchu bolo adaptované z chladiča vzduch-vzduch v nárazníku na nepriame kvapalinové chladenie s výmenníkom voda-vzduch medzi radmi valcov motora V6. Skrátené dráhy nasávaného vzduchu podporujú rýchlejší nárast prepĺňacieho tlaku. Nepriamy kvapalinový chladič je výkonnejší a v krátkom čase po naštartovaní motora pri nízkej vonkajšej teplote dokáže dokonca zohrievať nasávaný vzduch aby motor rýchlejšie dosiahol ideálnu teplotu spaľovania. Vďaka tomu systém čistenia výfukových plynov rýchlejšie dosiahne maximálnu účinnosť.

Turbodúchadlo má teraz menšie a ľahšie lopatkové koleso kompresora, ktoré sa zvlášť rýchlo rozbehne do vysokých otáčok – čo je dôležitý faktor pre spontánny nárast krútiaceho momentu motora. Zberné výfukové potrubie dostalo lepšiu tepelnú izoláciu. Aj toto konštrukčné opatrenie prispieva k rýchlejšiemu dosiahnutiu optimálnej teploty po štarte studeného motora.

MHEV a EAV: ešte väčšia efektivita a spontánnosť
Motor 3.0 TDI je vybavený dvoma systémami, prispievajúcimi k zníženiu spotreby paliva a zlepšeniu reakcie motora. Jednou z nich je 48-voltový systém mild hybrid (MHEV). Tvorí ho štartovací generátor RSG, pripojený drážkovaným remeňom k motoru, lítiovo-iónová akumulátorová batéria a prevodník napätia 48/12 V. Keď vozidlo spomaľuje, systém MHEV rekuperuje energiu s výkonom až do 8 kW. Vďaka tomu môže športové SUV dobiehať až do 40 sekúnd s vypnutým motorom, potom výkonný štartovací generátor komfortne opäť naštartuje motor. Systém mild hybrid má potenciál znížiť spotrebu paliva v reálnej premávke až o 0,7 litra na 100 kilometrov.

Druhým systémom je elektricky poháňaný kompresor EAV. Kompresor podporuje turbodúchadlo v prevádzkových režimoch motora, kedy výfukové plyny ešte nemajú dostatok energie na to, aby nimi poháňané turbodúchadlo vytváralo potrebný prepĺňací tlak. Kompaktný elektromotor, pracujúci s napätím 48 V, dokáže zrýchliť lopatkové koleso kompresora za približne 300 milisekúnd na 65.000 otáčok za minútu. Elektrický kompresor podporuje spontánnu reakciu motora pri rozjazde a zrýchľovaní z nízkych otáčok. Optimalizovaná súhra komponentov EAV, MHEV, turbodúchadla, samotného motora a automatickej prevodovky tiptronic prispievajú celkovému dynamickému efektu.

Dva katalyzátory SCR: úprava výfukových plynov
Pri úprave výfukových plynov Audi stavia na technológiu Twindosing, pri ktorej navzájom spolupracujú dva katalyzátory SCR. Prvý z nich je umiestnený hneď za zberným výfukovým potrubím a slúži súčasne aj ako filter tuhých častíc. Druhý katalyzátor SCR je umiestnený vo výfukovom potrubí ďalej od motora pod podlahou kabíny. Obidva katalyzátory sa funkčne dopĺňajú, pretože pokrývajú odlišné prevádzkové stavy a rozsahy teploty výfukových plynov. Každý katalyzátor SCR má vlastnú vstrekovaciu dýzu na roztok močoviny AdBlue z 24-litrovej nádrže. Vďaka technológii Twindosing nové SQ5 TDI s výraznou rezervou spĺňa limity novej emisnej normy „Euro 6d ISC-FCM AP“, ktorá požaduje výrazné zníženie emisií oxidov dusíka NOX aj pri jazdnom teste v reálnej premávke.

Radí rýchlo a komfortne: 8-stupňová prevodovka tiptronic
Na prenos krútiaceho momentu od motora slúži rýchlo a komfortne radiaca 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic. Jej stratégia radenia je prispôsobená modifikovanému motoru. Keď SQ5 TDI dobieha s vypnutým motorom, spojka v prevodovke odpojí prevodové ústrojenstvo od motora.

Za normálnych podmienok permanentný pohon všetkých kolies quattro rozdeľuje krútiaci moment v pomere 40:60 percent medzi prednou a zadnou nápravou. Ak začnú kolesá na niektorej náprave prešmykovať, systém prenesie väčší podiel krútiaceho momentu na nápravu s lepšou trakciou – maximálne 70 percent na prednú alebo 85 percent na zadnú nápravu. Pri rýchlej jazde v zákrute selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách drobnými zásahmi prostredníctvom bŕzd na odľahčenom vnútornom kolese zlepšuje trakciu a tým aj ovládateľnosť.

Športový diferenciál zadnej nápravy: lepšia trakcia, väčšia dynamika, nijaká nedotáčavosť
Na želanie Audi montuje športový diferenciál zadnej nápravy, ktorý pri športovej jazde aktívne reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na zadné kolesá. Diferenciál prenáša väčší krútiaci moment na vonkajšie koleso v zákrute, ktoré má lepšiu adhéziu, čím doslova zatláča vozidlo do zákruty a výrazne redukuje nedotáčavosť. Aj pri zrýchľovaní zo zákrut s malým polomerom dostáva vonkajšie koleso väčší krútiaci moment pre zvýšenie jazdnej dynamiky.

Suverénna presnosť: podvozok
Podvozok Audi SQ5 TDI je prispôsobený výkonnému naftovému motoru. Každé zo štyroch kolies je zavesené na päťprvkových závesoch. Športový podvozok S má oproti Q5 o 30 milimetrov menšiu svetlú výšku a vďaka adaptívnym tlmičom pruženia sa vyznačuje zvlášť širokým rozpätím charakteristiky medzi komfortom a dynamikou.

Tlmiče pruženia s elektronickou reguláciou charakteristiky sú spolu s voliteľným športovým diferenciálom zadnej nápravy, motorom, riadením a prevodovkou tiptronic prepojené so sériovým systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Pomocou neho môže vodič prepínať vyladenie týchto systémov v šiestich profiloch – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad a individual. K tomu pristupuje siedmy profil „allroad“ ak má vozidlo príplatkové pneumatické pruženie adaptive air suspension so špecifickým vyladením pre modely S. Toto pneumatické pruženie umožňuje nastavovať svetlú výšku v piatich stupňoch pre rozličné jazdné situácie. Ďalším voliteľným technickým prvkom je dynamické riadenie. Pomocou prídavnej prevodovky mení celkový prevodový pomer podľa rýchlosti jazdy a uhla natočenia volantu – od bezprostredne agilného pri nízkej rýchlosti po menej presný pri rýchlej jazde po diaľnici.

Audi SQ5 TDI štandardne jazdí na 20-palcových diskoch z ľahkej zliatiny s pneumatikami formátu 255/45, za príplatok si zákazník môže objednať 21-palcové kolesá od Audi alebo Audi Sport GmbH. Na prednej náprave sú kotúčové brzdy so 6-piestovými hliníkovými brzdičmi a ventilovanými kotúčmi priemeru 375 milimetrov. Brzdiče lakované čiernou alebo voliteľne červenou farbou nesú logá S.

Nové akcenty: vonkajší dizajn
Modifikované Audi SQ5 TDI energicky stojí na ceste, markantné detaily mu dodávajú ešte robustnejší vzhľad ako doteraz. Veľké bočné otvory na vstup vzduchu v prednom nárazníku sú predelené vertikálnymi lamelami. Osemuholníková maska chladiča Singleframe so špecifickým vyhotovením modelov S má mriežku s veľkými osemuholníkovými voštinami s hliníkovými prvkami.

Audi sériovo montuje LED svetlomety, na želanie adaptívne svetlomety Matrix LED s automatickými diaľkovými svetlami a dynamickými smerovými svetlami. V zadnom nárazníku je okolo difúzorového nadstavca obruba v matnom hliníkovom vyhotovení, po ktorého bokoch sú dva páry chrómovaných oválnych koncoviek výfuku. Na výber je deväť farieb karosérie, na želanie dizajnový komplet Optikpaket schwarz dodáva karosérii športové akcenty.



Najnovšia osvetľovacia technológia: zadné svetlá s digitálnou technológiou OLED
Pri zadných skupinových svetlách špičkového modelu radu Q5 ponúka Audi novú digitálnu technológiu OLED. Každé zadné skupinové svetlo je rozdelené na tri kachlice, každú so šiestimi segmentmi. Zákazníci si môžu pri objednaní vozidla vybrať z troch svetelných grafík zadných svetiel. Pre každú grafiku boli vytvorené špecifické animácie Coming- a Leaving-Home. Pri nastavení jazdného režimu „dynamic“ pomocou Audi drive select sa grafika svetiel zmení do ďalšej, športovej podoby. Keď sa k stojacemu SQ5 priblíži iný účastník premávky zozadu na menej ako dva metre, aktivujú sa všetky segmenty OLED ako indikácia priblíženia. Funkciu digitálnych OLED zadných svetiel dopĺňajú dynamické smerové svetlá.

Interiér SQ5 TDI môže mať čierne alebo tmavosivé vyhotovenie, na osvetlených hliníkových dekoračných lištách na prahoch dverí sú logá S. Pre elektricky nastaviteľné športové sedadlá s vylisovanými logami S na operadlách sú na výber tri alternatívy poťahov. Sériová je kombinácie kože a koženky. Na želanie je k dispozícii kombinácia kože a mikrovlákna Dinamica. Materiál mikrovlákna, ktoré nahrádza alcantaru, je z väčšej časti vyrobený z recyklovaného plastu. Treťou voliteľnou alternatívou je koža Feinnappa s kosoštvorcovým prešívaním v kontrastnej farbe Magma Red. Kontrastné stehy sú okrem sedadiel aj na volante. Na želanie je k dispozícii masážna funkcia pre predné sedadlá s troma programami a funkcia ventilácie. Sériové dekoračné obklady majú vyhotovenie brúseného hliníka, voliteľné alternatívy predstavujú karbónové obklady v dvoch vyhotoveniach a klavírový lak.

Zadné sedadlo sa pri príplatkovej verzii „plus“ dá pozdĺžne posúvať a umožňuje nastavovanie sklonu operadla. Batožinový priestor má základný objem 520 litrov, pri sklopení zadných operadiel a naložení po strop 1.520 litrov. Elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, ochrana nakladacej lišty z ušľachtilej ocele a hliníkové pozdĺžne lišty strešného nosiča sú prvkami sériového vybavenia. Športové SUV môže ťahať príves s hmotnosťou do 2,4 tony (brzdený pri stúpaní 12 percent).



Ovládací systém, infotainment a Audi connect
Displej MMI touch v strede prístrojového panelu s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca), ktorý je centrálnym prvkom modulárnej stavebnice infotainmentu tretej generácie MIB 3, slúži ako kombinovaná zobrazovacia a ovládacia jednotka. Ako dodatočný ovládací prvok slúži hlasové ovládanie prirodzenou rečou a multifunkčný volant. Digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit plus s uhlopriečkou 31 cm (12,3 palca) umožňuje prepínať tri odlišné layouty grafiky: Dynamic, Sport a Classic. Ako doplnkový zobrazovací systém Audi na želanie montuje head-up displej.

Keď automobil používa viac vodičov, môžu si svoje individuálne nastavenia uložiť do šiestich osobných profilov. Služby Car-to-X od Audi connect pomáhajú vodičovi nájsť voľné parkovacie miesta na uliciach a upozorňujú ho na nebezpečné situácie ako poľadovica a hmla na trase. Aplikácia myAudi App digitálne prepája automobil so smartfónom užívateľa. Audi phone box bezkontaktne pripája smartfón na vonkajšiu anténu vozidla a indukčne ho nabíja. Mimoriadny zážitok z hudby poskytuje voliteľný Bang & Olufsen Premium Sound System s trojrozmerným (3D) ozvučením. Hybridné rádio, ktoré podľa možností príjmu automaticky prepína medzi FM, DAB+ a internetovým príjmom zabezpečuje príjem obľúbenej rozhlasovej stanice všade, kde je k dispozícii mobilné dátové pripojenie.

Komfortné a precízne: asistenčné systémy
Audi SQ5 TDI má všetky asistenčné systémy z Q5. K vysokej bezpečnosti prispieva odbočovací asistent, vyhýbací asistent a výstraha pri vystupovaní. Adaptívny asistent pre jazdu podporuje vodiča v rozličných situáciách pri zrýchľovaní, spomaľovaní a udržiavaní jazdného pruhu. Prediktívny asistent efektívnej jazdy podporuje vodiča pri úspornej jazde vyhodnocovaním dát trasy z navigačného systému a systému rozpoznávania dopravných značiek na báze kamery.

Modernizované Audi SQ5 TDI sa bude vyrábať v mexickom závode San José Chiapa a v Európe sa začne predávať v prvom štvrťroku 2021. Základná cena v Nemecku (s dočasne zníženou daňou z pridanej hodnoty 16 percent) je 68.137,82 eur.

Zdroj: PORSCHE SLOVAKIA, spol. s r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]