Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Saab 9-3X  Vytlačiť stránku

Jedinečný koncept
Zákazníci Saabu sú sebavedomí individualisti, ktorí požadujú od automobilu podporu svojho odlišného aktívneho životného štýlu. To je aj dôvod, pre ktorý bol Saab 9-3X navrhnutý.
Tak ako predchádzajúci koncept, Saab 9X kombinujúci v sebe coupé, roadster, kombi a pick-up, tak aj 9-3X prináša kombináciu coupé a off-roadu. Je to ďaľší dôkaz toho, že sa blíži čas, keď sa bude od automobilu vyžadovať, aby spĺňal účel pre viac ako jednu potrebu.
"V Saabe 9-3X sa stretá coupé s off-roadom. Je to športová interpretácia multifunkčného vozidla.", povedal výkonný riaditeľ dizajnu Michael Mauer. "To znamená, že sme vytvorili vozidlo s vlastnosťami off-roadu, pekným športovým vzhľadom, ponúkajúce radosť z jazdy v každom teréne. Pre históriu značky Saab je dôležité, že sme chceli ísť mierne odlišnou cestou. Ak chcete veľký, ťažký off-road, je tu veľa výrobcov ponúkajúcich takéto vozidlá. Ale ak chcete niečo skutočne osobité, so športovým duchom, myslíme si, že 9-3X poskytuje celkom unikátne riešenie. Dizajn 9-3X a jeho súčasti sú blízko k výrobnému štandardu a som presvedčený, že by sme ho dokázali začleniť do nášho súčasného výrobného programu."

Športový vzhľad
Úlohou tímu dizajnérov bolo zabezpečiť, aby nezvyčajná kombinácia coupé a off-roadu nestála proti požiadavkam "skutočného sveta" na takýto automobil. Čelné sklo plynulo prechádzajúce do bočného zasklenia, vysoká, klinovitá bočná línia a mohutný, zakrivený C-stĺpik okamžite odhalia rodinnú príslušnosť 9-3X.
"Chceli sme vytvoriť karosériu čisto spájajúcu dva koncepty.", povedal šéfdizajnér Anthony Lo. "Línie 9-3X sú extrémne čisté, úsporné a relatívne veľkú výšku, ktorá je požadovaná od takýchto typov vozidiel, sa nám podarilo opticky skryť, k čomu nám dopomohol aj relatívne dlhý rázvor 2700 mm."
Tradičné prvky charakteristické pre terénne automobily nemajú v dizajne 9-3X miesto. Preto sú základom dizajnu tri nevyhnutné podmienky. Žiadne strešné lyžiny, žiadne ochrany bokov, resp. ochranné rámy nárazníkov a žiadne vysoké lemy blatníkov.
Vyššiu polohu posádky ako pri off-roade zabezpečujú 20-palcové kolesá s diskami z ľahkých zliatin obuté na relatívne nízkoprofilových pneumatikách. Ukryté sú pod starostlivo tvarovanými, rozšírenými blatníkmi.
V prednej časti dominuje mohutná interpretácia pre Saab charakteristickej masky chladiča. Predné svetlomety sú umiestnené v dvoch vonkajších otvoroch tak ako v štúdii 9X. Výkonné výbojkové svetlomety dostali prednosť pred optickými vláknami. Robustný kryt pohonného ústrojenstva je integrovaný do nárazníka.
V zadnej časti je silueta coupé zvýraznená prudko sa zvažujúcim zadným oknom a tvarom C-stĺpiku. Zadné skupinové svetlá sú pre lepšiu viditeľnosť umiestnené vysoko a plynulo splývajú s tmavým zadným sklom. Strešný spojler efektne predlžuje líniu automobilu.

High-tech interiér
"Tento automobil je určený pre aktívných ľudí s outdoorovými záujmami, takže interiér je navrhnutý tak, aby spĺňal ich požiadavky na univerzálnosť, priestrannosť, ľahkú prístupnosť a aby dodával kabíne charakter priestrannosti." vysvetľuje Lo.
V interiéri je dostatok miesta pre štyroch dospelých pasažierov a pocit priestrannosti je umocnený dvojicou sklenených panelov po celej dĺžke strechy. Pocit priestrannosti je zvýraznený kontrastným, svetlozeleno-tmavým koženým čalúnením športových sedadiel, palubnej dosky a obkladov dverí.
Vetranie a jemné osvetlenie interiéru je zabezpečené cez úzke otvory v palubnej doske a obkladoch dverí. Prispieva to k čistým líniam interiéru a rozvíja myšlienku deleného vetrania a osvetlenia.
Okamžite po nastúpení do 9-3X cez bezkľúčové dvere zistíte, že vozidlo má len niekoľko ovládacích gombíkov a tlačidiel. Je to výsledok práce dizajnérov, ktorých prioritou bolo eliminovať v interiétri opticky rušivé prvky a nadviazať tak na čisté línie karosérie.
Tradičná saabovská prístrojová doska plynulo prechádzajúca do stredovej konzoly je už minulosťou. Dvojciferníkový prístroj je umiestnený v jemne zakrivenom, relatívne úzkom paneli prístrojovej dosky, lemovaný otočným spínačom svetiel a multifunkčným displejom. Ukazovateľ rýchlosti a otáčkomer, podsvietené modrým svetlom, sú digitálne, ale používajú analógový štýl zobrazovania. Malý oválny displej pre varovné informácie je umiestnený na vrchu prístrojovej dosky, blízko zorného poľa vodiča
Elegantný volant v kombinácii koža - hliník má na svojich dvoch ramenách tlačidlá pre ovládanie audiosystému, telefónu a pre radenie prevodových stupňov poloautomatickej prevodovky.
Na dlhej stredovej konzole nad prevodovým tunelom sa nachádza spínač štartéra umiestnený na výsuvnom paneli a radiaca páka prevodovky. Štyri spínače elektrického ovládania okien sú umiestnené priamo za spínačom štartéra medzi dvoma držadlami. Jedno z nich, na vodičovej strane, je v skutočnosti elektricky ovládaná ručná brzda so skrytým spínačom. V zadnej časti konzoly je umiestnený druhý multifunkčný displej pre pasažierov na zadných sedadlách.
Základom pokrokového informačno-zábavného systému je extrémne výkonný elektronický systém využívajúci technológiu optických káblov s prenosovou rýchlosťou 25 Mbit za sekundu. Z hľadiska multifunkčnosti má tento systém vedúce postavenie v automobilovom priemysle a bude tvoriť základ pre podobné systémy v nasledujúcich generáciach vozidiel Saab.
Veľký, trojpolohový ovládač - "automobilová myš" - umiestnený vedľa radiacej páky slúži na ovládanie informačno-zábavného systému cez multifunkčný displej.
Menu v prvej polohe ovládača poskytuje prístup k nastaveniu všetkých prvkov komfortu ako automatická klimatizácia, predné sedadlá a osvetlenie interiéru. Druhá poloha aktivuje prístup k médiám, vrátane satelitnej navigácie, rádiá, CD, TV a DVD systémov. Tretia poloha sprístupňuje služby ako e-mail, internet a WAP.
Veľký odkladací box v zadnej časti konzoly obsahuje prípojku pre handheld PC. Vodič tak získa cez multifunkčný displej prístup k poznámkam v diári, k termínom stretnutí.
Malý, vysúvateľný panel v spodnej časti palubnej dosky obsahuje tlačidlá a ovládače pre nastavenie funkcií automatickej klimatizácie, alarmu, dažďového senzoru, hodín a pod.

Inovatívna všestrannosť
Saab 9-3X splnil svoje poslanie ako platforma pre rozmanité športové a outdoorové aktivity ponúkajúca variabilný batožinový priestor ako aj množstvo užitočmých odkladacích miest. "Tento automobil by sa mal stať súčasťou životného štýlu majiteľa, preto sme sa snažili vytvoriť veci, ktoré nie len pútajú pozornosť, ale sú aj skutočne užitočné.", vysvetľuje Lo.
Medzi inovatívne vylepšenia patrí možnosť uschovania a dobitia minivideokamery a batérií v module umiestnenom v schránke dvier vodiča. Užívatelia 9-3X už nepotrebujú prísť najskôr domov, aby si mohli pozrieť svoje denné aktivity na obrazovke. Saab 9-3X umožňuje okamžité prehrávanie videozáznamov na oboch multifunkčných displejoch.
Aby bol pôžitok z outdoorových aktivít bez obmedzení, 9-3X poskytuje ďaľšie vymoženosti posuvnej podlahy a posuvných úchytných ôk pre zabezpečenie nákladu proti pohybu, ktoré boli po prvýkrát použité v modeli 9-5 Wagon. Posúvať ich je možné vo dvoch pozdĺžnych koľajniciach. Takisto aj operadlá všetkých štyroch sedadiel sú vybavené týmto úchytným systémom. Sklopením operadiel sedadiel dostaneme rovnú plochu pre ľahšie uloženie nákladu.
Po sklopení spodného dielu zadných dverí sa vďaka presnému mechanizmu vysunie podlaha batožinového priestoru. Uľahčí sa tak nakladanie objemných nákladov a pred zatvorením dvier sa ľahko zasunie späť.
Ako alternatívu ku strešným lyžinám poskytuje Saab 9-3X systém úchytných ôk s dvojicou koľajníc umiestnenou v strede strechy medzi dvoma sklenenými panelmi.

Technické údaje

Karoséria
oceľová, dvojdverová, zadné dvere delené, spodná časť - sklápateľná dole

Motor
zážihový, preplňovaný 2.8 V6 "Ecopower 2" so 60° uhlom radov valcov, dvoma vačkovými hriadeľmi, variabilne časovanou štvorventilovou technikou, elektronickým manažmentom Saab Trionic, uložený vpredu naprieč
maximálny výkon: 206 kW pri 5.500 ot/min
maximálny krútiaci moment: 400 Nm v rozsahu 1.700 - 5.500 ot/min

Prevodové ústrojenstvo
adaptívna, päťstupňová, poloautomatická prevodovka s radením na volante
pohon všetkých kolies cez Haldex spojku riadený systémom ESP

Podvozok
predná náprava: so spodnými A-ramenami, skrutným stabilizátorom, odpružená vinutými pružinami s plynovými tlmičmi
zadná náprava: štvorprvkové, nezávislé zavesenie so skrutným stabilizátorom, odpružená vinutými pružinami s plynovými tlmičmi

Riadenie
hrebeňové s posilňovačom

Brzdy
predné: 4-piestové Brembo s ventilovanými kotúčmi priemeru 350 mm
zadné: 4-piestové Brembo s ventilovanými kotúčmi priemeru 330 mm

Disky kolies
8,5 J x 20, 5-ľúčové z ľahkých zliatin

Pneumatiky
245/40 R 20 Michelin Sport Pilot

Celková hmotnosť (predpokladaná)
1550 kg

Vonkajšie rozmery
dĺžka: 4380 mm
šírka: 1826 mm
výška: 1498 mm
rázvor: 2700 mm
rozchod vpredu: 1580 mm
rozchod vzadu: 1566 mm

Batožinový priestor
objem: 320 l
950 l - sklopené zadné sedadlá
dĺžka: 690 mm
1550 mm - sklopené zadné sedadlá
2335 mm - sklopené predné sedadlá
1395 mm - sklopené zadné dvere
2255 mm - sklopené zadné dvere a sedadlá
3040 mm - sklopené zadné dvere, predné a zadné sedadlá

Výkony (predpokladané)
maximálna rýchlosť: 250 km/h (elektronicky obmedzená)
zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,2 s

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]