Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Opel Concept M  Vytlačiť stránku

Napriek svojim kompaktným vonkajším rozmerom prináša štúdia Concept M celý rad veľmi vyspelých prvkov a technológií, ktoré sa môžu uplatniť u vozidiel blízkej budúcnosti. Ide napríklad o turbodúchadlom preplňovaný motor spalujúci zemný plyn, ktorý zo svojho objemu 1,6 l poskytuje výkon 110 kW/150 k. Vysoký výkon motora sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom automatizovanej manuálnej prevodovky Easytronic. Výkonný motor a kvalitný prevodový systém prepožičiavajú štvormiestnemu prototypu Concept M pozoruhodné dynamické parametre.

Opel Concept M "Concept M je priamym pokračovateľom tak výrazných projektov a štúdií, ako bol napríklad mladý a svieži Frogster alebo luxusný elegantný Signum2," hovorí Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel. "Podobne ako napríklad Zafira i Concept M dokazuje kreativitu a skúsenosť našich inžinierov a dizajnérov pri vývoji inovatívnych modelov."

Dynamický vzhľad štúdie Concept M umocňujú farebne lakované strmene bŕzd a "svalnaté" lemy podbehov kolies. Sedemnásťpalcové disky z ľahkých zliatin sú obuté do pneumatík rozmeru 225 R 45. Dizajnérskou lahôdkou štúdie Concept M je tretie brzdové svetlo, ktoré zaberá celú šírku zadného okna u jeho horného okraja. Neobvyklý rozmer však nie je jedinou zvláštnosťou tretieho brzdového svetla - intenzita vyžarovaného svetla sa totiž naviac mení v troch stupňoch v závislosti na tom, ako prudko vodič zošliapol brzdový pedál. Decentným chrómovým prúžkom naprieč zadnými dverami sa Concept M opäť odvoláva na novú Vectru.

Vďaka svojej skromnej dĺžke 4,05 m a šírke 1,78 m sa s prototypom Concept M ľahko parkuje a manévruje i v obmedzených priestoroch. "Naša štúdia vďačí za svoj mimoriadne priestranný interiér predovšetkým veľmi dlhému rázvoru, ktorého dĺžka je 2630 mm," hovorí Gerhard Mathes, manažér projektu Concept M. "Veľkou prednosťou z pohľadu vodiča však je, že tento automobil má len veľmi malú pôdorysnú plochu." Vyššia stavba vozidla uľahčuje nastupovanie i vystupovanie z vozidla, vyvýšené sedadlá zase zaručujú výborný výhľad vodiča i jeho spolujazdca.

Mnoho priestoru a komfortu v interiéri
Vo svetlom interiéri, v ktorom našli uplatnenie vysoko kvalitné materiály, sú umiestnené štyri samostatné, veľmi komfortné sedadlá. Všetci štyria pasažieri majú v priestore ramien toľko voľného miesta, koľko ho poskytujú limuzíny strednej triedy. Nastupovanie do vozidla je úplne jednoduché - dvere sa samy pootvárajú po zatlačení tlačítka na klučke.

Rovnako ako je prekvapivo priestranný interiér, je pozoruhodne objemný i batožinový priestor. V základnom štvormiestnom usporiadaní má objem 380 l, čo je viac ako u moderných kompaktných vozidiel. Po preklopení zadných sedadiel dopredu sa priestor pre náklad zväčší až na 880 litrov.

Opel Concept M Ďalšie úložné priestory sa ukrývajú v 30 cm širokej stropnej konzole a v integrovanej stredovej konzole vpredu. Do stropnej konzoli sú zabudované čítacie lampičky a komunikačný systém AutoVision, ktorý zahrňuje prehrávač umožňujúci premietanie filmov na DVD diskoch i posluch hudby a slova z tradičných CD diskov. DVD systém je perfektne začlenený do stropnej konzoly a nijako neruší výhľad vodiča vo vnútornom spätnom zrkadle dozadu. Vysoko kvalitný TFT monitor s uhlopriečkou 18 cm poskytuje mimoriadne verný a ostrý farebný obraz. Monitor sa vyklápa zo stropu a jeho uhol je možné nastavovať stlačením tlačítka. Pokiaľ sa monitor nepoužíva, je úplne zatiahnutý do stropného obloženia, kde je bezpečne zaistený.

Interiér štúdie Concept M však poskytuje ešte radu ďalších vyspelých a premyslených prvkov. Podobne ako už v prípade prototypu Signum2, je možné nájsť aj v štúdii Concept M medzi sedadlami vodiča a spolujazdca viacúčelové hliníkové kolajničky, ktoré je možné využiť pre uchytenie držiaku s nápojmi, kávovaru alebo osobného počítača.

Futuristické informačné centrum s možnosťou osobného nastavenia
Štúdia Concept M je vybavená minipočítačom PDA (Personal Digital Assistant), ktorý je možné vyberať z jeho uloženia a používať i mimo vozidlo. Pokiaľ je počítač PDA uložený vo svojej konzole v stredovom paneli v blízkosti ovládačov audiosystému a ventilácie, na jeho displeji sa zobrazujú aktuálne hodnoty nastavenej teploty kúrenia. V spojení s mobilným telefónom je možné sa prostredníctvom počítača PDA dokonca napojiť na internetovú sieť.

Celý prístrojový štít prototypu Concept M je vysoko sofistikovaný. Všetky informácie vodičovi predáva obrazovka formátu 2:1 s uhlopriečkou 8,9 palcov. Okamžitá rýchlosť a otáčky motora sa zobrazujú na dvoch kruhových, dobre čitateľných ciferníkoch. Je v nádrži dostatok paliva? Zohrial sa motor po studenom štarte už na prevádzkovú teplotu? Tieto informácie sa vodič okamžite dozvie z displeja.

Navigačný systém spoľahlivo navádza vodiča k cieľu pomocou veľkých a zrozumiteľných šípok a piktogramov. Futuristicky pojatý centrálny informačný displej je možné nastaviť podľa preferencií vodiča.

Výkonný, hospodárny a čistý motor na zemný plyn
Pohonná jednotka prototypu Concept M je rovnako progresívna ako jeho dizajn. Preplňovaný motor radu ECOTEC spaľujúci zemný plyn dáva z objemu 1,6 l výkon až 110 kW/150 k. "Voľba turbodúchadlom preplňovaného motora na zemný plyn nebola náhodná," tvrdí Ingo Janthur, inžinier zodpovedný za vývoj motora na zemný plyn. "Turbodúchadlo eliminuje vrodenú nectnosť motorov na zemný plyn, totiž ich nízky plniaci pomer." Výhodou je i odolnosť proti tzv. klepaniu ventilov, čo je v skutočnosti prejav nežiadúceho detonačného spaľovania. Vďaka tomu mohli konštruktéri zvoliť vyšší kompresný pomer.

Opel Concept M Turbodúchadlo pracuje s pretlakom 0,92 barov. Motor dosahuje maximálny krútiaci moment 205 Nm už pri 1980 ot/min, vo veľmi širokom rozmedzí otáčok 1950 až 5000 ot/min však krútiaci moment neklesá pod hodnotu 200 Nm. Inými slovami to znamená, že vodič má pod plynovým pedálom vždy dostatok výkonu pre razantné zrýchlenie.

Výkon preplňovaného motora prototypu Concept M sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom automatizovanej manuálnej prevodovky Easytronic. V prípade štúdie Concept M môže vodič manuálne voliť rýchlostné stupne pomocou selektora umiestneného priamo na volante, čo ešte viacej uľahčuje ovládanie vozidla.

Concept M zrýchľuje z 0 na 100 km/h v priebehu 9,8 s, jeho najvyššia rýchlosť je 202 km/h. Výborné dynamické parametre však v žiadnom prípade nezasahujú do ekológie alebo hospodárnosti. Motor spaľujúci zemný plyn dokáže spaľovať i štandardný benzín. Pri spaľovaní zemného plynu motor produkuje len 145 g CO2 na jeden kilometer jazdy, čo je asi o 30 percent menej ako sú emisie CO2 výkonovo porovnateľných konvenčných benzínových motorov.

j.čík

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]