Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Opel Meriva  Vytlačiť stránku

Opel Meriva dáva hneď na prvý pohľad jasne najavo, že rozvíja nový dizajnérsky trend, ktorý len prednedávnom nastolila Vectra novej generácie. Za svoju mimoriadnu variabilitu Meriva vďačí predovšetkým konštruktérom automobilky Opel, ktorí sa systematicky snažili umocniť tradičné silné stránky automobilov tejto značky. Ich cieľom bolo vyvinúť premyslený automobil nekonvenčnej koncepcie. I keď je nový jednopriestorový model Meriva dlhý len 4042 mm, jeho rázvor činí 2630 mm, čo je len o 64 mm menej ako v prípade väčšieho sedemmiestneho modelu Zafira. A čo sa týka porovnania šírky 1694 mm a výšky 1624 mm, rozdiel medzi Merivou a jej väčším súrodencom Zafirou predstavuje len 48, resp. 56 mm.

O pohon nového jednopriestorového modelu sa budú starať zážihové a vznetové motory o objeme 1.6 l až 1.8 l, ktorých výkony sa pohybujú od 55 kW (75 k) až po 92 kW (125 k).

"Meriva jasne dokladuje kreatívny a svieži charakter našej značky. Týmto modelom sme urobili významný krok na ceste k novej definícii nášho modelového portfólia a k vytýčenému cieľu - totiž zvýšeniu podielu vozidiel inovatívnych koncepcií v našom výrobnom programe zhruba na 40 percent," hovorí Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel. "Čo do veľkosti vnútorného priestoru nemá vo svojej triede Meriva rovnocenného konkurenta. Tento model stanovuje svojou prispôsobivosťou nové štandardy celému svojmu segmentu."

Rovnako ako model Zafira, ani Meriva nenúti vodiča pracne vyberať sedadlá z vozidla von v prípade, že je treba vytvorit väčší priestor pre batožiny alebo náklad - čo sa často stáva pri cestách na dovolenku alebo pri výpravách do obchodných komplexov za veľkými nákupmi. Interiér Merivy sa dá pružne prispôsobovať aktuálnym prepravným požiadavkám, všetky sedadlá však zostávajú "na palube" a sú kedykoľvek k dispozícii.

Kľúčom k obdivuhodnej prispôsobivosti Merivy je prepracovaná koncepcia prevedenia a uchytenia sedadiel "FlexSpace". Konštruktéri automobilky Opel rozdelili zadné sedadlá na tri úplne samostatné sekcie, čím vznikli dve široké krajné sedadlá a jedno o niečo užšie stredné. Na originálny koncept "FlexSpace" si Opel podal patentovú prihlášku, ktorá sa v tomto období posudzuje.

V základnom usporiadaní ponúka Meriva vzadu dostatok priestoru pre pohodlné cestovanie troch pasažierov. Tí majú napríklad v oblasti nôh 993 mm voľného miesta, čo je len o 6 mm menej ako u väčšieho modelu Zafira. A čo do miesta nad hlavami prekonáva Meriva so svojimi 989 mm dokonca svojho väčšieho súrodenca o 27 mm.

Hlavným prvkom inovatívneho konceptu "FlexSpace" je premyslené prevedenie zadného stredového sedadla. To má samozrejme trojbodový samonavíjací bezpečnostný pás a plne nastaviteľnú opierku hlavy. Operadlo stredného sedadla je o 15 cm užšie ako sedák a pokiaľ je preklopené dopredu, je v rovnakej úrovni ako sedáky oboch krajných sedadiel. Vďaka horizontálnym ližinám je možný posun oboch krajných sedadiel o 75 mm na každej strane smerom k ose vozidla. Potom je možné každé z krajných sedadiel posunúť o 70 mm smerom dozadu, pretože už im v posuve neprekážajú vystupujúce podbehy zadných kolies. Operadlá oboch sedadiel je možné naviac naklopiť zo štandardného uhla 23 stupňov na komfortnejších 29 stupňov. V tejto konfigurácii ponúka Meriva vzadu priestor pre nohy i celkový komfort sedenia porovnateľný s moderným vozidlom vyššej strednej triedy.

Koncepcia uchytenia zadných sedadiel modelu Meriva však dovoluje ešte väčšiu flexibilitu. Ak je treba zväčšiť priestor pre batožinu, každé z vonkajších sedadiel sa dá zvlášť posunúť smerom dopredu o 130 mm. Celkový posun zadných sedadiel v pozdĺžnej ose teda predstavuje rovných 200 mm. Uhol operadiel je možné naviac fixovať v šiestich polohách v rozmedzí 17 stupňov, čím sa priestor pre batožinu zväčší až na viac ako 530 litrov. Preklopením všetkých troch zadných sedadiel dopredu vznikne v zadnej časti modelu Opel Meriva rozmerný nákladový priestor s rovnou ložnou plochou dlhou takmer 1,7 m. A pretože sa dá aj operadlo sedadla predného spolujazdca preklápať dopredu, v prípade potreby je možné prevážať vo vozidle i veľmi dlhé predmety, ako je napríklad surf.

Výhody prispôsobivého konceptu prevedenia a uchytenia sedadiel "FlexSpace" umocňuje prepracovaný systém odkladacích priestorov v interiéri. Celý rad poličiek, schránok a sieťok sa postará o najrôznejšie drobnosti, ktoré má každý vodič rád vždy po ruke. Veľmi praktická je predovšetkým veľká schránka v podlahe batožinového priestoru, ktorá je prekrytá pevným vekom. V nej je možné bezpečne a diskrétne uložiť napríklad aktovku, a to bez toho aby zbytočne dráždila prípadných zlodejov.

Opel Meriva je vozidlom novej koncepcie. "Pri vývoji Merivy sme začínali s absolútne čistými poznámkovými blokmi. Bolo to náročné, ale pokiaľ sme chceli vyvinúť tak extrémne prispôsobivý model, bol to jediný spôsob, ako sa nenechať zväzovať konvenčnými konštrukciami. Výsledok hovorí sám za seba - Meriva v praxi dokladá, prečo sú naši štylisti, návrhári a konštruktéri v celosvetovom merítku pokladaný za jedných z najlepších odborníkov v otázkach optimálneho využitia obostavaného priestoru automobilov," hovorí Hans H. Demant, technický riaditeľ automobilky Opel.

Koncepcia modelu Opel Meriva bola vyvinutá odborníkmi Medzinárodného technického a vývojového centra automobilky Opel (ITDC), sídliacom v nemeckom Rüsselsheime, a špecialistami z dizajnérskeho centra GM de Brasil zo Sao Paula. Chevrolet Meriva sa bude vyrábať v brazílskom závode koncernu GM v Sao Jose dos Campos, pričom na trhu by sa mal tento model objaviť už v auguste roku 2002. Výroba nového modelu Opel Meriva by sa mala rozbehnúť v španielskom závode automobilky Opel v Zaragoze v januári roku 2003. Oba sesterské modely budú odrážať špecifické požiadavky svojich trhov a budú sa teda líšiť predovšetkým prevedením interiéru, výbavou, ponukou motorov a konfigurácii sedadiel.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]