Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Systém Scania HPI   Vytlačiť stránku
Nový motor 420 >

Nový typ motora 420 k so systémom Scania HPI síce nemá turbocompounding, ale disponuje príjemným zvukom a hladkým chodom, ktorý sa vyrovná motorom so systémom turbocoumpound. Tento motor disponuje väčším krútiacim momentom v porovnaní s predchádzajúcimi verziami.
Úroveň krútiaceho momentu 2 100 Nm je špičkou v tejto triede a predstavuje zvýšenie krútiaceho momentu o 100 Nm resp. 5 % zvýšenie krútiaceho momentu na kolesách v porovnaní s predchádzajúcou verziou. Napomáha to k zvýšeniu výkonu a lepším jazdným vlastnostiam.
Veľa zákazníkov, ktorí už majú skúsenosti s predchádzajúcou verziou motorov 420 k, určite pocítia zvýšenie krútiaceho momentu na kolesách minimálne o 11% a to vďaka zmeneným odporúčaniam spoločnosti Scania v oblasti voľby prevodov (viď nižšie), čo zvyšuje výkonnosť a zlepšuje jazdné vlastností vozidla bez ovplyvnenia spotreby paliva.

Hnacia sústava

Scania v súčasnosti odporúča svojim zákazníkom špecifikovať vozidlá pre diaľkovú dopravu s celkovou hmotnosťou 40-44 ton tak, aby boli otáčky motora pri požadovanej cestovnej rýchlosti v rozsahu 1 400-1 500 ot./min. S pneumatikami s profilovým číslom 80 a stálym prevodom 3,27 na zadnej náprave dosahujú otáčky motora niečo pod 1 500 ot./min. pri cestovnej rýchlosti vozidla 85 km/h. Stály prevod 3,08 na zadnej náprave dáva rovnaké otáčky motora pri použití pneumatík s profilovým číslom 70.
Pre iné použitia – či už výnimočne ľahká alebo extrémne ťažká prevádzka – Scania ponúka, tak ako v minulosti, stále prevody 2,92 resp. 3,40 alebo vyššie.

Dlhšie servisné intervaly

Od septembra 2002 Scania predlžuje intervaly výmeny motorového oleja po najazdení 120 000 km v prípade všetkých motorov so systémom HPI vo vozidlách určených pre diaľkovú dopravu s celkovou hmotnosťou do 40 ton jazdiacich na kvalitných a prevažne rovinatých cestách. Výmena palivového filtra je potrebná po 60 000 km. Predĺžený interval na výmenu oleja zredukuje náklady pre zákazníkov.
Pre iné Scania motory (Euro 3), zostáva interval výmeny oleja zatiaľ nezmenený, t.j. 60 000 km.

Scania HPI vstrekovací systém

Scania a spoločnosť Cummins spolu vyvinuli tento nový vysokotlakový vstrekovací systém koncom 90-tych rokov. V súčasnosti sa vyrába v spoločných závodoch v USA. Systémy sú dodávané pre typy motorov Cummins Signature a ISX a 12-litrové motory Scania.
Scania HPI je hydraulicky ovládaný vstrekovací systém so združenými vstrekovačmi nahrádzajúci elektromechanicky ovládaný vstrekovací systém napr. systém PDE (Pumpe-Düse-Elemente). Oba systémy regulujú časovanie vstrekovačov jednotlivo pre každý valec. V systéme Scania HPI sa využíva samostatné množstvo paliva na ovládanie vstrekovača.
Systém Scania HPI používaný v 6–valcových motoroch má dve časti. Valce 1-2-3 vytvárajú prednú skupinu a valce 4-5-6 zadnú skupinu. Systém obsahuje vstrekovače s otvorenými dýzami, ktoré sú ovládané mechanicky vačkovým hriadeľom motora ako aj hydraulicky prostredníctvom paliva na reguláciu časovania. Medzi hlavné výhody systému patrí jeho robustná konštrukcia a tolerancia voči nízkej kvalite paliva.
Výkon motora rastie s nízkym obsahom síry a nízkou hustotou paliva. Konštrukcia motora prispieva k tomu, že určité množstvo horúceho paliva sa recirkuluje do palivovej nádrže. Palivo sa v nádrži zohrieva, čo je obzvlášť výhodné vo veľmi studených a arktických podmienkach.
Silnou stránkou systému Scania HPI sú jednoduchosť a robustnosť. Mechanický impulz a hydraulické určenie množstva paliva prebiehajú pri nízkom tlaku. Vysoký vstrekovací tlak je generovaný priamo vo vstrekovači. Komponenty sú robustnej konštrukcie a sú ľahko prístupné na studenej časti motora.

Dodávky priamo zo Scanie

Systém Scania HPI bude postupne použitý vo všetkých 12-litrových motoroch Scania. Tento systém bol uvedený v turbocompoundovom motore 470 k v januári 2001, po ňom nasledovala verzia motora 440 k, 4 ECO-body, ktorá bola predstavená v septembri 2001.
Pre Scaniu to znamená strategický nárast v oblasti dodávky kľúčových komponentov z interných zdrojov - vstrekovací systém, ktorý je vyvinutý a vyrábaný v rámci spoločnosti, môže byť použitý pre veľkú časť vyrábaných produktov. Rovnako to platí aj pre nový systém riadenia motora (viď nižšie). Mať vlastné skúsenosti v tejto oblasti poskytuje viac flexibility v príprave konštrukcie a v načasovaní uvedenia na trh.
S novým vstrekovacím systémom všetci zákazníci Scania používajúci 12-litrové motory získajú vyhovujúcejší spôsob servisovania. Spoločnosť Scania sa stará o všetky opravy a údržbu, rovnako ako aj o dodávku jednotlivých dielcov.

Management motora Scania

Motory so Scania HPI, rovnako ako 16-litrové motory Scania V8 majú systém riadenia motora vyvinutý priamo spoločnosťou Scania s robustnou konštrukciou a výnimočne výkonným a flexibilným procesorom.
Tradičné systémy riadenia motora používajú rôzne senzorické signály na diagnostiku, ktoré sú spracované a analyzované v ECU (Electronic control unit). Systém riadenia motora Scania má výkonný procesor, ktorý umožňuje vykonať viaceré diagnostické kontroly priamo softvérom riadenia motora, bez použitia senzorov. Diagnostické kontroly, ktoré sa vykonávajú počas jazdy, alebo v servisoch sú tiež oveľa podrobnejšie.
Systém ECU, ktorý je navrhnutý priamo v spoločnosti Scania, je oveľa výkonnejší ako predchádzajúce systémy. Na 12-litrových motoroch je jednotka nainštalovaná v pevnom hliníkovom kryte na studenej strane motora a nepotrebuje viac chladenia ako mu dodáva prietok vzduchu cez motorový priestor. Prostredníctvom zbernice CAN komunikuje s koordinátorom v kabíne vozidla a s ďalšími jednotkami napojenými na tú istú zbernicu (napr. ovládače a senzory) rovnako ako s inými počítačovými systémami vo vozidle.

Automatické preraďovanie

Ako alternatíva k manuálnej prevodovke je v ponuke systém automatického radenia prevodových stupňov Scania Opticruise.
Scania Opticruise je radiaci systém vyrobený spoločnosťou Scania, ktorý pracuje v kombinácii so štandardnými prevodovkami Scania. Scania Opticruise je určený na zvýšenie pohodlia vodiča a zníženia spotreby paliva. Rovnako uľahčuje novým vodičom vozidiel Scania získať optimálny štýl riadenia vozidla.
Spojkový pedál zostáva vo vozidle z bezpečnostných dôvodov, aby mal vodič možnosť plnej kontroly nad vozidlom v akejkoľvek situácii. Spojka rovnako dovoľuje precízne manévrovanie, napr. pri pripojení a ťahaní prívesu, alebo pri nebezpečenstve zablokovania resp. samotnom zablokovaní kolies na šmykľavom povrchu.
Systém je integrovaný spolu so systémom riadenia motora Scania, systémom Scania Retardér, brzdovým systémom a zabezpečuje hladkú interakciu medzi nimi. Typické pre tieto systémy je dobrá ergonómia a intuitívne ovládanie.
Systém je montovaný na štandardnú prevodovú skriňu Scania, čo umožňuje kompletný servis v každom servisnom stredisku Scania, vrátane údržby a rýchlej výmeny dielcov.
Scania Opticruise je k dispozícii s motorom 470 k. Od novembra 2002 bude v ponuke ako alternatíva aj pre nové modely motorov 420 a 440 k.
Scania Opticruise predstavuje v súčasnosti takmer 20% z celkového predaja nákladných vozidiel v Európe, čím sa stal zatiaľ najúspešnejším a najviac predávaným systémom na trhu. Od roku 1996 sa celosvetovo predalo viac ako 26 000 systémov fungujúcich v nákladných vozidlách a autobusoch Scania.

Segmentácia trhu

Najväčším segmentom na trhu ťažkých nákladných vozidiel je segment motorov s výkonom 390-450 k. Tento segment zahŕňa len 6-valcové motory. V roku 2001 reprezentoval viac ako 45% z celkového predaja nákladných vozidiel v Európe, čo predstavuje 100 000 predaných vozidiel. Stal sa tak najväčšou oblasťou trhu zo skupiny segmentov motorov s nižším výkonom. Výkon motora nad 400 k je dnes najviac používaným v oblasti nákladných vozidiel pre diaľkovú dopravu v Európe.
Turbocompoundové motory Scania rýchlo získali viac ako 10% zo segmentu vysokovýkonných 6-valcových motorov (nad 450 k) v Európe. Tento segment je na trhu relatívne nový a jeho predajnosť sa zvyšuje aj vďaka celkovej zmene orientácie na motory s vyššími výkonmi.
Dopyt po motoroch s vyšším výkonom je spôsobený predovšetkým potrebou dosahovať čo možno najvyššiu priemernú rýchlosť napriek preťaženosti ciest, ktorá je v súčasnosti každodennou realitou na európskych komunikáciách.
V prestížnom segmente motorov V8 (dnes ho predstavujú motory s výkonom nad 450 k), narástol podiel spoločnosti Scania z 25% z obdobia pred 10 rokmi na dominantný, 75-percentný trhový podiel v súčasnosti. S ročným objemom predaja 12-15 000 vozidiel tento segment predstavuje 5% z celkového trhu s veľmi zaujímavou skupinou zákazníkov.

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]