Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Lexus RX   Vytlačiť stránku

Nový Lexus RX znamená obrovský pokrok v oblasti dynamiky jazdy, bezpečnosti a prepracovanosti a dostáva sa tak na špičku v triede luxusných SUV.

Už na prvý pohľad je odlíšiteľný od svojho predchodcu. Jeho vonkajší dizajn je kombináciou prvkov typických pre vozidlá SUV a prvkov, ktoré umocňujú športový a dynamický imidž.

Nový RX je väčší a priestrannejší ako väčšina jeho konkurentov. So svojimi 4740 mm dĺžky je tento automobil o 165 mm dlhší a 25 mm širší ako jeho predchodca. Rázvor náprav sa zväčšil o 100 mm vďaka čomu sa zväčšil objem batožinového priestoru. Napriek väčšej dĺžke vozidla sa zmenšil polomer otáčania na 5.7m.

Zadnej časti vozidla dominuje nápadné šesťuholníkové zadné okno, ktoré je kombinované so zabudovaným zadným spojlerom a tretím brzdovým svetlom s LED diódami, ktoré sa významne spolupodieľajú na zvýšenej bezpečnosti posádky. Ich rozsvietenie pri brzdení trvá totiž iba 15 milisekúnd na rozdiel od 150-200 milisekúnd pri klasických žiarovkách. Za tento rozdiel času prejde vozidlo pri rýchlosti 100 km/h až 6 metrov.

Zárukou výbornej ovládateľnosti vozidla aj vo vysokých rýchlostiach je prepracovaná predná náprava typu MacPherson a dvojprvkové nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy. O bezpečnosť a komfort posádky sa navyše stará nové pneumatické pruženie na všetkých 4 kolesách, ktoré zaručuje lepšiu ovládateľnosť vozidla a umožňuje automatickú zmenu svetlej výšky vozidla v závislosti na podmienkach jazdy. Okrem toho umožňuje vodičovi manuálne voliť 3 módy nastavenia výšky vozidla a to v rozsahu až 55 mm. Mód s označením ‘Lo’ zníži svetlú výšku vozidla o 15 mm, aby bolo auto vďaka nižšie položenému ťažisku lepšie ovládateľné vo vysokých rýchlostiach. Mód s označením „Hi“ naopak zvýši výšku o 30 mm a umožní tak v prípade potreby aj prejazd ťažším terénom. Po prekročení rýchlosti 100 km/h vozidlo automaticky zníži svoju výšku o 15 mm z dôvodu väčšej ovládateľnosti. Po vypnutí motora sa výška vozidla zníži o 25 mm aby sa uľahčilo vystupovanie a nastupovanie pasažierov.

Európska verzia Lexusu RX je poháňaná 6valcovým benzínovým motorom s objemom 3.0 litra s výkonom 150kW (204 DIN hp). Vozidlo s ním dosahujem maximálnu rýchlosť 200km/h.

Po prvýkrát je vo vozidle použitá nová päťstupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálneho sekvenčného radenia. Prerozdelenie hnacej sily medzi prednou a zadnou nápravou je elektronicky kontrolované systémom kontroly trakcie (TRC) a nie mechanicky prostredníctvom diferenciálu s obmedzenou svornosťou ako tomu bolo doteraz. Výsledkom takéhoto riešenia je veľmi precízna kontrola prerozdelenia hnacej sily a hladký rozbeh vozidla aj pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu.

Obrovská pozornosť bola venovaná tomu, čo vo vozidlách Lexus automaticky očakávate a tým je dosiahnutie najnižšej hladiny hluku vo svojej triede. Nový Lexus RX bol aerodynamicky dolaďovaný vo vzduchovom tuneli Maibara, kde bol testovaný aj japonský rýchlovlak Shinkansen. V tuneli je možné dosiahnuť rýchlosť vetra až 400 km/h. Precíznym dolaďovaním tvaru a polohy stieračov a tvaru predného stĺpika karosérie sa napríklad podarilo znížiť hluk o 5 dB.

Interiér Lexusu RX je originálny, dynamický, praktický a zároveň luxusný. Je odrazom dynamického exteriéru vozidla. Lahôdkou pre milovníkov vynikajúceho ozvučenia je luxusný audiosystém s 11 reproduktormi od firmy Mark-Levinson, ktorá predstavuje absolútnu špičku v oblasti ozvučenia a výroby audiosystémov.

Vo vybraných stupňoch výbavy budú vozidlá vybavené špeciálnym podsvietením v oblasti rukovätí dverí, v oblasti nôh, na centrálnom paneli a na prahoch dverí.

Stredová odkladacia schránka medzi prednými sedadlami je posuvná. Môže sa posunúť dopredu a vtedy vytvára dojem, že je pokračovaním strednej konzoly prístrojovej dosky alebo je možné posunúť ju smerom dozadu a vtedy sa posádke vozidla vytvorí priestor na prechádzanie z jedného predného sedadla na druhé.

Vo vybraných modeloch sú zadné sedadlá tvarované ako samostatné sedadlá vytvárajúc tak pocit štvormiestneho automobilu zaručujúceho luxusné sedenie pre všetkých. Zadné sedadlá sú posuvné a je na nich možné aj regulovať sklon operadla. Súčasťou stredovej opierky na ruky je otvor na prepravu lyží alebo iných dlhších predmetov.

Dvere batožinového priestoru sa otvárajú a zatvárajú automaticky pomocou motora a to po stlačení ovládača na dverách alebo na diaľkovom ovládači. V prípade, že nejaká prekážka bráni zatvoreniu dverí, vozidlo vás na to akusticky upozorní a senzor zastaví pohyb dverí. Po otvorení dverí batožinového priestoru sa automaticky odhrnie aj roleta, ktorá ho kryje.

V oblasti bezpečnosti ponúka Lexus RX množstvo dnes už pomerne bežných prvkov, akými sú napríklad systém kontroly stability a trakcie, ABS a brzdový asistent ale aj mnohé ďalšie, ktoré sú novinkami a robia z Lexusu RX automobil, ktorý v tejto oblasti predbieha všetkých konkurentov.

Príkladom je systém AFS (Adaptive Front-lighting System) ktorý po prvýkrát v segmente SUV využíva elektronickú kontrolnú jednotku, ktorá na základe informácií o rýchlosti vozidla a uhla natočenia volantu nastavuje smer svetelných lúčov do strán tak, aby sa zabezpečilo optimálne osvetlenie vozovky pri prechádzaní zákrut, ktorému napomáhajú xenónové svetlomety s funkciou automatického nastavenia výšky.

Dažďový senzor a automatický ostrekovač predného skla sa starajú o optimálny výhľad z vozidla v každom počasí. Napomáha tomu aj špeciálne vodu odpudzujúce predné sklo.

Ďalším prvkom bezpečnostnej výbavy je parkovací monitor, ktorý pri zaradení spiatočky pomocou kamery v zadnej časti vozidla premieta obraz na centrálnom displeji stredovej konzoly a bráni tak nárazu do nižších predmetov, ktoré vodič pri cúvaní nevidí.

Už pôvodný Lexus RX sa vyznačoval mimoriadnou úrovňou pasívnej bezpečnosti, čo potvrdili aj výsledky mnohých crash-testov. Nový Lexus RX posúva hranice bezpečnosti ešte ďalej. Štandardnou výbavou je airbag vodiča a spolujazdca. Po prvýkrát je sila nafúknutia airbagu vodiča regulovaná na základe informácii senzorov, ktoré informujú o polohe sedadla, sile nárazu a zapnutí respektíve nezapnutí bezpečnostných pásov. V prípade bočného nárazu chránia posádku hlavové airbagy. Bočná ochrana je navyše zvýšená použitím nových špeciálnych bočných airbagov chrániacich hrudník, brucho a panvu, ktorých objem je zvýšený na 13 litrov v porovnaní s bežnými bočnými airbagmi s objemom 10 litrov.

Pravdepodobnosť poranenia kolena pri čelnom náraze je významne znížená použitím kolenného airbagu, ktorý je v tejto triede áut použitý prvýkrát. Hoci hlavnou funkciou kolenného airbagu je redukovať náraz kolena do stĺpika riadenia a spodnej časti prístrojovej dosky, zistilo sa, že dokáže znížiť aj riziko poranenia ramien a hlavy, pretože znižuje možnosť posuvu panvy a zmenšuje rotáciu trupu pri prudkom náraze.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]