Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Mazda RX-8  Vytlačiť stránku

Mazda RX-8 je športové vozidlo s revolučnou koncepciou a vonkajším designom, ktorý je naozaj vzrušujúci, a zároveň so štyrmi dverami aj dostatočne priestranné auto pre štyroch dospelých cestujúcich. Nová Mazda RX-8 naznačuje budúcnosť technológie športových vozidiel značky Mazda – tie budú športové, praktické, ale nikdy nebudú nudné!

Aký je zákazník RX-8
Zákazníci, ktorí sa rozhodnú pre RX-8 môžu byť charakterizovaný ako technofilovia, ktorí siahajú k vzrušujúcim nákupom, a ktorí sami seba vidia ako hlavný prúd a radšej nové pravidlá vytvárajú ako by ich mali dodržiavať. Hlavnou cieľovou skupinou vozidla RX-8 sú jedinci, muži aj ženy, ktorí kúpu Mazdy RX-8 považujú za vyjadrenie vlastnej osobitosti, charakteru a schopností.

Srdce Mazdy RX-8
Srdcom novej Mazdy RX-8 je novo vyvinutý rotačný motor RENESIS. Meno samotné predstavuje názov „rotary engine (RE) genesis“ a je symbolom revolučnej technológie rotačných motorov RENESIS, ktorá je kombináciou vysokej úrovne výkonnostného potenciálu, prijateľnej spotreby paliva a nízkych hodnôt emisií.

RENESIS je vodou chladený, dvoj-rotorový motor s dvomi spaľovacím komorami, z ktorých každá má objem 654 cm3 a ponúka sa vo dvoch výkonnostných verziách. Štandardný variant produkuje 141 kW (192 k) a maximálny krútiaci moment dosahuje 220 Nm pri 5000 ot./min., druhým variantom je agregát vyvíjajúci výkon až 170 kW (232 k) s maximálnym krútiacim momentom 211 Nm pri 5500 ot./min.. Slabšia verzia dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy, rýchlejšia verzia už za 6,4 sekundy pričom maximálna rýchlosť je až 235 km/h.

Rotačný motor a jeho fungovanie
Rotačný motor funguje spôsobom, ktorý sa zásadne líši od spôsobu funkcie tradičných motorov s vnútorným spaľovaním. Piestom je v skutočnosti plochý rotor, ktorý rotuje v strede komory, a ktorý má oválny tvar, ľahko prehnutý vo svojom strede. Rotor má sústavu vnútorného ozubenia, ktoré je vyfrézované v strede jednej strany piestu. Toto ozubenie zapadá do prevodu, ktorý je pripevnený ku komore. Tento ozubený prevod určuje dráhu a smer pohybu rotora v komore.

Rotory sú excentricky uchytené k výstupnému hriadeľu, ktorý je rotormi otáčaný rovnakým spôsobom, ako keď otáčate kľukou navijaku. V priebehu každých 360o otočenia rotora sa výstupný hriadeľ otočí trikrát. Rotor samotný má tvar trojuholníka s oblými stranami a vrcholy tohto trojuholníka sa trvalo dotýkajú steny komory. Tvar komory zaisťuje, že stred rotora opisuje pri každej dokončenej otáčke uzavretý kruh. Tri strany rotora v spojení s vnútorným povrchom komory vytvárajú tri pracovné komory, ktorých objem sa v priebehu jedinej otáčky rotora neustále mení. Táto konštrukcia vlastne nepotrebuje tradičný kľukový hriadeľ ani ventily. Jedinými pohyblivými časťami sú samotný rotačný piest a excentrická hriadeľ. Vďaka tejto konštrukcii je rotačný motor ľahší, kompaktnejší a má dlhšiu životnosť.

A to ešte nie je všetko. Zatiaľ čo bežný štvordobový zážihový motor potrebuje k vykonaniu dvoch otáčok kľukového hriadeľa štyri cykle, rotačné motory prejdú všetkými štyrmi cyklami behom jedinej otáčky rotora. Rotor sám produkuje výkon rotačného motora a prenáša ho na excentrický hriadeľ, ktorý plní úlohu porovnateľnú s kľukovým hriadeľom tradičného piestového motora.

Jedinečná jazdná dynamika
Novo vyvinutý systém podvozku s prednou nápravou tvorenou dvojitým lichobežníkom a vyvinutou zadnou viac-prvkovou nápravou, poskytuje Mazde RX-8 vynikajúce jazdné vlastnosti. Kompaktná veľkosť motora RENESIS umožnila konštruktérom Mazdy RX-8 umiestniť ho bližšie k stredu vozidla, v tzv. usporiadaní vpredu – za zadnou nápravou / pohon zadných kolies. Tým bolo dosiahnuté ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou, čím bol zásadným spôsobom zvýšený dynamický potenciál novej Mazdy RX-8, ktorý je viac ako len konkurencieschopný.

Podvozok Mazdy RX-8 dokazuje svoje kvality vždy, keď sa vozidlo dostane na hranicu svojich možností. Pri jazde v priamom smere je bezchybný, pri prejazde zákrutou vysokou rýchlosťou ostáva neutrálny a iba v prípade, keď je vodičom vyzvaný, predvedie presnú, pre športové vozidlá typická, pretáčavosť. Riadenie Mazdy RX-8 s elektrickým posilovačom zaisťuje presnú reakciu vozidla aj na tie najmenšie pokyny vodiča a umožňuje vozidlu ľahko zvládnuť zmeny zaťaženia. Jednoducho povedané, Mazdu RX-8 je radosť riadiť kedykoľvek, ale hlavne vo chvíli, keď je riadená ako športové vozidlo.

Prevodovky šité na mieru
Nová Mazda RX-8 prichádza s dvomi prevodovkami – päťstupňovou manuálnou pre variant pohonnej jednotky so štandardným výkonom a šesťstupňovou manuálnou pre jej vyššiu výkonný verziu. Obidve prevodovky boli odladené tak, aby zodpovedali špecifickým charakteristikám rotačných motorov, a prostredníctvom jednodielneho kardanového hriadeľa s nízkymi vibráciami sú spojené s diferenciálom so zvýšenou svornosťou. Zatiaľ čo väčšina vozidiel s usporiadaním motor vpredu / náhon na zadné kolesá využíva dvojdielny kardanový hriadeľ so stredovým ložiskom vyrobeným z ocele, aby bola dosiahnutá dostatočná tuhosť, kratšia vzdialenosť medzi motorom Mazdy RX-8 a diferenciálom vyžaduje iba ľahký jednodielny kardanový hriadeľ vyrobený z hliníkovej zliatiny. Je približne o 5 kg ľahší ako konvenčný dvojdielny kardanový hriadeľ spojený stredovým ložiskom. Pozdĺž kardanového hriadeľa je robustný rám, ktorý je vyrobený zo silnej ocele a spája prevodovku s diferenciálom, čím zvyšuje tuhosť a prispieva k zníženiu vibrácií prevodovky.

RX-8 v číslach
Mazda RX-8 spĺňa všetky zásadné požiadavky kladené na moderné športové vozidlá s usporiadaním motor vpredu / pohon zadných kolies a designom, ktorý je odrazom športových ambícií jej tvorcov. Mazda RX-8 zreteľne prejavuje svoj výkonnostný potenciál krátkymi prevismi, nápadným designom blatníkov i nárazníkov a strhujúcim tvarom prednej kapoty.

Mazda RX-8 je úplne nové vozidlo. Je 4430 mm dlhá, 1770 mm široká a 1340 mm vysoká. Jej rázvor je dlhý 2700 mm a poskytuje bohaté rozmery vnútorného priestoru. Extrémne krátke previsy zdôrazňujú dynamický potenciál Mazdy RX-8 a podieľajú sa takisto na dosiahnutí minimálneho momentu zotrvačnosti karosérie pri zatáčaní.

Rozchod predných kolies so šírkou 1500 mm a zadný kolies 1505 mm prepožičiava Mazde RX-8 dynamický vzhľad a zvyšuje stabilitu vozidla vo všetkých situáciách. Priestrannosť a funkčnosť interiéru je vyššia, než akú by mohli vodiči pri športových automobiloch očakávať. Mazda RX-8 ponúka dostatok priestoru pre štyroch dospelých cestujúcich a ich batožinu. Jej bohatý batožinový priestor s objemom 290 litrov (VDA) poskytuje oveľa viac ložného priestoru, než ako väčšina súčasných športových vozidiel.

„Freestyle door“ systém
Nová Mazda RX-8 má štvoro dverí v konfigurácii so stredovým otváraním. Tento dverový systém nazvaný „freestyle“ spočíva v tom, že karosérii Mazdy RX-8 chýba stredový stĺpik a zadné dvere sú zavesené na zadnej časti a pri otváraní ponúknu široký dverný priestor.

Maximálny uhol otvorenia predných dverí je 67o, zadných 80o, takže nastupovanie a vystupovanie cestujúcich je ľahšie ako pri tradičných dvojdverových športových vozidlách. Zadné dvere môžu byť otvorené iba v okamihu, keď sú otvorené aj predné dvere, čím sa dverový systém „freestyle“ Mazdy RX-8 stáva úplne bezpečným a súčasne ponúka zákazníkom športových sedadiel všetky výhody tradičných štvordverových systémov.

Dokonalá technológia
Skelet karosérie Mazdy RX-8 bol navrhnutý tak, aby odolával ohybom aj krúteniu. Technológie použité na potlačenie hluku a vibrácií prispeli aj k vytvoreniu interiéru s mimoriadne komfortnou atmosférou pre cestujúcich i pre vodiča. V prípade vlastného interiéru sa spoločnosť Mazda sústredila na vytvorenie moderného a športového vzhľadu. Analógové a digitálne prístroje sú zlúčené do jednotného, ľahko využiteľného celku. Zornému poľu vodiča dominuje otáčkomer, ktorého nulová hodnota je umiestnená v polohe šiestich hodín, a ktorý svojím rozsahom zodpovedá vysokým otáčkam športových vozidiel. Všetky ovládacie prvky sú vodičovi priamo dosiahnuteľné. Sieťová štruktúra športových sedadiel zaisťuje vynikajúce bočné vedenie tela, dokonca i pri prejazde zákrut vysokou rýchlosťou.

Rýchla ale bezpečná
Mazda RX-8 bola navrhnutá a skonštruovaná tak, aby zaisťovala maximálnu mieru bezpečnosti jazdy. RX-8 je mimoriadne vyváženým vozidlom, ktoré za bežných jazdných podmienok poskytuje vo svojej triede špičkovú ovládateľnosť, presné riadenie a vynikajúce chovanie. Mazda RX-8 navyše ponúka to najmodernejšie z oblasti technológie aktívnej bezpečnosti. Protiblokovací brzdový systém (ABS), systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily (EBD) s protipreklzovým systémom (TCS) a rovnako aj diferenciál so zvýšenou svornosťou (LSD) majú zásluhu na tom, že vozidlo zostáva na vozovke aj v prípade, keď vodič vytlačí Mazdu RX-8 ľahko za hranicu jej možností. Pokiaľ vodič túži spoznať športovú povahu Mazdy RX-8 ešte bližšie, môže byť systém DSC stlačením tlačidla deaktivovaný.

V prípade nehody je energia nárazu rozptýlená a šírená karosériou Mazdy RX-8 dopredu definovanými dráhami, takže v závislosti na intenzite zostáva kabína cestujúcich neporušená. Trojbodové bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovač zaťaženia sú štandardnou výbavou tohto vozidla. Štandardné predné dvojfázové bezpečnostné airbagy, bočné airbagy a okenné airbagy zaisťujú cestujúcim aj vodičovi vynikajúcu pasívnu ochranu.

Aktívne opierky hláv predných sedadiel v prípade zadnej kolízie chránia hlavy cestujúcich pre náhlym vrhnutím smerom dozadu, čím bránia trhavému pohybu a vážnemu poraneniu krku. Konštruktéri Mazdy RX-8 použili pre spevnenie zadných dverí silnú oceľovú trubku, ktorá v okamihu, keď sú tieto dvere zatvorené, plní funkciu stredového stĺpika a v prípade bočného nárazu zaisťuje potrebnú pevnosť karosérie.

Dedičstvo rotačných motorov Mazda
Prostredníctvom novej Mazdy RX-8 a jej motora RENESIS napísala spoločnosť MAZDA novú a úspešnú kapitolu histórie vozidiel s rotačným motorom pod kapotou. Ten je výsledkom dávneho dedičstva spoločnosti Mazda – výroby vozidiel s Wanklovými motormi, z nich niektoré sa medzi vodičmi športovým vozidiel stali už kultovou záležitosťou. Medzi tieto najvýznamnejšie vozidlá značky Mazda patria:
- Cosmo Sport 110 S
Model Cosmo Sport 110 S bol uvedený na trh v roku 1967. Bol prvým závodným vozidlom s rotačným motorom značky Mazda a prvým svojho druhu, ktorý vošiel do sériovej výroby. Len do roku 1972 postavala Mazda spolu 1176 kusov vozidiel Cosmo Sport. Tento predchodca Mazdy RX-7 mal svoju závodnú premiéru na 72 hodinovom Marathon de la Route, kde skončil ako štvrtý.
- Mazda 787 B
Toto vozidlo bolo obrovským prekvapením 24 hodinového závodu Le Mans v roku 1991. Ako víťazné vozidlo dosahovalo priemernú rýchlosť 205,333 km/hod. a v priebehu 24 hodín prešlo 4923,2 km. Neexistoval žiadny lepší spôsob ako dokázať výkonnostný potenciál a životnosť koncepčného rotačného motora, než víťazstvo v tomto slávnom vytrvalostnom závode.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]