Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Hyundai Sonata  Vytlačiť stránku

Od svojho predstavenia na kórejskom trhu v roku 1985 bola Sonata jedným z pilotných modelov automobilky Hyundai. Išlo o model, ktorý predstavoval široké spektrum nových technológií. Nová Sonata pokračuje v tejto tradícii a prináša opäť vysokú kvalitu a napr. aj nový systém aktívnej kontroly geometrie podvozku, Active Geometry Control Suspension (AGCS), ktorý sa predstaví v roku 2005.

Nová Sonata získala titul najlepšieho vozidla vo svojej triede v rebríčku kvality 2004 Initial Quality Survey, ktorý pravidelne vykonáva firma J. D. Power and Associates. Toto vozidlo, predstavené na parížskom autosalóne, navrhli a vyrobili tak, aby opäť rozšírilo devätnásťročnú tradíciu neustáleho zvyšovania úrovne kvality a spokojnosti zákazníkov, čo sa zohľadnilo vo výhľade predaja pre rok 2005, ktorý by mal dosiahnuť 230.000 vozidiel.

Novú Sonatu navrhli tak, aby poskytla vysoký štandard pohodlia, bezpečnosti a dôkladného prepracovania vo všetkých ohľadoch. Model ponúka dve verzie celohliníkových motorov – 3.3l DOHC V-6 a 2.4l DOHC I-4. V modelovom roku 2006 predstaví Hyundai v Sonate ako novinku aj dieselovú jednotku 2.0 CRDi. Pri novej Sonate sa venovala maximálna pozornosť ovládaniu, jazdným vlastnostiam a obmedzeniu hluku a vibrácií, ako aj zväčšeniu priestoru interiéru. Z dôvodu zvýšenia bezpečia cestujúcich ponúka Sonata program aktívnej a pasívnej bezpečnosti, čo znamená aj štandardne predné, bočné a obojstranné hlavové airbagy a elektronický systém kontroly podvozku ESP (na želanie).

Nová generácia modelu Sonata je o 55 mm dlhšia ako jej predchodca a jej rázvor sa zväčšil o 30 milimetrov. Toto malé rozšírenie bolo hlavnou zmenou pri vytváraní priestranného interiéru vozidla. V prednej časti sa miesto na nohy zväčšilo o 10 centimetrov. V zadnej časti sa priestor na nohy zväčšil o 30 cm. Zväčšil sa aj priestor na hlavu (o 22 cm vpredu a 15 cm vzadu). Batožinový priestor sa rozšíril na veľmi žiadúcich 462 litrov.

Dizajn novej Sonaty absorboval veľa európskych vplyvov a tak určite poteší každého, kto hľadá eleganciu a praktickosť. Ďalšími prvkami, ktoré stoja za povšimnutie, sú napríklad sedemnásťpalcové kolesá z ľahkých zliatin na želanie, dvojitá výfuková koncovka na motorizácii 3,3l, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný stĺpik volantu, trojtryskové ostrekovače čelného skla, integrovaný CD prehrávač na šesť diskov schopný prehrať aj formát MP3, ovládanie autorádia na volante, automatická kontrola teploty interiéru, systém kontroly kvality vzduchu, rozmrazovače čelného skla a manuálne ovládaná zadná slnečná clona.

Výsledkom je pohodlný sedan s autentickým dizajnom a s vynikajúcou bezpečnosťou cestujúcich, ktorý postavili tak, aby na európskych a svetových trhoch prezentoval to najlepšie z východnej Ázie.

Dizajn a výbava
Návrhári firmy Hyundai vytvorili na podklade európskych trendov čistý a sofistikovaný dizajn so zaoblenými tvarmi. Nové tvarovanie prednej časti zvýrazňuje účelná maska chladiča, úzke jednodielne predné svetlá a výrazne ohraničené tvary kapoty. V bočnom pohľade sú ustálené proporcie ešte zdôraznené, zatiaľ čo lišty nárazníkov sú na oboch stranách integrované. Rafinovaný, ale športový dojem dodávajú Sonate sedemnásťpalcové kolesá, chromované kľučky a integrovaná spodná ochranná lišta. V zadnej časti vozidla je tento športový vzhľad zdôraznený úzkymi blokmi svetiel, účelným tvarom nárazníkov a dvomi koncovkami výfuku (motor 3,3).

Vo vnútornom priestore sa veľká pozornosť venovala vytvoreniu prepracovaného, jednoduchého a zväčšeného interiéru. Vďaka použitiu kvalitných materiálov a väčšiemu priestoru má interiér moderný vzhľad. Dvojtónová farebná kombinácia je zvýraznená úzkym stredným pruhom vo farbe dreva. Športový dojem interiéru je ďalej podporený tvarovaním radiacej páky a klasickým prístrojovým panelom. Vetracie otvory vzduchotechniky sú umiestnené tak, aby maximalizovali efektivitu priebežného ventilačného systému. Výsledkom je nezameniteľná, pohodlná a harmonická atmosféra ako pre šoféra, tak aj pre cestujúcich.

Podvozok, jazdné vlastnosti, hluk a vibrácie
Dvojité zavesenie predných kolies s priečnym trojuholníkovým ramenom a viacprvková zadná náprava dávajú novej Sonate výnimočné jazdné vlastnosti, hlavne smerovú stabilitu. Nový predný pomocný rám dodáva pevnosť a nápravy v tvare obráteného L dopĺňajú konštrukciu redukujúcu vibrácie a zlepšujúcu tlmenie nárazov. Hyundai vyvinul väčšie púzdra ramien, ktoré vylepšujú odhlučnenie a zdokonalená technológia pohlcovania vibrácií zvyšuje pohodlie cestujúcich. V zadnej časti sa zlepšilo rozloženie zaťaženia. Zlepšenie jazdných vlastností a ovládateľnosti vozidla, zníženie hluku a vibrácií vo všetkých hlavných oblastiach sa dosiahlo aj vďaka vystuženej karosérii a inovácii v oblasti geometrie podvozku, ako je napríklad zväčšený záklon a zníženie valivého odporu.

Systém aktívnej kontroly geometrie podvozku, Active Geometry Control Suspension (AGCS), je nová technológia vyvinutá firmou Hyundai a prvýkrát predstavená na autosalóne v Soule, v roku 2002. Táto technológia má kľúčovú úlohu pre zlepšenie jazdných vlastností a rovnako sa podieľa na zvýšenej bezpečnosti cestujúcich.

Tento unikátny patentovaný systém sa aplikuje na zadnej náprave tak, že ovláda zbiehavosť kolies s použitím dvoch elektrických prvkov, ktoré menia geometriu nápravy. Kvôli tomuto racionálnemu riešeniu sa zvyšuje stabilita pri prejazde zákrutou a jazdné vlastnosti. Tento systém je oveľa účinnejší, než systém vertikálnej kontroly zavesenia, ktorý je priemyslovým štandardom. AGCS ponúka zlepšenie jazdných vlastností a kontroly vozidla, ktoré sú vylepšením systému elektronickej stability ESP. Pokiaľ ESP spomaľuje vozidlo a obmedzuje jeho dynamické vlastnosti v súlade s bezpečnosťou, AGCS optimalizuje geometriu zavesenia tak, aby sa vylepšila adhézia kolies na vozovke a rozšíril sa klzný bod. Pokiaľ šofér chce, môže systém AGCS vypnúť.

Behom zabočenia v nízkych rýchlostiach a priamej jazde je náprava riadená tak, aby sa dosiahla lepšia smerová stabilita, pričom pri zabočení vo vyšších rýchlostiach je náprava riadená tak, aby sa rozšíril bod sklzu a zrýchlil sa prejazd rýchlymi oblúkmi. AGCS poskytuje ďalšie zvýšenie jazdnej bezpečnosti.

Dodatočné opatrenie k redukcii hluku a vibrácií zahŕňa použitie silnejších bočných skiel, plochú podlahovú časť karosérie a detailné zlepšenie ventilačného a klimatizačného vetráku. Podľa výsledkov interných testov, sa Sonata radí medzi najlepšie vo svojej triede v obmedzení hluku a vibrácií.

Pohon
Za uvoľnenú športovú atmosféru vďačí Sonata dvom novým motorom špeciálne vyvinutým pre tento model. Oba motory, 3,3l Lambda a 2,4l Theta, vyvinuli tak, aby poskytli maximálny výkon s minimom hluku a škodlivých emisií. Motory sú vyrobené na najnovšej a vysoko automatizovanej linke v Asane (Kórea). Charakteristické sú celohliníkové bloky valcov, variabilné časovanie ventilov a pre motor 3,3 aj variabilný systém nasávania. Výkon tohoto motora dosahuje 171,4 kW pri 6200 otáčkach za minútu s krútiacim momentom 304 Nm pri 3500 otáčkach za minútu. Motor s objemom 2,4 l dosahuje výkonu 118,5 kW pri 5800 otáčkach za minútu s krútiacim momentom 219 Nm pri 4250 otáčkach za minútu. Motor s objemom 3,3 l je spojený s päťstupňovou samočinnou prevodovkou H-matic. Motor s objemom 2,4 l ponúka výber päťstupňovej manuálnej alebo štvorstupňovej automatickej prevodovky. Dieselový motor 2.0 VGT CRDi, ktorý sa v Sonate predstaví približne o rok, ponúkne výkon 99,3 kW pri 4000 otáčkach za minútu s krútiacim momentom 304 Nm pri 2000 otáčkach za minútu. Pre Európu sa plánuje tento motor buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

Bezpečnosť
Predchádzajúca Sonata bola známa ako jedno z najbezpečnejších vozidiel v strednej triede sedanov a nová Sonata disponuje dokonca ešte väčšou bezpečnosťou. Najnovšie tuhá karoséria navrhnutá počítačom zosilňuje najmä vnútornú časť karosérie, stĺpiky a ochranu proti bočnému nárazu a je základom pre tuhý pomocný rám prednej nápravy. Deformačné zóny a priestory k odvedeniu nárazového zaťaženia sa optimalizovali vďaka intenzívnym a presným testom pomocou počítačovej simulácie a crash testov. Štandardná pasívna bezpečnosť je zabezpečená aj prednými, postrannými a hlavovými airbagmi pre cestujúcich na predných a zadných sedadlách, aktívnymi opierkami hlavy, prednými trojbodovými bezpečnostnými pásmi s dvojitými predpínačmi a obmedzovačmi.

Opatrenia k aktívnej bezpečnosti zahŕňajú aj nový systém elektronickej stability (ESP) s kontrolou trakcie a brzdenia. Štandardná výbava obsahuje štvorkanálový systém ABS s elektronickým rozložením brzdnej sily EBD.

Pohodlie
Hyundai si už získal meno v štandardnom vybavení pre pohodlie cestujúcich a vzhľadu interiéru. Sonata stavia na tejto reputácii kvôli priestrannému vnútrajšku a batožinovému priestoru. Veľký odkladací priestor zahŕňa hlboký priečinok na rukavice a miesto na mapy vo dverách, držiaky na nápoje sú presne tam, kde je vodič a pasažieri očakávajú. Ovládanie audiosystému z volantu je inštinktívne a jednoduché.

Samozrejme že žiadne vozidlo značky Hyundai by nebol kompletný bez neprekonateľného radu štandardných prvkov. A Sonata si dáva za úlohu ponúknuť ten najlepší zoznam prvkov pre pohodlie medzi sedanmi vo svojej triede. Takými prvkami v novej Sonate sú napríklad výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný volant, ABS s posilňovačom, elektricky ovládané bočné zrkadlá s vyhrievaním, projektorové stretávacie svetlomety, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie okien s ochranou proti vylomeniu, anténa integrovaná v skle, uzamykateľný priečinok na rukavice, ostrekovače čelného skla s tromi tryskami, elektrické ovládanie veka nádrže, osvetlené zrkadlo v slnečnej clone a osvetlený priestor k štartovaniu vozidla.

Zoznam prvkov na želanie je rozsiahly a obsahuje tempomat, diaľkové ovládanie dverí, automatickú kontrolu teploty priestoru pre cestujúcich, systém kontroly kvality vzduchu, cúvacie senzory, vstavaný CD menič na šesť diskov schopný prehrávať MP3 (na želanie s voliteľným počtom externých reproduktorov a osempalcovým sub-wooferom), odmrazovač predného skla. Špecifikácie pre slovenský trh budú známe až pri uvedení vozidla na trh v SR (prvá polovica 2005).

Pre zvýšenie svojej vizuálnej príťažlivosti bude Sonata dostupná v širokej palete vzrušujúcich farieb ako napríklad ušľachtilá biela, ebenová čierna, uhladená strieborná, biela vo farbe čistých perál, béžová, morská modrá, tmavočervená, zelená, jesenná hnedá, svetlomodrá a šedivá. Dvojtónová farba interiéru je doplnená druhou farbou prístrojovej dosky, ktorá môže byť na želanie zákazníka imitáciou dreveného, alebo kovového povrchu.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]