Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Mazda MX-Crossport  Vytlačiť stránku

Mazda MX-Crossport je vozidlo zasahujúce do všetkých kategórií – skutočný crossover značky Mazda, ktorý je kombináciou štýlu silného športového auta – vlajkovej lodi tejto značky RX-8 – a omnoho praktickejšieho riešenia športovo-úžitkového vozidla.

Silná, hrdá a trojrozmerná identita tohto koncepčného auta bola vytvorená tak, aby bola nápaditá prekvapujúcim a unikátnym spôsobom, a súčasne ostala aj neomylne Mazdou, energickou s typickými prvkami spoločnými pre vozidlá rodiny Mazda, ktoré sú viditeľné už z diaľky. Je takisto novým priekopníkom značky Mazda, vedúcim túto spoločnosť do nového segmentu, rozširujúceho definíciu štýlu Zoom-Zoom ako po stránke designu, tak aj po stránke jeho zaradenia.

„Mazda je práve teraz plná sily a tak je pre nás okamžitou výzvou využiť tento potenciál a vytvoriť nové produkty, ktoré by upevnili naše pozície na najvýznamnejších trhoch po celom svete,“ prehlásil Moray Callum, riaditeľ pre design spoločnosti Mazda Motor Corporation. „Výsledkom tejto výzvy je model MX-Crossport, pri navrhovaní ktorého sme mali na pamäti najmä a predovšetkým požiadavky trhu Severnej Ameriky a tunajší spôsob jazdy. Vždy sme pracovali na rozšírení našich predajov v Severnej Amerike a súčasne sme hľadali možnosti na ďalších kľúčových trhoch.“

Progresívny priekopník koncepčného designu
Design je významným aspektom všetkých výrobkov spoločnosti Mazda a rovnako i MX-Crossport je najmä a predovšetkým koncepčným designom. Vedúci designér pán Koizumi, medzi ktorého predchádzajúce diela patrí i úspešná Mazda6, nazýva túto koncepciu „progresívny priekopník“, čo znamená koncepciu spájajúcu rýchly a atletický image najlepších športových vozidiel značky Mazda s odolnosťou a praktickou využiteľnosťou vozidiel typu SUV. Výsledkom je auto, ktoré značku Mazda a jej image v štýle Zoom-Zoom zaraďuje do oblasti, do ktorej sa nikdy predtým neodvážila.

„Naším cieľom bolo vytvoriť design, ktorý presahuje terajšie kategórie triedy SUV a vozov typu „crossover“ a zasahuje do oblasti športových vozidiel. Chceme ľuďom sprostredkovať zážitok zo sveta športových vozidiel vždy, keď si sadnú za volant,“ dodal pán Koizumi.

Svojím odvážnym vonkajším dizajnom vzbudzuje model MX-Crossport dojem pohybu a rýchlosti. Svojim športovým vzhľadom predstavuje ducha spoločnosti Mazda v štýle Zoom-Zoom a zároveň prináša mnoho inovatívnych prvkov i komfortnú atmosféru s hojnosťou priestoru pre štyroch dospelých cestujúcich.

Vedúci dizajnér pán Koizumi vyjadruje svoju dôveru v dizajn prehlásením: „Štýl dizajnu pri výrobku, ako je tento, je veľmi dôležitý. Bez ohľadu na jeho pohonnú jednotku musí mať dizajn rovnako výrazný štýl Zoom-Zoom. Aj kabína bola navrhnutá tak, aby dokonale zodpovedala potenciálu vonkajšieho dizajnu.“

Športový a strhujúci vonkajší dizajn
Atletický image tejto koncepcie sa odráža na jej celkovej veľkosti. So svojou dĺžkou 4630 mm je MX-Crossport v porovnaní s ostatnými významnými výrobkami vznikajúceho segmentu vozidiel typu „crossover“ kompaktným, agilným a relatívne malým modelom. Aby mohlo byť súčasne ponúknuté vozidlo s ideálnym a dôveryhodným postojom, je jeho dizajn zvýraznený nízkym a širokým exteriérom, ktorého šírka dosahuje 1930 mm, s krátkym predným i zadným previsom a relatívne dlhým rázvorom. Rovnako pneumatiky sú relatívne veľkých rozmerov – 275/45 R20. Zvýraznenie dlhého rázvoru a mohutných kolies napomáha zvýrazniť športový a stabilný vzhľad tohto konceptu. Pri celkovej výške 1630 mm je MX-Crossport oproti konštrukcii tradičných vozidiel typu SUV, ako je napríklad vlastný model značky Mazda Tribute, pomerne malý, no napriek tomu si zachováva agresívny vzhľad.

Pri pohľade na prednú časť patria medzi kľúčové prvky dizajnu typické, plávajúce línie, ktoré bežia dole od predných stĺpikov a s miernym vyklenutím prebiehajú pozdĺž prednej kapoty až k mriežke prednej masky. Tieto výrazné línie elegantne kontrastujú s veľmi nápadnými prednými blatníkmi. Široký a nízky otvor prednej masky je naviac typickým znakom používaným spoločnosťou Mazda pre jej rodinu športových vozidiel, s ktorou sa môžeme stretnúť pri vozidlách Mazda RX-8 i u nedávno predstavenej vysoko výkonnej verzie Mazdy6 MPS s preplňovaným motorom. Podobne ako je teraz mohutný, samostatný predný blatník vozidla RX-8 typickým znakom všetkých športových vozidiel značky Mazda, je tento prvok použitý aj pri modeli MX-Crossport a napomáha dosiahnutiu rovnováhy medzi vývojom a tradíciou.

MX-Crossport rovnako demonštruje, akým spôsobom sa bočné okná stávajú významným dynamickým znakom dizajnu vozidiel Mazda. V tomto prípade je to plynulá strešná línia zdôraznená výraznejšou stredovou bočnou líniou, ktorá sa odvážne zdvíha a siaha až k zadnému blatníku. Táto nápadná stredová bočná línia a zúženie zadných okien, ktoré prechádzajú až na zadné blatníky, sú kľúčovými prvkami designu, zvýrazňujúcimi celkový športový image tohto konceptu.

Dizajn rovnako využíva kabínu, ktorá sa smerom k zadnej časti vozidla trojrozmerne zužuje a vytvára harmóniu so zužujúcim sa oknom. Oproti zužujúcej sa kabíne dosahujú zadné blatníky modelu MX-Crossport svoj najväčší objem presne nad zadnými kolesami. Mohutné zadné blatníky dopĺňajú agresívne päť-paprskové disky kolies, ktoré vychádzajú z dizajnu použitého po prvýkrát spoločnosťou Mazda už pred desiatimi rokmi pri modeli RX-01 navrhnutom pánom Koizumi, ktorý bol predchodcom dnešnej RX-8.

Pri priamom pohľade na zadnú časť vozidla sú najnápadnejšími prvkami dizajnu kompaktná, zužujúca sa kabína, mohutné ramená komunikujúce so zadnými nárazníkmi a kruhový tvar koncových svetiel. Spoločným znakom s ostatnými športovými vozidlami Mazda je aj tvar zníženého zadného nárazníka s integrovaným výfukovým systémom.

Pozornosť venovaná detailu je zrejmá z dizajnu celého exteriéru, začínajúc integrovaným výfukovým systémom až po oblý, valcovitý tvar hlavných svetlometov a koncových svetiel. Dokonca i závesné zariadenie sa dá ľahko a úhľadne zložiť do zadného nárazníka, a tak nie je v okamihu, keď sa nepoužíva, viditeľné.

Farba karosérie – novo navrhnutá farba nazvaná „červená K2“ – je ďalším detailom dokresľujúcim dizajn exteriéru tejto koncepcie. Farba bola dôkladne vybratá, aby zdôraznila image vozidla a komunikovala s ním. Je odrazom slávnej červenej pôdy chráneného údolia v štáte Utah v Spojených štátoch – pôsobivá, nádherná predstava červenej pôdy splýva s farbou exteriéru a dokonale ladí so svetlými a modernými farbami progresívneho interiéru.

Atletický a futuristický dizajn interiéru
Koncepcia dizajnu interiéru vozidla MX-Crossport bola vyvinutá tak, aby vizuálne predstavovala atletickú tému v štýle Zoom-Zoom zhodnú s jeho exteriérom, pričom zvláštna pozornosť bola venovaná vytvoreniu pocitu kvality a dokonalého remeselného spracovania. Rovnako ako interiér všetkých vozidiel Mazda, bol i tento navrhnutý tak, aby celkové prostredie interiéru poskytovalo pôžitok z komfortného cestovania s dôrazom na jazdu.

Pri pohľade zvonku je kabína malá a kompaktná. Boli však prijaté špeciálne konštrukčné opatrenia vedúce k vytvoreniu vnútorného priestoru, ktorý je pri danej veľkosti dostatočne priestranný a má moderný vzhľad. Kľúčom k zaisteniu pocitu priestrannosti sú „plávajúce“ sedadlá. Každé sedadlo je k podlahe pripevnené prostredníctvom jedinej stredovej vzpery a jeho polohu je možné upravovať pomocou systému „jednej koľajničky“ inštalovanej na podlahe vozidla. Bohaté množstvo špičkovej kvality, čiastočne anilínová koža, čierna sieťovina, výrazná línia prechádzajúca stredom dolu a integrované bezpečnostné pásy a sedadlá predstavujú moderný a športový image.

Ďalším zvýraznením vysoko moderného image-u a rovnako tak aj umocnením mimoriadneho vizuálneho pôžitku cestujúcich na zadných sedadlách je zadná časť operadiel predných sedadiel vytvorená z hliníka a akrylátu s jasne viditeľným dokonale konštruovaným mechanizmom bezpečnostných pásov, ktorý sa nijako nelíši od mechanizmu luxusných mechanických náramkových hodiniek. Pri sklopení jednotlivých zadných sedadiel tieto sedadlá naviac nadväzujú priamo na batožinový priestor, čo poskytuje dostatočný a ľahko prístupný priestor pre akýkoľvek náklad.

Z miesta vodiča je pohľad úplne identický ako v Mazde RX-8 - so združeným prístrojom pozostávajúcim z troch meracích prístrojov a so silným trojramenným volantom. Priestor vodiča, pripomínajúci kokpit pilota, je definovaný malou kaplnkou prístrojov, ktorá je umiestnená priamo pred veľkou „strechou“, ktorá pozdĺž spodného okraja čelného okna prechádza cez celú prístrojovú dosku – nazvanou „dvojitá strecha“. Táto dvojitá strecha má za úlohu zjednotiť prednú časť kabíny a zaistiť súzvuk vodiča a predného spolujazdca.

Takmer celá strecha MX-Crossport je tvorená sklom, ktoré interiéru dodáva dojem otvoreného a vzdušného priestoru. Túto mohutnú sklenenú strechu s premenlivým zahmlením je možné meniť od čírej až po priesvitne mliečnu a naspäť. Tak sa dá upraviť množstvo svetla prenikajúceho do interiéru vozidla a umocniť miera komfortu v kabíne.

Na strope kabíny je rovnako použitá elegantne integrovaná a vysoko flexibilná stropná konzola, prechádzajúca po celej dĺžke vozidla. Tá je schopná poňať také príslušenstvo, ako napríklad zábavný displej v zadnej časti vozidla a celý rad doplnkových úložných priestorov.

Systém trojice displejov zdokonaľuje pôžitok z jazdy v štýle Zoom-Zoom
MX-Crossport využíva progresívny, viacúčelový informačný displej a zábavný systém, ktorý bol navrhnutý tak, aby bol intuitívny a ľahko využiteľný. Systém trojice displejov pozostáva zo sférického monitora, ktorý môže byť využívaný ako dotykový panel (nazývaný ovládací panel) inštalovaný nad stredovou konzolou vpravo od volantu, a z druhého „stavového monitora“ inštalovaného vyššie vpravo a z tretieho „zábavného monitora“ inštalovaného priamo pred predným spolujazdcom.

Systém trojice displejov indikuje mnohé funkcie pre podporu riadenia, ako napríklad diagnostika vozidla pri štartovaní motora, bezpečnostné pokyny, monitorovanie mŕtvych bodov, systému signalizácie pri parkovaní, satelitný navigačný systém a informácie pre prípad núdze. Tento systém naviac obsahuje hlavné ovládacie prvky audio-systému a klimatizácie a dá sa využívať aj na odosielanie a príjem e-mailov a pripojenie k internetu.

Tretím prvkom systému trojice displejov je zábavný monitor, ktorý je určený na to, aby umožnil podeliť sa s predným spolujazdcom o pôžitok z riadenia vozidla tým, že zaisťuje „virtuálny pohľad“ zo sedadla vodiča ako i pohľad zvonku vozidla. Vďaka využitiu unikátnej veľkosti LCD obrazovky 365 mm x 80 mm (šírky 15“) a piatich kamier ponúka zábavný monitor štvoricu jedinečných pohľadov na vozovku.

Jednotlivé pohľady sú: pohľad očami vodiča, pohľad od predných kolies, pohľad nízko nad zemou a pohľad od zadných kolies vozidla. Napríklad pohľad očami vodiča ponúka v reálnom čase pohľad na trojicu meracích prístrojov združeného prístroja zo sedadla vodiča. Pohľad od predných kolies naopak ponúka tri zobrazenia vozovky pred vozidlom (z pohľadu vodiča, a to prostredníctvom kamier inštalovaných na obidvoch vonkajších spätných zrkadlách), ktorý sa nelíši od populárnych závodných videohier. Zábavný monitor sa dá podľa želania predného spolujazdca v priebehu dlhých hodín jazdy prepnúť do režimu DVD.

Široká využiteľnosť s citom pre inováciu
V celom interiéri MX-Crossport je integrovaný rad unikátnych, vysoko kvalitných prvkov s nádychom inovácie. Napríklad radiaca páka má dve typické polohy pre dva jazdné režimy – automatický a manuálny. V automatickom režime je radiaca páka naklonená dopredu, tak aby takmer ležala na stredovej konzole a jazdné režimy (spiatočka, jazda, parkovanie atď.) môžu byť potom menené iba stisnutím tlačítka na vrchole hlavice radiacej páky. Pre režim manuálneho radenia môže byť radiaca páka zodvihnutá do kolmej polohy a potom použitá pre manuálne radenie rýchlostných stupňov v smere plus/mínus.

Elektricky ovládaný posuvný kryt batožinového priestoru úhľadne zakrýva zadný úložný priestor, ktorý za zadnými sedadlami ponúka hojnosť miesta pre uloženie približne troch golfových vakov.

Celkovo – rovnako ako exteriér – bola dynamická povaha dizajnu interiéru vytvorená tak, aby vzbudzovala vizuálny dojem pohybu a rýchlosti a preverila potenciálne námety dizajnu, ktoré by mohli byť aplikované pri budúcich modeloch.

Spoločnost Mazda síce doteraz oficiálne nepotvrdila výrobu modelu vychádzajúceho z koncepcie MX-Crossport, ale jasne prehlásila, že mieni rozšíriť svoju radu výrobkov Zoom-Zoom novej generácie na trhu v Severnej Amerike i mimo nej. Koncepcia MX-Crossport je v tomto procese významným krokom.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]