Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Mazda (na salóne 2005 v Ženeve)  Vytlačiť stránku

Mazda MX-5
Od uvedenia prvej Mazdy MX-5 na trh v roku 1989 je tento roadster Mazdy definovaný ako vozidlo prinášajúce radosť z jazdy. V posledných šestnástich rokoch spoločnosť Mazda pokračovala vo vývoji klasickej koncepcie tohto prvého vozidla a na tohtoročnom autosalóne v Ženeve mala svetovú premiéru úplne nová, tretia generácia modelu MX-5.

Mazda MX-5 bola vždy epochou toho, čomu sa po japonsky hovorí Jinba Ittai čiže “jednota medzi koňom a jazdcom”, čo bolo vždy vhodným popisom spojenectva medzi vodičom a jeho alebo jej Mazdou MX-5. Rovnako ako u všetkých jej predchádzajúcich verzií, bola Jinba Ittai hlavnou zásadou aj pri vývoji tretej generácie Mazdy MX-5. Výsledkom je nepochybne lepšie vozidlo než bol jeho predchodca, avšak s pôvodnou koncepciou, vďaka ktorej je doteraz tak populárna po celom svete.

Vonkajší design novej Mazdy MX-5 je rovnako ako pri jej predchodcovi kombináciou zábavy a moderného štýlu. Bol inovovaný využitím moderných prvkov na prednej i zadnej časti auta, vyjadrujúcich jeho nepochybnú funkčnosť ľahkého moderného roadsteru a atletickú robustnosť rýdzo športového vozidla značky Mazda. Interiér bol navrhnutý tak, aby poskytoval príjemné a intímne prostredie, jednoduchú funkčnosť a komfort s vysokou úrovňou remeselného spracovania. Využíva usporiadanie v tvare “T”, ktoré spája prístrojovú dosku so stredovým tunelom. Spínače, prístroje a ovládače sú rozmiestnené tak, aby boli ľahko čitateľné a využiteľné. Združený prístroj vodiča pozostáva z piatich kruhových ukazovateľov s kovovým orámovaním s veľmi ľahko čitateľnými symbolmi a ručičkami, ktoré sú kryté polarizovanými sklami, takže môžu byť ľahko čitateľné i v priamom slnečnom svetle.

Nová Mazda MX-5 je ponúkaná (v závislosti od trhu) v ôsmich farebných odtieňoch karosérie a v troch charakteristických prevedeniach interiéru. Základné modely sú vybavené vkusným čiernym čalúnením doplneným matnými striebornými metalickými povrchmi. Modely s vysokým stupňom výbavy majú sedadlá, prístrojovú dosku i výplne dverí potiahnuté žltohnedou a čiernou kožou alebo je všetko v jednofarebnom provedení v čiernej koži.

Využitie štruktúry športových vozidiel Mazda novej generácie pre dosiahnutie výrazne pevnejšieho skeletu karosérie než doteraz, prináša základ pre špičkové bezpečnostné systémy novej Mazdy MX-5. Novo predstavené sú bočné bezpečnostné vzduchové vaky uložené v operadlách. Zvýšená bola aj miera komfortu a pohodlia prostredníctvom 3 úložných priestorov umiestnených na zadnej stene, odkladacích vreciek na zadnej časti vodičovho operadla, na stredovom tuneli na strane spolujazdca, či držiaku fľaše vo výplni dverí spoločne s dvoma držiakmi nápojov umiestnenými za radiacou pákou. Uvedené sú aj dva nové prvky pre zvýšenie komfortu v okamihu, keď je stiahnutá strecha vozidla. Nové vetracie prieduchy v úrovni pásu privádzajú teplý alebo studený vzduch do kabíny v okamihu, keď je zložená strecha, zatiaľ čo sieťový deflektor inštalovaný za zadnými sedadlami umožňuje, aby cez jeho povrch prenikalo do kabíny určité množstvo vzduchu, čo redukuje nárazové a vertikálne turbulencie.

Novú Mazdu MX-5 poháňajú dva nové motory z rodiny pohonných jednotiek MZR. Zážihový agregát s objemom 1,8 litra a ešte výkonnejší zážihový motor s objemom 2,0 litra produkujúci 118 kW/160 k pri 6 700 ot/min a 188 Nm maximálneho krútiaceho momentu pri 5 000 ot/min. V obidvoch prípadoch ide o usporiadanie motor vpredu/pohon zadných kolies s rámom pohonnej jednotky, ktorý zaisťuje priamu odpoveď motora na pokyn plynového pedálu a zároveň radosť z jazdy. Spoločnosťou Mazda novo vyvinutá šesťstupňová manuálna prevodovka je k dispozícii na všetkých trhoch spoločne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, obidve sú skonštruované tak, aby mali krátku športovú dráhu radenia a ich ovládanie vyžadovalo malú námahu. Na niektorých trhoch je k dispozícii aj progresívna šesťstupňová automatická prevodovka.

Aby bolo vytvorené najtesnejšie možné puto medzi vodičom a novou Mazdou MX-5, vyvinuli konštruktéri podvozok, ktorý reaguje lineárnym, presným a predvídateľným spôsobom. K tomu dopomohol ľahký, avšak pevný skelet karosérie Mazdy MX-5, jej rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50, dlhší rázvor, širší rozchod predných i zadných kolies, dvojitá lichobežníková predná náprava a novo vyvinutá viacprvková zadná náprava s optimalizovanou geometriou. Pohyb karosérie počas akcelerácie i brzdenie je efektívne riadené tlmičmi a dokonale nastavenou geometriou, ktorá zabraňuje nežiadúcim pohybom karosérie pozdĺž priečnej osi vozidla. Dôkladným odladením hrebeňového radenia s posilovačom bola dosiahnutá plynulá reakcia riadenia a vynikajúce spätné odozvy od vozovky. Brzdový systém novej Mazdy MX-5 bol skonštruovaný tak, aby bol dosiahnutý krátky zdvih pedálu, ktorý by presne reagoval na silu, s akou bol pedál zošliapnutý a zaisťoval veľmi lineárne brzdenie vozidla. Preto bola nová Mazda MX-5 vybavená vzduchom chladenými prednými kotúčovými brzdami s pevnejšími trmeňmi a pevnými brzdovými kotúčmi vzadu, spolu s menej pružnými hadicami a väčším posilovačom.

Facelift Mazdy6
Ďalšou významnou udalosťou tohtoročného ženevského autosalónu je premiéra faceliftovanej Mazdy6 s inováciami, ktoré tento skvelý voz robia ešte lepším. Zvonka inovovaná verzia Mazdy6 podtrhuje atletický a kultivovaný design s prepracovaním prednej i zadnej časti vozidla, prinášajúcim silnejší a športovejší vzhľad všetkých troch typov karosérie. Medzi ne patrí nový design mriežky prednej masky, nový predný i zadný nárazník, čierne orámovanie predných i zadných svetiel, nové výfukové potrubie, zliatinové disky a voliteľné predné hmlové svetlomety. Pre dosiahnutie ešte atletickejšieho vzhľadu vozidla je inovovaná Mazda6 predstavená s novou sadou športových doplnkov (Sports Appearance Package) pozostávajúcich z prvkov exteriéru, ktoré odrážajú vzhľad špičkového modelu Mazdy6 MPS.

Vnútri inovovanej Mazdy6 je umocnený jej komfort i vzhľad, vďaka čomu sa Mazda6 stala jedným z najatraktívnejších vozidiel svojho segmentu, aj prostredníctvom nového čalúnenia, farebných odtieňov interiéru a kvalitnejších materiálov. Medzi zmeny patrí nové orámovanie prístrojov, nové kľučky dverí a nový stredový panel vo farbe titánu. Použité sú aj prvky pre zvýšenie komfortu a pohodlia, vrátane progresívneho systému diaľkového ovládania centrálneho zamykania, elektricky ovládaného sedadla vodiča s novým systémom pamäti polohy sedadla, vrátane stieračov reagujúcich na intenzitu dažďa, systému automatického osvetlenia vozidla, alarmu a k dispozícii sú tiež poloanatomické predné sedadlá a mnoho ďalších nových prvkov.

Použité sú aj nové pneumatiky a disky kolies, zvukovo izolačný materiál, nové technológie tlmiace vibrácie a ďalšie spevnenie karosérie, ktoré redukuje prenikanie hluku od vozovky a robí novú Mazdu6 ešte príjemnejším a komfortnejším vozidlom.

Uvedených je aj päť rafinovaných pohonných agregátov, ktoré podtrhujú kombináciu štýlu, komfortu a pohodlia faceliftovanej Mazdy6. Špeciálne pre európsky trh sú vyvinuté dve verzie preplňovaného vznetového štvorvalca MZR-CD s objemom 2,0 litra so systémom common-rail, verzie so štandardným výkonom produkujú 89 kW/121 k pri 3 500 ot/min a maximálny krútiaci moment 320 Nm pri 2 000 ot/min, a vysoko výkonná verzia produkuje 105 kW/143 k pri 3 500 ot/min a maximálny krútiaci moment 360 Nm pri 2000 ot/min. Obidva agregáty sú štandardne vybavené filtrom tuhých častíc a spĺňajú emisnú normu Euro IV.

Rada zážihových motorov pozostáva zo základnej jednotky MZR 1,8 litra, ktorá vyvíja 88 kW/120 k pri 5 500 ot/min a krútiaci moment 165 Nm pri 4 300 ot/min, zážihového motora MZR 2,0 litra, ktorý produkuje maximálny výkon 108 kW/147 k pri 6 500 ot/min a maximálny krútiaci moment 184 Nm pri 4 000 ot/min, a ešte výkonnejšej jednotky MZR 2,3 litra s maximálnym výkonom 122 kW/166 k pri 6 500 ot/min a maximom krútiaceho momentu 207 Nm pri 4 000 ot/min. Novo vyvinutá šesťstupňová prevodovka je spojená s obidvoma verziami vznetového motora a so zážihovými motormi 2,0 a 2,3 litra. Nová päťstupňová prevodovka Activematic, nahradila predchádzajúcu štvorstupňovú automatickú prevodovku a je k dispozícii ako voliteľná výbava dvoch väčších zážihových jednotiek.

Aby bola zaistená radosť z jazdy v štýle “Zoom-Zoom”, sú súčasti podvozku oveľa pevnejšie, bola zvýšená pevnosť jednotlivých častí karosérie a prepracovaná bola predná aj zadná náprava. Rovnako ako predchádzajúci model má faceliftovaná Mazda6 vysokú úroveň aktívnej bezpečnosti zaisťovanú štyrmi mohutnými kotúčovými brzdami, protiblokovacím brzdovým systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily. K dispozícii je aj systém riadenia jazdnej stability s elektronicky ovládaným brzdovým asistentom. Vnútri je vybavená bezpečnostným mechanizmom brzdového pedálu, ktorý pomáha znižovať nebezpečenstvo poranenia nôh vodiča v prípade čelného nárazu. Okrem šiestich airbagov je nová Mazda6 vybavená zvukovou signalizáciou a kontrolkou bezpečnostných pásov zadných sedadiel, doplňujúcich bezpečnostnú výbavu vozidla pre rodiny s deťmi.

Mazda6 MPS
V žiare ženevských reflektorov stojí aj nový najvyšší model rady Mazda6 - Mazda6 MPS (Mazda Performance Series) – ktorá bude uvedená na európsky trh túto jeseň. S novo vyvinutým zážihovým preplňovaným motorom 2,3 litra s priamym vstrekovaním, novým systémom aktívneho rozdeľovania krútiaceho momentu medzi všetky štyri kolesá vozidla a zlepšeným podvozkom sa Mazda6 MPS stáva ultimatívnym sedanom v štýle “Zoom-Zoom”.

Kultivovaná a dynamická zvonka a komfortná a štýlová zvnútra je nová Mazda6 MPS ideálnou kombináciou charakteru vrcholového športovca a kultivovanosti a komfortu sedanu. Prináša vynikajúcu rovnováhu medzi výkonom a radosťou z jazdy s optimalizovanou ovládateľnosťou, stabilitou, brzdovým výkonom a výkonom motora. Jej novo vyvinutý motor MZR 2,3 DISI TURBO využíva technológiu priameho vstrekovania paliva – zapaľovacie sviečky a turbodúchadlo, a produkuje tak maximálny výkon 191 kW/260 k pri 5 500 ot/min a 380 Nm maximálneho krútiaceho momentu už pri 3 000 ot/min. Vďaka tomu nová Mazda6 MPS rýchle vyrazí zo štartovacej čiary a na diaľnici je sedanom uháňajúcim vysokou rýchlosťou, takže v spojení s novo vyvinutou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou prináša osviežujúcu radosť z jazdy v štýle “Zoom-Zoom” pri všetkých rýchlostiach.

Vysoký krútiaci moment nového motora je optimálne prenášaný na vozovku prostredníctvom systému aktívneho rozdeľovania krútiaceho momentu medzi všetky štyri kolesá vozidla, ktorý má prednastavené tri rozdielne režimy automatického rozdeľovania krútiaceho momentu - Normal, Sports a Snow (pre klzké povrchy) - umožňujúci vodičovi naplno si vychutnať pôžitok z jazdy v štýle “Zoom-Zoom”. Na základe pokynu systém v reálnom čase monitoruje povrch vozovky a jazdné podmienky a elektronicky ovláda aktívnu torznú spojku inštalovanú pred zadným diferenciálom, a tak upravuje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá vozidla v pomere medzi 100:0 až 50:50.

Podvozok novej Mazdy6 MPS prešiel tiež špeciálnymi úpravami, aby vyhovoval jej vysoko výkonnému motoru, a súčasne bolo prevedené spevnenie určitých častí karosérie, vďaka ktorým získala jej konštrukcia približne o 50% vyššiu pevnosť v krútení, než je to pri štandardnom modeli. Vynikajúcu stabilitu pri ovládaní a predvídateľnú lineárnu reakciu, bez toho aby utrpel komfort vozidla, poskytuje predná lichobežníková náprava a viacprvková zadná náprava; obidve s vyššími útlmovými charakteristikami, vyšším zdvihom vinutých pružín a silnejšími stabilizátormi. Mohutné kotúčové brzdy všetkých štyroch kolies, protiblokovací brzdový systém a riadenie jazdnej stability s brzdovým asistentom prinášajú spoľahlivý a stabilný brzdný výkon.

Spevnený skelet karosérie novej Mazdy6 MPS spolupracuje s mimoriadne pevným pomocným rámom, a zaisťuje tak vysokú mieru bezpečnosti pri náraze. Vo vnútri vozidla je použitý brzdový pedál s bezpečnostným sklopným mechanizmom, ktorý napomáha obmedziť nebezpečie poranenia nôh vodiča v prípade čelného nárazu. Na palube vozidla sú predné a bočné airbagy pre cestujúcich na predných sedadlách spoločne s okennými airbagmi pre cestujúcich ako na predných, tak i na zadných sedadlách.

Mazda5
Na konci tohto roka uvedie do svojho segmentu na európskom trhu nová Mazda5 jazdu v štýle “Zoom-Zoom” až pre siedmich cestujúcich. Zvonka je nová Mazda5 kombináciou vyvážených proporcií a jemných, sofistikovaných detailov, ktoré vytvárajú štýlový a čistý vzhľad exteriéru. Prístup do interiéru poskytujú mohutné bočné posuvné dvere, po prvýkrát v tomto segmente na obidvoch stranách vozidla. Tieto dvere ponúkajú po otvorení 700 mm široký priestor, majú široký nástupný schodík zaisťujúci pohodlný nástup a priechod vozidlom. Nová Mazda5 bude ponúkaná vo dvoch stupňoch výbavy: prvý je určený pre umocnenie štýlových a rafinovaných vlastností Mazdy5 a druhý vyjadruje aktívnejší životný štýl tým, že ešte viac zdôrazňuje široký postoj vozidla.

Vo vnútri vozidla sú k dispozícii tri rady sedadiel, ponúkajúce všetkým hojnosť priestoru a komfortu, a celý interiér je usporiadaný okolo priestoru uprostred vozidla, ktorý umožňuje pohyb cestujúcich medzi druhou a treťou radou sedadiel a udržuje komunikáciu medzi cestujúcimi, vďaka čomu sa tento model stáva ideálnym rodinným vozidlom. Je zároveň veľmi funkčný a praktický, využíva unikátny systém sklápania sedadiel Karakuri a úložných priestorov, ktorý umožňuje rozloženie siedmeho sedadla uloženého pod sedákom ľavého sedadla druhej rady alebo ak je prioritou úložný priestor, je možné z priestoru pod pravým sedadlom rozložiť praktický box. Sedadlá druhej a tretej rady sa dajú ľahko zložiť a tak vytvoria takmer rovnú ložnú plochu, bez toho aby bolo nutné demontovať niektoré opierky hlavy. Mazda5 sa tak v okamihu premení na dodávku pre prepravu dlhších predmetov. V celej kabíne je k dispozícii 45 úložných priestorov, ďalej sklopné stolčeky na zadnej časti operadiel predných sedadiel a super moderné zábavné systémy, ktoré robia jazdu ešte príjemnejšou. Medzi ne patrí audiosystém Hard Disk Drive, do ktorého pamäti sa dá uložiť 3 000 skladieb, a zábavný systém pre cestujúcich na zadných sedadlách s bezdrátovým diaľkovým ovládaním alebo sedempalcovým LCD displejom a DVD prehrávačom inštalovanými na strope vozidla.

Mazda5 je vybavená zdokonalenou verziou preplňovaného vznetového motora MZR-CD 2,0 litra so systémom common-rail, ktorý prichádza štandardne vybavený filtrom tuhých častíc a poskytuje optimálnu kombináciu radosti z jazdy, vynikajúcu úsporu paliva a splnenie emisnej normy Euro IV. Motor je k dispozícii vo dvoch výkonnostných alternatívach. Ponúka verziu so štandardným výkonom 81 kW/110 k pri 3 500 ot/min, ktorá má maximálny krútiaci moment 310 Nm iba pri 2 000 ot/min alebo vysoko výkonnú verziu so 105 kW/143 k pri 3 500 ot/min a robustným maximálnym krútiacim momentom 360 Nm pri 2 000 ot/min. Obidve alternatívy sú osadené novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou skonštruovanou tak, aby bola využitá úplná väčšina výkonu a krútiaceho momentu motora.

Radu pohonných jednotiek pre Mazdu5 dopĺňajú dva zážihové agregáty MZR 16-ventilové DOHC, ktorými sú motor MZR 1,8 litra produkujúci maximálny výkon 85 kW/116 k pri 5 300 ot/min a maximálny krútiaci moment 165 Nm pri 4 000 ot/min. Výkonnejší agregát MZR 2,0 litra produkuje maximálny výkon 107 kW/145 k pri 6 000 ot/min a maximálny krútiaci moment 185 Nm pri 4 500 ot/min.

Skelet karosérie Mazdy5 bol optimalizovaný a je teraz vysoko pevný, poskytuje komfortnú jazdu a predvídateľné chovanie vozidla na vozovke. Vzpery MacPherson vpredu a viacprvková zadná náprava boli odladené tak, aby obmedzovali nakláňanie vozidla a poskytovali dokonalú rovnováhu medzi jazdným komfortom všetkých cestujúcich a jazdnými vlastnosťami v štýle “Zoom-Zoom”. Systém riadenia s elektro-hydraulickým posilovačom zároveň zaisťuje vynikajúcu spätnú odozvu od vozovky pri jazde vysokou rýchlosťou a ľahké využitie vozidla v tesných parkovacích priestoroch. Medzi prvky zaisťujúce aktívnu bezpečnosť patria mohutné vzduchom chladené predné kotúčové brzdy a pevné zadné brzdové kotúče, štvorkanálový protiblokovací brzdový systém s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily a riadením jazdnej stability. Vozidlo je vybavené aj mechanickým brzdovým asistentom, ktorý zaisťuje, aby bol v prípade núdzového brzdenia aplikovaný maximálny brzdný tlak. Auto je tiež vybavené prednými a bočnými airbagmi chrániacimi vodiča a jeho spolujazdca a okennými airbagmi, ktoré sú dostatočne veľké, aby boli schopné chrániť cestujúcich na sedadlách všetkých troch radov. Na palube je aj brzdový pedál s bezpečnostným sklopným mechanizmom a trojbodové bezpečnostné pásy pre všetky sedadlá s predpínačmi a mechanickými obmedzovačmi sily v pásoch vodiča a jeho predného spolujazdca. Na stĺpikoch a spodných častiach strechy je použité energiu absorbujúce čalúnenie, na vonkajších sedadlách druhej rady sú nainštalované úchyty systému ISOFIX a horných kotevných popruhov, ktoré slúžia pre ľahké zaistenie detskej bezpečnostnej sedačky.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]