Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: Mercedes-Benz Actros (05/2005)  Vytlačiť stránku

12.mája 2005 sme prijali pozvanie od importéra, spoločnosti DaimlerChrysler Automotive Slovakia, s.r.o. a zviezli sme sa na ťahači modelovej rady 93 – Actros s robotizovaným radením prevodových stupňov a kabínou Megaspace.

Energiu k pohybu nášho Actrosa zaisťoval 440-koňový dieselový vidlicový 6-valec, ten ju ďalej odovzdával 16°-ovej prevodovke, ktorá sa s ňou podelila s hypoidným diferenciálnym prevodom tuhej zadnej nápravy odpruženej vzduchovými vankúšmi. Človek by si povedal, že je to klasický hnací systém - plyn, brzda, spojka - ale nie je. Klasiku nám tu vylepšuje Telligent® - robotizované radenie prevodových stupňov.

Actros 1844 LS BlueTec 5Funkcia. Jazdeniachtivý vodič sedí v Actrose a sleduje semafór. Zatiaľ čo je červená, stisne ľavé tlačidlo joysticku a pohne ním dopredu. Indikátor na Check paneli ukáže, čo by prevodovka zaradila, keby – a medzitým skočí oranžová – tak stlačil spojkový pedál. Ozvalo sa cvaknutie. A pretože 1 červená stačí, spojkový pedál pustí, zrýchľujúci stlačí a energia chemická premieňa sa na pohybovú (termickú účinnosť odmyslíme). Ak by sa toto všetko udialo prirýchlo a prevodovke sa znepáči, zavrčí. Nie že by sa v nej niečo kazilo. Na vrčanie sú reproduktory, rovnako ako na súhlasné cvakanie. Vodič sa dostal pod semafór. Zatiaľčo meradlo otáčok sa snaží spraviť aspoň 150°-ý obrat, nedočkavá ruka tlačí joystick dopredu – spojka, cvak=trojka, plyn – joystick vpred - spojka, cvak=štvorka, plyn – joystick vpred – spojka, päťka, plyn – vpred – spojka, ...-... a je na konečnom 8. stupni prevodovom spolu s konečnými 90-timi kilometrami za hodinu. Blížiac sa k ďalšiemu semafóru o zopár km ďalej si postup radenia zopakuje v opačnom poradí a stlačí pravé tlačidlo joysticku pre zaradenie neutrálu. K zastaveniu aktivuje 4 vnútorne chladené vzduchové kotúčové brzdy a meradlo otáčok je opäť vo východiskovej polohe. Ak by sme mali na točnici náves, ktorý by bol zhodou okolností plne zaťažený, natiahneme ukazováčik k prepínaču pred joystickom a rozbehneme sa cez redukčné medzistupne, čím využijeme všetkých 16 stupňov prevodovky. Ak by Vám niečo z procesu jazdy nebolo jasné, nič si z toho nerobte, ochotný a ústretový personál najbližšieho dílerstva Mercedes Vám dozaista poradí a poslúži. Toľko k jazde a radeniu.

Okrajové podmienky. Ak by bol v prípade dobrzďovania relatívny pohyb pneumatík a vozovky rôzny od 0 a súčasne by ich relatívny pohyb ku kabíne Megaspace bol rovný 0, zasiahne ABS. V prípade platnosti 1. podmienky a straty platnosti 2. podmienky za súčasnej nulovej rýchlosti vozidla zasiahne ASR. O pohotový nástup núdzového brzdenia sa postará brzdový asistent. Pri rozbiehaní do kopca je k dispozícii systém blokovania nechceného posunutia dozadu. V prípade záujmu možno využiť jednak jazdiace oko, ktoré včas varuje pred neúmyselným vybočením z jazdného pruhu akustickým signálom, ako aj automatickú reguláciu odstupu od vozidiel podľa okamžitej jazdnej situácie.

Megaspace interiér Pozrime sa na kabínu. Ak Vám niekto povie Magespace, môžete si pod tým predstaviť vzpriameného, po rovnej podlahe kabíny sa prechádzajúceho vodiča so spolujazdkyňou. Spí sa na oddelených lôžkach, jazdí na oddelených sedačkách, z ktorých je minimálne vodičova vzduchom odpružená a plne prispôsobiteľná každej postave. Veci si môžeme odložiť rôzne: v troch schránkach nad čelným oknom, v osvetlených, zvonka a zvnútra pod lôžkom prístupných bočných zabezpečených priehradkách, v strednej odkladacej priehradke pod lôžkom, v stredovej časti palubnej dosky a na rôznych iných súradniciach interiéru. Megaspace má naviac pod vonkajšími odkladacími priehradkami na každej strane skrinku na náradie pre povinnú výbavu. Vodič sa pohúpe na sedadle a pozrie pred seba. Check panel, otáčkomer, rýchlomer, palivomer a tlak vzduchu v brzdovej sústave. Stačí. Check panel systému Telligent® oznámi stav všetkých, náplní, filtrov, brzdových obložení, a ostatných systémov vozidla. Asi ako jediné nutné kontrolovať mimo kabínu, sú pneumatiky. Nasleduje štart. Komu je horúco, zapne výkonnú vetraciu sústavu, otvorí si elektricky ovládané strešné okno, alebo zapne klimatizáciu. Autorádio je nad hlavou vodiča, hneď vedľa elektronického tachografu. Naťahovať sa netreba, ovládanie je na volante. Po celodennej jazde skloníme hlavu na rozmerných matracoch, zapneme nezávislé kúrenie a tepelná izolácia kabíny sa postará o udržovanie tepla. Ak sme si želali, môžme zapnúť aj parkovacie klimatizačné zariadenie, ktoré funguje bez chodu motora. Obe zariadenia fungujú v tichosti, obďaleč interiéru. Prípadnú nočnú jazdu spríjemňujú v obložení strechy integrované antireflexné svietidlá, ktoré okrem osvietenia pracovného poľa môžu zalievať kabínu tlmeným zeleným svetlom. Trošku priplatíme a regulovaním svietivosti modrých svietiacich bodov nad čelným sklom a v priestore nôh sa interiér zútulní. Toľko k zlomku z komfortu Actrosa.

AdBlue nádržBlueTec 5 podporuje príjemnú atmosféru kabíny dobrým pocitom z nízkych emisii motorového systému. Ten pracuje s aditívom AdBlue® od OMV, čo je vodný roztok močoviny. Biologicky je to rastlinné hnojivo. Funkcia. Konfigurácia motora nastavená na vysoké spaľovacie teploty, ktoré podporujú veľmi dobré spaľovanie sadzí a poskytujú skvelý výkon, produkuje vysoké obsahy oxidov dusíka vo výfukových plynoch. Za turbínu sa preto vstrekne AdBlue®, chemická reakcia s horúcimi plynmi spôsobí vznik látky, ktorá spolu s oxidmi dusíka zreaguje v rozmernom katalyzátore na voľný dusík a vodu. Pre vysoký obsah vody je celý potrubný výfukový systém vrátane plášťa katalyzátora z nerezovej ocele. NOx sú zlikvidované, motor spĺňa emisný predpis Euro 5. Na toho, kto si zakúpi tento systém už teraz, čakajú najmä v zahraničí zaujímavé ekonomické výhody.

Jediné, čo by sme odporučili každému záujemcovi o kúpu Actrosa, je návšteva dílerstva, osobný rozhovor s obchodníkom Mercedes a skúšobnú jazdu.

Pod vplyvom skúšobnej jazdy napísal: Ing. Juraj Cvopa

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]