Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: MAN TGL  Vytlačiť stránku

Hospodárny, komfortný, bezpečný

MAN Nutzfahrzeuge predstavil v apríli nový modelový rad TGL (Trucknology Generation Light). Vo výrobnom programe pre ľahkú a stredne ťažkú prepravu nastupuje namiesto modelu LE 2000, ktorý sa za 11 rokov produkcie úspešne zapísal do histórie značky cifrou 100.000 predaných vozidiel. Novým modelom TGL posunul výrobca medzinárodné štandardy v triede 7.5 až 12 t opäť vyššie. Je to výsledok vývoja a výskumu, ktorý sa koncentroval na tri prioritné ciele - hospodárnosť prevádzky, komfort vodiča a komplexnú bezpečnosť vozidla, ale tiež na spoľahlivosť i efektívny servis.

Model TGL je súčasťou koncepcie MAN Trucknology Generation® (TG), ktorej prvým reprezentantom bol ťažký rad TGA. Príchodom nových vozidiel TGL sa všeobecný koncept realizuje aj v ľahšej hmotnostnej triede. Mnoho komponentov pochádza z overených modulov TGA, pričom synergický efekt sa prejavil najmä na dizajne kabíny TGL. Výsledkom je také pohodlné, bezpečné a priestranné pracovisko vodiča, s akým sme sa v tejto triede doposiaľ nestretli. Dizajn bez zbytočných experimentov a charakteristická maska chladiča zvýrazňujú príslušnosť nového modelového radu k rodine MAN, klasické línie pripomínajú „staršieho brata“ TGA. Tvorcovia vedome stavili na kontinuitu.


Štíhly silák

Už v úvodných fázach vývoja prešiel budúci model „zoštíhľovacou kúrou“. Konštruktéri použili moderné techniky optimalizácie hmotnosti všade, kde to bolo možné, takže napokon je nosnosť TGL až o 250 kg vyššia, než pri porovnateľných konkurenčných modeloch. V praxi to znamená väčší náklad pri každej jazde alebo menej jázd pri veľkých objednávkach.

Modelový rad TGL reprezentuje štyri hmotnostné triedy od 7.5 t cez 8 a 10 ton až po 12 t.

Špecialistom na distribučný pracovný režim je 7.5-tonový variant pre valníkové, plachtové a skriňové nadstavby. Na výber sú štyri rázvory (3.300 až 4.850 mm) a dva motory (110 kW/ 150 k a 132 kW/180 k) kombinované s kompaktnou kabínou C. Marketingoví odborníci MAN očakávajú, že týmto typom pokryje okolo 60 % trhu 7.5-tonových vozidiel, na ktorom sa realizuje.

Univerzálnym základom pre všetky druhy nadstavby alebo pre vyklápač je 8-tonový TGL. Výrobca ho dodáva s motormi výkonu 132 kW 180 k, 151 kW/206 k a 176 kW/240 k, zákazník má na výber 8 rázvorov (od 3.050 do 5.200 mm) a všetky tri kabíny. Maximálna hmotnosť súpravy je 18.750 kg.

Pre špeciálne nadstavby alebo druh prepravy, keď 8 t nestačí, no 12 t je už zbytočne veľa, bude zrejme optimálna modifikácia s celkovou hmotnosťou 10 ton. Pre tento model sú k dispozícii tri motory (132 kW 180 k, 151 kW/206 k a 176 kW/240 k) a všetky verzie kabín. Predpokladá sa, že ako robustný reprezentant radu TGL bude dôležitým exportným artiklom v Európe i na mimoeurópskych trhoch.

Najvyššie na rebríčku hmotnosti stojí 12-tonový variant. Na jednej strane má veľkú užitočnú hmotnosť, no okrem toho na 17.5-palcových pneumatikách ponúka tiež výhodu nízkej nakladacej hrany. Navyše v krajinách, kde sa diaľničné poplatky vyberajú za vozidlá nad 12 ton (Nemecko), ešte ani za tento model homologovaný s celkovou hmotnosťou 11.99 t netreba platiť. Môže sa využívať ako sólo vozidlo pri preprave tovarov, v kombinácii s prívesom na dlhé trasy (súprava do 24 t) i ako podvozok pre nadstavby všetkých druhov. Z deviatich rázvorov (3.050 až 6.700 mm), troch motorov od 132 kW/180 k do 176 kW/240 k a troch kabín sa dá vytvoriť ideálna kombinácia pre každého zákazníka.

Modelový rad TGL ponúka široký výber vozidiel a komponentov, takže klienti si ľahšie nájdu optimálnu zostavu pre svoje potreby. Modulárna technológia sa uplatňuje na kabínach, pohonnom reťazci, šasi i v elektronickom systéme. Nová generácia podvozkov s variabilným rázvormi a prevismi otvára široký priestor pre nadstavby. Konštrukcia TGL umožnila zredukovať množstvo jednotlivých dielcov – oproti predchodcovi o 20 %. Podľa hesla „menej môže byť viac“ zmenšený počet komponentov zvyšuje kvalitu výrobku a uľahčuje údržbu i opravy, na sklade postačí limitovaný sortiment náhradných dielcov.


Pasívna bezpečnosť

Popri estetických a aerodynamických kvalitách inžinieri MAN ďalej rozvinuli i oblasť pasívnej bezpečnosti. Všetky kabíny samozrejme plnia kritériá európskej normy ECE R 29. Pevná štruktúra s troma horizontálnymi členmi chránia vodičov priestor na prežitie v prípade čelného nárazu, oceľové výstuhy (s presne prepočítanou charakteristikou) zosilňujú kabínu v oblasti prahov, uprostred i na rohoch strechy. Špeciálne uloženie kabíny prispieva k pohlteniu nárazovej energie, ktorá sa z prevažnej časti absorbuje preddefinovanou deformáciou ložiskových konzol. Pritom sa celá kabína posunie dozadu a zredukujú sa sily pôsobiace na posádku. Vysokú prioritu má tiež ochrana iných účastníkov kolízie – všetky vozidlá TGL od 8 do 12 t sú vybavené ochranou proti podbehnutiu osobného automobilu pri zrážke.


Potešenie z jazdy

Vodič, ktorý je spokojný a cíti sa za volantom dobre, spravidla venuje vozidlu aj viac pozornosti. Kabíny radu TGL navrhovali aj s ohľadom na tento aspekt. Komfortné je už samotné nastupovanie – dvere sa dajú otvoriť až do pravého uhla, mohutné držadlá na oboch stranách uľahčia vyliezanie do kabíny. Veľkoryso dimenzované čelné sklo i bočné okná dodávajú pocit z jazdy à la TGA.

Na palubnej doske sú všetky ovládače, displeje či tlačidlá usporiadané prakticky, logicky a zreteľne. Dôležité funkcie si vodič pred jazdou kontroluje na displeji vrátane náplní, mazania, k dispozícii má komplexný prehľad prevádzkových informácií. Medzi opciami sú tiež xenónové stretávacie svetlá D2R, ktoré ponúka MAN ako prvý v tejto triede.

Dvojmiestna kabína môže byť na prianie vybavená odkladacím boxom na tuneli motora. Aj v sériovom vyhotovení je však dostatok možností na odloženie rôznych predmetov, fliaš alebo plechoviek, dokumentov k tovaru.


Za volantom

zvacsiNastavenie sedadla i volantu trvá pár sekúnd - to je veľmi podstatný detail, ak sa vodiči často striedajú. Kvôli ľahšiemu vystupovaniu, alebo ak treba prejsť k pravým dverám, sa volant dá pneumatickým vypínačom uvoľniť a preklopiť dopredu.

Centrálny prístrojový panel má tri stupne vyhotovenia: Baseline L, Baseline a Highline. Líšia sa sumou poskytovaných informácií, ktorých však už základná verzia ponúka dostatok.

Tachograf je umiestnený v konzole nad čelným sklom, na vyklápacie okno strechy vodič ľahko dosiahne aj posediačky, príplatková výbava obsahuje i elektrické ovládanie.

Na vrchnej časti panelu dverí je modul s tlačidlami na elektrické nastavovanie a vyhrievanie zrkadiel, na okne vodičových dverí nechýba slnečná roletka. Odpadá problém so zahmlievaním bočných skiel v zlom počasí – vetranie okien je riešené optimálne.


Synonymum priestoru

Kabína C"Priestor" je prvé slovo, ktoré povie technik, ak sa ho spýtate na typické črty TGL. Doslova veľkokapacitné kabíny C, L a LX s dvoma dĺžkami a troma konštrukčnými výškami sú puncom tohto modelového radu. Sú najväčšie vo svojej triede s vhodnými dimenziami interiéru, čo rovnako ocení vodič pri každodennej distribúcii tovaru aj dvojčlenná posádka v diaľkovej preprave.

Tvorcovia konceptu kompaktnej kabíny C sa riadili klasickým mottom "väčší vnútri než zvonka". Je kratšia, než má predchodca LE 2000, no vďaka ukážkovému riešeniu poskytuje hojnosť priestoru. Všetky kabíny modelového radu TGL majú vnútornú šírku 2056 mm a v tomto parametri sú v triede bez konkurencie, dva väčšie varianty na diaľkovú prepravu majú bezkonkurenčnú aj dĺžku (2.145 mm). Pozoruhodné sú však nielen rozmery. Rozhodujúcim vkladom do celkového výsledku je výbava s množstvom verzií sedadiel, početné odkladacie priestory, široké a pohodlné lôžka aj veľké presklené plochy.

Všetky kontrolné body sú poruke po odklopení prednej masky. Pri údržbe a opravách motora sa všetky kabíny TGL dajú odklopiť o 60-stupňový uhol, takže prístup k motoru a prevodovke nie je obmedzený.

Ekonomické výhody nového modelu MAN vyplývajú i z dlhej životnosti produktu, napríklad protikoróznu ochranu kabíny zabezpečuje kompletná galvanizácia.


Tri veľkosti kabíny

Kabína LŠiroké spektrum prevádzkových podmienok, pre ktoré je modelový rad TGL vyvinutý, sa odráža v širokej ponuke kabín. Zákazník má na výber tri verzie: klasickú krátku, dlhú a dlhú so zvýšenou strechou. Navyše v roku 2006 výrobný program rozšíri dvojitá kabína s troma alebo štyrmi dverami určená pre pracovné čaty a požiarne vozidlá. Všetky varianty charakterizuje komfortný štvorbodový systém odpruženia, pričom vibrácie v zadnej časti absorbujú vinuté pružiny (krátka kabína) alebo vzduchové mechy.

Kabína C s vonkajšou dĺžkou 1620 mm reprezentuje kompaktného člena rodiny, no prekvapí vnútorným priestorom, ktorý má objem 4.4 m3. Nastupuje sa cez jeden schodík, podlaha je iba 840 mm nad zemou a to je aj v rámci konkurencie najlepšia hodnota. Model určený na distribúciu tovarov a pre stavebný sektor má motorový tunel iba 140 mm nad podlahou (pri 4-valcovom motore) resp. 260 mm (6-valec), a tak vodič v prípade potreby hravo prejde na druhú stranu kabíny. Za sedadlami je systém odkladacích priestorov navrhnutý špeciálne pre túto kabínu tak, aby pojali všetko, čo vodič potrebuje mať počas pracovnej zmeny pri sebe.

Kabína XLKabína L, do ktorej sa nastupuje už cez dva schodíky, je v podstate známa z modelového radu TGA. Ide o variant pre diaľkovú prepravu s vonkajšou dĺžkou 2.280 mm a vnútorným priestorom s objemom 6.4 m3. Výrobca ju odporúča pre strednú škálu vozidiel iba s jedným vodičom. Za sedadlami je certifikované 7-zónové elastické ležadlo so šírkou 750 mm, ktoré poskytne dostatok priestoru na plnohodnotný odpočinok. Úložné priestory s prístupom zvonka majú v triede bezkonkurenčný objem 300 l a boli dimenzované s ohľadom na využitie vozidla v diaľkovej preprave. Ďalšia špecialita: kabíny L a LX majú predĺžené bočné okná za prostredný stĺpik. Do interiéru sa dostane viac svetla a vodič má lepší výhľad vľavo dozadu, keď musí prechádzať pasáže s ostrými uhlami.

Kabína LX je najväčšie „číslo“ v modelovom rade TGL so strechou zvýšenou o 280 mm a špičkovým komfortom. Optimálna veľkosť pre národnú i medzinárodnú prepravu s dvojčlennou posádkou. S vonkajšou dĺžkou 2.280 mm a vnútornou výškou 1.950 mm poskytuje dostatok miesta aj pre dve ležadlá široké 749 mm resp. 645 mm (horné). Priestor v kabíne LX má celkový objem 7.7 m3, o kapacite odkladacích skriniek pod stropom môžeme hovoriť tiež iba v superlatívoch. Jazdec i spolujazdec majú pohodlné sedadlá tvarované na dlhé jazdy, k dispozícii je mnoho druhov vrátane špeciálneho polohovateľného kresla pre oddychujúceho spolujazdca.

Model

C

L

LX

Vonkajšia dĺžka 1.620 mm 2.280 mm 2.280 mm
Vnútorná dĺžka 1.485 mm 2.145 mm 2.145 mm
Vnútorná 39rka 2.240 mm 2.240 mm 2.240 mm
Vonkajšia šírka vrátane blatníkov 2.300 mm 2.370 mm 2.370 mm
Vnútorná šírka 2.056 mm 2.056 mm 2.056 mm
Vnútorná výška 1.569 mm 1.645 mm 1.925 mm
Výška podlahy nad zemou (pneumatiky 215/75 R 17.5, naložené)    870 mm 1.000 mm 1.000 mm
Nástupné schodíky

1

2

2

Výška schodíka 420 mm 330 mm 330 mm
Predný previs 1.290 mm 1.275 mm 1.275 mm


Kvarteto motorov

Prepracovanie typového radu motorov D08 sa nieslo v znamení hospodárnosti. Všetky pohonné jednotky typového radu TGL (110 kW/150 k, 132 kW/180 k, 151 kW/206 k a 176 kW/240 k) majú technológiu vysokotlakového vstrekovania common-rail, pričom štvorvalcový 151-kilowattový motor s dvojstupňovým prepĺňaním disponuje najvyšším maximálnym krútiacim momentom vo svojej triede: 830 Nm pri 1400 otáčkach za minútu.

Všetky vozidlá TGL sú vybavené osvedčenými prevodovkami ZF resp. Eaton. Najmenší motor (150 k) v spojení s päťstupňovou prevodovkou ZF S 5-42 predstavuje základnú kombináciu. Na prianie sa aj k tomu motoru dodáva jemnejšie odstupňovaná šesťstupňová prevodovka ZF 6 S 850, ktorá je pri výkonnejších agregátoch štandardná. V ponuke bude tiež nová 6-stupňová automatická prevodovka MAN TipMatic. „Automat“ vyvinuli pre všetky štvorvalcové motory a podobne ako v ťažkých truckoch aj v modelovom rade TGL pracuje hospodárnejšie, nakoľko preradí vždy v správnom momente. Pre bezpečnosť špeciálne v hustej mestskej premávke a v komplikovaných dopravných situáciách je zasa dôležité, že vodič môže volant neustále držať oboma rukami. V kombinácii so šesťvalcovými motormi sa používa deväťstupňová prevodovka typu 8309 DD od firmy Eaton (8 + plazivý stupeň). Výborne sa hodí na prevádzku s prívesmi a v hornatej krajine.


Zo Steyru do sveta

Vývoj modelu TGL trval 4 roky a predstavuje investície vo výške 200 mil. eur. Novinku vyrába továreň v rakúskom Steyri, kompetenčnom centre spoločnosti MAN Nutzfahrzeuge pre ľahké a stredne ťažké nákladné vozidlá. Prirodzene, na produkcii sa podieľajú aj ďalšie závody: pozdĺžne nosníky dodáva Gustavsburg, motory sú z Norimbergu, predné nápravy zo Salzgitteru, zadné nápravy z Mníchova.

TGL sa bude predávať vo všetkých krajinách, kde má MAN Nutzfahrzeuge Group svoje zastúpenie. Rozhodujúcimi trhmi sú Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Taliansko, Francúzsko, Španielsko a Poľsko, pretože v týchto siedmich krajinách MAN doposiaľ predával vyše 80 % svojej produkcie pre segment 6 až 12 ton. V Poľsku sa objaví aj pod značkou STAR.

Zdroj: MAN - ÚŽITKOVÉ VOZIDLÁ - SLOVAKIA, s.r.o.

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]