Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: Avia D 120  Vytlačiť stránku

zvacsiV 80-tych a 90-tych rokoch bola AVIA najväčším dodávateľom ľahkých nákladných automobilov v Strednej a Východnej Európe, vyrábajúci ročne až 20.000 “modrých” Avii. So svojou strategickou polohou v Prahe, príbeh AVIE je jedným z príbehov o renesancii českého automobilového priemyslu a Česká republika sa rýchlo stáva jedným z najvýznamnejších európskych štátov s automobilovým priemyslom.

Po celej EÚ, systémy mýtneho ako napr. nemecký systém “Maut” a blížiace sa zavedenie poplatkov za používanie ciest v Českej republike presunuli pozornosť v sektore N2 nákladných automobilov na kategóriu do 11.99t celkovej hmotnosti, čo je maximálna hmotnosť, s ktorou nákladné vozidlo môže voľne využívať cesty bez nutnosti platiť poplatky v závislosti na počte ubehnutých km.

AVIA už mala plne konkurencieschopnú modelovú radu v kategórii 6-9 t a po zvážení rôznych vývojových ciest vedúcich k D120, vrátane spolupráce formou “joint venture”, sa AVIA rozhodla vyvinúť D120 sama od samotného počiatku, pri využití tých najlepších v Európe vyrábaných komponentov tak, aby bola zaručená špičková kvalita, výkonnosť, spoľahlivosť a efektívnosť.

Výsledkom je vozidlo, ktoré už pôsobí “bolesti hlavy” hlavným konkurentom AVIE vzhľadom k tomu, že sa jedná o výrobok špičkovej kvality, ktorý okamžite rozširuje trh pre AVIU po celej Európe. Vlastná hmotnosť D120 v prevedení s dennou kabínou a verziou EURO 3 činí v závislosti na rázvore 3300kg až 3450kg.

S ohľadom na stále rastúci podiel vozidiel do 12 t nasadzovaných v rozvážke po meste, sa AVIA sústredila na zachovanie nízkeho vstupného schodíku kabíny a malej výšky rámu pre D120. To bol kľúčový parameter pri stanovení konštrukcie rámu a zavesenia náprav. Výsledkom je to, že pri 17.5 “ diskoch a pneumatikách, je výška schodíku obdobná ako pri ľahšej D75 pri 7.5t celkovej hmotnosti a výška rámu v nenaloženom stave pri zadnej náprave činí cca 880mm.

Rám

Samotný rám má valcované oceľové nosníky o rozmeroch 203 x 62 x 6.5 mm a dodržuje celkovú šírku rámu 853mm, spoločnú s ľahšími verziami modelovej rady AVIA. K zníženiu nákladov na prípravky je využívaný maximálny počet podvozkových komponentov spoločných pre ľahšie vozidlá AVIA – vrátane komponentov priečnych nosníkov, ktoré sú montované v zľahka užšom rozmere s ohľadom na silnejšie pozdĺžniky. Uchytenie kabíny je tiež identické. Naopak, rada komponentov určených pre D120 sa objaví zase na modernizovanej verzii EURO 4 ľahších modelov D60 a D75 v ďalšom priebehu roku.

K dispozícii je celkom 5 rázvorov, v rozpätí od 3.4m až po nový 5.6m.

Nápravy

zvacsiPre novú D120 sa AVIA rozhodla montovať nápravy Albion. Albion už dodáva rovnaké nápravy dvom ďalším popredným európskym výrobcom nákladných automobilov v EÚ, takže sa jedná o “preverené a vyskúšané” komponenty. Predná náprava Albion F48 má značnú výhodu v možnosti natáčania kolies až 45 stupňov, zadná náprava Albion 8.20 je zváraný celok vyznačujúci sa nízkou hmotnosťou, diferenciálom s hypoidným súkolesím a nosnosťou 8500kg.
Ako predná tak i zadná náprava sú osadené kotúčovými brzdami s priemerom kotúča 406mm. Základom sú dvojokruhové plne pneumatické brzdy, pracujúce s nominálnym tlakom vzduchu 8.5 baru, s pružinovými parkovacími brzdami na zadnej náprave. Brzdová sústava má štandadne ABS a ako opciu ASR. Zadná náprava môže byť vybavená opčnou uzávierkou diferenciálu.

Obe nápravy sú v prevedení s 8 upevňovacími skrutkami a na D120 sú osadené 17.5”x 6.75” kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami Continental 245/70 R 17.5. Ako opcia je možné vybaviť vozidlo 19.5” kolesami s pneumatikami o rozmeroch 245/70 R 19.5 alebo 265/70 R 19.5.

Po niekoľkých rokoch skúšok, realizovaných AVIOU, sa objavuje prvý krát na D120 zadné 3-listové pruženie s listami o premenlivej hrúbke. Sú montované taktiež nové skrutné stabilizátory o priemere 40mm.

Pohonné ústrojenstvo

V prvej fáze bude D120 ponúkaná na domácom trhu so 4-valcovým motorom Cummins EURO 3. Tak ako u ľahších vozidiel rady AVIA, tento motor bude Cummins ISBe 170-30, s výkonom 170 hp (125kW) a 600 Nm krútiacim momentom. K dispozícii bude i verzia s nižším výkonom s motorem ISBe 150-30 (150hp tj. 112kW a 550Nm).

AVIA urobila dobré skúsenosti s prevodovkou ZF S6-850, ovládanou pomocou lanovodov, a táto 6-stupňová prevodovka je montovaná do všetkých verzii D120.

Kabína

zvacsiSúčasná moderná kabína AVIE je použitá bez akýchkoľvek zmien. Je to jedna z najpriestrannejších kabín vo svojej triede, s veľkorysými rozmermi od nárazníku k zadnej časti kabíny 1776 mm u dennej kabíny a 2476 mm u predĺženej verzie kabíny, pričom poskytuje vynikajúcu ochranu vodiča.

Šírka kabíny naprieč je 2150mm, čo je obdobné ako u väčšiny konkurenčných výrobkov v Európe v tomto segmente trhu. Vo verzii “Sleeper” je permanentne k dispozícii 750 mm široké lôžko. Na rozdiel od niektorých konkurenčných vozidiel, nie je nutné ho sklápať. Pri nadvihnutí lôžka sa objaví užitočný úložný priestor o obsahu 200 l. Kabína sa ponúka v rôznych prevedeniach a úrovniach čalúnenia v závislosti na požiadavkách trhu a svojho prevádzkovateľa, a poskytuje vodičovi pracovné prostredie s vynikajúcou ergonómiou.

Verzie

Na tohtoročnom Autotecu v Brne bola predstavená aj verzia EURO 4. V prevedení do súpravy s prívesom (ako opcia) je D120 pripravená vytvoriť súpravu až po hranicu 22 ton celkovej hmotnosti súpravy.
Variantami sú D110 do 11 t celkovej hmotnosti a D100 do 10 t celkovej hmotnosti. D100 bude k dispozícii tiež (ako opcia) s nápravami so 6-timi kolesovými skrutkami a pneumatikami 225/75 R 17.5, verzia D110 (tiež ako opcia) s pneumatikami 235/75 R 17,5.

Zdroj: Avia, a.s.

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]