TCE = Turbo Control Efficiency
Renault na Slovensku predstavuje nový benzínový motor TCE 100 s objemom 1,2 litra určený pre vozidlá segmentov A a B v rámci značky. Je mimoriadne živý, jeho spotreba pritom vykazuje spotrebu motorov s jeho objemom valcov, výkon však má ako motory 1,4 a maximálny krútiaci moment dosahuje taký ako motory 1,6.
Tento motor je vybavený turbodúchadlom s nízkou zotrvačnosťou. Bol vyvinutý tak, aby sa svojím výkonom a zároveň nízkou spotrebou stal novou referenciou na trhu. So spotrebou iba 5,9 l/100 km a emisiami CO2 iba 140 g/km má tento triezvy a ekologický motor potenciál pri prechode na normy Euro 5 oživiť záujem o benzínové motory.
Turbodúchadlo a 16 ventilov pre väčší výkon
Renault predstavil nový motor s názvom TCE 100, ktorý sa montuje do Modusu, Clia a nového Twinga. Bol vyvinutý na báze motora 1,2 16V s výkonom 75 k. Je vybavený turbodúchadlom s nízkou zotrvačnosťou, ktorého reakčný čas je znížený na minimum vďaka turbíne a kompresoru s nízkym priemerom. Výkon 100 k a maximálny krútiaci moment 145 Nm vykazuje pri 5 500 a 3 000 ot/min. Spojenie motora s nízkym objemom valcov s turbodúchadlom s nízkou zotrvačnosťou zabezpečuje živosť už od nízkych otáčok. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii od nízkych otáčok vo veľkom rozsahu. Turbodúchadlo má funkciu „overpower“, ktorá umožňuje dosiahnuť dodatočný výkon na krátky čas na 2., 3. a 4. prevodovom stupni po prekročení 4 500 ot/min, teda +5 k a + 6 Nm.
TCE 100 má 30 % častí spoločných s motorom 1,2 16V 75 k. Ťaží z viacerých inovácií ako chladené sodíkové ventily, ktoré lepšie odolávajú prehriatiu, jeho piesty sú chladené vystrekujúcim olejom, chladenie hláv valcov bolo takisto optimalizované. Vstrekovače, sviečky a cievky sú špecifické. Blok motora je hliníkový.
Špeciálna pozornosť sa venovala architektúre zberného potrubia 4 do 1, aby sa optimalizovalo prúdenie plynov, ktoré tak dodajú maximum energie turbíne. (použité impulzné preplňovanie, pozn. red.) Cyklické prúdenie vzduchu vo valcoch nazvané „tumble effect“ urýchľuje spaľovanie vo vnútri valcov zlepšuje tak prepĺňanie motora a stabilitu na voľnobehu.
Triezvy motor ohľaduplný voči životnému prostrediu
S objemom 1.149 cm3 má tento malý motor rekordnú spotrebu v kombinovanom cykle, teda v 5,9 l / 100 km v modeloch Clio a Modus. Prispieva k tomu aj voľnobeh pri 650 ot/min.
Jeho emisie CO2 sú homologované na priemer 140 g/km. Motor TCE 100 tak priamo prispieva k záväzku „CAFE 2008“ - ponúknuť v roku 2008 pre každý model motor s priemernými emisiami CO2 140 g/km. Tento motor tiež oživí záujem o benzínové motory v Európe po prechode na normy Euro 5.
Motor TCE 100 sa montuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vyrába sa v závode v Douvrin. Tento závod má kapacitu 13.500 motorov za týždeň. Do vývoja TCE 100 investoval Renault 80 miliónov eur.
Technické špecifikácie motora TCE 100
Trieda motora |
D4Ft |
Objem (cm3) |
1.149 |
Vŕtanie x zdvih (mm) |
69,0 x 76,8 |
Kompresný pomer |
9,5:1 |
Maximálny výkon kW CEE (k) |
74 (100) |
Otáčky pri max. výkone (ot/min) |
5.500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm) |
145 |
Otáčky pri max. krút. momente (ot/min) |
3000 |
Maximálne otáčky motora (ot/min) |
6300 |
Typ vstrekovania |
viacbodové sekvenčné |
Otáčky na voľnobeh |
650 |
Plnenie emisného predpisu |
Euro 4 |
Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.
pridal: j. cvopa, 5.6.2007