Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: Iveco Daily (9/2007)  Vytlačiť stránku

Autosalón Nitra 2007 Model Daily reprezentuje významný podiel v predaji nákladných automobilov Iveco v celej Európe a ani Slovensko nie je výnimkou. Za prvých 8 mesiacov roku 2007 sa u nás predalo 940 vozidiel Iveco, pričom takmer polovicu z tohto počtu (425 kusov) tvoria práve rôzne verzie Daily. Najnovšiu generáciu modelového radu Daily uviedla spoločnosť Iveco na trh v priebehu minulého roka. Novinku charakterizuje nielen inovatívny dizajn kabíny, ktorú štylizoval renomovaný taliansky dizajnér G. Giugiaro, ale tiež významne vylepšený komfortom riadenia, dôsledne ergonomicky riešený interiér a ukážková variabilnosť.

Daily Prvá generácia modelu Daily prišla na trh v roku 1978. Bol to prvý ľahký nákladný automobil značky Iveco, no hneď priniesol do tohto segmentu významné inovačné prvky, ktoré sa dovtedy využívali iba na ťažších vozidlách: Nezávislé odpruženie predných kolies, robustný rám podvozku, pozdĺžne umiestnený motor a pohon zadných kolies. Kombinácia, ktorá sa ukázala ako výborné riešenie pre všetky aplikácie a aj vďaka nej sa najmenší model Iveco prepracoval vo svojej kategórii postupne až na špičku rebríčka v Európe. V období 1978 – 1995 vyrobili 450.000 vozidiel radu Daily.

Výrobca svoje vydarené dieťa priebežne modernizoval a zdokonaľoval. V roku 1985 mal debut Turbo Daily, do ktorého sa štandardne montoval “malý” turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva. V tom istom období sa predstavila modifikácia pre armádu s pohonom 4x4 a tiež prvé „elektrické“ Daily. Druhá generácia nastúpila roku 1989. Charakterizovali ju rozsiahle štylistické aj technologické inovácie vrátane výkonnejších motorov i novej prevodovky. Daily a Turbo Daily reprezentovali Iveco v oblasti kvality, bezpečnosti, inovácií a spoľahlivosti v 80. aj 90. rokoch, čo vyústilo napríklad v licenčnej výrobe Turba Daily v čínskom Nanjingu (od roku 1991).

Daily Ďalšia zmena prišla v roku 1996. “New Daily” sa prezentovalo ako vozidlo s výnimočnou prepravnou kapacitou, moderným a aerodynamickým dizajnom, špičkovými motormi a elegantnou, komfortnou kabínou. O tri roky neskôr v španielskom Jereze mal však premiéru úplne nový modelový rad, ktorý síce znovu nazvali Daily, avšak s prívlastkom City Truck. Pohodlný, obratný, agilný a priestranný, koncipovaný na distribúciu tovaru v mestských aglomeráciách a centrách miest. Nový úžitkový automobil Iveco mal toľko predností, že získal prestížny medzinárodný titul Van of the Year 2000.

V tejto súvislosti treba dodať, že Iveco iba rok predtým vstúpilo do segmentu dodávok s celkovou hmotnosťou od 2,8 do 3,49 t. Ani v nasledujúcich rokoch sa vývoj Daily nezastavil. Spomeňme aspoň hlavné míľniky: Verzia .10 HPI a .12 HPI (2002), Daily .14 HPI a Daily .17 HPT (2004) súčasne s modelom Daily Agile vybaveným automatizovanou prevodovkou. V roku 2004 predstavilo Iveco aj ESP pre Daily.

Počas svojej histórie zaznamenal model Daily nejedno prvenstvo: turbodiesel s priamym vstrekovaním, medzichladič stláčaného vzduchu, motory spaľujúce zemný plyn, van s objemom skrine 17 m3 a výškou nákladného priestoru 210 cm, common-railovú technológiu, 6-stupňovú prevodovku… Dnes jazdí na celom svete viac ako milión vozidiel Daily a priemerne každých 5 minút sa niekde na zemeguli predá ďalší exemplár. S takouto tradíciou a komerčnými výsledkami je nová Daily priam povinná pokračovať v úspešnej kariére predchodcov.

Giugiarov štýl
Daily Kabínu novinky tvaroval Giorgetto Giugiaro, ktorý plynulé kontúry s čistým profilom skombinoval s agresívnou prednou časťou. Maska chladiča zdôrazňuje príslušnosť k rodu Iveco, robustný nárazník a široké bočné ochranné lišty budú dobrým sprievodcom v dnešnej premotorizovanej džungli. Aj interiér je kompletne preštylizovaný. Oblasť prístrojovej dosky obohatili ďalšie dostatočne veľké odkladacie schránky vytvorené špeciálne pre potreby profesionálov. Zásadnou zmenou v komforte ovládania je páka prevodovky typu joystick v prístrojovej doske, čím sa uvoľnil priestor na podlahe a pohyb po kabíne je voľnejší. Konštruktéri skrátili parkovaciu brzdu a zaťahuje sa ľahšie, než v predošlom modeli.

Často ide len o detaily, no vodič, ktorý pri rozvážaní tovaru denne mnoho razy vystupuje a nastupuje, na konci zmeny pocíti, že sa mu v ergonomicky navrhnutom prostredí pracuje lepšie. Do tejto skupiny vylepšení patrí i nová konštrukcia zámkov dverí, odpružené dorazy bočných posuvných dverí, parkovací snímač, osvetlenie nakladacieho priestoru integrované v treťom brzdovom svetle, prídavné nezávislé kúrenie s programovateľným zapínaním a reflektory do hmly, ktoré sú súčasťou štandartnej výbavy.

Moderné, efektívne motory
Z inovácií, ktoré sa týkajú pohonných jednotiek, vodičov poteší vylepšená konštrukcia 2,3-litrového motora s turbodúchadlom s variabilnou geometriou (výkonové verzie 71 kW/96 k, 86 kW/116 k alebo 101 kW/136 k). Trojlitrové motory majú zasa zvýšený výkon aj krútiaci moment. Verzia 3.0 HPI teraz poskytuje 108 kW/146 k resp. 350 Nm a upravený 3.0 HPT dokonca impresívnych 130 kW/176 k s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm v nezvyčajne širokom rozsahu otáčok 1250 až 3000 1/min (najlepšia hodnota v triede).

Dohromady je teda na výber päť moderných, efektívnych, kultivovaných motorov, štvorvalcov so štvorventilovou technológiou s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave a so systémom vysokotlakového vstrekovania common-rail. Na dosiahnutie emisnej normy Euro 4 využíva Iveco recirkuláciu výfukových plynov, k dispozícii je tiež filter pevných častíc (pre verzie s celkovou hmotnosťou 6,5 tony v štandardnej výbave). Motory sa kombinujú s päť- a šesťstupňovými prevodovkami, treťou voľbou je komfortná automatizovaná prevodovka Daily Agile.

Daily Daily s celkovou hmotnosťou 3,5 tony (trieda S) potrebuje na úplné zastavenie z rýchlosti 100 km/h iba 42 m. Pričinili sa o to ešte účinnejšie kotúčové ventilované brzdy na všetkých kolesách (väčší priemer kotúčov, predné ventilované). Z prvkov pasívnej bezpečnosti využíva ABS/EBD a podobne ako predošlý model i elektronický stabilizačný program (najnovšiu generáciu ESP8 s integrovaným ASR a tiež s „hill holderom“). Airbag vodiča je štandardný vo verzii kombi, na prianie vozidlo vystroja aj ďalšími airbagmi (okenné, pre spolujazdca). V špecifikácii pre slovenský trh bude ABS/EBD v základnej výbave modelov nad 3,5 t, ostatné systémy ostávajú voliteľné podobne ako pri predchádzajúcom modeli.

Iveco priebežne posúva spoľahlivosť stále vyššie, napríklad v oblasti elektrického a elektronického systému aplikovaním zberníc CAN-BUS. V porovnaní s klasickým prepojením sú jednoduchšie a vyžadujú si zhruba o 30 % menej spojov. Nezabúdajme, že stále platí: čím menej spojov, tým menej porúch. Pribudli funkcie, ktoré podporujú najnovšie trendy vývoja v automobilovom priemysle (autorádio s MP3 prehrávačom a bluetooth hands-free systémom pre mobilný telefón, satelitná navigácia).

Vyše 2500 verzií
Nový model zdedil to najlepšie z know-how Iveca na poli úžitkových vozidiel, pričom na prvom mieste je spoľahlivosť, variabilnosť a produktívnosť. Iveco Daily reprezentuje široký, premyslene členený modelový rad, ktorý je na Slovensku v ponuke od 3500 kg do 6500 kg celkovej hmotnosti, šasi s kabínou je k dispozícii s rázvorom 3000 až 4750 mm, nadstavby môžu mať dĺžku od 2520 mm do 6200 mm. Verzie furgon sa dajú objednať s rázvorom 3000 až 3950 mm a objemom skrine 7 až 17,2 m3 (vnútorná výška 1545, 1900 a 2100 mm). Od tohto základu sa odvíja pozoruhodne široká škála podôb – vyše 2500 konfigurácií. V ponuke nechýba nič, čo potrebujú profesionáli k svojej každodennej práci, nové Iveco splní i predstavy najnáročnejších zákazníkov zo segmentu ľahkej prepravy.

Zdroj: Fiat SR, s.r.o. - IVECO
27.9.2007

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]