Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: Iveco Eurocargo (9/2007)  Vytlačiť stránku

Autosalón Nitra 2007 Modelový rad Iveco Eurocargo vstúpil na európsky trh nákladných vozidiel strednej triedy v roku 1991. Zásluhou neustáleho vývoja si vo svojom segmente vybudoval pevnú pozíciu a získal toľko ocenení, ako žiadne iné vozidlo v histórii cestnej prepravy. Spomeňme aspoň tie najvýznamnejšie: titul Medzinárodný Truck of the Year 1992, prvenstvo v Road Tester Choice 1993 za najnižšiu spotrebu paliva v triede 7,5 ton, najpredávanejšie importované vozidlo v Nemecku (1996), 1. miesto v porovnávacom teste 12-tonových truckov (MidiEuro Test 1996), prvenstvo v MidiEuro Teste 1998 (7,5-tonové vozidlá), titul Best Light Truck 2002...

Eurocargo Uvedením nového Eurocarga na jar 2003 spoločnosť Iveco dokončila ďalšiu vlnu modernizácie svojich cestných nákladných vozidiel, do ktorej investovala približne 2 miliardy eur. Dnes má Eurocargo okolo 3000 konfigurácií, ktoré sa odvíjajú od 300 základných verzií. Populárne je v distribúcii tovarov a preprave na krátke vzdialenosti, ako základ pre najrôznejšie nadstavby, ale má tiež verziu 4x4 pre stavebné firmy, komunálnu oblasť či lesné hospodárstvo.

Eurocargo Tajomstvo úspechu Eurocarga treba hľadať v jeho kapacite poskytnúť optimálnu kombináciu pre variabilné potreby dopravných spoločností na celom svete. Zákazník má na výber krátku i dlhú kabínu, vysokú alebo nízku strechu a tiež štvordverovú kabínu pre pracovné tímy. K dispozícii je množstvo rázvorov, podvozok môže byť odpružený listovými pružinami, na prianie výrobca dodáva zadnú nápravu odpruženú vzduchom alebo i kompletné pneumatické pruženie vpredu aj vzadu; podľa pracovného režimu vozidla sú k dispozícii päť-, šesť- a deväťstupňové prevodovky alebo päťstupňová automatická prevodovka Allison S3000.

Posledné inovácie sa týkajú najmä pohonných jednotiek, aby spĺňali nové emisné normy. Typový rad motorov Tector Euro 4 má spaľovací priestor celkom novej konštrukcie, zmenenú pozíciu turbodúchadla a nové vstrekovače, s ktorými vstrekovací tlak stúpol na 1600 bar (oproti 1400 bar v modeloch Euro 3). Nové motory poskytujú vyšší výkon aj krútiaci moment, pričom v sortimente sú naďalej 4-valcové aj 6-valcové varianty so zdvihovým objemom 3,92 resp. 5,88 litra. Štvorvalce sú vo výkonových modifikáciách 103 kW/140 k, 118 kW/160 k, 130 kW/177 k a 135 kW/180 k, šesťvalcová ponuka má verzie s výkonom 160 kW/217 k, 185 kW/251, 205 kW/279 k a 220 kW/299 k. V šesťlitrovej triede pribudol už spomenutý nový 220-kilowattový motor (299 k), ktorý ďalej rozvinul potenciál vozidiel s celkovou hmotnosťou 15 až 18 ton.

Eurocargo Väčšina motorov dosahuje najväčší krútiaci moment už pri 1200 ot/min a vodič má maximálny potenciál k dispozícii až do 2100 otáčok za minútu! Ocení to samozrejme aj pri preraďovaní, pretože v porovnateľnom režime jazdy netreba meniť prevodové stupne tak často, ako vo vozidle s motorom Euro 3. Motory Tector majú tichý, kultivovaný chod a v interiéri cítiť, že konštruktéri tvrdo pracovali, aby eliminovali všetky prebytočné zdroje hluku či vibrácií a utlmili ich vysoko účinnými absorpčnými materiálmi hneď tam, kde vznikali.

Nezanedbateľným výsledkom aplikácie systému SCR je redukovaná spotreba paliva (o 3,5 až 6,5 % menej v porovnaní so spotrebou Eurocarga Euro 3). Ak teda vezmeme do úvahy, že výdavky za naftu tvoria priemerne 30 % z celkových nákladov na prevádzku vozidla, nižšia spotreba potom reprezentuje významné úspory pre klientov značky Iveco. Väčšiu efektívnosť elektrického systému resp. komunikácie s kontrolnými jednotkami vozidla zabezpečujú rýchlejšie a presnejšie zbernice CAN. Flexibilnosť podporuje tiež predpríprava na inštaláciu príplatkových elektronických zariadení.

Eurocargo Ďalšou novinkou je radiaca páka umiestnená na prístrojovej doske. Takáto pozícia je nielen optimálna z ergonomického hľadiska, ale uvoľnil sa aj priestor na podlahe a uľahčil pohyb v kabíne; viac komfortu má i druhý spolujazdec na prostrednom sedadle, ktoré sa dodáva v krátkej kabíne. Zmeny prevodov s využitím oceľových laniek v bowdenoch prebiehajú ľahšie a rýchlejšie než pri tradičnej konštrukcii s pákami. Do kabíny radu Eurocargo sa nastupuje cez jeden schodík, ktorý je iba 50 cm nad zemou (pri verziách 7,5 - 12 ton) alebo po dvoch schodíkoch (12- až 18-tonové modely). Ak uvážime, že vodič Eurocarga, ktorý rozváža tovar v meste, počas jednej šichty nastúpi a vystúpi až 55 razy, potom aj pohodlný prístup do kabíny je účinným riešením, ako mu uľahčiť život.

Eurocargo má veľmi dobrý imidž aj na Slovensku, veď vlani bolo najpredávanejším modelom v triede 6, 5 – 12 ton (93 predaných vozidiel, podiel na trhu 29,4 %) aj v segmente 12– 16 ton (116 vozidiel, podiel 31,2 %).

Zdroj: FIAT SR, s.r.o. - IVECO
28.9.2007

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]