redaktor: p.mauer, 02.08.2009;
ŠKODA AUTO v dňoch 30. a 31. júla 2009 usporiadala pre odborníkov na oceňovanie automobilov z krajín EU prezentáciu automobilu Škoda Yeti spojenú s testovacími jazdami. Výrobca tak chcel poukázať na technické prednosti a vyspelosť tohto nového modelu určeného predovšetkým na voľný čas, ale aj na podnikanie.
Yeti - vydali sme sa po jeho stopách
Tento krát sme sa nezúčastnili prezentácie modelu Yeti ako motoristickí novinári, ale ako odborníci na oceňovanie automobilov a tiež ako partner programu jazdených automobilov „Vyskúšané“. Na dvojdňovej prezentácii v tréningovom areáli hotela Park Holiday v Beniciach pri Prahe nás sprevádzal Ing. Branislav Čarský, koordinátor programu jazdených vozidiel importéra ŠKODA AUTO Slovensko.
Organizátor nám hneď na prvý deň pripravil prekvapenie. Autobusom nás odviezol na prehliadku nádvoria Pražského hradu a Chrámu sv. Víta. Potom sme absolvovali prehliadku historickej časti mesta Prahy jazdou v otvorených veteránoch „Praga". Na tom by nebolo nič neobvyklé, keby si to plne obsadená kolóna štyroch veteránov nezamierila rovno na diaľnicu D1. Jazda rýchlosťou 28 km/h po diaľnici bola zážitkom nie len pre nás, ale určite aj pre ostatných účastníkov premávky predbiehajúcich nás rýchlosťou cca 100 km/h. Po vynútenej technickej prestávke z dôvodu dolievania paliva priamo na diaľnici, nás napokon "deduškovia" úspešne dopravili až do Beníc (Praha 10).
Prezentáciu nového modelu Yeti na druhý deň otvorili páni Christian Dornbusch a riaditeľ pre Fleet Business Rainer Mielke. Dozvedeli sme sa niečo o histórii značky Škoda, o počte exportovaných vozidiel voči domácemu predaju od roku 1991 (28/72%) po rok 2008 (91/9%), o ďalších zámeroch spoločnosti ŠKODA AUTO a napokon aj o novinke Yeti. Nasledovali skúšobné jazdy po úzkych okresných cestách, po diaľnici, ale aj na špeciálne upravenom testovacom polygóne. Mohli sme si preveriť jazdné vlastnosti nového Yeti so všetkými aktuálne vyrábanými motorizáciami. K dispozícii nám boli dva benzínové 1.2 TSI (77kW) a 1.8 TSI (118kW) a tri dieselové motory 2.0 TDI CR DPF (81kW); 2.0 TDI CR DPF (103kW); 2.0 TDI CR DPF (125kW).
Na testovacom polygóne sme jazdili s dvojlitrovými dieselovými štvorkolkami so spojkou Haldex 4. generácie. Jazdili sme po vytýčenej trase striedavo v bočnom náklone, do kopca s prudkým stúpaním, z kopca s prudkým klesaním, po rôzne vysokých drevených špalíkoch alebo po zvlnenom teréne. Naši tréneri nám na trase pripravili nejedno prekvapenie. S Yetim sme museli prejsť po zvlnenom teréne, ktorého vlny v pravej stope boli voči vlnám v ľavej stope rozdielne vysoké a naviac boli voči sebe v priečnej osi posunuté, takže keď ľavé koleso nápravy bolo na vrchole vlny, pravé koleso bolo na jej začiatku. Keď sa v rovnakom čase dostalo aj pravé zadné koleso na začiatok vlny, bola to riadna húpačka a keď sa niektoré z kolies dostalo do vzduchu prišla na rad technika, ktorej sa v Yetim nachádza viac než dosť. Jazda po betónových schodoch s posunutou nášľapnou plochou voči druhej stope, až taká zábavná nebola, pretože auto sa poriadne rozvlnilo z boku na bok. Právom túto prekážku tréneri volajú samba. Pruženie obstálo na výbornú a aj túto nástrahu Yeti zdolal bez problémov. Jazda po drevenej preklápacej nájazdovej rampe bola už len hračkou. Najväčšie prekvapenie však prišlo nakoniec, keď nás tréner zastavil na vrchole kopca s prudkým stúpaním a rovnako prudkým klesaním. Už samotná jazda na vrchol je aj pre skúseného vodiča nepríjemná, pretože tesne pred dosiahnutím vrcholu pred sebou nevidí nič len nebo a prednú kapotu auta. Tréner nás naviedol na štartovaciu čiaru a prikázal nám: „Prevodovú páku dajte do neutrálnej polohy, zatlačte spínač Offroad, uvolnite brzdový pedál a nebrzdite". Keď sa auto vlastnou hmotnosťou dalo do pohybu, len ťažko sme sa ubránili pokynu trénera nebrzdiť. Na naše veľké prekvapenie si však Yeti sám bez našej pomoci začal pribrzďovať a pomaly a bezpečne nás dopravil dolu z kopca. Vodičovou úlohou bolo len udržať vozidlo v priamom smere. V prestávke medzi jazdami po okruhu sme sa dozvedeli tajomstvo spúšťania sa z kopca bez brzdenia pomocou funkcie „Offroad“. Tento inteligentný systém totiž v sebe využíva a kontroluje viacero asistenčných funkcií. Sú to rozjazdový asistent, asistent pre jazdu z kopca, EDS Offroad, ASR Offroad a ABS Offroad.
Podstata spočíva v tom, že asistent pre jazdu z kopca so sklonom väčším ako 10% pomocou automatického brzdenia všetkých kolies udržuje konštantnú nájazdovú rýchlosť dosiahnutú v okamihu prvého aktívneho zásahu rovnako pri jazde vpred ako aj pri jazde vzad, pričom zabraňuje blokovaniu kolies, nakoľko využíva funkciu ABS, ktorá zostáva aktívna. Systém sa dá využiť len v rozsahu rýchlosti od 2 do 30 km/hod. Systém rovnako funguje pri neutráli ako aj pri zaradenom rýchlostnom stupni 1; 2; 3; alebo pri zaradenom spätnom chode a pri nezošliapnutom spojkovom pedáli, pričom dolná hranica rýchlosti sa rovná voľnobežným otáčkam zaradeného rýchlostného stupňa. Po zošliapnutí plynového alebo brzdového pedálu sa aktivovaná funkcia automaticky preruší a prispôsobí novej situácii. Pozor však na klzký povrch vozovky, kedy Vám nepomôže ani tento inteligentný systém.
Ďalšie plánované zoznamovanie s modelom Yeti nasledovalo jazdou v bežnej premávke po úzkych okresných cestách okolitých dediniek a po diaľnici D1. Jedna z trás viedla popri známom výrobcovi žltého moku - Velkopopovického kozľa. Škoda len, že ako vodiči sme si ho nemohli dopriať v miestnom hostinci. Rozdelení sme boli do troch farebne rozlíšených skupín a v každej skupine jazdili tri autá za sebou, takže sme sa v protismere občas míňali s inou skupinou Yeti. Vzájomne prepojení vysielačkami sme sa riadili pokynmi trénera v doprovodnom vozidle, no aj tak sa stalo, že jeden zatúlaný Yeti zrazu posilnil náš tím, pretože svojmu sa stratil. Krátke prestávky sme využili na to, aby sme si vymenili autá a vyskúšali tak rôzne motorizácie.
Po hodinovej jazde s Yeti sme presadli do pripravených modelov od konkurencie. Postupne sme vystriedali Toyotu RAV4, Nissan Qashqai, Suzuki Grand Vitaru a Hyundaj Tucson. Všetko to boli automobily porovnateľného zdvihového objemu v základnej výbave a s malým počtom odjazdených kilometrov. Nakoľko v tejto chvíli nie je naším zámerom testovať tieto automobily, zámerne neuvádzame ich úplné názvy ani ich úplné parametre. Doprovodným vozidlom konkurenčnej skupiny modelov bolo Yeti, nie preto, že chcel vyzerať ako víťaz pelotónu, ale preto, aby po získaných pocitoch z jazdenia v konkurencii sme si ešte raz mohli pripomenúť a porovnať jazdu v Yeti.
Ako to už pri takýchto podujatiach býva, odborníci si zostavili neoficiálny rebríček z vyskúšaných automobilov a môžete hádať, ktorý z nich presvedčil väčšinu. Vyhral to ten, ktorého nikto na vlastné oči nevidel, zanecháva po sebe len stopy, ale ak budete mať šťastie, od septembra ho budete môcť stretnúť už aj na Slovensku, dokonca si ho budete môcť aj ohmatať. Samozrejme, že hovoríme o automobilovej novinke Yeti, ktorá sa tento krát stala suverénne víťazom dvojdňových testov, a ktorú sme opäť v Čechách objavili skôr, ako u nás.
Technické parametre, výbavu a ceny modelov Yeti si môžete pozrieť v našom online katalógu.
Fotogaléria
Jazda Prahou na veteránoch
Testovacie jazdy po okresných cestách s modelom Yeti
Testovacie jazdy po okresných cestách s konkurenčnými modelmi
Fotogaléria z jázd po testovacom polygóne s modelom Yeti
Autor: Peter Mauer, šéfredaktor (02.07.2009)
Foto: Pavel Hron a Peter Mauer