redaktor: j.cvopa, 22.04.2010;
Stavebné vozidlá Scania:
maximálna životnosť a prevádzková hospodárnosť
Prostredníctvom P, G a R série sa kategória stavebných vozidiel Scania stala
silnejšou a oveľa viac zákaznícky orientovanou. Vozidlá Scania sú povestné svojou výkonnosťou, prevádzkovou hospodárnosťou a dlhou životnosťou, čo prispieva k vysokej zostatkovej hodnote pri odpredaji. To znamená. Že po službe u prvého majiteľa, ich pracovný život pokračuje ďalej.
Široká ponuka motorov viacerých emisných tried (Euro 3, Euro 4, Euro 5 a EEV) poskytuje možnosť výberu vhodného motora podľa legislatívnych podmienok príslušného trhu z výkonového spektra od 230 - 620 k (169kW – 456kW). Prevodovky rozsahové a rozsahové s deličom, s, alebo bez pomalých prevodov, s automatickým alebo mechanickým radením, ako aj široké možnosti stálych prevodov, alebo prevodov s redukciami umožňujú prispôsobiť pohonný raťazec individuálnym požiadavkám.
Konkure
ncieschopná hmotnosť podvozku, bez ohľadu na inštalovanú technológiu riadenia emisií v spojení s robustnou konštrukciou, prinášajú mimoriadne veľkú užitočnú hmotnosť stavebných vozidiel Scania bez kompromisov v ich odolnosti. Technicky prípustná hmotnosť prevyšuje hmotnosť legislatívnu, čo je zárukou pre dlhú životnosť.
Stále rastúca hustota servisnej siete Scania, spolu s modulárnou koncepciou stavby vozidiel pri patričnej starostlivosti, významne znižuje prestoje. Ak je vozidlo dodané ako kompletné vozidlo, potom Scania zabezpečuje náhradné dielce a servis pre vozidlo aj nadstavbu vo svojej servisnej sieti.
Scania venuje trvalo pozornosť tiež vodičovi a jeho pracovnému prostrediu tak, aby mu poskytovalo čo najlepšie podmienky pre bezpečnú a efektívnu jazdu. Vozidlo, ktoré je dobre ovládateľné, sa stáva príťažlivým pre vodiča. Prispieva rastu bezpečnosti cestnej prevádzky, rovnako ako znižovaniu spotreby paliva a nákladov na opravy, ako aj vyššej prevádzkovej efektívnosti. Mnoho nedávno predstavených prvkov vybavenia kabín zvyšuje príťažlivosť a pohodlie vodiča.
Nové prvky vybavenia
Scania Opticruise - plne automatický, alebo so spojkovým pedálom
Nový systém Scania Opticruise je k dispozícii s plne automatickou spojkou, alebo so spojkovým pedálom. Plne automatická verzia je vybavená elektrohydraulickým ovládaním spojky pre dosiahnutie maximálnej presnosti. Program radenia prevodových stupňov je úplne nový a zahŕňa niekoľko integrovaných nových funkcií pre ďalšie uľahčenie riadenia.
Automatické radenie je prínosom pre vodiča i dopravcu v niekoľkých smeroch. Okrem väčšieho pohodlia a vylúčenia potreby sledovania otáčok motora pri radení, umožňuje vodičovi venovať väčšiu pozornosť riadeniu vozidla a sledovaniu premávky. Zoznámenie sa s ovládaním je veľmi rýchle, radenie je výkonné a dôsledné. Opotrebenie a trhanie spojky a aj ďalších prvkov hnacieho reťazca je redukované, čo zvyšuje ich životnosť.
Scania Opticruise zahŕňa nasledujúce nové prvky:
• Zákazník si môže vybrať podľa toho, čomu dáva prednosť: plne automatický
systém, alebo so spojkovým pedálom.
• Automatická spojka s vysoko presným elektrohydraulickým ovládaním je prvým
priemyselným systémom ponúkaným s aj bez spojkového pedálu.
• Manévrovací mód pre extra jemné ovládanie spojky, pedálu plynu a plynulé
ovládanie motora.
• Automatické vypnutie spojky pri zmene prevodových stupňov je krátke, radenie
rýchlosti je teda rýchle a plynulé.
• Rozsiahla elektronická ochrana znižuje opotrebenie spojky na minimum.
• Scania Opticruise je k dispozícii pre 8, 12 a 12+2 stupňové prevodovky, neskôr tiež
pre prevodovku s rýchlobehom.
• Je možné zvoliť si tiež Scania Retarder.
• Systém „Hill-hold“ je štandardným prvkom plne automatickej verzie (s EBS).
• Nový program radenia rýchlostných stupňov usiluje o zachovanie rýchlosti v stúpaní
bez negatívneho dopadu na spotrebu paliva.
• Radenie sa prispôsobuje individuálnej technike jazdy vodiča, hmotnosti nákladu
a sklonu cesty.
• Power mode je k dispozícii pre zvýšenie výkonu.
• Všetky funkcie radenia a ovládania retardéra sú integrované do jednej páčky
umiestnenej vpravo pod volantom.
• Niektoré parametre je možné nastavovať v značkových servisoch Scania podľa
požiadaviek užívateľa na funkčnosť systému.
Nový panel pre ovládanie trakcie
Väčšina stavebných vozidiel Scania je vybavených uzávermi diferenciálov a ovládaním trakcie. Všetky ovládacie prvky vzťahujúce sa k trakcii – uzáver diferenciálov, trakčná kontrola, funkcia prenosu zaťaženia sú zoskupené do modulu na prístrojovej doske v dosahu pravej ruky.
Uprostred modulu je situovaný otočný ovládač uzáverov diferenciálov, ktorým sa aktivujú všetky uzávery na vozidle v postupnom poradí tak, aby sa zabezpečila zvyšujúca trakcia pri zachovaní najvyššej možnej riaditeľnosti. Zatlačením otočného spínača sa deaktivuje trakčná kontrola. Vedľa neho sú spínače zdvíhania zdvíhacej nápravy, alebo presunu zaťaženia medzi nápravami u dvojnápravy.
Jednoduché uzatváranie diferenciálov
Poloha uzáveru diferenciálu je zobrazovaná na centrálnom displeji prístrojovej dosky v troch stupňoch: pripravený k uzatvoreniu zámky, uzavretý a pripravený k vypnutiu. Displej zostáva v činnosti po celú dobu, kedy ktorýkoľvek diferenciál zostáva pripravený k uzatvoreniu, uzavretý, alebo pripravený k vypnutiu.
Krátke zobrazenia zapnutia predného pohonu a redukčného stupňa v rozdeľovacej prevodovke sa zobrazujú na displeji prístrojovej dosky. Po niekoľkých sekundách sa zobrazenie vráti k zobrazeniu stavu polohy diferenciálov.
Inteligentná kontrola trakcie (TC)
Funkcie systému kontroly trakcie s elektronickým riadením bŕzd (EBS) boli zdokonalené:
• Integrované ovládanie. Otočný spínač uzáverov diferenciálov zatlačením zapína terénny mód. Nevtieravo zobrazený na displeji (po pôvodnej informácii - viď zobrazenie).
• Kontrolovaný preklz. Na pomoc skúseným vodičom pre najlepšie využitie trakcie je teraz hranica preklzu závislá na polohe plynového pedálu, teda čím viac plynu, tím väčší preklz.
• Presnejšie obmedzovanie krútiaceho momentu motora. Zabezpečuje, že tlak turba je udržiavaný tak, aby sa predišlo preradeniu pri jazde v stúpaní na klzkom povrchu.
Parabolické pružiny na dvojnápravách s technickým zaťažením 19, 21 a 26 ton
Progresívne parabolické pružiny sú ponúkané ako voliteľné pre vozidlá s konfiguráciou náprav 6x4 a 8x4, pre zlepšenie komfortu a zvýšenia mobility nezaťaženého vozidla. Väčšia pružnosť pruženia znamená lepšiu trakciu. Životnosť je predĺžená vďaka menšiemu vnútornému treniu.
Vylepšené nábojové redukcie a dvojnápravy pre zlepšenie mobility
Na všetkých nápravách s nábojovými redukciami sú zavedené pevnejšie hnacie poloosi a zároveň v nábojových redukciách pre ťažkú prevádzku je predstavený nový pomalší prevod. Úpravy zlepšujú trakciu a minimalizujú riziko otrasu náprav. Ľahký prevod nábojovej redukcie je zároveň súčasťou ponuky pre vozidlá s pohonom 4x4. Podvozky pre aplikácie ťažkých sklápačov budú rozšírené o verziu s novým radiálnym čapom a brzdovými valcami inštalovanými v hornej pozícii, čo zvyšuje svetlú výšku a trakciu vozidla. Pomalší prevod v nábojovej redukcii umožňujúci celkové sprevodovanie až do 7,18 namiesto 6,50 znižuje v najťažších podmienkach celkové zaťaženie prevodového ústrojenstva, napríklad ťažobnom priemysle.
Kompletné vozidlá a prípravy z výroby
Čím skôr môžu vozidlá stavebného segmentu zarábať, tým lepšie. Minimalizácia času dodania vozidla je často rozhodujúca k dosiahnutiu ziskovosti. Scania poskytuje množstvo variant pripravenosti vozidla priamo z výroby za účelom zníženia námahy u nadstavbára a zabezpečenia vysokej kvality vozidla v prevádzke. Scania zabezpečuje na niektorých trhoch celý rad kompletných vozidiel.
Továrenská príprava pre sklápače
Okruh továrenskej ponuky prvkov prípravy pre nadstavbárov bol podstatne rozšírený. Viacero typov rozmiestnenia predvŕtaných otvorov a postranných držiakov na ráme môže byť špecifikovaných pre rôzne typy nadstavieb.
Rôzne typy prídavných konzol a rámových prvkov môžu byť objednané a inštalované už pri výrobe vozidla, napríklad priečniky rámu, nosníky (vrátane podvesných) v zadnej časti. Rad prvkov je k dispozícii pre potreby prípojných vozidiel, ochrany zadných svetiel, inštalácii pracovných svetlometov, prídavných svetlometov v predne časti, majákov. Tieto nové prvky továrenskej prípravy umožňujú čas nutný pre inštaláciu nadstavby skrátiť na minimum a súčasne zaisťujú kvalitu zaťažovaných komponentov rámu.
Kompletné vozidlá Scania
Vozidlá, ktoré môžu byť dodané výrobcom do niektorých krajín:
6x2 |
12 m3 |
jednostranný sklápač |
6x4 6x4 6x4 6x4 |
10,5 m3 12 m3 16 m3 18 m3 |
dvojstranný sklápač jednostranný sklápač jednostranný sklápač jednostranný sklápač |
6x6 |
14 m3 15 m3 |
dvojstranný sklápač |
8x4 |
20 m3 |
jednostranný sklápač |
8x4 8x4 |
8 m3 9 m3 |
domiešavač betónu domiešavač betónu |
Okrem nadstavieb môžu byť tieto vozidlá špecifikované celou škálou kabín a hnacích sústav. Scania zabezpečuje náhradné dielce a servisnú podporu prostredníctvom svojej predajnej a servisnej siete. Scania ponúka širokú škálu hotových vozidiel na základe spolupráce s miestnymi výrobcami, napríklad hákové a ramenové naťahovače, sklápače, domiešavače
betónu, ako i vozidlá pre rozvážkovú a diaľkovú dopravu.
Celková charakteristika
Tri rady kabín pokrývajú všetky potreby
S jednoduchým nástupom a výstupom i odpovedajúcim ovládaním je kabína vodiča
série G veľmi vhodná pre stavebnú kategóriu vozidiel. Kompaktné rozmery P série
poskytujú viac priestoru pre nadstavby, veľmi jednoduchý nástup a výstup posádky,
kabíny R série majú dostatok priestoru i pre inštaláciu legendárnych motorov V8.
Širší výber kabín vodiča umožňuje užívateľovi zvoliť si špecifikáciu vozidla najlepšie
odpovedajúcu jeho potrebám.
Bez ohľadu na veľkosť, sú kabíny Scania známe svojím komfortom, ergonomickým
usporiadaním, bezpečnosťou a príťažlivosťou pre vodičova. Pre čo najväčšiu
prepravnú kapacitu sú ideálne krátke kabíny. O niečo dlhšie denné kabíny, poskytujú
väčší odkladací priestor za sedadlami a za príplatok i sklopné lôžko použiteľné pre
odpočinok. Spacie kabíny môž byť usporiadané v niekoľkých voliteľných výškach
vrátane zníženej verzie k inštalácii nadstavby využívajúce i priestor nad strechou
kabíny.
Motory pre produktivitu i obľubu u vodičov
Celá produkcia motorov Scania je známa výkonom, krútiacim momentom, ovládateľnosťou a prevádzkovou efektívnosťou. Skvelá povesť a obľuba u vodičov je ich ďalšou silnou stránkou. Vo všetkých kategóriách poskytujú motory Scania mimoriadne veľké rozsahy krútiaceho momentu, čo prináša vynikajúcu ovládateľnosť s minimálnymi požiadavkami na radenie - ďalší prínos v náročnej prevádzke v stavebníctve.
Ponuka zahŕňa široký výber agregátov odpovedajúcich limitom noriem Euro 3 a Euro 4 ( mimo EU), Euro 5 i EEV. Motory môžu spaľovať tiež až stopercentnú bionaftu (požadovaná špeciálna údržba). Etanolové motory Scania sú k dispozícii vo verzii s najväčším výkonom 198 kW (270 k), s krútiacim momentom 1200 Nm s kabínami P série. Motory spaľujúce palivá z obnoviteľných zdrojov ako je etanol alebo bionafta, prinášajú tiež zníženie emisií kysličníka uhličitého až o 90 %, v závislosti na tom, ako je palivo vyrábané.
Scania EGR (recirkulácia výfukových plynov), alebo SCR (selektívna katalytická redukcia) s pridaním AdBlue sú inštalované v rôznych kombináciách dosahujúcich limity Euro 4, Euro 5 i EEV, čo poskytuje užívateľovi možnosť výberu z týchto technológií podľa jeho preferencií, užitočnosti, či kvality paliva atď.
Ponuka motorov
|
P séria |
G séria |
R séria |
Euro 3 9-litrový (5-valcový) |
230, 270, 310 k 1050, 1250, 1550 Nm |
11-litrový (6-valcový) |
340 k 1600 Nm |
12-litrový (6-valcový) |
380, 420 k 1900, 2000 Nm |
380, 420, 4401, 470 k 1900, 2000, 2100, 2200 Nm |
16-litrový (V8) |
380, 420 k 1900, 2000 Nm |
380, 420, 4401, 470 k 1900, 2000, 2100, 2200 Nm |
Euro 4 9-litrový EGR (5-valcový) |
230, 270, 310 k 1050, 1250, 1550 Nm |
12-litrový EGR (6-valcový) |
340, 380 k 1700, 1900 Nm |
340, 380, 420, 480 k 1700, 1900, 2100, 2250 Nm |
12-litrový SCR (6-valcový) |
340, 380 k 1700, 1900 Nm |
340, 380, 420 k 1700, 1900, 2100 Nm |
16-litrový SCR (V8) |
- |
500, 560, 620 k 2400, 2700, 3000 Nm |
Euro 5 9-litrový EGR (5-valcový) |
230, 280, 320 k 1050, 1400, 1600 Nm |
12-litrový SCR (6-valcový) |
380, 420 k 1900, 2100 Nm |
13-litrový EGR (6-valcový) |
360, 400 k 1900, 2100 Nm |
360, 400, 440, 480 k 1900, 2100, 2300, 2500 Nm |
16-litrový SCR (V8) |
- |
500, 560, 620 k 2500, 2700, 3000 Nm |
EEV 9-litrový EGR (5-valcový) |
230, 280, 320 k 1050, 1400, 1600 Nm |
12-litrový SCR (6-valcový) |
420 k 2100 Nm |
1) produkcia pre južnú Ameriku
Prevodovky pre jazdu kadekoľvek
Základom prevodoviek Scania je modulárna koncepcia, ktorá umožňuje jednotlivé
časti a prvky kombinovať rôznymi spôsobmi, tak aby sa vytvorili čo najvhodnejšie
prevodové sústavy pre všetky druhy aplikácií. Prevodovky 8+1 a 12+2 sú vybavené
pomalými, resp. plazivými prevodmi. Modulárna koncepcia veľmi uľahčuje opravy a
zásobovanie náhradnými dielcami.
Prevodovky s rýchlobehom môžu byť špecifikované pre dosiahnutie nízkych prevádzkových otáčok. Používajú sa aj pre zvládnutie krútiaceho momentu 3000 Nm vytváraným najvýkonnejším 620 k motorom V8. Automatická ochrana proti preťaženiu spojky je zabezpečená elektronickou sústavou, ktorá limituje otáčky motora pri rozjazde vozidla.
Voliteľný Scania Retarder zabudovaný v zadnej časti prevodovky poskytuje plne integrovanú kontrolu automaticky prostredníctvom brzdového pedálu, alebo zásahom vodiča prostredníctvom páčky pod volantom. Systém okrem toho príležitostne aktivuje výfukovú brzdu pre zvýšenie účinnosti brzdenia.
Prevodovka |
Krútiaci moment |
Možnosť voľby |
8+1 stupňov |
2200 Nm |
Scania Retarder |
12 stupňov |
2150 Nm |
Scania Retarder, Scania Opticruise |
12+2 stupňov |
2700 Nm |
Scania Retarder, Scania Opticruise |
12+2 s rýchlobehom |
3000 Nm |
Scania Retarder, Scania Opticruise |
Scania Opticruise, voliteľný systém automatického radenia, je tiež integrovaný do bloku prevodovky. Funguje rovnako dobre v automatickom i vodičom ovládanom móde. Manuálny mód je výhodný pre jazdu v stavebnej prevádzke a na mäkkom povrchu. Systém je ponúkaný s automatickou spojkou, alebo s pedálom spojky pre aplikácie, pri ktorých je ovládanie vodičom z dôvodu zložitých podmienok vhodnejšie. Automatické prevodovky sú k dispozícii s výkonmi motorov od 169 do 353 kW, so silnejšími len na špeciálnu objednávku.
Pomocné náhony (PTO) – v rôznych pozíciách
Pomocné náhony sú k dispozícii v rôznych pozíciách a s viacerými prevodovými pomermi. Rozsah ponuky zahŕňa postranné výstupy vhodné pre sklápače, zadné výstupy s vysokým prevodom pre prepravníky dreva, ale i kombinácia postranného i zadného výstupu napríklad pre veľké žeriavy, ktoré potrebujú dva nezávislé hydraulické okruhy. Ďalšie usporiadanie je k dispozícii na špeciálnu objednávku. Motorom poháňané PTO používané napríklad pre hákové nakladače alebo domiešavače betónu sú inštalované priamo na motor, alebo na jeho zotrvačník.
Konfigurácie náprav, hnacie nápravy a dvojnápravy
Scania ponúka široký sortiment vozidiel v dvoj, troj, štvor i viac nápravových konfiguráciách podvozkov, pohonu všetkých kolies a s možnosťou výberu z viacerých kabín určených pre ťahače, alebo podvozky na dostavbu:
|
Konštrukcia náprav |
Konfigurácia |
Možnosti |
Ťahače |
2 nápravy |
4x2, 4x4 |
- |
3 nápravy |
6x2, 6x4, 6x6 |
2 riadené, zadná riadená |
Klasické vozidlá |
2 nápravy |
4x2, 4x4 |
- |
3 nápravy |
6x2, 6x4, 6x6 |
2 riadené, zadná riadená |
4 nápravy |
8x2, 8x4 |
zadná riadená |
4 nápravy |
8x6 2), 8x8 (na zákazku) |
- |
5 náprav |
10x4 3) (na zákazku) |
zadná riadená |
6 náprav |
12x4 (na zákazku) |
zadná riadená |
2) Nápravy 1, 3 a 4 poháňané
3) Nápravy 1, 2 a 5 riadené
Nová dvojnáprava s nábojovými redukciami s technickým zaťažením 32 ton rozširuje ponuku súčasných 19, 21, 26, 30 tonových dvojnáprav. Nápravy sú ľahké a silné s veľkou svetlou výškou. Pružiny sú k dispozícii viaclistové alebo parabolické.
Ľahké verzie dvojnáprav s jednoduchým prevodom sú k dispozícii pre vozidlá
v konfigurácii podvozka 6x4 a 8x4 s výkonom motora až 620 k. Tieto dvojnápravy
môžu mať aj vzduchové pruženie.
Vozidlá s pohonom všetkých kolies (4x4, 6x6, 8x8, ale i 8x6) sú ponúkané s možnosťou voľby trvalého, alebo pripojiteľného pohonu kolies prednej nápravy, čo v druhom prípade prináša významnú úsporu v spotrebe paliva.
Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o. |