redaktor: p.mauer, 26.04.2010;
NISSAN JUKE
Úplne nový malý crossover Juke, z časti SUV a z časti športové vozidlo, prináša svieži vietor do tradične konzervatívneho segmentu B a ponúka alternatívu ku konvenčnému mestskému hatchbacku.
Po stopách veľkého crossoveru Murano a následne veľmi úspešného modelu Qashqai, sa teraz vydáva aj najmenší z trojice – Nissan Juke. „Model Juke si berie to najlepšie z SUV a športových vozidiel,“ vysvetľuje Pierre Loing, viceprezident pre produktové plánovanie, Nissan Europe. „Je priestorný, no pritom kompaktný, robustný a zároveň dynamický, praktický, avšak aj zábavný. Zdanlivo protikladné vlastnosti, ktoré sa v modeli Juke stretávajú, vytvárajú niečo skutočne jedinečné.“
Slovenským novinárom bol tento model v predppremiérovej verzii predstavený na tlačovej konferencii dňa 26. apríla 2010 v bratislavskom hoteli Albrecht.
Exteriér
Z hľadiska dizajnu je spodná časť modelu Juke čisté SUV, s robustnými kolesami, širokými pneumatikami a vyššou svetlou výškou. Horná časť je nefalšované športové auto s vysokou okennou líniou, úzkym bočným presklením a klesajúcou líniou strechy v štýle kupé. Dojem kupé podporujú aj zadné dvere s kľučkami skrytými v ráme dverí. Juke je postavený na platforme B aliancie Renault – Nissan, má rázvor 2 530 mm, dĺžku 4 135 mm, šírku 1 765 mm a výšku 1 570 mm. Je plnohodnotným päťmiestnym vozidlom a navzdory celkovým kompaktným rozmerom ponúka interiér s konkurencieschopnou úrovňou vnútorného priestoru.
Hnacia sústava
V Európe budú po zahájení predaja v tomto roku dostupné tri rôzne motory: jeden vznetový s objemom 1,5 l a dva zážihové 1,6-litrové motory. Vrcholom ponuky potom bude úplne nový zážihový motor s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním (MR16DDT). Tento motor je jedným z najvýkonnejších vo svojej triede a poskytuje výkon 140 kW (190 k) s krútiacim momentom 240 Nm.
Zážihový motor je novinkou medzi členmi osvedčeného radu Nissanu HR. Táto ľahká, 16-ventilová jednotka s nízkym trením má teraz jedinečný systém duálneho vstrekovania umožňujúceho presnejšie meranie vstrekovania paliva na dosiahnutie lepšieho spaľovania a poskytuje výkon 86 kW (117 k). Vznetový motor K9K 1,5 dCi s výkonom 81 kW (110 k) so vstrekovaním common rail prispieva vďaka svojmu krútiacemu momentu 240 Nm k lepším jazdným vlastnostiam a nižšej spotrebe paliva a hodnotám emisií.
Ponuka prevodoviek zahŕňa šesťstupňovú manuálnu prevodovku alebo prevodovku Nissan XTRONIC CVT. Rovnaká prevodovka CVT, ale s manuálnym šesťstupňovým režimom, bude dostupná vo vyšších verziách s pohonom všetkých štyroch kolies so zážihovým motorom s turbodúchadlom.
Juke bude okrem konvenčného pohonu predných kolies dostupný aj vo variante 4x4. Systém pohonu všetkých štyroch kolies Nissan ALL-MODE 4×4-i novej generácie teraz disponuje technológiou smerovania krútiaceho momentu zvyšujúceho živosť a obmedzujúceho nedotáčavosť pri zatáčaní. Nová zadná náprava prináša elektrické spojky na oboch koncoch a novú rozvodovku. Tato inovácia bola v segmente malých vozidiel použitá prvýkrát – s touto technológiou ste sa doposiaľ mohli stretnúť len v prémiových autách najvyšších radov.
K živej ovládateľnosti prispieva systém posilňovača riadenia s účinkom závislým na rýchlosti, štandardne dodávaný v rámci všetkých modelov a vyššia pevnosť a tuhosť hornej časti karosérie. Juke využíva novú kruhovú konštrukciu spájajúcu hornú časť karosérie so zavesením kolies vzadu, čo zvyšuje torznú tuhosť.
Interiér
Štýl športového vozidla je možné pozorovať aj v interiéri, ktorému dominuje stredová konzola inšpirovaná palivovou nádržou motocykla. Všade je zjavné, aká pozornosť bola venovaná detailom. V celom interiéri sú použité chromované doplnky a vysoko kvalitné materiály, pričom športový štýl vozidla zdôrazňujú aj farby interiéru. Dokonca aj dverové lakťové opierky, tvarom pripomínajúce potápačské plutvy, odrážajú aktívny vzhľad.
Praktický batožinový priestor je dostatočne veľký a zahŕňa aj odkladací priestor pod podlahou, ktorý jeho kapacitu zvyšuje na 251 litrov. Zadné sedadlá sú navyše delené v pomere 60:40 a po zložení poskytujú úplne plochú podlahu nákladového priestoru. Pre ukrytie batožiny pred zrakmi zvedavcov má batožinový priestor integrovaný kryt zadného priestoru, ktorý je pripevnený k zadným dverám a pri otváraní batožinového priestoru sa zdvíha spoločne s nimi.
Modelové verzie a výbava
Asi jediným konvenčným aspektom vozidla Juke je jeho modelový rad, ktorý zahŕňa zavedené verzie Visia, Acenta a Tekna. Štandardnou výbavou bude napr. klimatizácia, zadná parkovacia kamera či inteligentný kľúč.
Súčasťou voliteľnej výbavy bude okrem iného systém Nissan Dynamic Control System, centrálny príkazový a zobrazovací modul umožňujúci vodičovi zmeniť nastavenie dynamiky jazdy a upravovať obvyklejšie funkcie, ako je napríklad klimatizácia.
Napriek tomu, že má Juke k dispozícii dlhý zoznam štandardnej výbavy, Nissan vyvinul kompletnú špeciálnu ponuku príslušenstva umožňujúcu vlastníkom ich vozidlo ešte viac prispôsobiť svojim predstavám.
Záver
Juke bol navrhnutý v štúdiu Nissan Design Europe (NDE) a finálne práce zrealizovalo centrum Nissan Design Centre (NDC) v Japonsku. Vozidlo bude vyrábané v továrňach Nissan v Sunderlande vo Veľkej Británii a v japonskej Oppame.
Nový crossover spoločnosti Nissan bol skonštruovaný s jednoznačným zámerom splniť nenaplnené očakávania zákazníkov vnesením omnoho väčšej dynamiky na triezvy a opatrný trh malých vozidiel. Predchodca Nissanu Juke, koncepčné vozidlo Qazana, bol prvýkrát predstavený v roku 2009 na ženevskom autosalóne. Jeho výrazne individualistické línie sú takmer bez zmien prevzaté v podobe Juke. Odvážnosť tohto prevedenia odráža význam segmentu B na európskom trhu. Očakáva sa, že práve v Európe dosiahne najvyššie predaje a predbehne aj také veľké trhy, ako je Severná Amerika a Japonsko.
Predaj v Európe sa začne začiatkom tretieho štvrťroku 2010.
K dispozícii sú motorizácie:
Motor |
Výkon |
Pohon |
Prevodovka |
1.5 dCi |
81 kW |
4x2 |
6-stupňová manuálna |
1.6i |
86 kW |
4x2 |
5-stupňová manuálna |
1.6i |
86 kW |
4x2 |
Modernizovaná XTRONIC CVT |
1.6i Turbo |
140 kW |
4x2 |
6-stupňová manuálna |
1.6i Turbo |
140 kW |
4x2 |
XTRONIC CVT M6 |
Zdroj: Tlačová konferencia 26.04.2010, Bratislava; Nissan Sales Central & Eastern Europe
Foto: Bc. Juraj Kvál