Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Škoda Fabia, Fabia Combi a Roomster facelift (05/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 17.05.2010;

ŠKODA AUTO usporiadala pre odborníkov na oceňovanie automobilov z európskych krajín prezentáciu vynovených modelov Fabia, Fabia Combi a Roomster. Udalosť s oficiálnym názvom Product Training sa konala v dňoch 12.-13.5. 2010. Nakoľko sa jedná dlhodobo o najpredávanejší model na Slovensku aj v Českej republike, boli sme zvedaví na inovácie, ktoré budeme na cestách vídať v hojnom počte.

Golfový areál Kaskáda pri obci Kuřim, Česká republika Ako miesto prezentácie určila ŠKODA AUTO golfový areál Kaskáda pri obci Kuřim nedaľeko Brna v Českej republike. Po príchode nás privítalo zamračené počasie a tak sme sa hneď pobrali plniť plán činností, ktorý bol pre nás pripravený.

Statická prezentácia - predchodcovia modelu Fabia

V prvý deň sme absolvovali len statickú prezentáciu všetkých predchodcov modelu Fabia. Vo veľkom „stane“ na parkovisku sme mali možnosť vidieť vozidlá, ktoré vídame na našich cestách od roku 1987 veľmi často. Prezreli sme si model Favorit, ktorým spoločnosť začala písať svoju novodobú históriu a bol snom mnohých československých rodín. Zároveň bol prvým modelom Škoda, ktorý mal motor vpredu a poháňané predné kolesá. Vystavený model bol v bielej farbe. Zaujal nás bakelitový kryt batožinového priestoru. Pod prednou kapotou bolo zase zaujímavé vidieť malý motor a veľa voľného miesta. Dostupnosť všetkého dôležitého v motorovom priestore bola v tých časoch veľmi jednoduchá. Favorit sa vyrábal okrem 5-dverového hatchbacku aj v kombi verzii a takisto ako pick-up. Vyrábal sa v rokoch 1987 až 1995.

Statická prezentácia predchodcov modelu Fabia Statická prezentácia predchodcov modelu Fabia Ako nástupca Favorita bol na Karlovom moste v roku 1994 predstavený model Felicia. Bol to prvý model, ktorý vzišiel zo spolupráce s nemeckým koncernom VW. Vystavená bola verzia GLXi v bordovej farbe. Vozidlo pôsobilo, akoby práve zišlo z výrobnej linky. Pokrok oproti modelu Favorit bol zjavný z exteriéru aj v interiéri. Karoséria je zaoblenejšia a modernejšia. Interiér je príjemnejší. Kvalita poskočila o poriadny kus dopredu. O obľúbenosti svedčí mnoho stále jazdiacich Felicií. Model sa vyrábal aj ako kombi a pick-up. Kto sa chcel odlišovať, pre toho bol určený špeciálny model pick-up Fun, ktorý si možno pamätáte vďaka jeho žltej farbe. Toto vozidlo na voľný čas bolo dvojmiestne, ale v prípade potreby previezlo štyroch cestujúcich. Felicia sa vyrábala v rokoch 1994 až 2001.

Označenie Fabia bolo prvýkrát predstavené na autosalóne vo Frankfurte v roku 1999. Hneď bolo jasné, že obľúbenosťou nadviaže nové vozidlo na model Felicia. Dizajn bol atraktívny a bezpečnostná úroveň dosiahla vysokej úrovne. Vnútorný priestor bol postačujúci. Vďaka týmto prednostiam slúži Fabia mnohým rodinám ako plnohodnotné rodinné auto. V roku 2004 podstúpil model modernizáciu, ktorá sa dotkla najmä predného nárazníka a zadných združených svetiel. Okrem hatchbacku sa vyrábala aj verzia kombi a na cestách menej vídaná verzia sedan. Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1999 až 2007.

Škoda Fabia MY2011 Škoda Fabia MY2011 Druhá generácia modelu Fabia uzrela svetlo sveta v roku 2007. Prepracovaný dizajn zaujal najmä čiernymi A a B-stĺpikmi. V rámci individualizácie je možné objednať strechu v inej farbe ako je karoséria. Ohlasy na dizajn boli ale rôzne. Niekomu pripadala karoséria zbytočne vysoká a pôsobila úzko. Model však ponúkal 300-litrový batožinový priestor. Touto hodnotou porazil všetkých konkurentov. K dispozícii bola samozrejme aj kombi verzia.

Ako posledný pristavený model tu bola samozrejme najnovšia, faceliftovaná verzia modelu Fabia. Na nej sme si všimli rovnakú anténu ako mal model Felicia. Na tomto diely zastal čas.

Škoda Roomster MY2011 Škoda Roomster MY2011 Statická prezentácia - facelift modelu Fabia a Roomster

O všetkých novinkách na modeloch Fabia a Roomster sme sa dozvedeli po presunutí do školiacej miestnosti. Tu boli prítomné faceliftované modely Roomster a Fabia Combi. Na začiatok sme sa všetci zapojili do kvízu a odpovedali na otázky z histórie spoločnosti Škoda Auto. Nakoľko boli na výber vždy tri odpovede, boli sme viac-menej úspešní.

Ďalej nasledovalo porovnanie starého a nového, čo sa týka zmien na vozidlách. Facelift sa dotkol hlavne prednej časti. Nové je usporiadanie šošoviek v svetlometoch. Tvar svetlometov je užší a pretiahnutý viac do blatníkov. Hmlové svetlá sú oveľa väčšie. Maska chladiča je širšia a na výšku menšia. Takisto je nový nárazník. Tieto všetky zmeny sa postarali o to, že vozidlo pôsobí širšie, dynamickejšie a stabilnejšie. Krajšie pôsobia aj nové, ozdobné kryty kolies.

V interiéri sú na výber nové čalúnenia. Volant dostal nový tvar. Modernejšie sú aj prístroje a ovládanie klimatizácie. Na výber sú nové rádia a navigačný systém.

Škoda Fabia MY2011 - interiér Škoda Fabia MY2011 Ale toto všetko sú len malé zmeny oproti tým, ktoré nastali pod prednou kapotou. Vozidlá totiž dostali na pohon modernejšie a úspornejšie motory. V ponuke aj nadaľej ostávajú obľúbené trojvalce 1.2 HTP s výkonom 44 kW a 51 kW, štvorvalce 1.4 16V s výkonom 63 kW a 1.6 16V s výkonom 77 kW. Do ponuky pribudli motory s označením TSI. Preplňované štvorvalce s objemom 1197 ccm dávajú výkon 63 kW a 77 kW. Silnejší je možné skombinovať so sedemstupňovou, dvojspojkovou prevodovkou DSG. Bola nám ukázaná výkonová krivka, na ktorej bol krásne vidieť plochý priebeh krútiaceho momentu. Ten vrholí pri 63 kW verzii na hodnote 160 Nm, ktorú drží v pásme od 1500 do 3500 ot./min. Pri 77 kW verzii je maximálna hodnota krútiaceho momentu 175 Nm v otáčkach od 1550 do 4100 ot./min. A spotreba je pritom udávaná nižšia ako pri motorch HTP.

Jeden objem a tri výkony. Tak by sa dala charakterizovať naftová ponuka v skratke. Motor 1.6 TDI o objeme 1 598 ccm je možné objednať s výkonom 55, 66 alebo 77 kW. O vstrekovanie sa stará Common Rail, ktorý nahrádza systém pumpa-dýza. Trojvalcový motor 1.2 TDI s výkonom 55 kW bude určený pre ekologické modely rady GreenLine.

Škoda Fabia RS Škoda Fabia RS Zaujímavú prezentáciu malo ukončiť pomalé a nudné video. Aspoň tak nám to bolo z úst školiteľov prezentované. Išlo samozrejme o iróniu a video by zobudilo a zaujalo aj tých, ktorí doteraz rozmýšlali čo asi bude na večeru. Dynamické, hlučné video so zvukom rally modelu Fabia S2000 v akcii bola reklama na vrcholný model RS. Ten je poháňaný preplňovaným benzínovým motorom 1.4 TSI o výkone 132 kW. Krútiaci moment vrcholí na hodnote 280 Nm. Prevodovka je sedemstupňová, dvojspojková DSG. Bola to čerešnička na torte v rámci prezentácie prvého dňa.

A tak sme sa vďaka týmto informáciám oprávnene tešili na druhý deň, v rámci ktorého nás čakali testovacie jazdy. Áno, aj na modely Fabia RS.

Statická prezentácia - konkurencia modelu Fabia

Ráno bolo zamračené. Husté, tmavé mraky neveštili nič dobrého. Dúfali sme, že aspoň počas jazdy na Fabii RS nás nezastihne nejaký prudký lejak. Deň sme začali statickou prezentáciou v ďalšom „stane“. Tentoraz tam na nás čakali konkurenti Fabie. Mali sme asi polhodinku na to, aby sme si prezreli modely Renault Clio, Peugeot 207, Hyundai i20 a Ford Fiestu.

Ako prvé sme prezreli Clio. Model bol v nižšej výbave a tak nás príliš nenadchol. Ako mínus môžme spomenúť prístup k rezervnému kolesu, ktoré je umiestnené zospodu auta. Čiže z batožinového priestoru sa k nemu nedostanete. Pozitívna je na aute jeho cena a výsledok bezpečnostného testu Euro NCAP, v ktorom získal model 5-hviezdičiek. Ako druhý model sme si pozreli Peugeot 207. Ten zaujal typickým dizajnom francúzskej značky, ktorý je zároveň silnou stránkou auta. Páči sa hlavne ženám. Nedostatkom je nemožnosť vybaviť vozidlo multifunkčným volantom a málo miesta nad hlavou vzadu.

Naša skupinka Škoda modely MY2011 Ďalší prišiel na rad Hyundai i20. Tento model bol v lepšej výbave a milo nás prekvapil. Je vidieť, že vozidlo bolo navrhnuté v Európe. Dizajn je podarený. Interiér pôsobí veľmi pekne, aj keď je prístrojový panel zložený z tvrdých plastov. Ovládacie prvky klimatizácie sú lahodacie oku. Plusom je pomer cena/výbava. Mínusom môže byť pre niekoho to, že vozidlo je vyrábané v Indii a nie v Európe.

Ford Fiesta ma ľúbivý dizajn o čom svedčia aj jeho predajné čísla. Interiér pôsobí trochu futuristicky čo nemusí každému vyhovovať. Ovládanie klimatizácie je riešené plastovým kolieskom. Vzhľadom pripomínalo koleso hračkárskeho autíčka. Palubná doska je z mäkčeného, na dotyk príjemného plastu.

Samozrejme ako posledný sme si nechali model Škoda. Vynovená Fabia bola v najvyššej výbave a preto v nej takmer nič nechýbalo. Interiér pôsobí hodnotne a spracovanie je prvotriedne. Len tá nepodarená hrana prístrojového panelu ma vždy pri usadnutí zatlačí do pravého kolena. Presný opak tohto bol vo Fieste, kde malo pravé koleno úplnu voľnosť. Pri mojej výške 197 cm je to však len môj problém. Nižšiemu kolegovi zapadlo pravé koleno presne pod „útočiacu“ hranu. V batožinovom priestore nachádzame zopár „Simply Clever“ riešení v podobe závesných háčikov na tašky.

Čo sa týka sedenia v jednotlivých modeloch, najviac miesta nad hlavou vpredu, a najmä vzadu, je vo Fabii. Francúzske modely ma v tomto nepresvedčili. Dobrý pocit za volantom som mal vo Fabii, teda až natú hranu, a v Hyundaii. Fiesta bola tá povestná stredná cesta.

Nasledovala vedomostná súťaž, v ktorej sme si preverili naše vedomosti z oblasti automobilovej ekológie. Otázky sa týkali napr. modelov GreenLine, alternatívnych palív ako aj emisií CO2. Naše družstvo bohužiaľ prehralo, ale správne odpovede si zapamätáme do konca života.

Jazda - model Fabia

Po kvíze sme vyšli na parkovisko kde nás už čakali prvé vozidlá na jazdy. Mierne pršalo a tak sme rýchlo naskákali do pristavených Fabií. Jazdilo sa v kolóne piatich áut. Na okruhu boli štyri zastávky kde sme si menili vozidlá. Vo vozidle sme však boli dvaja a tak si jeden zajazdil na troch a druhý na dvoch motorizáciách. Okruh viedol po nie príliš kvalitných, okresných cestách v okolí obce Kuřim.

Zastúpené boli nové motorizácie 1.2 TSI (63 kW a 77 kW) a 1.6 TDI (66 kW a 77 kW). Najmä benzínové motory TSI musíme pochváliť. Vozidlo s nimi pružne zrýchľuje, je tiché a úsporné. Naftové motory boli o niečo hlučnejšie, ale za to ponúkali dostatočný ťah od nižších otáčok. Rozdiel medzi jednotlivými výkonmi bežný vodič ani nerozozná. Pohodlie za volantom bolo dobré. Dokonca ani tá nepodarená hrana mi nevadila. Pravé koleno s ňou počas jazdy neprišlo vôbec do kontaktu ani pri prudšom brzdení. Pochváliť môžeme aj prevodovku. Radenie jednotlivých stupňov bolo presné. Pri prevodovke DSG bol komfort na palube ešte väčší. DSG radí plynule a takmer vždy tak, ako by radil samotný vodič.

Jazda - model Fabia RS

Škoda Fabia Combi RS Po týchto jazdách nasledovalo to, na čo sa všetci tešili najviac. Nová Fabia RS. Boli pristavené štyri. Zelená metalíza, biela strecha a biele disky. Táto kombinácia pripomína asi najviac súťažný špeciál S2000. Ďalej tu bola žltá s čiernou strechou a čiernymi diskami. Tá bola najvýraznejšia. Vedľa nej stála RS-a s modrou metalízou, striebornou strechou a klasickými striebornými diskam. Táto mala aj strešné nosiče, ktoré pôsobili na športovej, 5-dverovej verzii divne. Ako posledná tu bola červená Fabia Combi RS s čierno-striebornými diskami. RS-y sa odlišujú od bežných Fabií agresívnejším predným nárazníkom, v ktorom sme si všimli denné svietenie zložené zo štyroch LED svetiel. Na tomto mieste môžu byť ale aj hmlové svetlá. Škodal len, že jedno alebo druhé. V zadnej časti zaujal difúzor v nárazníku a chrómová koncovka výfuku.

Škoda Fabia RS - interiér Škoda Fabia Combi RS Najprv som absolvoval okruh ako spolujazdec v zelenej RS-e. Už túto jazdu som si užil aj keď som nešoféroval. Pri zrýchlení bolo krásne počuť „dýchanie“ kompresora, ktorého vo vyšších otáčkach dopĺňalo turbo. Táto RS-a bola ako jediná vybavená pádlami na radenie pod volantom. Toto si všetci priaznivci manuálneho radenia veľmi pochvaľovali. Táto možnosť ponúka vodičovi mať ruky na volante a zároveň mať pod kontrolou voľbu prevodového stupňa pri prejazde zákrutou. DSG totiž nie vždy rozmýšľa ako vodič. Nasledovala výmena a moja voľba padla na „žltú strelu“. Žltá Fabia RS neostane nikde nepovšimnutá. Usadám do športových sedadiel. Na športovom volante si všímam nápis RS. Inak je všetko ostatné ako v bežnej Fabii. Štartujem, preskakujem režim D a radím rovno režim S. Vyrážam. Zrýchlenie je naozaj razantné. DSG nechá v režime S vytočiť motor až do červeného pásma. Ani sa nenazdám a uháňam 160 km/h. Vozidlo drží stopu v zákrutách a príliš sa nenakláňa. Brzdy nastupujú okamžite. Zopár zákrut, jeden horizont, dlhšia rovinka, jedno predbiehanie a som späť na parkovisku. Jazda mi ubehla veľmi rýchlo. Vystupujem a môžem konštatovať, že aj menšia RS-a z ponuky Škody ponúka v rámci svojich možností dobré športové zvezenie.

Jazda - konkurencia modelu Roomster

Po zrýchlenom presune na Fabiach RS sme si vyskúšali konkurentov modelu Roomster. Bola pristavená Kia Venga, Hyundai Matrix, Citroën C3 Picasso a Ford Fusion. A samozrejme Škoda Roomster. Jazdy prebiehali rovnakým štýlom ako tie na Fabiach.

Ako vodič som si prvú vyskúšal Kiu Vengu. Jedná sa o nový model. Dizajn exteriéru je ľúbivý. Interiér je moderný a ponúka dostatok miesta aj vzadu. Motor 1.4 CRDi sa mi však javil ako nedostatočný. Vozidlu ponúka len málo dynamiky.

Za volant som si ešte sadol v modeli Citroën C3 Picasso. Vzdušný interiér ponúka priestrannosť. Výhľad z vozidla je veľmi dobrý. Na veľký digitálny tachometer v strede prístrojovej dosky sa dobre pozerá. Horšie je to zmenšími hodnotami na otáčkomeri a palubnom počítači. Aj tu mi však trochu vadil motor. 1.4 VTi sa mi pre toto vozidlo javil ako slabý. Radiaca páka je síce ergonomicky umiestnená, ale jej chod je gumový a menej presný.

Modely Matrix a Fusion som zažil len ako spolujazdec. Oba na mňa pôsobili zastarane. Vo Fusione bolo menej miesta, ale prístrojová doska bola celkom moderná. Sňáď len kvôli cene je tento model druhý najpredávanejší na českom trhu. Pri pohľade na prístrojový panel v Matrixe je zjavné, že sa nejedná o novinku na trhu. Práve naopak. Ponúkol však vcelku výkonný motor a dostatok miesta vo všetkých smeroch.

Škoda Roomster - zadné sedadlá A na koniec Roomster. Vpredu je to identické auto ako Fabia. Má však väčší rázvor a tak sme si vyskúšali sadnúť do zadu. Sadol som si „za seba“. Pri mojej výške 197 cm je to v niektorých vozidlách problém, ale tu som mal dostatok miesta na nohy aj nad hlavou. Posunul som sa do stredu a vedľa mňa dvaja ľudia. Krajné operadlá boli posunuté viac dozadu a tak som sedel akoby pred nimi. Ramenami sme sa nedotýkali a sedelo sa mi celkom pohodlne. Roomster má veľkú výhodu v sedadlách VarioFlex, ktoré ponúkajú možnosť variovať ich pozíciu vo vozidle. Napríklad sa dá stredné sedadlo vymontovať a dve krajné sedadlá posunúť bližšie k sebe. Vznikne tým viac miesta pre zadných cestujúcich. Ešte sme sa dozvedeli, že zadná časť v Roomsteri je nazvaná „Living Room“. Po vystúpení z „obývačky“ sa pre nás táto prezentácia skončila.

Prezentácia nám ukázala, že facelift modelom Fabia a Roomster veľmi prospel. Interiér je kvalitne spracovaný, výbava je bohatá. Ak k tomu prirátamé nové, úsporné, výkonné motory, je jasné, že tieto vozidlá sú proti konkurencii dobre vyzbrojené.

Zdroj: Product Training 2010, Kuřim, Česká republika

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]