Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Škoda Octavia RS 2.0 TSI (05/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 09.06.2010;

Spoločnosť ŠKODA AUTO Slovensko s r.o., importér vozidiel Škoda pre Slovenskú republiku, nám požičal na redakčný test model Octavia označený magickými písmenami RS. Toto označenie zaručovalo, že bude o zábavu postarané.

testoval Karol Zechmeister


Rodinná Siláčka

Prvý model Octavia bol vyrobený v roku 1959. Vyrábal sa s dvojdverovou karosériou a neskôr aj ako kombi. Výroba bola ukončená v roku 1971. Novodobá Octavia, vyvinutá už pod krídlami nemeckého koncernu VW, uzrela svetlo sveta v roku 1996 a hneď sa stala veľmi obľúbená. Obe karosárské varianty, liftback aj kombi, sa vyrábajú dodnes. Aj to svedčí o obrovskej popularite tohto modelu. A to sa druhá generácia predáva už od roku 2004.

Aj prvá generácia ponúkla športovú verziu RS. Vtedy ju poháňal motor 1.8 T s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 235 Nm. Už to boli zaujímavé hodnoty. Ja som mal však dočinenia z jej nástupkyňou, ktorá v sebe spája zaujímavý pár. On TSI a ona DSG. Už teraz vám môžem prezradiť, že ich spolunažívanie pod jednou kapotou je bez hádok. A hodnoty ponúkajú oveľa lepšie.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Octavie prešli v roku 2009 faceliftom, ktorý sa dotkol aj športovej verzie RS. Vpredu zaujmú zaoblené svetlomety pretiahnuté do blatníkov. Efektne v nich pôsobí vyrytý nápis Octavia. Nárazník je športový, agresívny, v spodnej časti s mriežkou v tvare včelieho plástu a obsahuje okrem hmloviek aj pásy denného LED svietenia. Ak práve tieto uvidíte v spätnom zrkadle, prosím uhnite do pravého pruhu, pretože za vami nejde obyčajná škodovka. Po predbehnutí si rýchlo všimnite decentné krídlo na piatych dverách a zapíšte si, že vás predbehla najrýchlejšia škodovka v histórii tejto značky.

Zboku sa Octavia tvári ako sedan a pritom je to liftback. Len vďaka kolesám s diskami Neptune, červeno lakovaným strmeňom bŕzd a spomenutému spoileru sa dá zistiť, že sa jedná o športovú verziu. Inak sú dizajnové úpravy naozaj decentné. Nepridáva tomu ani farba. Pre tento model je zvolená nešťastná šedá. RS-a by mala mať žiarivú a nápadnú farbu. Mne by sa určite páčila viac v modrej alebo v žltej farbe. Aby tí, ktorí si nevšimnú logo RS na mriežke chladiča a piatych dverách, vedeli, že ich práve predbehla Rýchla Strela s okrídleným šípom v znaku. Dvojitá chrómová koncovka výfuku dáva tušiť dobrý zvukový prejav.

Interiér

Športový, trojramenný, kožený, multifunkčný, nastaviteľný v dvoch osiach. Jednoducho ideálny volant. Presne taký tu nachádzam. Páči sa mi na ňom aj „chrómový úsmev“ a logo RS. Vďaka nemu a širokej možnosti nastavenia sedadla si každý nájde svoju ideálnu polohu. Sedadlá sú kožené a športové. Na operadlách je vygravírované logo RS – Radosť Sedieť.

zväčšiť obrázok Pred sebou mám prehľadne usporiadané ukazovatele. Vľavo otáčkomer, vpravo tachometer a medzi nimi multifunkčný displej. Všetko je podsvietené príjemnou bielou farbou. Displej zobrazuje okrem iného aj údaje palubného počítača, ktorý sa ovláda na volante vpravo. Vľavo sa ovláda rádio. Slúžia na to aj rolovátka, ktoré si pochvaľujem. Rolovaním pravého sa prepínajú zobrazené údaje a jeho stlačením sa nulujú hodnoty. Ľavé rolovátko slúži na zmenu hlasitosti rádia.

O hudobnú zábavu sa v interiéri stará príplatkový Sound Systém s 12 reproduktormi. Ovláda sa pomocou dotykovej obrazovky. Na nej sa zobrazuje aj nastavenie klimatizácie, ktorá je automatická, dvojzónová. Takisto sa tu zobrazuje aj znázornenie vzdialenosti od prekážky za vozidlom pri cúvaní. Je tu aj vstup na SD kartu. Vstup na oveľa rozšírenejšie USB kľúče tu bohužiaľ nie je. V lakťovej opierke je AUX vstup a dostatok miesta na odloženie drobností.

zväčšiť obrázok Všetky materiály sú na dotyk príjemné. Spracovanie je „nemecké“, čiže bezchybné. Páči sa mi najmä imitácia hliníka na prístrojovej doske.

Sadám si „za seba“ a veľa miesta na nohy nemám. Meriam však 197 cm a tento problém mám takmer v každom aute. Zadné operadlá sú sklopné a delené. Po sklopení lakťovej opierky s odkladacím priestorom je možné prestrčiť z batožinového priestoru dlhé predmety napr. lyže. Všímam si čierne čalúnenie stropu a čítacie lampičky pre zadných cestujúcich.

Do batožinového priestoru sa dostávam po otvorení zadnej kapoty. Už samotný otvor dáva tušiť, že vozidlo v prípade potreby prevezie toho naozaj dosť. Objem je 585 l a dá sa zväčšiť po sklopení zadných delených operadiel na 1350 litrov. Štvorčlenná rodina môže kľudne nabrať smer Chorvátsko.

Motor, prevodovka a jazda

zväčšiť obrázok Na pohon slúži benzínový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním paliva 2.0 TSI, ktorý sa montuje do viacerých modelov koncernu VW. V Octavii RS je naladený na výkon 147 kW a ponúka ho v rozmedzí 5100 – 6000 ot./min. Krútiaci moment vrcholí na hodnote 280 Nm a k dispozícii je od 1700 až po 5000 ot/min. Dobre sa to číta a ešte lepšie sa to zažíva. Motor sa spojil s automatickou 6-stupňovou prevodovkou DSG. Svojho času to bola prvá dvojspojková prevodovka na trhu. Vytvorili spolu harmonický pár ponúkajúci vodičovi dostatok dynamiky a komfortu.

Počas testovacieho týždňa som si viackrát v duchu povedal: „Radšej Spomaľ!“. S týmto vozidlom je totiž veľmi ľahké prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť, či už v meste alebo na diaľnici. Práve na diaľnici sa vozidlo cíti ako doma a prakticky som neopúšťal ľavý jazdný pruh. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor 3200 ot./min. a na palubnom počítači svieti spotreba 7,8 l/100 km. Pri tejto rýchlosti nie je v interiéri výrazný hluk a vozidlo akoby sa nudilo. Ani pri vyšších rýchlostiach však vo vozidle nevnímate hluk ako niečo nepríjemné. Skôr ste prekvapený pri pohľade na tachometer. Pocitových 130 km/h je v skutočnosti 180 km/h.

Najnižšiu spotrebu zaznamenávam pri rýchlosti 90 km/h kedy motor točí 2200 ot./min a spotreba je 5,2 l /100 km. Pri krátkych a naozaj ostrých jazdách ukazuje palubný počítač chvíľkami spotrebu okolo 16 l/ 100 km. V mestskej premávke pri 50-tke točí motor 1400 ot./min.

Prevodovka má dve spojky. Jedna obsluhuje párne stupňe a druhá nepárne. Takže ak je zaradený napr. 2 prevodový stupeň, tretí je už predzaradený na druhej spojke. Pri dosiahnutí optimálnych otáčok k preradeniu, dôjde k postupnému vypínaniu prvej spojky a k následnému spínaniu druhej. Toto sa udeje za 0,3 sekundy. V praxi to funguje ako plynulé a rýchle radenie. Vačšinou som jazdil v režime D, ktorý ponúka komfort. Vodič v ňom môže jazdiť aj na „spotrebu“ a pri plynulej jazde sa mu motor odvďačí spotrebou okolo 9,0 l/100 km v meste. Naozaj sa to dá, ale chce to dosť sebazapierania. Aj tento režim však ponúka dynamické zrýchlenie postačujúce na predbehnutie pomalšieho vozidla.

zväčšiť obrázok DSG prevodovka ponúka aj sekvenčné radenie. Buď na páke alebo pádlami pri volante. Na páke sa to deje jej posunutím doprava a následným dotykom od seba + a k sebe -. Pádlami sa vpravo radí vyšší a vľavo nižší stupeň. Otáčajú sa s volantom. Obidve možnosti som si vyskúšal len raz. Pri sekvenčnom podradení prevodovka chvíľu drží otáčky. Vodič však nemá absolútnu potrebu radiť sekvenčne, nakoľko prevodovka radí bezchybne. Ak máte zvolenú sekvenčnú voľbu prevodu a správate sa nečinne, sama sa prestaví do automatického režimu. Informácia o režime a zaradenom stupni sa zobrazuje v Maxi-DOT displeji vo forme napr. D3.

Sobotné popoludnie, rýchlosť 90 km/h, na palube štyri osoby, plný batožinový priestor, pred vozidlom tri pomalšie vozidlá a pred nimi dlhá rovinka. Z režimu D radím páku k písmenu S. Otáčky poskočia o cca. 400 ot./min vyššie. Pravá noha mi náhle oťažieva a tlačí plynový pedál na podlahu, motor zahučí a z výfuku sa derie ostrý zvuk. DSG podraďuje smerom nadol. Usmievam sa a predbieham. Tesne pred 2500 ot./min. začína byť dynamika naozaj razantná. Po turbo diere ani chýru. Vozidlo zrýchľuje plynulo. Ručička otáčkomeru letí prudko doprava a na moje prekvapenie sa zastaví až v červenom poli tesne pred číslom 70. Vtedy prevodovka konečne preradí. Na tachometri je ručička niekde pri čísle 160. Vraciam sa späť do pravého pruhu. V spätnom zrkadle vidím krídlo na piatych dverách a zmenšujúce sa vozidlá. Toto všetko sa dá stihnúť za cca. 10 sekúnd.

Pri mojej súkromnej Rýchlostnej Skúške na Pezinskej babe prevodovka v každej situácii vycítila čo sa od nej očakáva. Chválim, že sa pádla otáčajú s volantom. Vodič tak nemusí v ostrých zákrutách púšťať volant z rúk. A ten je naozaj radosť držať. Ešte musím pochváliť sedadlá, ktoré moje telo v každej situácii podržali a sú vhodné aj na dlhé trasy. Jazdu som si skvele užíval.

Podvozok

zväčšiť obrázok RS-a je oproti „normálnej“ Octavii znížená o 12 mm. Svetlá výška je tak 128 mm. Predné zavesenie tvorí typ McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a stabilizátorom. Vzadu je viacprvkové zavesenie s pozdĺžnym a priečnymi ramenami a taktiež stabilizátor. Naladenie podvozku je také, aké som očakával. Športovo tvrdé. Čo znamená, že „nevyžehlí“ síce naše cesty a prejazd nerovnosťami je sprevádzaný miernym rázom, ale za to ponúkne stabilitu pri ostrej jazde. K tomu pomáhajú aj 18“ kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami 205/45 R 18.

Vozidlo sa nakláňa len mierne a nedotáčavosť nastupuje až po počiatočnej neutrálnosti. Vypnúť ESP pri športovej jazde doporučujem len skúseným vodičom, nakoľko z Riadenej Strely sa ľahko môže stať neriadená. Záleží na práci vodiča. Rozbiť takéto auto by bola veľká škoda. Riadenie je presné, no mohlo by byť tuhšie a strmšie. Občas trebalo takmer rúčkovať. Červeno lakované strmeňe bŕzd zahryznuté do predných aj zadných kotúčov vyzerajú dobre a ešte lepšie brzdia. Brzdný účinok je okamžitý.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Bezpečnostná výbava je naozaj bohatá. Systémy ako ESP, ASR a ABS sú samozrejmosťou. K predným a k bočným airbagom vpredu treba prirátať aj hlavové airbagy. V základnej výbave sa nachádzajú predné aktívne opierky hlavy WOKS, ktoré chránia krčnú chrbticu pri náraze zozadu. V roku 2004 získal model v testoch Euro NCAP štyri hviezdičky za ochranu dospelých cestujúcich a rovnaký počet za ochranu detí. Za ochranu chodcov získal dve hviezdičky zo štyroch. Nakoľko sú výsledky šesť rokov staré, predpokladám, že aktuálny model by dopadol oveľa lepšie.

Obstarávacia cena (spracované dňa 31.05.2010; ceny vrátane 19% DPH)

Základná cena modelu:
1.4 MPI Family L
12.659 € (381.365,03 Sk)
Akčná cena testovaného vozidla:
2.0 TSI RS Plus
25.159 € (757.940,03 Sk)
Akčná cena testovaného vozidla vrátane príplatkov:
2.0 TSI RS Plus
27.573 € (830.664,19 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
systémy XDS s ESP vrátane ABS + MBA + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR, TPM – kontrola tlaku v pneumatikách, airbag vodiča a spolujazdca s deaktiváciou, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, trojbodové výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy s predpínačmi, signalizácia nezapnutého bezpečnostného pása vodiča, predné aktívne hlavové opierky so systémom WOKS, tri hlavové opierky vzadu, ISOFIX príprava pre uchytenie dvoch detských sedačiek, zapnutie výstražných svetiel pri núdzovom brzdení a pri náraze, prerušenie prívodu paliva pri náraze, elektromechanický posilňovač riadenia, imobilizér, diaľkové centrálne uzamykanie
Interiér:
Maxi-DOT displej, autorádio Swing (2 DIN) s CD/MP3 prehrávačom, 8 reproduktorov, lakťová opierka Jumbo Box, audiovstup v Jumbo Boxe, el. ovládanie okien vpredu aj vzadu, el. nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním, dažďový senzor, tempomat, Climatronic – dvojzónová automatická klimatizácia, športové sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel, vkladané textilné koberce RS, ozdobné prahové lišty RS s alu efektom, trojramenný kožený volant s ovládaním rádia a DSG prevodovky, madlo ručnej brzdy a radiaca páka v koži, kryty pedálov z ušľachtilej ocele s gumovými protišmykovými bodmi, delené a sklopné zadné sedadlo s lakťovou opierkou a odkladacou schránkou, čítacie lampičky vpredu a vzadu, schránka na okuliare, klimatizovaná odkladacia schránka pred spolujazdcom, výklopná odkladacia schránka pod sedadlom spolujazdca, odkladacia uzatvárateľná schránka hore v prístrojovej doske, odkladacie vrecká na zadných stranách predných sedadiel, zvuková signalizácia nevypnutých svetiel
Exteriér:
nárazníky, kľučky, kryty spätných zrkadiel a bočné ochranné lišty vo farbe karosérie, predný nárazník s integrovaným spojlerom športového dizajnu, zadný spojler RS na piatych dverách, predné hmlové svetlomety, LED diódy pre denné svietenie, xenónové svetlomety s AFS II a dynamickou reguláciou sklonu, výsuvné integrované ostrekovače svetlometov, Light Assistant – Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, parkovacie senzory vzadu, ukazovatele smeru v spätných zrkadlách, logo RS na prednej maske a piatych dverách, športový podvozok, dvojitá chrómová koncovka výfuku, disky Zenith z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 225/45 R 17
Príplatková výbava
  • predné hmlové svetlomety s Corner funkciou = 122 € (3.675,37 Sk)
  • sada sietí v batožinovom priestore = 56 € (1.687,05 Sk)
  • popolník vpredu a vzadu = 28 € (843,52 Sk)
  • disky kolies Neptune z ľahkých zliatin, pneu 225/40 R 18 = 336 € (10.122,33 Sk)
  • rezerva na oceľovom disku = 51 € (1.536,42 Sk)
  • príprava na telefón GSM II s Bluetooth = 271 € (8.164,14 Sk)
  • Sound System, 12 repro, digitálny equalizér = 393 € (11.839,51 Sk)
  • autorádio Bolero s CD meničom na 6 CD = 308 € (9.278,80 Sk)
  • interiér RS Supreme – sedadlá v kombinácii umelá koža/koža = 633 € (19.069,75 Sk)
  • trojramenný multifunkčný kožený volant – ovládanie rádia, telefónu a DSG = 18 € (542,26 Sk)
  • alarm s vnútornými senzormi a zálohovou sirénou = 198 € (5.964,94 Sk)


  • Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 31.05.2010)

    Značka a model
    Škoda Octavia
    VW Golf
    Seat Leon
    Motor 2.0 TSI 2.0 TFSI 2.0 TSI
    Výbavový stupeň RS Plus GTI FR
    Prevodovka automatická DSG 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
    Max.výkon (kW) pri ot./min-1 147/5100 155/5300 155/5300
    Krút.moment (Nm) pri ot./min-1 280/1700 280/1700 280/1700
    Max.rýchlosť (km/hod.) 240 238 233
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 7,2 6,9 6,9
    Dĺžka (mm) 4597 4213 4309
    Šírka (mm) 1769 1786 1768
    Výška (mm) 1447 1501 1449
    Rázvor (mm) 2578 2578 2578
    Objem batož. priestoru (l) 560 350 341
    Priemerná spotreba (l/100 km) 7.7 7.4 7,5
    Cena modelu (€/Sk) 28.159
    (848.318,03 Sk)
    29.998
    (882.029,02 Sk)
    24.340
    (733.266,84 Sk)
    Akciová cena modelu (€/Sk) 25.159
    (757.940,03 Sk)
    29.278
    (903.719,74 Sk)
    21.240
    (639.876,24 Sk)
    Cena modelu s príplatkami (€/Sk) 27.573
    (830.664,19 Sk)
    35.286
    (1.063.026,03 Sk)
    25.560
    (770.020,56 Sk)

    Pre lepšie porovnanie je v tabuľkách zvolený akčný model RS Plus, ktorý má v základe navyše tempomat a parkovacie senzory vzadu.
    Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 SKK

    Rozdiely vo výbave:

  • VW Golf
  • má navyše: kolenný airbag, parkovacie senzory vpredu, el. nast. bederné opierky vpredu
    nemá: LED diódy pre denné svietenie, 12 reproduktorov (má 8)

  • Seat Leon
  • má navyše: vyhrievané ostrekovače skla, el. sklopné spätné zrkadlá
    nemá: LED diódy pre denné svietenie, 12 reproduktorov (má 8)


    Záverečné hodnotenie

    Vozidlo môžem odporučiť otcovi rodiny, ktorý po nákupoch a vyložení ženy s deťmi, má chuť si ísť ešte niekam poriadne zajazdiť. Vozidlo je celkom nenápadné a v stáde oviec nebude príliš vyčnievať, ale ukrýva v sebe vlka, ktorý po zaradení režimu S ukáže svoj hlad. Mne osobne sa vozidlo s týmto motorom a v kombi verzii blíži k ideálu. Spája v sebe totiž všetko čo od auta očakávam. Pekný vzhľad, priestranný interiér, veľký batožinový priestor, výkonný motor a primeranú cenu. Len ten príplatok za skvelú DSG prevodovku ostáva na uvážení a možnostiach záujemcu. Ja by som sa uspokojil aj s manuálnou prevodovkou. Zábava by bola o to väčšia. Ale kto by potom platil tie pokuty?

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 09.06.2010
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]