Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Renault DeZir - túžba a láska na prvý pohľad  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 20.07.2010;

Renault zverejnil prvé fotografie nového konceptu pomenovaného DeZir ešte pred tohtoročným jesenným parížskym autosalónom. Zmyselné línie a jasná červená farba DeZiru vyjadrujú vášeň.

zväčšiť obrázok Aj keď je poháňaný elektrickým motorom, DeZir je dôkazom, že záujem o životné prostredie a láska k autám sa vôbec navzájom nevylučujú. Koncept DeZir je vôbec prvým projektom nového šéfdizajnéra Renaultu Laurensa van den Ackera a naznačuje akým smerom sa bude uberať dizajn automobilov značky Renault v blízkej budúcnosti. Verejnosť bude môcť prvý krát vidieť DeZir na medzinárodnom autosalóne v Paríži.

DeZir - budúcnosť značky Renault

Oddelenie Dizajnu Renault si pod vedením Laurensa van den Ackera vzalo inšpiráciu z nového sloganu značky „Drive the Change“. Zároveň sa vracia ku koreňom dizajnu Renaultu, ktorý vyjadruje myšlienku „životného cyklu“. Táto vízia sa zakladá na vzťahoch, ktoré sú medzi firmou a zákazníkmi postupne upevňované v dôležitých momentoch ich života, ako napríklad keď sa zamilujú, keď začnú objavovať svet, keď si založia rodinu, začnú pracovať, nájdu si čas na zábavu, či získavajú nové vedomosti a životnú múdrosť.

Tento prístup je stelesnený v troch kľúčových slovách, ktoré vyjadrujú víziu značky, konkrétne „jednoduchosť“, „zmyselnosť“ a „teplo“. Dodržujúc túto stratégiu, budúce automobily značky Renault budú progresívne vyjadrovať túto víziu a dláždiť tak cestu pre produktový plán založený na koherentnej a jasnej ponuke. Okrem zmeny stratégie Oddelenie Dizajnu Renault zmenilo aj systém práce, kedy za každý nový koncept a sériový model, ktorý z neho vychádza, bude zodpovedný jeden tím dizajnérov.

Zamilovať sa
DeZir je prvý projekt, ktorý vznikol pod taktovkou Laurensa van den Ackera a má pritiahnuť ľudí späť k Renaultu. Taktiež implementuje stratégiu založenú na myšlienke „životného cyklu“. Prvý krok tohto cyklu je zamilovanie sa, čo je zážitok, ktorý je perfektne ilustrovaný mocnými, zmyselnými líniami DeZiru a jeho jasne červeným lakovaním, keďže červená je spájaná s vášňou. „DeZir je vlastne preambulou nášho nového formálneho dizajnového jazyka, ktorý vyjadruje myšlienky ako pohyb, zmyselnosť a emócie cez ideálne proporcie, v podstate takým istým spôsobom ako objekt, ktorého tvary boli vyformované prírodou. Výsledkom je príjemný, stimulujúci dizajn, ktorý vraví „Renault“,“ vysvetľuje Axel Breun, Riaditeľ Konceptov a Show Car Dizajnu v Renaulte.

zväčšiť obrázok Ladnosť bola hlavnou témou pre prvé náčrty a bola vyjadrená zmesou jednoduchých tvarov a štedrých objemov. „Môj prvý zdroj inšpirácie pochádzal z pozorovania tekutiny, pohybu vĺn a svetelných kontrastov spojených s určitými zvlnenými povrchmi“, popisuje Yann Jarsalle, ktorý mal na starosť dizajn exteriéru modelu DeZir. „Tým, že som viac narábal s objemami namiesto toho, aby som len plochy spojil pár líniami, som cítil, že som viac spojený so svetom modelovania ako so svetom architektúry.“

Výsledkom je dvojmiestne kupé, ktoré má síce nádych umeleckého diela, zároveň je však aj perfektne harmonické. Tvar DeZiru zahŕňa aj obrovské blatníky, ktoré hostia 21-palcové kolesá. Ich dizajn je inšpirovaný myšlienkou pohybu. Karoséria kombinuje rovné a preliačené tvary, ktoré sa podieľajú na vytváraní zaujímavých efektov pri hre so svetlom.

Za všetkou tou krásou: auto na elektrický pohon
Písmeno „Z“ v názve DeZir sa priamo odvoláva na Renaultovský podpis Z.E., a niekoľko súčastí jeho dizajnu napovedá o dvoch vlastnostiach už spájaných s elektrickým pohonom. Konkrétne sa jedná o pokročilé technológie, a malú hmotnosť. A naozaj, zvlnený, lineárny dizajn predného nasávača a celej zadnej časti vzbudzujú dojem ľahkosti, popri tom však efektívne vedú vzduch dozadu tak, aby ochladzoval batérie. Prevládajúca jasnočervená farba karosérie ladí s grafickými tvarmi prevŕtavaných hliníkových bočných panelov, ktoré evokujú ľahkosť a technológiu.

Geometrické tvary hladkých oblastí taktiež prispievajú k ľahkej čitateľnosti celkového dizajnu a pripomínajú kokpit bojového lietadla, alebo kabínu istých prototypov určených na vytrvalostné preteky. Absencia zadného okna je kompenzovaná dvoma dozadu smerujúcimi kamerami, ktoré poskytujú vodičovi panoramatický obraz o tom, čo sa deje za vozidlom.

Kreatívne myslenie za tvarom prednej časti bolo zamerané na oživenie dizajnového dedičstva Renaultu, pričom má zároveň dláždiť cestu novým dizajnovým trendom, ktoré sa objavia na budúcich modeloch.Po celej šírke prednej časti DeZiru sa rozmáha masívny nasávač vzduchu. Ten kopíruje vertikálne posadené logo Renaultu, ktoré hrdo deklaruje príslušnosť auta k rodokmeňu značky. Chrómové vyhotovenie kosoštvorca zas kontrastuje s tmavým nádychom mriežky chladiča, a tak ešte viac podporuje túto tézu. Lapače vzduchu, ktoré sa nachádzajú na vonkajších krajoch predného prívodu vzduchu sú odkazom novej dizajnovej reči Renaultu a formujú celistvú časť predného prívodu vzduchu, takisto ako predné svetlá, ktoré sú posadené nad týmito lapačmi.

zväčšiť obrázok Dizajn prednej časti naznačuje novú identitu, ktorá sa stane charakteristickou črtou všetkých modelov Renault v budúcnosti. Predné svetlá vyzerajú ako podsvietené hranoly, čo z nich robí veľmi jasnú charakteristickú črtu. Perforované „mračítka“ len pridávajú na dojme high-tech a prispievajú k špecifickému svetelnému podpisu DeZiru. Zadné osvetlenie je zabezpečené svetelným, zdanlivo plávajúcim pásikom, ktorý sa rozpína naprieč celým autom. Logo Renaultu je zvýraznené podsvietením rebier mriežky a tým pádom vyzerá, akoby sa vznášalo v jej strede. Mohutné vyklápajúce sa dvere sú ďalšou charakteristickou črtou, ktorá stelesňuje automobilovú vášeň a odhaľujú sofistikovaný interiér. Fakt, že ľavé a pravé dvere sa otvárajú protibežne, symbolizuje štýl Jin a Jang – harmóniu plnú lásky.

Dizajn interiéru takisto vyžaruje ľahkosť. „Láska je pocit, ktorý vás nadnáša, dáva vám krídla,“ hovorí Stéphane Maïore, ktorý mal na starosti interiér modelu DeZir. „Vnútri DeZiru sa cítite, akoby ste sa vznášali na obláčiku,“ dodáva Stéphanie Petit, dizajnérka farieb a materiálov. Tvary sú tu jemné a ľahké. Dominantnou farbou je biela, aj keď nechýbajú náznaky červenej, takej istej, aká bola použitá aj na karosérii. Materiály použité v interiéri, tak ako zmysly, ktoré dráždia, sú ušľachtilé. Napríklad čalúnenie bielou kožou a výzdoba sedadiel, palubnej dosky a podlahy spolu s načerveno lakovaným stredovým panelom a doplnkami.

Jednodielna dvojsedadlová predná lavica poskytuje komfort ako v perinke. Pre zvýraznenie dojmu spoločnej vášne a ľahkosti zahŕňa aj niekoľko vzájomne sa prelínajúcich elementov vyhotovených v bielej koži, s prešívaným vzorom na strane spolujazdca, avšak kontrastným vyhotovením na strane vodiča, čo má medzi nimi podnecovať akoby neúprosnú vzájomnú príťažlivosť. Skrášľujúci vzor na koži je založený na plastickom znázornení loga Renaultu a je príkladom sofistikovaného krajčírskeho umenia à la française. Táto technika taktiež naznačuje vývoj trendov pre budúce produkčné modely.

Dizajn interiéru si vzal inšpiráciu aj z myšlienky milostného stretnutia a je založený na stretnutí protikladov:
-priestor vodiča v štýle kokpitu kontrastuje s éterickou ľahkosťou palubnej dosky a dojmom z bielej koženej sedačkovej lavice,
-vodičove dvere majú svetločervený lakovaný finiš, zatiaľ čo dvere spolujazdca sú ozdobené bielou kožou,
-palubná doska taktiež obsahuje kontrastné vyhotovenia. Jedna časť je vyzdobená bielou kožou a iná, ktorá vyvoláva viac high-tech pocit, zase rezaným efektom ktorý sa odvoláva na určité exteriérové komponenty,
-biela sedačková lavica vyzerá, akoby sa vznášala na postieľke z červenkastého svetla, čo opäť raz symbolizuje vášeň. Osvetlenie jemne rytmicky pulzuje, čo vyvoláva dojem bijúceho srdca.

Keďže zamilované páry taktiež hľadia na ochranu toho druhého, tvary interiéru vyvolávajú pocit ochrany:
-stredová konzola vyzerá, akoby núkala radiacu páku vodičovi, čím zabezpečuje, že je v dobrom dosahu,
-uloženie radiacej páky odhaľuje svetielkujúce lístky, ktoré naznačujú zvolený mód prevodovky,
-stĺpik riadenia je chránený červeným krytom, ktorý vyčnieva až k samotnému náboju volantu.

ELEKTRICKÁ KRÁSA

zväčšiť obrázok DeZir je poháňaný elektrickým motorom uloženým pred zadnou nápravou, a to kvôli optimalizovaniu rozloženia hmotnosti medzi prednými a zadnými kolesami. Vertikálne montované lítium-iónové batérie s kapacitou 24 kW/h sa nachádzajú za sedačkovou lavicou a poskytujú vozidlu autonómiu 160 km. Chladenie batérií je zabezpečované nielen vzduchom vedeným naprieč autom spredu dozadu, ale aj – a najmä – prúdom vzduchu, ktorý vstupuje cez bočné prieduchy zapustené do bočných hliníkových panelov na obidvoch stranách auta. Samotný motor je ten istý, aký sa používa v elektrických modeloch Renaultu, avšak evolúcia umožnila zvýšiť jeho výkon a krútiaci moment na 110 kW (150 k) a 226 Nm.

Na výber sú tri možnosti dobitia batérii:
- štandardné dobitie s využitím bežnej domovej zásuvky (ktoré plne nabije batérie za 8 hodín),
- rýchle nabitie s využitím 400V trojfázového prúdu (nabije batérie na 80% ich kapacity za 20 minút),
- rýchla výmena batérii vďaka Quick Drop technológii Renault (výmena batérie za 3 minúty).

Pre optimalizáciu dojazdu a dynamických výkonov, sa technikom z Renault Design podarilo udržať hmotnosť DeZiru na minime: jeho karoséria je vyrobená z kevlaru, zatiaľ čo jeho oceľový rúrkový rám je podobný tomu, ktorý bol použitý v závodnom Mégane Trophy. DeZir s ním dokonca zdieľa aj niektoré podvozkové črty, a to dvojité lichobežníkové zavesenie – aby poskytoval veľmi vysoký štandard v oblasti precíznych jazdných vlastností.

Aerodynamika modelu DeZir bola taktiež veľmi starostlivo vycibrená, najmä vďaka zakapotovanému podvozku auta s prúdnicovým dizajnom a zadnému difúzoru. Výsledkom tejto práce je koeficient odporu vzduchu (Cd) iba 0.25 a tiež vynikajúca akcelerácia. DeZir totiž dokáže z kľudu na 100 km/h akcelerovať za 5 sekúnd a z nuly na 50 km/h iba za 2 sekundy.

Balík energetickej efektívnosti DeZiru taktiež obsahuje rekuperáciu brzdnej energie. Technológia, ktorú pri tom využíva je založená na rovnakých princípoch ako KERS (Kinetic Energy Recovery System – Systém rekuperácie kinetickej energie) používaný vo Formule 1. Keď auto spomalí, kinetická energia je regenerovaná a uložená do batérií. V prípade DeZiru môže byť táto energia použitá vodičom, aby poskytla dočasný dodatočný výkon, keď si to vodič želá, pomocou tlačidla umiestneného na volante.

Radosť z jazdy je ďalej umocnená návrhom užívateľského rozhrania vodiča. Prístrojová doska vizuálne odzrkadľuje senzáciu pociťovanú za volantom pomocou grafického zobrazovania dát získaných akcelerometrami a senzormi rýchlosti.

Centrálna dotyková obrazovka zahŕňa šikovný navigačný systém, ktorý synchronizuje informácie o výletoch s denníčkom vodiča za účelom optimalizovať task manažment a plány ciest. Software zabudovaný do prístrojovej dosky poskytuje vodičom v reálnom čase informácie o ich štýle jazdy a spotrebe energií pomocou zábavného rozhrania, ktoré využíva grafiku v štýle videohier.

DeZir pre hudbu
V rámci vytvárania „zvukového podpisu“ prichádzajúcich elektrických vozidiel značky, Renault úzko spolupracoval s vysoko uznávaným IRCAM (Inštitút pre skúmanie a akustickú/hudobnú koordináciu, založený Pierrom Boulezom v roku 1969) na definovaní zvuku, ktorý bu najlepšie odrážal osobnosť modelu DeZir.

Laurens van den Acker
zväčšiť obrázok Tento 45-ročný dizajnér prevzal úlohu šéfa dizajnu v automobilke Renault v máji 2009 a nahradil tak svojho predchodcu, Patricka le Quémenta, ktorý po 22 rokoch vo funkcii odišiel do dôchodku. Práve le Quément bol zodpovedný za dizajn Twinga so „žmurkajúcimi očami“, a tiež za tak často diskutovaný dizajn predchádzajúcej generácie Renaultu Mégane. Svojho času povedal: „Esencia dizajnu automobilu nie je harmónia a vyváženosť. Je omnoho dôležitejšie nájsť tú správnu nevyváženosť.“

Či jeho nástupca bude zdielať rovnaký názor, zatiaľ zostáva tajomstvom. Van den Acker je známy častým využívaním foriem vĺn, piesočných dún a púštnej trávy vanúcej vo vetre, čo neznie veľmi ako nevyváženosť v dizajne jeho predchodcu. Laurens van den Acker je pôvodom Holanďan, priemyselný dizajn vyštudoval v Delfte v roku 1990. Pracoval pre značky Audi, Volvo a Ford a v roku 2006 sa stal šéfom dizajnu značky Mazda. Táto práca ho zaviedla do Japonska, kde si ho všimol Carlos Ghosn, súčasný prezident spoločnosti Renault. Van den Acker je zodpovedný aj za dizajn Dacie a spoznáte ho podľa ekcentrického poznávacieho znaku: takmer vždy nosí tenisky Puma výrazných farieb!

DeZir a fakty

Rozmery

Dĺžka [mm] 4225
Šírka [mm] 1968
Výška [mm] 1163
Výška s otvorenými dverami [mm] 2256
Širka s otvorenými dverami [mm] 2682
Svetlá výška [mm] 110
Rázvor [mm] 2582
Rozchod kolies vpredu [mm] 1600
Rozchod kolies vzadu [mm] 1705


Technické údaje

Motor Elektrický synchrónny s rotorovou cievkou
Výkon 110 kW / 150 k
Krútiaci moment Elektrický synchrónny s rotorovou cievkou
Motor 226 Nm
Max. rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5 sekúnd
Zrýchlenie z 0 na 50 km/h 2 sekundy
Batéria Li-ion (24kW/h)
Dojazd 160 km
Prevodovka Priama, drive, s redukciou a meničom jazdy vpred/vzad
Pohon Elektrický s aktívnym diferenciálom
Pohon zadných kolies
Šasi Oceľový rúrkový rám
Kolesá a pneumatiky 245/35 R 21
Priemer ventilovaných brzdových diskov 356mm (vpredu aj vzadu)
Brzdové strmene 6 piestikov (vpredu aj vzadu)
Cd (odpor vzduchu) 0.25
Hmotnosť 830 kg


Partneri

G Studio Karoséria
Michelin Pneumatiky
IRCAM Akustika


Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]