Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Subaru WRX STI - návrat legendy (11/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 15.10.2010;

Nové Subaru WRX STI - slovenská premiéra

Verzia sedan špičkového modelu Impreza WRX STI z palety vozidiel Subaru slávi svoj návrat. Názov „Impreza“ bol zo strategických dôvodov oddelený od pomenovania tohto modelu. Subaru WRX STI bude teraz v portfóliu značky predstavovať samostatný typový rad, a hoci sa s radom Impreza stále delí o rovnakú platformu, gény sa odlišujú ako nikdy predtým. Nový podvozok, vylepšené riadenie a špičkový výkon je v Subaru WRX STI definovaný nanovo. Čo zostalo rovnaké, sú výkonové vlastnosti. Teraz s novou siluetou – sedan je späť.

Subaru WRX STI

STI - tri písmená a legenda, ktorá sa za nimi skrýva.

Skratka preslávená v motoristickom športe sa znovuzrodila. STI – záruka vrcholových športových výkonov na najvyššej úrovni a zároveň skratka pre Subaru Tecnica International, dcérskej firmy spoločnosti Subaru, ktorá stojí za vznikom tejto legendy. Sedan Subaru WRX STI je po takmer troch rokoch späť. Už roky je toto vozidlo tým najostrejším v ponuke automobilky Subaru. Tretiu generáciu WRX STI sa podarilo, najmä v oblastiach dynamiky, sily a výkonu ešte viac zdokonaliť. Nový sedan WRX STI je najrýchlejším modelom tohto japonského výrobcu štvorkoliek. Túto novú latku potvrdzuje aj rekordný čas na okruhu „Severnej slučky“ Nürburgringu: 07:55.

Dynamika z každého uhla pohľadu

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Po trojročnej absencii na trhu je verzia sedan späť. Nový štvordverový sedan Subaru WRX STI má nový, ešte dynamickejší vzhľad prednej časti.
Aj v tomto prípade zostali zachované pre WRX STI typické rozšírené blatníky. Harmonicky sa začleňujú do celkového dizajnu, podčiarkujú dojem silného športovca a poskytujú priestor veľkým 18-palcovým diskom z ľahkých zliatin s pneumatikami 245/40 R18 (vpredu aj vzadu). Vďaka týmto veľkým kolesám v antracitovom prevedení je výkon optimálne prenášaný na cestu. Ďalšími poznávacími prvkami sú napríklad predný spojler s mohutnými otvormi na prívod vzduchu, zmenená poloha predných svetiel do hmly (v závislosti od stupňa výbavy), bočné prahy, tmavá kovová mriežka chladiča a masívny zadný difúzor nad tlmičom výfuku so štyrmi koncovkami. Výfukový systém verzie sedan má nové usporiadanie, tentoraz s dvomi zadnými tlmičmi a každý s dvomi koncovkami, ktoré majú priemer 80 mm a zdôrazňujú zvuk boxera prepĺňaného turbodúchadlom.
Aerodynamické prvky na karosérii zabezpečujú ešte väčšiu prítlačnú silu pôsobiacu na obe nápravy, čo vedie k zlepšeniu jazdných vlastností pri vysokých rýchlostiach. Prepracovaný bol aj spodok vozidla s cieľom ešte viac optimalizovať aerodynamické vlastnosti vozidla. Vzduch je do chladiča plniaceho vzduchu už tradične privádzaný cez otvor na kapote motora. Na účely odvetrávania priestoru motora slúžia štrbiny v prednom spojleri ako aj žiabre na zadnej hrane predných blatníkov.
Pre všetkých skalných fanúšikov tohto top modelu je na želanie k dispozícii veľký zadný spojler - „the wing is back“!

Interiér
Športový výraz zovňajška sa odzrkadľuje aj v interiéri. Celý kokpit je orientovaný na vodiča, ovládacie prvky sú prehľadné a intuitívne umiestnené. Prístrojovej doske dominujú tri veľké kruhové prístroje s červeným podsvietením, z ktorých do oka okamžite padne veľký v strede umiestnený otáčkomer s nastaviteľným indikátorom prevodového stupňa. Celý rad kontroliek informuje o prevádzkovom stave rôznych jazdných programov. Interiéru dominuje čierna farba. V závislosti od stupňa výbavy sedí vodič a spolujazdec v športových škrupinových sedadlách Recaro potiahnutých Alcantarou a kožou, poskytujúcich excelentné bočné vedenie pri razantných prejazdoch zákrut a zaručia pohodlie aj na dlhších jazdách.
Kožou potiahnutý multifunkčný volant sa dá nastaviť v oboch osiach, a tak vodič aj vďaka viacnásobne nastaviteľným športovým sedadlám rýchlo zaujme správnu polohu.

Technika novej generácie
Dynamika, ktorú dáva tušiť vonkajší i vnútorný vzhľad WRX STI, je potvrdená jazdným výkonom.
Subaru WRX STI nie je žiadne nekompromisné športové náčinie, ale športové vozidlo, ktoré je ľahko ovládateľné v každej jazdnej situácii. Aby bolo možné túto sústredenú turbo-silu za každých okolností udržať na ceste, okrem permanentného pohonu všetkých kolies „Symmetrical AWD“ sú v hre mnohé elektronické jazdné programy, ktoré podporujú jazdný štýl vodiča so športovými ambíciami. Ten sa tak môže spoľahnúť buď na štandardné nastavenie medzinápravového diferenciálu (Driver’s Control Center Differential, DCCD) a elektronického stabilizačného systému (Vehicle Dynamics Control, VDC), alebo ich upraviť podľa požadovaného štýlu jazdy.

WRX STI s DCCD a VDC
Pre sedan WRX STI upravili konštruktéri odstupňovanie šesťstupňovej manuálnej prevodovky a rozšírili vodičom individuálne nastaviteľný medzinápravový diferenciál (Driver’s Control Center Differential, DCCD) o nové funkcie. Elektronicky riadený medzinápravový diferenciál umožňuje tri rôzne automatické nastavenia:

  • Režim AUTO: elektronika automaticky prispôsobuje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravy všetkým jazdným a cestným podmienkam. Základné rozdelenie sily je 41 : 59 (predná náprava : zadná náprava).
  • Režim AUTO+: uzávierka diferenciálu sa aktivuje pre dosiahnutie najvyššej možnej trakcie, čo prináša výhody najmä na klzkom povrchu.
  • Režim AUTO-: uzávierka diferenciálu pôsobí minimálne, čo prospieva jazdnej dynamike na suchej ceste.
  • Okrem toho je možné manuálne nastaviť šesť stupňov medzinápravového diferenciálu. Manuálny režim je predurčený pre športový jazdný štýl.

    Ak dôjde k prekročeniu hranice priľnavosti, zasiahne elektronický systém regulácie dynamiky jazdy (Vehicle Dynamics Control, VDC), ktorý zásahmi do manažmentu motora a pribrzďovaním opäť vozidlo stabilizuje. V štandardnom nastavení „Normal“ je v činnosti ABS, systém trakčnej kontroly (TCS) a stabilizačná kontrola (SAC). Režim „Traction“ ponúka potešenie z jazdy najmä milovníkom driftovania. V tomto prípade totiž systémy TCS a SAC zasahujú len obmedzene a s oneskorením, a plný výkon motora zostane k dispozícii aj pri pretáčajúcich sa kolesách. Tretia možnosť nastavenia („Off“) spôsobí úplnú deaktiváciu systému VDC. V tomto prípade sú všetky elektronické pomôcky, s výnimkou ABS, mimo prevádzky.

    Radosť z jazdy so „Subaru Intelligent Drive“ (SI-Drive)
    Systém SI-Drive (Subaru Intelligent Drive) je inovatívna technická „lahôdka“, ktorá vodičovi umožňuje voliť medzi tromi charakteristikami motora: od „I“ pre režim „Intelligent“, cez „S“ pre režim „Sport“ až po „S#“ ako režim „Sport Sharp“.
    Režim „Intelligent“ zaručuje zníženie spotreby vďaka efektívnej kontrole krútiaceho momentu motora, pričom je možné dosiahnuť až 10 % úsporu paliva.
    V režime „Sport“ je k dispozícii ideálna miera výkonu, čo umožňuje športovú jazdu za najrôznejších jazdných a cestných podmienok. Odovzdávaný výkon v tomto prípade presne korešponduje s uhlom zošliapnutia plynového pedálu.
    Režim „Sport Sharp“ je navrhnutý na maximálny nárast výkonu a bezprostredné odozvy turbom prepĺňaného motora. Každá poloha plynového pedálu je okamžite a bez zaváhania odoslaná do hnacej jednotky a vodič pritom prežíva nefalšovaný zážitok z jazdy na najvyššej úrovni. Motor sa „derie“ do otáčok s ešte väčšou vervou ako v režime „Sport“.
    Vodič môže kedykoľvek voliť medzi týmito tromi režimami pomocou voliča SI-Drive na stredovej konzole a v jednom a tom istom aute tak prežíva tri rozličné zážitky z jazdy.

    Najvyšší brzdný výkon od značky Brembo
    Závodný brzdový systém od firmy Brembo so štyrmi kotúčmi s vnútorným chladením, dvojkomorovým brzdovým posilňovačom a špeciálnym brzdovým potrubím vykazuje fantastické hodnoty spomalenia. Extra pre model WRX STI upravené „Subaru Sport ABS“ so senzorom priečneho zrýchlenia a elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily (EBD) si zachováva špičkový účinok aj v prípade extrémneho zaťažovania. A aby bol dokonale využitý celý potenciál tohto pretekárskeho brzdového systému, disponuje aj asistentom pre núdzové brzdenie, ktorý vytvorí maximálnu brzdnú silu aj po ľahkom stlačení brzdového pedálu.

    DC³. Nový podvozok pre Subaru WRX STI
    Podvozok modelu WRX STI prešiel ďalším vylepšením a je o znížený 5 mm. Nové šasi je ešte tuhšie a sprostredkúva autentickú spätnú väzbu o jazdnom povrchu, avšak bez toho, aby vodič musel oželieť primeraný komfort pruženia. Predné pružiace jednotky s obrátene montovaným tlmičom („Kayaba Upside Down“) a kované hliníkové priečne ramená sa vyznačujú vysokou tuhosťou, vďaka čomu vozidlo oveľa spontánejšie reaguje na povely volantu. Pre vodiča to znamená nový zážitok z jazdy, vyznačujúci sa dynamikou a agilitou, ruka v ruke s dostatočným komfortom aj na dlhších cestách.
    Vzadu je použitá náprava s dvojitými priečnymi ramenami, ktorá je ľahká a kompaktná, umožňuje nízke zabudovanie a filtruje hluk odvaľovania pneumatík.
    WRX STI je v kontakte s vozovkou prostredníctvom sériovo dodávaných 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin s pneumatikami s rozmermi 245/40 R18, ktoré prispievajú k lepšej trakcii, presnejšiemu informovaniu o vozovke a vyššej stabilite v zákrutách.

    Symmetrical AWD
    Prenos síl zabezpečuje symetrický permanentný pohon všetkých štyroch kolies Symmetrical AWD. Výhody pozdĺžne zabudovaného motora boxer s pripojenou hnacou vetvou – nízke ťažisko, sústredenie ťažkých súčiastok medzi nápravy, žiadne presmerovanie toku síl – výraznou mierou prispievajú k vyrovnaným jazdným vlastnostiam. Systém pohonu 4x4 bol starostlivo zladený s požiadavkami na nový sedan WRX STI. Motor a prevodovka navzájom harmonizujú a predstavujú ďalší level vývoja kľúčovej techniky Subaru.

    Sila turba: 300 koní. 407 Nm. Srdce boxera vo WRX STI.
    V Subaru WRX STI bije srdce boxera s turbodúchadlom. 2,5 litrový prepĺňaný boxer má výkon 300 k pri 6000 ot/min-1 a disponuje krútiacim momentom 407 Nm pri 4000 ot/min-1. Po jemnom vyladení motor nespĺňa len emocionálne nároky, ale aj požiadavky prísnej emisnej normy EURO 5. Tento turbomotor zrýchli WRX STI z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, najvyššia rýchlosť je 255 km/h.

    O bezpečnosti pre vodiča, pasažierov a chodcov.

    Prstencové rámové prvky
    Jedinečná štruktúra karosérie s integrovanými prstencovými rámovými prvkami na stĺpikoch a prstencové zosilnenia na dverách spolu vytvárajú určitý typ bezpečnostnej klietky. Použitím vysokomoderných techník na absorbovanie nárazovej energie ako i vysokopevnostných oceľových plechov na rozhodujúcich bodoch sa podarilo pozdvihnúť bezpečnosť v prípade nárazu na úplne novú úroveň.

    Vylepšenia štruktúry karosérie
    Bočná štruktúra karosérie bola vyvinutá úplne od piky, hoci inžinieri Subaru vychádzali z osvedčených princípov integrovaných prstencových rámových prvkov. Použitím rámových dvier dosiahli technici vyššiu torznú tuhosť pri súčasne nižšej hmotnosti. Táto štruktúra karosérie s príznačnou vysokou úrovňou tuhosti, s ktorou priamo súvisia zlepšené jazdné výkony a optimalizovaný komfort, zároveň poskytuje pasažierom nového WRX STI prvotriednu ochranu v prípade nehody.

    Bezpečnosť pri náraze z akéhokoľvek uhla
    Pomocou integrovaných prstencových rámových prvkov zvýšilo Subaru bezpečnosť v prípade nárazu smerujúceho dopredu, do strán aj dozadu. Na zadnej časti je použitá špeciálna štruktúra, ktorá absorbuje nárazovú energiu a účinne ju rozvádza ďalej po karosérii.

    Ochrana chodcov
    Kapota motora, stierače čelného skla a predný nárazník sú z hľadiska materiálu a tvaru skonštruované tak, aby bol chodec v prípade kolízie vystavený čo možno najmenšej záťaži.

    Bočné a okenné airbagy
    Bočné a okenné airbagy patria k sériovej výbave modelu WRX STI. Kombinácia bočných a okenných airbagov zväčšuje ochrannú plochu pri nárazoch zboku a výraznou mierou prispieva k zníženiu rizika zranení pasažierov.

    Elektronický stabilizačný program (Vehicle Dynamics Control System, VDC)
    Tento systém regulácie dynamiky jazdy podporuje agilitu, stabilitu a trakciu pohonu Symmetrical AWD. Okrem toho firma Subaru využíva ako prídavný bezpečnostný prvok systém VDC. Systém monitoruje požadovaný smer jazdy, porovnáva ho so skutočným smerom jazdy a cielenými zásahmi do manažmentu motora a brzdového systému vyrovnáva prípadné rozdiely. Týmto spôsobom je zabezpečená vysoká jazdná stabilita, bez negatívneho ovplyvnenia radosti z jazdy.

    Ceny a dostupnosť (na Slovensku v predaji v novembri 2010)

    Subaru WRX STI so 6-st. manuálnou prevodovkou (MT)
    (5 sedadlová verzia)

    45 990,- € (vrátane 19% DPH)

    Voliteľná výbava:

  • Metalický lak,
  • Zadný spojler

  • 527,- € (vrátane 19% DPH)
    1 290,- € (vrátane 19% DPH)

    Spolu cena nového Subaru WRX STI (vrátane voliteľnej výbavy)

    47 807,- € (vrátane 19% DPH)

    Zdroj: SUBARU MIKONA; Tlačová správa z 15.10.2010

      

    [ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]