Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Nový Nissan Micra (11/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.kvál, foto: j.kvál, 5.11.2010;

Dňa 3. novembra 2010 sa konala tlačová prezentácia pri príležitosti slovenskej premiéry nového mestského vozidla Nissan Micra. Uskutočnila sa v Prahe, v nákupnom centre Šestka, neďaleko ruzynského letiska. Aj keď 4-hodinová cesta v mikrobuse po "roztrasenej" diaľnici bola náročnejšia, dobre pripravená akcia v Prahe to vynahradila. Dobre bol zvolený a označený aj testovací okruh po Prahe a okolí.

Už takmer 30 rokov nastavuje Micra a jej štyri postupne uvádzané generácie štandard mestského vozidla. V tomto duchu bola aj najnovšia Micra od samého začiatku navrhovaná s konkrétnym cieľom – uľahčiť jazdu po meste a so všeobecným zámerom definovať celkom nový štandard európskeho mestského vozidla.

zväčšiť obrázok Príbeh vozidla Micra
sa začal na konci roka 1982, keď spoločnosť Nissan v Japonsku predstavila nástupcu dlho slúžiaceho vozidla Datsun Cherry. Predaj tohto pôvodného modelu s označením K10 sa začal v Európe v roku 1983, keď vozidlo dostalo názov Micra.

Po desiatich rokoch prišiel čas na novú generáciu vozidla Micra. Výroba modelu Micra K11, dostupného hneď od uvedenia v trojdverovom a päťdverovom variante, sa v Japonsku rozbehla začiatkom roka 1992, a na európsky trh sa model dostal koncom tohto roka. Tam, kde K10 bola štylisticky skôr konzervatívna, bola K11 pozitívne „funky“.


To, že partnerstvo so spoločnosťou Renault dalo Nissanu novú sebadôveru, sa prejavilo v okamihu, keď Nissan predstavil v roku 2002 model K12. Jeho radikálne zaoblený štýl, výrazné svetlomety a prvky známe z veľkých vozidiel urobili dobrý dojem na kritikov i na zákazníkov. Na báze podvozkovej platformy dlhšej o 70 mm vyvinutej v spolupráci s Renaultom nastavil model K12 štandardy pre super mini vozidlá, ktoré nasledovali.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

A koncom roku 2010, predstavením štvrtej generácie, vstupuje Micra do novej fázy svojho života. Výroba európsky orientovaného vozidla Micra s celkom novou platformou, úplne novým dizajnom a celkom novými motormi sa presunula z anglického Sunderlandu do Indie. Ambiciózny plán Nissanu pre tento model, vyrábať ho dokonca v štyroch rôznych závodoch a sprístupniť ho na viac trhoch ako predtým znamená, že Micra bude naďalej základným kameňom dnešnej spoločnosti Nissan. Takisto ako ním bola jej prvá verzia pred skoro tridsiatimi rokmi.

Úplne nová Micra
je už štvrtým modelom nesúcim toto meno, ale predstavuje celkom novú kapitolu v histórii oceňovaného a vychýreného kompaktného mestského vozidla Nissan. Je to prvý model Nissanu, ktorý používa novú platformu V. Zároveň je prvým, ktorý bude poháňaný niektorým z vyspelých trojvalcových motorov s nízkymi emisiami a je taktiež prvým, ktorý sa nebude vyrábať v Japonsku alebo v Európe, ale v štyroch zahraničných výrobných závodoch: v Číne, Thajsku, Indii a Mexiku.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Micra je naozaj globálnym vozidlom. Bude sa predávať v 160 štátoch sveta. Mnohé z nich sú rozvíjajúce sa trhy, územia nové pre Nissan alebo miesta, kde je firma v súčasnosti prítomná iba obmedzene. Vývoj tohto vozidla prebiehal v Japonsku v Globálnom výrobnom technickom centre Nissanu (Global Production Engineering Centre – GPEC).

Z hľadiska dizajnu
je kľúčovým rysom definujúcim charakter vozidla Micra jeho profil a najmä oblúkovité stvárnenie bočných okien. Tento, pre Micru už tradičný prvok, ktorý je v Európe a Japonsku obľúbený, bol v novom vozidle zachovaný a je ešte zdôraznený výraznejším zadným spojlerom integrovaným do strechy. Spracovanie prednej a zadnej časti je však celkom iné. Nový dizajn neubral Micre nič z jej presláveného výhľadu do všetkých smerov, ktorý je zásadným predpokladom na bezstarostnú jazdu po meste.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pri definovaní celkového tvaru novej Micry hrala dôležitú rolu aerodynamika. Napríklad strecha bola vybavená bumerangovo tvarovanými drážkami, ktoré prispievajú k zníženiu rezonancií v kabíne, najmä vo vyšších rýchlostiach, a zároveň znižujú celkovú hmotnosť o takmer 2 kg. Uhladený dizajn strechy, spoločne s vystúpeným zadným spojlerom, minimalizuje odpor a zároveň optimalizuje spotrebu paliva a produkciu emisií. Spodok vozidla bol navrhnutý tak, aby optimalizoval obtekanie vzduchom a maximalizoval prítlak zvyšujúci stabilitu vo vysokej rýchlosti. Koeficient odporu vzduchu vozidla Micra je 0,33.

Zatiaľ čo mnoho vrstovníkov vozidla Micra z doby pred 15 rokmi vyrástlo natoľko, že teraz pokukujú o segment vyššie, nová Micra zostala verná svojmu odkazu pravého mestského vozidla a má podobné rozmery ako predchádzajúci model. Toto rozhodnutie je pre európske mestské vozidlo celkom namieste. Celkovo je nová Micra o niečo dlhšia, trocha širšia a o málo nižšia.

Výška: 1 525 mm (-15 mm)
Šírka: 1 675 mm (+15 mm)
Dĺžka: 3 780 mm (+ 61 mm)
Rázvor kolies: 2 450 mm (+ 20 mm)
Objem batožinového priestoru (VDA): 265 – 605 litrov

V snahe vytvoriť vo vozidle Micra interiér,
ktorý bude ladiť so štýlom exteriéru, siahol návrhársky tím po dizajne „prepojeného kokónu“. Jedným z príkladov je tvar palubnej dosky v podobe „dvojitej bubliny“, ktorý ladí s oválnym tvarom prístrojovej kaplnky a podobne tvarovaným priestorom palubnej, dvojúrovňovej schránky pred spolujazdcom. Dobre čitateľné prístroje sú umiestnené v troch okrúhlych ukazovateľoch. Ovládacie prvky kúrenia a vetrania, audiosystému a ďalšie ovládacie prvky sú umiestnené logicky a ľahko sa obsluhujú.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Dlhší rázvor novej platformy umožnil zväčšiť vnútorný priestor oproti predchádzajúcej generácii vozidla Micra, čo tiež prispelo k ľahšiemu nastupovaniu a vystupovaniu všetkých cestujúcich. Dlhá strešná línia zase zabezpečuje, že Micra ponúka dostatočný priestor na hlavu aj cestujúcim vzadu, takže celkový vnútorný priestor je len ťažko uveriteľný vzhľadom na jej kompaktné vonkajšie rozmery.

Výraznú paletu farieb karosérie dopĺňa výber zo štyroch farebných schém interiéru.

Počas vývoja sa prísne dbalo na úsporu hmotnosti.
Hmotnostným úsporám na novej platforme sekundujú uvážené odľahčenia aj inde. Napríklad 41 litrová palivová nádrž je o 2,2 kg ľahšia než v predchádzajúcej Micre, výfukový systém už nemá stredový tlmič, čo hmotnosť znižuje o 3,2 kg a systém zavesenia prednej nápravy je ľahší o 9 kg. Celkovo sa nová Micra môže pochváliť pohotovostnou hmotnosťou začínajúcou na 910 kg, čo je oproti predchádzajúcej generácii o 47 kg menej.

Vozidlo Micra K12 bolo oceňované pre vyváženosť ovládania a jazdných vlastností
a technici Nissanu cítili, že toto je bod, od ktorého by mali začať aj pri návrhu nástupcu. Nová Micra preto má podobné riešenie podvozku s nezávislým zavesením prednej nápravy so vzperami MacPherson s vinutými pružinami a vzadu s kompaktným torzným nosníkom navrhnutým tak, aby minimálne zasahoval do batožinového priestoru. Oba systémy zavesenia sú vsadené do pomocných rámov izolujúcich hluk z vozovky, vibrácie a pazvuky. Nová platforma je tuhšia ako bola pôvodná, zavesenie môže fungovať účinnejšie a zabezpečuje presnejšie riadenie, pričom dochádza k nižšiemu poklesu prednej nápravy pri brzdení a menšiemu kloneniu pri zrýchľovaní. Zvláštna pozornosť bola venovaná absorpcii nárazov od nerovností cesty. Vďaka dlhšej dráhe pohybu náprav Micra jazdí mimoriadne dobre aj na náročnejších povrchoch ciest. Elektrický posilňovač riadenia spolu s malým obrysovým polomerom otáčania 4,65 m prispieva k obratnosti v tesných uličkách miest.

Konštrukcia vozidla dokáže vďaka sofistikovanej deformačnej zóne vpredu
absorbovať sily čelného nárazu a zároveň zásluhou extra tuhej schránky karosérie zabezpečiť neporušenosť priestoru kabíny. Štandardná bezpečnostná výbava zahŕňa brzdový systém (vpredu kotúčový a vzadu bubnový) so systémom ABS, EBD a brzdovým asistentom. Micra je takisto vybavená dvojitými čelnými airbagmi, hlavovými a prednými bočnými airbagmi a tiež predpínačmi bezpečnostných pásov. K aktívnej bezpečnosti prispieva program elektronickej stability (ESP) dodávaný vo všetkých úrovniach výbavy. Ak senzory zaznamenajú kritickú úrovne stability alebo trakcie, preruší sa prenos výkonu a podľa potreby sa aj pribrzdia jednotlivé kolesá.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Novú Micru poháňa
jeden z dvojice celkom nových trojvalcových zážihových motorov so zdvihovým objemom 1,2 litra. Základnou verziou je atmosférický motor s výkonom 59 kW (80 k) produkujúci úctyhodne nízke emisie CO2 s hodnotou 115 g/km. Ale i tento výsledok zatieňuje druhá verzia. Ide o zážihový motor s priamym vstrekovaním a preplňovaním pýšiaci sa výkonom 72 kW (98 k). Emisie CO2 sú pritom iba 95 g/km. Vďaka tejto účinnosti nových zážihových motorov je zbytočné novú Micru ponúkať s podstatne drahšími vznetovými motormi. Preplňovaná verzia bude v Európe uvedená na jar 2011.

Modelový rad
je jednoduchý. Zahŕňa iba jeden variant päťdverovej karosérie, dva varianty motora a dve možnosti prevodoviek. Buď päťstupňovú manuálnu alebo vysoko vyspelú kompaktnú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (Continuously Variable Transmission – CVT).

Úrovne výbavy vychádzajú z tradičnej schémy značky Nissan: základná Visia nasledovaná úrovňami Acenta a Tekna. Všetky verzie štandardne ponúkajú posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektricky ovládané okná vpredu, diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, 6 airbagov a elektronický stabilizačný program (Electronic Stability Programme – ESP), ktorý v segmente mestských vozidiel nie je veľmi obvyklý. Úroveň výbavy Acenta pridáva okrem mnohých ďalších prvkov audiosystém, automatickú klimatizáciu a tempomat. Najvyššia úroveň Tekna poskytuje technológie, ktoré sú vzácne i v mnohých väčších vozidlách, nieto v kompaktnom mestskom vozidle. Okrem systému Nissan Connect – integrovaný systém satelitnej navigácie a zábavy, ponúka verzia Tekna štandardne aj merač parkovacieho miesta. Ten po aktivácii meria potenciálne parkovacie miesta a radí vodičovi, či sa tam Micra vojde alebo nie.

Záväzok spoločnosti Nissan v oblasti znižovania vplyvu jej produktov
a aktivít na životné prostredie sa jasne odráža v skutočnosti, že 98 percent materiálov používaných pri konštrukcii Nissanu Micra možno recyklovať. Toto hľadisko bude stále naliehavejšie, pretože zákonodarcovia na celom svete zvažujú v tejto oblasti ďalšie kroky.

Moje dojmy z novej Micry
Dizajn podobne ako pri predchádzajúcej generácii sa bude skôr zaliečať nežnejšiemu pohlaviu. V interiéri je po funkčnej stránke všetko tak ako má byť. S autom som sa rýchlo zoznámil a našiel som si vhodnú pozíciu aj za iba výškovo nastaviteľným volantom. Vyhovoval mi aj vyšší posed a naozaj dobrý výhľad z vozidla. Na šírku je vpredu miesta akurát. Pomerne dosť miesta vo všetkých smeroch budú mať aj dvaja cestujúci na zadných sedadlách. Nastupovanie aj vystupovanie je bezproblémové. Jednoduché a tvrdé plasty prístrojovej dosky príjemne oživí ich dvojfarebné prevedenie. V roli spolujazdca mi chýbalo stropné madlo (podobne sú na tom aj zadní pasažieri). USB vstup je dosť blízko ľavej nohy spolujazdca, čo niekomu môže prekážať a zvyšuje šancu na zavadenie o USB kľúč. Batožinový priestor svojim základným objemom 265 l neoslní, ale zato jeho variabilita (od stupňa Acenta) poteší.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pre novú Micru je momentálne k dispozícii jediná motorizácia a to trojvalcový zážihový motor so zdvihovým objemom 1198 ccm. Maximálny výkon 59 kW (80 k) dosahuje pri otáčkach 6000 min-1 a maximálny krútiaci moment 110 Nm pri 4000 ot/min. Motor udeľuje Micre pre mesto dostatočné dynamické vlastnosti a posádku nadmerným hlukom neobťažuje. Manuálna 5-stupňová prevodovka má trocha väčšiu vôľu, ale radenie je inak bezproblémové. Zvedavý som však bol najmä na druhú ponúkanú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom – CVT. Po naštartovaní cítiť v podlahe vibrácie, ktoré sa po rozbehu vytratili a viac som ich už nepociťoval. Jazda s prevodovkou CVT je veľmi komfortná, rozbeh je plynulý a nezaostáva za manuálnou prevodovkou. Motor udržiava pri nízkych otáčkach a Micra s ňou dokáže byť až prekvapivo úsporná. Nesedí jej však snaha o maximálnu akceleráciu (plyn na podlahe) kedy síce motor dovolí vytočiť, ale zrýchlenie je iba pozvoľné. Prevodovka CVT je podľa mňa ideálna pre toto mestské autíčko a aj cenové navýšenie 1.000 EUR za túto prevodovku je prijateľné.
Už teraz som zvedavý na jarnú novinku pod kapotou novej Micry. Jedná sa o vyspelú jednotku s priamym vstrekovaním a preplňovaním, ktorá dáva pri zachovaní objemu motora 1,2 l výkon zväčšiť obrázok 72 kW (98 k) a krútiaci moment 142 Nm. Naopak spotreba aj emisie CO2 sú oproti slabšej 59 kW verzii nižšie.

Podvozok je príjemne komfortný, dobre tlmí nerovnosti a zákrut sa nebojí. Za jazdy nič nevŕzga a jazda aj po obchvate je pomerne tichá.

Nový Nissan Micra sa už dá objednávať a jeho predaj bude na Slovensku spustený koncom novembra. Cena 9.500 EUR za výbavu Visia AC/CD (uvádzací akčný cenník) je vo svojej kategórii konkurencie schopná aj vzhľadom na prítomnosť bohatej bezpečnostnej výbavy.
Podrobnejšie informácie o novom Nissane Micra

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]