Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Volvo S60 2.0 T Summum (11/2010)  Vytlačiť stránku
Stránka: 1/2
redaktor: o.mauer, 01.11.2010;

T.O.P. AUTO Slovakia, a.s., dovozca automobilov Jaguar, Land Rover a Volvo, nám na redakčný test zapožičal aktuálnu švédsku novinku, nové Volvo S60. Táto druhá generácia S60-tky ešte ako výstavná štúdia s názvom S60 Concept (Detroit NAIAS 2009) predpovedala, že bude vážnym konkurentom pre prémiový segment vozidiel strednej triedy.

testoval Oliver Mauer



Dynamický severan

Nová S60-tka priniesla do automobilového sveta opäť svieži vietor. Jej zvodný dizajn, dynamické jazdné vlastnosti a revolučný bezpečnostný systém na ochranu chodcov ju predurčujú k tomu, aby sa opäť stala najpredávanejším modelom značky. Veď nakoniec posúďte sami. (fotografie predošlých generácií)


Exteriér – neodolateľne zvodný

Volvo S60 Volvo S60 Už na prvý pohľad je jasné, že nová S60-tka je momentálne najdynamickejším modelom značky Volvo. Pozornosť púta predovšetkým jej nízko pôsobiaca predná časť. Na svedomí to majú netradičné prelisy prednej kapoty a nárazník, za ktorý by sa nemusel hanbiť nejeden popredný taliansky dizajnér. Športový dojem dotvára mohutná maska chladiča a ďaleko od seba umiestnené svetlomety, ktorých výrazný tvar slzy je až neobvykle pretiahnutý do blatníkov. Štýlové osvetlenie dopĺňajú aj samostatné na výšku situované LED svietidlá, ktoré dodávajú S60-tke neodolateľnú príťažlivosť za svetla i po zotmení.

Z profilu nie je možné nevšimnúť si elegantnú líniu stĺpikov, ktorá tvorí spoločne so strechou plynulý oblúk tiahnúci sa až po hornú hranu zadného veka. Takto zvažujúca sa línia strechy mi výrazne pripomína karosériu typu kupé. Celkový dynamický vzhľad novej S60-tky umocňuje aj jemne stúpajúci prelis s vlnovitou kontúrou, ktorý prechádza od predných svetlometov naprieč celým bokom vozidla až po koncové svetlá zadnej časti karosérie.

Volvo S60 Volvo S60 Zadnej časti dominuje pozvoľne klesajúce sklo, ktoré plynule nadväzuje na krátke, ale zato mohutné veko batožinového priestoru. Preto sa na prvý pohľad môže zdať, že z novej S60-tky vznikol liftback, ale žiaľ, či našťastie, tomu tak nie je. Osobitný štýl dodávajú novej S60-tke aj nápadné zadné koncové svetlá, ktorých bočné hrany plynulo prechádzajú do oblúkovito formovanej línie zadného nárazníka. No povedzme si úprimne, komu by sa nepáčil každodenný pohľad na neodolateľný zadok novej S60-tky?

Dynamický dizajn S60-tky bol pri mnou testovanej verzii umocnený kitom exteriérových doplnkov z matného hliníka, ktoré dodali tomuto severanovi ešte športovejší vzhľad. V prednej časti vozidla sa na tejto premene podieľali štýlový nájazdový ochranný kryt nárazníka a dizajnové orámovanie krytov hmloviek. Bočnú a zadnú časť S60-tky zvýraznili zase športovo ladené ochranné lemy prahov dverí a kryt spodnej časti zadného nárazníka pripomínajúci difúzor pretekárskych špeciálov.

K celkovej príťažlivosti testovanej S60-tky prispel nemalým podielom aj špeciálny lak karosérie, ktorý po prvýkrát uzrel svetlo sveta na štúdii S60 Concept.


Interiér – zdravý švédsky dizajn

Volvo S60Fanúšikovia, verní značke Volvo, môžete byť kľudní. I napriek novému čínskemu vlastníkovi automobilky Volvo ostal interiér S60-tky rýdzo švédsky. Typický severský dizajn zakladajúci si na štýlovom prevedení detailov, použití kvalitných materiálov a farebnej zladenosti celku ako takého, je silno citeľný aj v novej S60-tke.

Prvé príjemné prekvapenie nastalo hneď po otvorení dverí vodiča. Tu mi do očí okamžite udrelo extravagantné oranžové čalúnenie sedadiel, ktoré dokonale ladilo s netradičným medeným lakom karosérie. Pocit športovej elegancie a luxusu umocňovalo aj ich kvalitné kožené prevedenie s nápadným prešitím a ich nefalšovaná vôňa. Ale dosť bolo superlatív, poďme za volant.


Volvo S60Tu som sa za prítomnosti pána Kováča (PR & Product Manager VOLVO, T.O.P. AUTO Slovakia, a.s.) dozvedel niekoľko dôležitých informácii o nových prvkoch či systémoch, ktorými je nová S60-tka doslova nabitá. Už počas tejto krátkej, avšak na informácie bohatej prednášky som vedel s určitosťou povedať, že ani v oblasti vývoja sedadiel Volvo nijako nepoľavilo. Sedadlá automobilky Volvo sú totiž považované za najpohodlnejšie sedadlá automobilového priemyslu vôbec. Opäť ma presvedčila ich ergonómia, dostatočné bočné vedenie, rozsah ich elektrického nastavenia ako i rýchly nástup funkcie vyhrievania.

Príjemnú atmosféru a pocit luxusu navodzuje v interiéri S60-tky aj kombinácia zvolených materiálov. Tá v spojení s dokonalým prevedením detailov dodáva interiéru nielen perfektný vzhľad, ale i nezameniteľný punc originality. Strávený čas za volantom mi dokonca spríjemňoval aj fakt, že všetky interiérové materiály (textílie, koža, plasty, drevo a hliník) boli pred ich samotným použitím kontrolované na prítomnosť alergénov a zdraviu škodlivých látok.

Nevšimnúť som si nemohol športový dizajn volantu, ktorý nielen že dobre vyzerá, ale mi aj vynikajúco sadol do dlaní rúk. Zaujímavosťou je, že jeho multifunkčnosť nie je obmedzená len na ovládanie tempomatu a rádia, ale zahŕňa aj ovládanie telefónu, navigácie, multimediálnych zariadení a rôznych funkcií vozidla. Väčšinu týchto systémov je však možné ovládať aj pomocou ovládacích prvkov, ktoré sú intuitívne umiestnené na štýlovom stredovom paneli. Ten obsahuje naviac možnosť rozšíreného ovládania jednotlivých funkcií ako aj samostatné ovládacie prvky parkovacích kamier, klimatizácie, vyhrievania sedadiel a niektorých podporných bezpečnostných systémov.

Volvo S60 Volvo S60Najväčšiu pochvalu si zaslúži nový plne integrovaný multifunkčný farebný displej, ktorý okrem znázorňovania ovládania klimatizácie, audiosústavy, či pripojenia mobilného telefónu zobrazuje aj nový systém navigácie. Ten si ma získal ukážkovým grafickým navádzaním ako aj jednoduchým spôsobom ovládania.

Služby multifunkčného displeja využíva aj multimediálny systém High Performance Multi Media. Jeho veľkým plusom je predovšetkým jeho funkčnosť a prehľadné ovládanie. Spokojný som bol aj s jednoduchým pripojením zariadení podporujúcich funkciu bluetooth, či s rýchlym načítaním DVD nosičov.

Volvo S60 Volvo S60Dôležitou súčasťou novej S60-tky je aj nesmierne bohaté menu nastavenia vozidla. To ponúka okrem množstva nastavení a informácií o vozidle aj dôležité údaje týkajúce sa podporných bezpečnostných systémov, ktorých je v S60-tke viac než dosť. Ale o tom až v sekcii bezpečnosť.

Posledný riadok v tomto bohatom zozname funkcií patrí systému parkovacích kamier. Ten nielenže dokonale zobrazuje reálny obraz pred a za vozidlom, ale dovoľuje novej S60-tke aj tzv. „nakúkanie za roh“. Túto praktickú funkciu, ktorá využíva panoramatickú kameru s rozsahom zorného poľa 180 stupňov som ocenil hlavne pri úzkych výjazdoch z obmedzeným výhľadom alebo pri parkovaní v tesných garážach nákupných centier.

Volvo S60Tak ako predné aj zadné sedadlá sú vďaka svojej ergonómii lídrom v oblasti komfortu. Ich dokonalé pohodlie neovplyvnili ani zámerne nižšie situované sedacie časti krajných sedadiel. Táto „utopenejšia“ poloha sedenia totiž zabezpečila to, že výrazný sklon „kupé karosérie“ nijako neobmedzoval ani vyšších cestujúcich.
A čo miesto uprostred? Šedý priemer. Sedenie totiž neposkytuje plnohodnotný komfort krajných sedadiel. „Sedadlo“ je rovnako ako sedadlá mnohých iných vozidiel strednej triedy tvrdšie, užšie a bez bočného vedenia. K pohodliu na tomto mieste neprispel ani pozdĺžny stredový tunel podlahy, ktorý je pri verzii s pohonom predných kolies, žiaľ, úplne zbytočný. Dlhšie cesty odporúčam z tohto dôvodu absolvovať iba s dvoma zadnými pasažiermi. Tí môžu využiť multifunkčnú lakťovú opierku, ktorá slúži Volvo S60 nielen ako držiak nápojov, ale aj ako odkladacia schránka na doklady či iné drobnosti.

Veľkým hendikepom novej S60-tky je však batožinový priestor. Ten má len podpriemerných 380 litrov, čo je v strednej triede naozaj málo. V tomto prípade ma preto neprekvapila ani absencia rezervného kolesa, ktoré bolo z dôvodu úspory miesta nahradené opravnou sadou pre prípad defektu. Praktickým prvkom batožinového priestoru je však výklopný predel, ktorý slúži na zaistenie nákupných tašiek a iných predmetov. O variabilitu interiéru a s tým spojenú možnosť prepravy ďalšieho nákladu sa starajú dve samostatne sklopné, z kufra odistiteľné, zadné sedadlá. Za praktické riešenie považujem aj sklopné operadlo sedadla spolujazdca, ktoré možno využiť na prepravu dlhších predmetov.


Motor - 2.0 GTDi

Volvo S60Ak si niekto myslí, že reč bude o naftovom agregáte, tak ho určite sklamem. Už samotná dešifrácia označenia GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) totiž napovedá, že ide o benzínový, turbodúchadlom preplňovaný motor s priamym vstrekovaním paliva. Tento nový štvorvalec, predávaný pod obchodným označením 2.0 T, ma zaujal aj vďaka tomu, že využíva vzhľadom k maximálnemu výkonu motora najmenšie turbodúchadlo na trhu. To zabezpečuje nielen vynikajúce jazdné výkony a pružnosť motora, ale zlepšuje aj technológiu čistenia výfukových plynov. Okrem toho využíva agregát aj novú technológiu prepĺňania, kde je toto „mini“ turbodúchadlo integrované priamo do zberného výfukového potrubia. To je rovnako ako teleso turbíny, z dôvodu účinnejšej tepelnej izolácie a nižšej hmotnosti, vyrobené z viacvrstvovej ocele a nie zo zliatiny. Vďaka tejto modifikovanej Volvom patentovanej konštrukcii dosahuje automobilka pozitívne výsledky nielen v oblasti zvyšovania výkonových parametrov motorov, ale aj v oblasti znižovania spotreby paliva ako i hladiny emisií CO2.

Volvo S60Už len samotné papierové hodnoty testovanej motorizácie vyzerali pre mňa dosť povzbudivo. Vďaka maximálnemu výkonu 149 kW a krútiacemu momentu 300 Nm som si jazdu v S60-tke preto doslova užíval. Sila turbodúchadla sa začínala prejavovať už od 1750 ot./min, kedy sa motor dostával do výrazného ťahu a nepoľavil až po hranicu 4000 ot/min. Jednoducho paráda. Pozitívne hodnotím reakciu motora aj pri zošliapnutí plynového pedála mimo udávaný rozsah otáčok. Motor ani tu nijako nezaváhal a akceleroval pri akejkoľvek rýchlosti a ktoromkoľvek prevodovom stupni. Pochváliť musím aj kultivovaný chod motora a jeho priam dokonalé odhlučnenie od kabíny. Pocit porovnateľný plachteniu som si však vychutnával len do okamihu, kým som nevyužil maximálny potenciál krútiaceho momentu. Ten mi za sprievodu mohutného a pre uši priam návykového barytónu opätovne pripomenul silu 203 koní.

Čo ma ale trošku sklamalo, bola spotreba paliva. Tá totiž presiahla výrobcom udávanú kombinovanú hodnotu 7.9 litra na 100 km až o jeden liter. Vyšší odber paliva si vypýtal aj dynamický štýl jazdy, pri ktorej som zaznamenal krátkodobú spotrebu okolo 14 litrov.


Prevodovka - Powershift

Keď som sa dozvedel, že testovaná S60-tka bude vybavená dvojspojkovou šesťstupňovou prevodovkou Powershift, veľmi som sa potešil. Jazda s touto prevodovkou mala byť totiž mojou premiérou, a preto som bol plný očakávaní. Stačilo len pár kilometrov a dvojspojkovú prevodovku som si doslova a do písmena zamiloval. V porovnaní s bežným automatom radil totiž Powershift neporovnateľne rýchlo, plynulo a bez akéhokoľvek zaváhania.

Volvo S60Za tieto pozitívne hodnotenia vďačí prevodovka Powershift inteligentnému spôsobu radenia pomocou dvoch spojok a elektrohydraulického mechanizmu, ktorý slúži v podstate ako „predzaraďovač rýchlostných stupňov“. Uvediem príklad. Ak je zaradený napr. druhý prevodový stupeň na spojke č.2, tretí stupeň je už predzaradený na spojke č.1. Po dosiahnutí optimálnych otáčok sa následne spojka č.2 odpojí a spojka č.1 sa automaticky zopne, čím sa zabráni akémukoľvek prerušeniu dodávanej hnacej sily. Z tohto dôvodu je radenie prevodových stupňov mimoriadne rýchle a plynulé. Celý tento kolobeh funguje aj pri radení nadol. Ak riadiaca jednotka zistí, že automobil spomaľuje, pripraví nezaťažená časť prevodovky nižší rýchlostný stupeň. V situácii, keď je však treba podradiť o dva a viac stupňov (napríklad zo šestky na dvojku), elektronika rozdelí celú operáciu na dve časti. V zhľadom k tomu, že spojka č.1 je určená len pre nepárne prevodové stupne (1, 3, 5 a spiatočku) a spojka č.2 len pre párne (2, 4 a 6), podradí Powershift najskôr zo šestky na päťku, aby tak uvoľnil hriadeľ pre zaradenie dvojky. Možno to celé znie zložito, ale dôležité je, že ono to aj funguje. A to bezchybne.

Volvo S60Tak ako u väčšiny moderných automatov aj pri Powershifte sa dajú radiť prevodové stupne „manuálne“ sekvenčne. Výhrady mám však k umiestneniu režimu sekvenčného radenia (+-). To by som z dôvodu komfortnejšieho radenia privítal po ľavej strane režimov (P),(R),(N),(D). Neraz sa mi totiž stalo, že sa voliaca páka prevodovky pri podraďovaní dotykom k sebe do polohy (-) nedobrovoľne prehupla do bežného režimu jazdy (D). Že by mi chcela týmto S60-tka naznačiť, že sama radí predsa len rýchlejšie, bez váhania a vždy v pravom okamihu?




Radosť z jazdy

To, že sa S60-tka prezentuje ako najdynamickejšie Volvo všetkých čias, potvrdili nakoniec i jej jazdné vlastnosti. O jej vynikajúcu ovládateľnosť a pocit kontroly nad vozidlom sa stará predovšetkým optimálne vyladený dynamický podvozok, tuhá karoséria a nízko položené ťažisko.

Volvo S60Pochvalu si zaslúži aj presné a celkom strmé riadenie, ktoré som ocenil hlavne pri ostrejšom štýle jazdy a pri rýchlych prejazdoch tiahlych zákrut. S60-tka ich bravúrne zvládala aj pri extrémnom „opretí sa“ o pneumatiky, a to bez toho, aby stratila potrebný kontakt s vozovkou. Ako som sa neskôr dozvedel z tlačových materiálov je to zásluhou stabilizačného systému DSTC, ktorý bol pri novej S60-tke doplnený o prídavnú funkciu Corner Traction Control. Tá totiž prenáša pri natočených predných kolesách väčší krútiaci moment na to vnútorné, prenos sily od motora na vozovku je preto účinnejší a sklon k nedotáčavosti tak výrazne menší.

Volvo S60Spokojný som bol aj s jazdou slalom ako i s reakciou na prudký nedobrovoľný vyhýbací manéver, ktorý zvládla S60-tka bez výrazných náklonov karosérie, či straty jazdnej stability. V tejto situácii mi pomohla nová funkcia Advanced Stability Control, ktorá je v podstate tiež len doplnkom stabilizačného systému DSTC. Inovácia celého systému spočíva viac menej len v doplnení čidla náklonu, vďaka ktorému dokáže elektronika včas rozpoznať nielen blížiacu sa kritickú situáciu bočného preťaženia, ale zároveň pripraví aj potrebné elektronické systémy na jej včasnú elimináciu.

Spoľahnúť som sa mohol pri S60-tke aj na brzdy. Tie ma presvedčili nielen okamžitým nástupom brzdnej sily, ale aj svojou nemennou účinnosťou. Tá neklesla ani pri opakovanom a intenzívnom zaťažovaní, kedy začína brzdný účinok u väčšiny vozidiel v dôsledku prehriatia brzdovej sústavy citeľne slabnúť.

V tom, že konštruktéri odviedli naozaj vynikajúcu prácu ma nakoniec utvrdila aj jazda nespevneným povrchom. Prejazd poľnou cestou bol síce sprevádzaný miernymi rázmi, ale nie až tak citeľnými, ako by som to od športovo naladeného podvozku očakával.


Bezpečnosť - na prvom mieste

Vymenovať všetky prvky ako i bezpečnostné systémy, ktorými je nová S60-tka štandardne vybavená, resp. ktorými sa môže v rámci príplatkov dovybaviť, by bolo určite poučné, ja sa však zameriam len na tie najzaujímavejšie.

•Predstavte si situáciu, ak pri jazde v kolóne na milisekundu stratíte koncentráciu a vozidlo pred vami prudko zabrzdí. Ak by ste sedeli vo vozidle bez systému City Safety, pravdepodobne by ste do vozidla narazili. Pokiaľ však šoférujete Volvo S60, City Safety vás môže tejto nepríjemnosti ušetriť. Ak totiž laserový snímač tohto systému rozozná náhle brzdenie vpredu idúceho vozidla alebo stojacu prekážku, zvýši sa automaticky tlak v brzdovej sústave a vozidlo sa pripraví na automatické núdzové brzdenie.
Systém City Safety garantuje, že dokáže vozidlo úplne zastaviť len pri rýchlostiach do 15 km/h. Pri vyšších rýchlostiach (max. do 30 km/h) systém nie vždy vozidlo úplne zastaví, ale ho aspoň spomalí, čím výrazne prispieva k zmierneniu následkov ľahších dopravných nehôd, pri ktorých dochádza zväčša len k materiálnym škodám na vozidlách.

Priplatiť sa oplatí

K plánom značky Volvo, podľa ktorých by v roku 2020 už nemalo v súvislosti s týmito vozidlami prísť k žiadnym smrteľným zraneniam, napomáhajú i ďalšie podporné systémy, ktorými bola testovaná S60-tka dovybavená.

Volvo S60•K jej aktívnej bezpečnosti prispieva aj adaptívny tempomat (ACC) s funkciou úplného zastavenia (Queue Assist) a funkciou upozornenia na nebezpečnú vzdialenosť (Distance Alert). Tento skvelo fungujúci systém je ukážkovým príkladom toho, ako je už dnešná automobilová technológia ďaleko. Pri rýchlostiach nad 30 km/h mi totiž stačilo nastaviť len požadovanú rýchlosť a odstup od vpredu idúceho vozidla. Potom sa odo mňa neočakávalo už nič iné, len držať volant a korigovať smer S60-tky. O udržovanie prednastaveného odstupu sa totiž pomocou automatické brzdenia, či zrýchľovania príkladne postaral radar umiestnený v maske chladiča. Služby radaru využívala aj pomocná funkcia (Queue Assist - QA), ktorú som ocenil hlavne pri jazde v kolóne. Tá okrem toho, že udržovala vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, dokázala S60-tku pri jazde do 30 km/h i celkom zastaviť alebo opäť uviesť do pohybu.
Ak som mal však tempomat deaktivovaný a vzdialenosť sa od vpredu idúceho vozidla skrátila pod prijateľnú hranicu, aktivoval sa systém pre kontrolu bezpečnej vzdialenosti (Distance Alert - DA). Ten ma na kritickú vzdialenosť upozornil rozsvietením dostatočne viditeľných výstražných červených svetielok v spodnej časti čelného skla.

•Konštruktéri spoločnosti Volvo Cars mysleli pri novej S60-tke nielen na bezpečnosť posádky, ale i na bezpečnosť najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, chodcov. O ich ochranu sa totiž stará novovyvinutý systém rozpoznávania chodcov (Pedestrian Detection) s funkciou automatického brzdenia. Tento systém využíva, rovnako ako systém City Safety, radar integrovaný do masky chladiča a digitálnu kameru umiestnenú medzi čelným sklom a vnútorným spätným zrkadlom.
Volvo S60 Funkčnosť tohto systému som mal možnosť otestovať na nafukovacom panákovi Volvo, ktorý proporčne zodpovedal postave dospelého človeka. Test prebiehal nasledovne.

Nové Volvo S60 som rozbehol podľa pokynov na rýchlosť cca 30 km/h, sňal nohy z pedálov a čakal, čo sa bude diať. Keďže sa stojaci „chodec“ neustále približoval, mal som čo robiť, aby som predčasne nešliapol na brzdový pedál. Ak by som tak urobil, riadiaca jednotka by vyhodnotila, že mám vozidlo pod kontrolou a ja by som sa nedozvedel, ako a či vôbec tento revolučný systém funguje aj v praxi. Test som absolvoval trikrát a môžem potvrdiť, že pokaždé fungoval bezchybne. „Chodec“ bol systémom Pedestrian Detection vždy a hlavne včas detekovaný, na čo ma okamžite upozornil výstražným zvukovým signálom a rozsvietením výstražných červených svetielok v spodnej časti čelného skla. Tieto výstražné funkcie ma mali zalarmovať k brzdeniu alebo k vyhýbaciemu manévru, keďže som ich však zámerne ignoroval, prebrala v tejto kritickej situácii kontrolu nad vozidlom funkcia automatického brzdenia. Tá, vďaka včasnej aktivácii a využitiu maximálneho brzdného výkonu zabránila tomu, aby som svojho „prideleného dobrovoľníka“ musel vyťahovať spod kolies S60-tky. Musím však podotknúť, že test bol uskutočnený za ideálnych adhéznych podmienok.

Systém Pedestrian Detection dokáže upozorniť vodiča na hroziace nebezpečenstvo aj v tom prípade, ak chodec vstúpi na vozovku a naďalej pokračuje vo svojom úmysle. Ak vodič i napriek varovaniu pred možnou kolíziou včas nezareaguje, aktivuje sa rovnako ako v prvom prípade funkcia automatického brzdenia. Tá vie zabrániť zrážke s chodcom až do rýchlosti 35 km/h. Pri vyššej rýchlosti však zrážke už zabrániť nedokáže, ale aspoň výrazne zníži rýchlosť vozidla, ktorá má z veľkej časti vplyv na rozsah poranení a život chodca. Ak sa napríklad podarí znížiť rýchlosť nárazu z 50 na 25 km/h, zníži sa riziko usmrtenia chodca o 20 %, v niektorých prípadoch dokonca až o 85 %. Systém Pedestrian Detection dokáže rozpoznať človeka už od výšky 80 cm, a preto reaguje aj na deti. Treba si však uvedomiť, že systém má rovnaké obmedzenia ako ľudské oko, a preto nemusí byť chodec pri zníženej viditeľnosti alebo zlých poveternostných situáciách systémom Pedestrian Detection spozorovaný.

•Pozitívne skúsenosti som mal aj so systémom sledovania sústredenosti vodiča (Driver Alert Control - DAC). Ten počas jazdy na diaľnici pri rýchlosti nad 65 km/h neustále “strážil“ moju sústredenosť. Pomocou signálov z digitálnej kamery systém vypočítaval smer vozovky a porovnával ju s údajmi o pohybe volantu. Vďaka týmto informáciám dokázal systém rozlíšiť bežný štýl jazdy od chvíľkovej nepozornosti, na čo ma včas upozornil výstražným zvukovým signálom.

•Digitálnu kameru využíva i systém varovania pred bezdôvodným opustením jazdného pruhu (Lane Departure Warning - LDW). Ten na základe monitorovania vodorovného značenia jazdných pruhov sleduje momentálnu polohu vozidla na ceste. Keďže som však chcel vyskúšať aj funkčnosť tohto systému, musel som sa na chvíľu opäť vžiť do úlohy nepozorného či arogantného vodiča. A tak som jazdný pruh opustil bez použitia smerových svetiel, načo ma systém okamžite upozornil už známym varovným zvukovým signálom.

Volvo S60•Užitočným a silno návykovým bezpečnostným prvkom je aj systém pre elimináciu mŕtveho uhla (Blind Spot Information System - BLIS). Ten som ocenil vždy vtedy, keď som chcel zmeniť jazdný pruh bez toho, aby som sa musel otočením hlavy uistiť, či sa nenachádza v mŕtvom uhle S60-tky nejaké iné vozidlo. Tento neprehľadný priestor po bokoch vozidla sledovali totiž kamery umiestnené v spätných zrkadlách, ktoré ma na možnú kolíziu s iným vozidlom upozornili rozsvietením ľavej alebo pravej výstražnej kontrolky umiestnenej na A-stĺpiku predných dverí.






Záverečné hodnotenie

Dovolím si povedať, že nová S60-tka „nakazí“ snáď každého, kto i len krátky čas strávi za jej volantom. Očarí nielen svojím zvodným dizajnom, štýlovým interiérom, dynamickými jazdnými vlastnosťami, ale predovšetkým aj množstvom bezpečnostných systémov, ktoré z nej robia jedno z najbezpečnejších vozidiel vo svojej triede.


Fotogaléria

Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60



   Ďalšia stránka (2/2) Ďalšia stránka

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]