Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Alfa Romeo 159 2.0 JTD Distinctive (02/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 22.02.2011;

Spoločnosť FIAT SR spol. s r.o., importér vozidiel Alfa Romeo pre Slovenskú republiku, nám na týždňový test poskytol 4-dverový sedan strednej triedy Alfa Romeo 159 s najsilnejším naftovým motorom 2.0 JTD a v najvyššej výbave Distinctive.

testoval Jaroslav Čík





Nestarnúca kráska

Alfa Romeo 159 prišla na trh v roku 2005 ako väčší nástupca úspešného modelu 156, ktorý sa predával v rokoch 1998 až 2005. Jej dizajn je mimoriadne vydarený a nadčasový čoho dôkazom je, že do dnešného dňa nepotrebovala žiadny výrazný facelift okrem drobných zmien na detailoch. Napriek tomu, že sa dnes nachádza v poslednej fáze svojej existencie je stále veľmi príťažlivá vďaka svojmu elegantnému šarmu so športovým nádychom. Často vyčítanou slabinou 159-tky bol jej ťažký "predok", na čom však v posledných rokoch popracovali odľahčením podvozku. Spočiatku mala v ponuke širokú škálu benzínových agregátov od základnej 1.8 MPI, 1.9 JTS, 2.2 JTS a 3.2 V6 po naftové 1.9 JTD s rôznymi výkonmi, 200-koňovú 2.4 JTD či pohon všetkých kolies 4x4. Dnes sa 159-tka ponúka iba v jednej benzínovej variante s preplňovaním agregátom 1.8 TBi (147 kW) a jedným naftovým motorom 2.0 JTD s dvomi výkonmi (100 a 125 kW). Mne sa dostala do rúk 159-tka so silnejším 170-koňovým naftovým dvojlitrom, tak sa poďme na ňu pozrieť bližšie.

Exteriér
Alfa 159 sa radí medzi prestížne sedany strednej triedy so športovým charakterom. Spája v sebe noblesný taliansky vzhľad so športovou eleganciou typickou pre všetky vozidlá značky Alfa Romeo. Dizajn vznikol v dielni Giorgetta Giugara, ktorý na ňom spolupracoval so Štylistickým centrom Alfy Romeo.
zväčšiť obrázok
Alfa 159 je 4660 mm dlhá, 1828 mm široká, 1417 mm vysoká a rázvor náprav je 2700 mm. Svojimi rozmermi dnes už nepatrí medzi najväčších spomedzi svojich konkurentov, jej plusom je však vyváženosť a kompaktnosť.

Maske vozidla dominuje tradičný trojuholníkovitý znak automobilky, ku ktorému smerujú všetky ostatné línie. Na karosérii prevládajú čisté línie zvýrazňujúce eleganciu a zároveň detaily podtrhujúce športový charakter ako napr. ľahko „zamračený“ tvar bi-xenonových reflektorov z troch samostatných okrúhlych častí s decentne ukrytými ostrekovačmi, preliačenie kapoty v tvare písmena V, skosená kompaktná kabína či svalnaté blatníky.

zväčšiť obrázok Dôraz na eleganciu podtrhujú pri bočnom pohľade aj detaily ako chromované vonkajšie kľučky či bočné smerovky v podobnom tvare usadené pod bočnou líniou. Kryty vonkajších spätných zrkadiel v prevedení matný titán zasa príjemne ladia so 17” viaclúčovými diskami z ľahkých zliatin šedej farby so saténovým efektom.

Dravosť a dynamika nechýba ani zadnej časti. Po stranách širokého veka batožinového priestoru sú umiestnené úzke koncové svetlomety presahujúce do blatníkov. Sú tvorené kruhovými tvarmi, ktoré po rozsvietení pripomínajú prižmúrené oči. V strede sa nachádza logo automobilky, ktorého mechanizmus po zatlačení odomkne a pridvihne veko kufra. Športový charakter zvýrazňuje aj chromovaná koncovka výfuku či nenápadný zadný spojler integrovaný v zadnom veku.

Alfa 159 vďaka svojmu mimoriadne príťažlivému a nestarnúcemu dizajnu jednoznačne stále patrí medzi najkrajšie vozidlá na trhu.

Interiér
zväčšiť obrázok Rovnako ako pri zovňajšku aj v interiéri dominuje elegancia so športovými prvkami. Už pri prvom pohľade nezaprie svoje talianske korene. Interiér pôsobí veľmi hodnotným dojmom vďaka kvalitným materiálom a precíznemu spracovaniu. Elegantná dvojfarebná palubná doska je zložená z mäkčených plastov doplnená hliníkovými lištami a kovovým obkladom stredovej konzoly čiernej farby. Miernou nevýhodou je bledá farba čalúnenia, ktorá je náchylnejšia na zašpinenie.

zväčšiť obrázok Palubná doska s ovládacími prvkami je natočená smerom k vodičovi a všetko je ľahko dostupné. Jediným mínusom je nízko umiestnený panel automatickej dvojzónovej klimatizácie so snímačom kvality vzduchu (AQS - Air Quality Sensor), ktorý je horšie prístupný pri zaradení nepárnych prevodových stupňov. Je to však menšia daň za dizajn, nakoľko dizajnéri v hornej časti stredovej konzoly umiestnili pod kruhovými výduchmi tri efektné analógové ukazovateľe stavu nádrže, teploty motora a plniaceho tlaku turba, ktoré zdôrazňujú športového ducha značky. Vedľa nich je umiestnený slot na elektronický kľúč a štartovacie tlačidlo.

Pochváliť musím vynikajúci trojramenný športový volant potiahnutý perforovanou kožou s výstupkami a ovládaním audia či telefónu pomocou systému Blue&Me s Bluetooth. Informácie z palubného počítača sa prehľadne zobrazujú na multifunkčnom displeji s červeným podsvietením, ktorý dostal miesto medzi športovými „budíkmi“. Takisto sa na ňom zobrazujú aj „piktogramy“ (informácie o najbližšej odbočke a jej vzdialenosti) z navigačného systému. Pri jazde tak nie je nutné klopiť zrak na veľký farebný displej na stredovej konzole. Potešil by, keby bol aj dotykový. Navigácia má k dispozícii aj slot na SD karty, na ktorých sa dodávajú mapy. V prípade nepoužívania navigácie slúži farebný displej aj ako druhý multifunkčný displej na zobrazenie informácií z rádia či palubného počítača. Kvalitnému zvuku napomáha príplatkový HiFi systém Bose s 8-mimi reproduktormi a subwooferom v zadnom plate. Taktiež je k dispozícii aj USB port v odkladacej schránke pred spolujazdcom vpredu.
Vo výbave nechýbajú komfortné prvky výbavy ako dažďový a svetelný senzor, tempomat či parkovací asistent vzadu so zvukovou signalizáciou.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Kvalitné sedadlá sú čalúnené kombináciou kože a látky v elegantnom béžovom prevedení. Noblesnosť dotvára aj logo značky vyšité na hlavových opierkach. Poskytujú slušné bočné vedenie a vynikajúci komfort. Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné a vodičove naviac s pamäťou pre tri nastavenia. Nemal som žiadny problém s optimálnym nastavením polohy a sedadlá ma „netlačili“ ani pri dlhšej jazde. V mrazivých dňoch mi spríjemnilo cestovanie aj trojstupňové vyhrievanie sedadiel. Mínusom je horšie dostupný otočný ovládač nastavenia bedernej opierky.

Priestor pre nohy na zadných sedadlách ma veľmi nenadchol, čakal by som na túto triedu trochu viacej miesta. Nie je to však nič tragické, za priemerne vysokou posádkou vpredu sa dá vzadu bez problémov cestovať. Na miesto pre hlavu a ramená sa nemôžem sťažovať, toho je dostatok. Zadné sklopné a delené operadlo v pomere 40/60 nie je v štandardnej výbave a treba si za neho priplatiť sumu 335 €.

Pre bezpečné odloženie pri jazde nepotrebných predmetov je k dispozícii dostatočne veľká odkladacia schránka pred spolujazdcom, klimatizovaná loketná opierka vpredu s koženým čalúnením, pred ňou miesto s držiakmi na poháre zakryté posuvnou roletkou či priečinky vo dverách. Pre pasažierov vzadu sú pripravené úložné priestory na drobnosti v stredovej konzole pod výduchmi vzduchu či sklopnej loketnej opierke, za ktorou sa nachádza aj otvor – skivak na prevoz lyží alebo dlhších predmetov.
zväčšiť obrázok
Poďme sa pozrieť na kufor. Základný objem predstavuje hodnotu 405 litrov, čím sa radí k tým menším vo svojom segmente. V prípade potreby je ho možné zväčšiť sklopením zadných operadiel, ale ako to u sedanov býva, limit udáva nakladacia hrana kufra či prechod medzi kabínou a batožinovým priestorom. Ten je však v tomto prípade celkom veľký. Zatváranie kufra je pohodlné vďaka vnútornému madlu, pri otváraní by však veko kufra mohlo povyskočiť o čosi vyššie. Praktickým pomocníkom je sieť brániaca nechcenému „lietaniu“ voľne prevážaných predmetov v kufri.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok O pohon sa stará moderný naftový, radový 4-valec 2.0 JTD so systémom priameho vstrekovania common-rail. Jeho maximálny výkon 125 kW (170 koní) Alfa 159 dosahuje pri 4000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 350 Nm je udávaný už od 1750 ot./min, avšak pri prudšom zošliapnutí plynového pedálu bol razantný nábeh cítiť až po prekročení hranice 2000 ot./min, naopak nad 4000 ot./min. výkon začal klesať. Výkonovo patrí tento motor vo svojej triede medzi tie silnejšie a musím ho pochváliť za veľmi kultivovaný chod, pružnosť a viac než dostačujúci výkon. Maximálna rýchlosť udávaná výrobcom je 218 km/h a zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže za 8,8 sekundy.

Celkovo som na 159-tke za týždeň najazdil viac ako 500 km s priemernou spotrebou 7,9 litra na 100 km (podľa údajov palubného počítača). Slabinou bola mierne vyššia spotreba v meste, ktorá sa pohybovala okolo 9 litrov/100 km (išlo však o krátke trasy so studeným motorom pri teplotách pod bodom mrazu). Pri diaľničnom tempe 130 km/h si 159-tka vypýtala okolo 7 litrov, mimo mesta pri ustálenej rýchlosti okolo 90 km/h sa však spotreba pohybovala v rozmedzí 4,5 až 5 litrov. Dodáva sa s bezúdržbovým časticovým filtrom DPF vďaka čomu spĺňa prísnu emisnú normu Euro 5.

zväčšiť obrázok Poďme sa pozrieť na 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Jej chod ma pri prvých kilometroch najprv trochu zarazil, nie však nepresnosťou alebo dlhou dráhou, tie sú na veľmi slušnej úrovni. Pri porovnaní s nemeckými značkami je preraďovanie prevodových stupňov tuhšie a sprevádzané mechanickým odporom, no po pár jazdách som si na to bez problémov zvykol a pri radení som pociťoval akoby bližší kontakt s vozidlom.

Prevodovka skvele spolupracuje s motorom, ktorý si v nízkych otáčkach udržuje tichý a veľmi kultivovaný prejav. Klepot motora počuť iba pri naštartovaní, výraznejší hluk sa objavuje až po prekročení hranice 4000 ot./min. Pri bežnej jazde mestom, mimo mesta alebo diaľnici je však tichý.

Pri ustálenej jazde v meste rýchlosťou 50 km/h na 4-tom prevodom stupni motor "točí" 1300 ot./min., pri ďalších rýchlostiach to vyzeralo nasledovne:

90 km/h 5. stupeň 1900 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1500 ot./min.
110 km/h 5. stupeň 2300 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 1900 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2250 ot./min.


Podvozok
zväčšiť obrázok Predné kolesá sú ukotvené do karosérie dvomi dvojicami priečnych trojuholníkových ramien (lichobežníkový záves), z ktorých sú spodné ramená z hliníkovej zliatiny. Zadné kolesá prenášajú sily do skeletu cez dve jednoduché priečne ramená usporiadané nad sebou a pozdĺžne rameno, ktoré je ukotvené v hydraulickom lôžku. Zadné pružné hydraulické lôžko vlečeného ramena zaručuje vynikajúce pohlcovanie nerovností a umožňuje kolesu ľahký pozdĺžny pohyb vzad v prípade prejazdu cez veľkú nerovnosť.

159-tka mala obuté 17“ disky z ľakých zliatin so saténovým efektom s pneumatikami rozmeru 225/50 R17, ktoré sa zdajú byť ideálnou voľbou pre tento automobil. Širšie pneumatiky by už bolo cítiť na našich "kvalitných" cestách s vyjazdenými koľajami. Plusom je aj výborne naladený podvozok, ktorý bez problémov zvládne v tichosti pohltiť všetky nerovnosti a zároveň poskytuje aj skvelú oporu a radosť zo športovej jazdy. Pri ostrejších prejazdoch zákrutami sa 159-tka nenakláňa a veľmi dobre drží stopu. Dokonalý kontakt s vozovkou umocňuje aj presné riadenie s výbornou spätnou väzbou.

Predné brzdové kotúče s vnútorným chladením v kombinácii so zadnými jednoduchými kotúčmi podávajú slušný výkon, nie sú "ostré" ani príliš "mäkké", jednoducho si zaslúžia pochvalu. V prípade potreby núdzového brzdenia čaká na svoju úlohu aj brzdový asistent.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Alfa Romeo 159 spĺňa najvyššiu úroveň bezpečnosti. Okrem mimoriadne pevnej karosérie vďaka použitiu vysokopevnostnej a zliatinovej ocele a ťažko zdeformovateľnej podlahe, napomáhajú vysokej bezpečnosti systémy ABS s rozdelovačom brzdnej sily EBD a brzdovým asistentom či stabilizačný systém VDC s integrovaným protipreklzovým systémom ASR. V základnej výbave sú k dizpozícii čelné a bočné airbagy pre posádku na predných sedadlách, hlavové airbagy vpredu a vzadu a kolenný airbag vodiča. V prípade že by sa vám to zdalo málo, je tu možnosť priplatiť si aj za kolenný airbag pre spolujazdca vpredu.
Samozrejme nechýbajú ani úchyty Isofix na zadných sedadlách pre uchytenie detskej sedačky.

otvoriť test V testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP dosiahla Alfa Romeo 159 v roku 2006 5 hviezdičiek pre ochranu pasažierov, 4 pre ochranu detí a 1 pre ochranu chodcov.


Obstarávacia cena (spracované dňa 01.02.2011)

Najnižšia cena:
159 1.8 TBi Progression
24.437,50 € (cenníková cena 28.750 €)
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
159 2.0 JTD Distinctive
26.902,50 € (cenníková cena 31.650 €)
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
159 2.0 JTD Distinctive
32.933,25 € (cenníková cena 38.745 €)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný ESP s protipreklzovým systémom ASR/MSR, brzdový asistent HBA, systém pomoci pri rozjazde do kopca Hill Holder, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, predpínače bezpečnostných pásov, 5x trojbodový bezpečnostný pás, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách,
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, čalúnenie sedadiel v kombinácii koža - látka, výškovo nastaviteľné predné sedadlá s bedernou a loketnou opierkou, loketná opierka vzadu so skivakom, 5x hlavová opierka, športový volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia a telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, biele podsvietenie športových budíkov
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, hmlovky, chromované vonkajšie kľučky dverí, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 225/50 R 17
Výbava za príplatok k základnej cene:
  • lak - metalíza = 405 €
  • alarm = 485 €
  • antireflexné čelné sklo = 285 €
  • elektricky plne ovládané predné sedadlá = 1210 €
  • bi-xenónové reflektory = 810 €
  • kryty spätných zrkadiel matný titan = 40 €
  • parkovacie senzory vzadu = 375 €
  • chrómovaná koncovka výfuku = 100 €
  • Hi-Fi systém Bose (8x repro, zosiľňovač, subwoofer) = 780 €
  • Navi paket (daždový senzor, senzor vlhkosti, samozatmavovacie spätné zrkadlo, senzor stmievania, radionavigácia, Blue&Me) = 1615 €
  • spätné el. ovl. zrkadlá s el. sklápaním a s pamätou = 165 €
  • Utility sedan pack (koberceky + siete v batožinovom priestore) = 135 €
  • vyhrievané predné sedadlá = 295 €
  • zadné sedadlo delené = 335 €
  • zliatinové ráfiky 17" so saténovým efektom = 60 €


  • Porovnanie s konkurenciou (spracované: 01.02.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

    AR 159 Opel Insignia SEAT Exeo Volvo S60
    Značka / model Alfa Romeo 159 Opel Insignia Seat Exeo Volvo S60
    Motor 2.0 JTD 2.0 CDTI 2.0 TDI TDI CR 2.0 D3
    Stupeň výbavy Distinctive Edícia 20 rokov Style Summum
    Zdvihový objem motora 1956 1956 1968 1984
    Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/5
    Preplňovanie áno áno áno áno
    Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 125/4000 118/4000 125/4200 120/2900
    Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 360/1750 350/1750 350/1750 400/1400
    Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
    Pohon predný predný predný predný
    Max. rýchlosť (km/hod) 218 218 229 220
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 8,8 9,5 8,4 9,2
    Priemerná spotreba (l/100 km) 5,3 5,4 5,7 5,3
    Pohotovostná hmotnosť (kg) 1490 1613 1530 1613
    Dĺžka (mm) 4660 4830 4661 4628
    Šírka (mm) 1828 1856 1772 1865
    Výška (mm) 1417 1498 1430 1484
    Rázvor (mm) 2700 2737 2642 2776
    Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5 4/5
    Objem batožinového priestoru (l/VDA) 405 500 460 380
    Cena modelu bez príplatkov (€) 31.650 30.000 28.075 38.440
    Akčná cena (€) 26.902,50 27.700 - -
    Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 32.933,25 31.645 34.635 41.520

    Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Opel Insignia 2.0 CDTI Edícia 20 rokov
    nemá (výrobca neponúka)
    kolenný airbag vodiča
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    el. parkovacia brzda, parkovací asistent vpredu, celokožené sedadlá (Alfa Romeo 159 má kombináciu koža-látka), vyhrievané ostrekovače predných svetlometov, natáčacie svetlomety AFL

  • Seat Exeo 2.0 TDI CR Style
    nemá (výrobca neponúka)
    senzor kvality vzduchu, športový volant
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    dynamické zákrutové osvetlenie AFS, vyhrievané ostrekovače predných svetlometov, 16" plnohodnotné rezervné koleso, signál zmeny tlaku v pneumatikách, celokožené sedadlá (Alfa Romeo 159 má kombináciu koža-látka)

  • Volvo S60 2.0 D3 Summum
    nemá (výrobca neponúka)
    kolenný airbag vodiča
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    bezp. systém CITY SAFETY (systém zabraňujúci, či zmierňujúci následky ľahších dopravných nehôd pri rýchlosti do 30 km/h), el. parkovacia brzda, strešné okno, parkovacia kamera, parkovací asistent vpredu, dopredu sklopné sedadlo spolujazdca, celokožené čalúnenie (Alfa Romeo 159 má kombináciu koža-látka), natáčacie svetlomety


    Záverečné hodnotenie
    Alfa 159 je športový sedan určený pre individuálne založených manažérov, ktorý rozhodne nechcú splynúť s davom. Napriek tomu, že sa 159-tka nachádza v záverečnej fáze svojho života, je stále veľmi príťažlivá a všade kam príde budí nemalú pozornosť. Hlavným plusom je dynamický a nestarnúci dizajn, kvalitný a hodnotný interiér či vynikajúci podvozok. Nesmiem zabudnúť ani na výkonný naftový motor s primeranou spotrebou. Malým mínusom je menej miesta pre posádku vzadu či menší batožinový priestor. Lákadlom by mohla byť aj viac než konkurencieschopná obstarávacia cena.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Redakčný test: Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Distinctive
    Redakčný test: Alfa Romeo Brera 2.4 JTD Q-Tronic

    Dňa: 22.02.2011
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]