Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Nové Audi A6 (03/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 9.3.2011;

Audi opäť raz posúva latku vyššie. Na jar 2011 prichádza do showroomov A6 novej generácie. Nástupca celosvetovo najúspešnejšej limuzíny vyššej strednej triedy prináša vo všetkých oblastiach techniky inovatívne riešenia. Karoséria je vďaka inteligentnej kombinácii materiálov neobyčajne ľahká, ovládanie je napriek množstvu funkcií jednoduché, program asistenčných a multimediálnych systémov je široko členený.

Nová generácia Audi A6 štartuje s piatimi motormi vo výkonovom rozpätí od 130 kW (177 k) do 220 kW (300 k), dvoma benzínovými a troma naftovými TDI. Trocha neskôr bude nasledovať model Audi A6 hybrid, ktorý spája výkon veľkého motora V6 so spotrebou štvorvalca. Aj v oblasti prevodoviek sú k dispozícii mnohé možnosti. Pri všetkých motoroch TFSI a TDI je systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select rozšírený o nový režim program „Efficiency“ pre maximálne úspornú jazdu.

Karoséria
zväčšiť obrázok Karoséria nového Audi A6 je nanajvýš ľahká, bezpečná a pevná. Audi inteligentne navzájom kombinuje rozličné materiály. Vďaka kombinovanej konštrukcii z ocele a hliníka má karoséria o 15 percent nižšiu hmotnosť ako konvenčná oceľová karoséria, čo limuzíne so štyrmi kruhmi zabezpečuje špičkovú pozíciu medzi konkurentmi. Základný model A6 2.0 TDI s výkonom 130 kW (177 k) má pohotovostnú hmotnosť iba 1.575 kilogramov (bez vodiča).

Na hliníkové komponenty karosérie pripadá podiel vyše 20 percent. Napríklad aj horné uchytenia tlmičových vzpier prednej nápravy sú vyrobené ako hliníkové odliatky, výstuhy v motorovom priestore a priečne nosníky nárazníkov sú vytvorené z hliníkových profilov. Z hliníkového plechu sú vyrobené predné blatníky, kapota motora, veko batožinového priestoru a dvere kabíny. Aj deliaca prepážka medzi kabínou a motorovým priestorom a priečne nosníky v batožinovom priestore sú z hliníka.

Dôležitú úlohu v konštrukcii skeletu karosérie nového Audi A6 zohrávajú ocele high-tech. Na ich vrchole sú tzv. tvarovo vytvrdzované ocele, ktorá získavajú extrémnu pevnosť teplotným skokom pri lisovaní príslušných dielov. Využívajú sa v niektorých oblastiach kabíny posádky a na prechode od kabíny do prednej časti karosérie. V mnohých oblastiach sa používajú tzv. tailored blanks oceľové plechy premenlivej hrúbky, ktoré sú v silnejšie zaťažených zónach hrubšie a pevnejšie.

zväčšiť obrázok Nové Audi A6 je nezvyčajne tichá limuzína. Vďaka premyslenej aeroakustike a bohatému použitiu tlmiacich materiálov je hladina vnútorného hluku v kabíne veľmi nízka aj pri rýchlej jazde po diaľnici. Vynikajúci komfort je zásluhou detailného vyladenia mechanických komponentov z hľadiska kmitania, dôsledného hydraulického tlmenia v silentblokoch náprav a závesov motora, ako aj karosérie vysokej pevnosti.

Detailná aerodynamická optimalizácia, zahŕňajúca aj kompletne zakrytú spodnú časť vozidla a riadené prúdenie vzduchu cez motorový priestor, zabezpečuje oproti predchodcovi ešte ďalej zlepšený koeficient aerodynamického odporu cx 0,26 pri základnej verzii. Kolmý priemet čelnej plochy nového Audi A6 je 2,3 m2.

Reflektory
Reflektory dodávajú Audi A6 nezameniteľný výraz. Sú úzke a smerom k blatníkom sa rozširujú, čím sa vizuálne ťažisko posúva smerom von. Vnútro reflektora člení krivková plocha „krídlo“, ktorého spodná hrana tvorí vlnovkovitú kontúru.

zväčšiť obrázok Sériovo má nové Audi A6 halogénové reflektory. Na želanie výrobca montuje xenónové systémy Xenon plus, obsahujúce aj nové svetlo do zlého počasia a pás denného svetla zo svietiacich diód LED. Reflektory sú vybavené funkciou adaptive light, zabezpečujúcou optimálne osvetlenie v každej jazdnej situácii. Súčasťou systému je plynulá regulácia dosahu reflektorov, pomocou kamery systém rozozná iné vozidlá a osvetlenie v obci a nakláňaním modulov prispôsobuje osvetlenie s plynulými prechodmi svetla.

Riadiaca jednotka reflektorov spolupracuje s príplatkovým navigačným systémom MMI Navigation plus, od ktorého v predstihu získava údaje o priebehu cesty. Vďaka tejto podpore môže systém napríklad prepnúť na diaľničné svetlá už pri vjazde na diaľnicu alebo ešte pred križovatkou aktivovať odbočovacie svetlo.

Na želanie môže mať nové Audi A6 reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED, veľkú technologickú inováciu od Audi. Ich biele svetlo sa farbou približuje prirodzenému dennému svetlu, čím v noci šetria oči vodiča. Reflektory z LED majú dlhú životnosť, nevyžadujú si nijakú údržbu a majú nízku spotrebu energie. Napríklad pri tlmenom svetle má každý reflektor odber iba 40 wattov.

Vysoko výkonné svietiace diódy pre tlmené a diaľkové svetlo generujú markantné grafiky. Denné svetlá a smerové svetlá, zložené z množstva menších LED, sa zjavujú ako homogénny pás na spodnom okraji reflektora. Asistenčný systém pre diaľkové svetlá samočinne prepína medzi tlmenými a diaľkovými svetlami. Systém dopĺňajú odbočovacie svetlá, svetlá do zlého počasia a diaľničné svetlá.

Dizajn
zväčšiť obrázok Nové Audi A6 má dĺžku 4,92 metra a rázvor 2,91 metra. Šírka je 1,87 metra, no výška iba 1,46 metra. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je limuzína o niekoľko milimetrov kratšia a nižšia, no šírka a najmä rázvor sa výrazne zväčšili. Harmonické proporcie ako dlhá kapota motora, krátke previsy karosérie a napnutá línia strechy vyjadrujú charakter a športovú eleganciu.

Veľká, nízka jednodielna maska chladiča má zošikmené horné rohy, mriežka je lakovaná čiernou farbou s vysokým leskom a presne integrovaná do plasticky tvarovanej prednej časti karosérie. Horizontálne usporiadanie lamiel zvýrazňuje šírku karosérie, rovnako ako nízke a široké otvory na vstup vzduchu do motorového priestoru v nárazníku.

Bočný pohľad charakterizuje hra mäkkých plôch a precíznych ostrých hrán. Plechové teleso karosérie má približne dvojnásobnú výšku ako plocha skiel kabíny, čo je typické pre značku Audi. Hrana pod spodným okrajom okien (tzv. Tornadolinie) prebieha po celom boku, vytvára výraznú hranu lomu svetla a dodáva karosérii „široké ramená“. Nad bočnými prahmi karosérie prebieha ďalšia hrana (tzv. Dynamic Line), ktorá sa smerom dozadu zľahka zdvíha. V oblasti okien dodávajú karosérii akcenty lesklé dekoračné lišty.

zväčšiť obrázok Elegantná línia sa končí na markantnej zadnej časti karosérie decentnou odtrhovou hranou. Difúzorový nástavec zadného nárazníka je matne čierny a vystupujú z neho dve veľké kruhové koncovky výfuku. Plochy na zadnej časti karosérie sú, ako vždy u Audi, plasticky modelované. Tvar dvojdielnych zadných skupinových svetiel cituje na zadnej časti karosérie lichobežníkový tvar predných reflektorov.

V kombinácii s reflektormi Xenon plus a reflektormi z LED sa montujú zadné svetlá z LED, ich svetelný obraz pôsobí trojrozmerne. Koncové svetlo tvorí vizuálne neprerušený pás, prebiehajúci v širokom oblúku v tvare ležiaceho písmena „U“, smerové svetlo prebieha ako pás na hornom okraji osvetľovacej jednotky. Klasické žiarovky sa používajú iba pre cúvacie svetlo a koncové svetlo do hmly.

Na želanie sa dá športový vzhľad vozidla umocniť kompletom S line Exterieurpaket. Nárazníky, mriežky na vstup vzduchu a difúzorový nástavec majú markantnejšie tvarovanie. Difúzor a stredná lišta predného spojlera majú sivé lakovanie, na predných blatníkoch a na dekoračných lištách prahov dverí sú logá S line. Lišty na prahoch karosérie sú nalakované vo farbe karosérie.

Audi dodáva novú limuzínu A6 v dvanástich odtieňoch laku karosérie. Obidva základné odtiene majú označenie Ibisweiß a Brillantschwarz. Osem metalizovaných lakov má pomenovanie Aviatorblau, Dakotagrau, Eissilber, Havannaschwarz, Mondscheinblau, Oolonggrau, Quarzgrau a trocha neskôr v ponuke Gletscherweiß. Paletu dopĺňajú perleťové odtiene Phantomschwarz a Granatrot.

Interiér
zväčšiť obrázok V kabíne nové Audi A6 privíta svojich pasažierov prostredím plným ľahkosti a vzdušnosti. Línie interiéru pokračujú v dynamike exteriéru. Takzvaný Wrap-around dominuje v oblasti kokpitu, dekoračný obklad vychádza z dverí vodiča a prechádza širokým oblúkom cez prístrojovú dosku do dverí spolujazdca. Elegantný prístrojový panel je natočený k vodičovi a s presne osadenou lištou aplikácie dopĺňa koncepciu napätých línií.

Všetky detaily v interiéri sú vyhotovené s veľkou láskou v kvalite vypracovania na manufaktúrnej úrovni. Otočné ovládače majú hliníkové vyhotovenie. Špáry majú šírku iba niekoľkých desatín milimetra a prebiehajú presne paralelne. Kulisa voliacej páky prevodovky a tlačidlo na štartovanie motora majú decentné červené presvetlenie. Na želanie náladové osvetlenie podčiarkuje osobitú atmosféru interiéru.

Predné sedadlá v novom Audi A6 vynikajúco vedú a podopierajú telo. Na želanie Audi dodáva komfortné sedadlá, ktoré sa dajú elektricky nastavovať v 18 smeroch. Komfortné sedadlá môžu byť ďalej vybavené klimatizáciou a masážnou funkciou, desať vzduchových komôr poskytuje päť programov masáže chrbta. Alternatívne sú na výber športové sedadlá so zvýšenými bočnicami a predlžovateľným sedákom.

zväčšiť obrázok Zadné sedadlá limuzíny vyššej strednej triedy poskytujú pasažierom veľkorysý priestor na nohy, korešpondujúci s veľkou vnútornou bočnou šírkou a výškou kabíny. Na všetkých miestach v kabíne sú k dispozícii rozmerné, praktické odkladacie priestory, na želanie sa dodáva špeciálny rozšírený komplet odkladacích priestorov.

Sériovo majú sedadlá textilný poťah, za príplatok Audi ponúka dva druhy kožených poťahov a kombinované poťahy alcantara/koža. Farby poťahových materiálov sú čierna (Schwarz), Goabeige, Nougatbraun, Titangrau a Samtbeige. Interiér môže byť v čiernej, sivej, hnedej a béžovej farbe, pre strop kabíny je na výber čierna, strieborná a béžová farba.

Pri dekoračných obkladoch sú okrem sériovej verzie vo vyhotovení Micrometallic platin na výber aj hliníkové obklady a drevené obklady z jaseňového alebo orechového dreva. Neskôr ponuku doplní nová, zvlášť atraktívna alternatíva obkladov z vrstevného dubového dreva.

Nové Audi A6 ponúka množstvo funkcií, ktoré sa dajú jednoducho ovládať pomocou logickej ergonomickej koncepcie značky. Súčasťou sériového vybavenia je vylepšený ovládací systém MMI Radio, jeho terminál je umiestnený na širokom stredovom tuneli, na ktorom je vďaka elektromechanickej parkovacej brzde veľa miesta. Centrálny palubný monitor s lesklým čiernym rámom sa pri štarte systému elegantným pohybom vysunie z prístrojovej dosky, podľa verzie systému infotainmentu má uhlopriečku 6,5 alebo 8 palcov (16,5 alebo 20,3 cm).

Medzi dvoma veľkými kruhovými prístrojmi môže byť na želanie umiestnený monitor informačného systému vodiča (FIS) s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm). Informačný systém, ktorý je na výber v niekoľkých stupňoch, sa ovláda tlačidlami na multifunkčnom volante. K sériovým funkciám systému patrí palubný počítač s programom pre úspornú jazdu. Obsahuje indikátor optimálneho radenia, dáva tipy pre úspornú jazdu a zobrazuje aktuálnu spotrebu energie elektrických spotrebičov.

Súčasťou sériového vybavenia nového Audi A6 je dvojzónová automatická klimatizácia s vysokou účinnosťou. K najatraktívnejším prvkom vybavenia na želanie patrí nový head-up displej, ktorý premieta predvolené dôležité informácie na predné sklo pred vodičom. Farebné číslice a symboly akoby sa vznášali vo vzduchu vo vzdialenosti cca 2,5 metra pred vozidlom. Vodič ich môže ľahko sledovať bez odpútania pohľadu od premávky pred sebou.

Batožinový priestor, čalúnený kvalitným kobercom, má základný objem 530 litrov, operadlá zadných sedadiel sa dajú na želanie sklápať (sériovo pri komfortných sedadlách). Na želanie Audi dodáva elektrický pohon veka batožinového priestoru, ktorý sa dá aj diaľkovo ovládať elektronickým kľúčom. K dispozícii sú dvierka za stredovou lakťovou opierkou s vakom na lyže a obojstranná rohož na podlahu batožinového priestoru.

Motory
Audi vysiela novú limuzínu A6 na štart s výkonnými, kultivovanými a vysoko účinnými motormi, dvoma benzínovými a troma TDI. Ich výkony ležia v rozpätí od 130 kW (177 k) do 220 kW (300 k). Všetky motory majú priame vstrekovanie paliva, benzínový motor 3.0 TFSI využíva na prepĺňanie mechanický kompresor, motory TDI majú prepĺňanie turbokompresorom.

Všetky motory profitujú z technológií modulárnej stavebnice účinnosti Audi. Motory sú detailne optimalizované, predovšetkým pre zníženie vnútorného trenia a využívajú inovatívny tepelný manažment. Všetky agregáty sú štandardne vybavené systémom na rekuperáciu kinetickej energie a systémom Štart-Stop, a to bez ohľadu na použitú prevodovku.

Svojou účinnosťou nové Audi A6 posúva latku vo vyššej strednej triede. Spotreba paliva sa v rámci modelového radu znížila oproti predchádzajúcej generácii maximálne až o 19 percent a to pri zvýšených výkonoch motorov. Motor 2.0 TDI sa v priemere uspokojí na 100 km so 4,9 litrami nafty, čo zodpovedá emisii CO2 129 gramov na kilometer.

Neprepĺňaný benzínový motor V6 2.8 FSI je vybavený systémom ovládania ventilov Audi valvelift system (AVS), ktorý mení zdvih nasávacích ventilov. Vďaka tomu môže byť škrtiaca klapka väčšinou úplne otvorená, čím sa znižujú straty a zvyšuje účinnosť. Šesťvalec dosahuje výkon 150 kW (204 k), krútiaci moment v rozsahu otáčok od 5.250 do 6.500 za minútu má maximálnu hodnotu 280 Nm. S pohonom predných kolies a prevodovkou multitronic motor 2.8 FSI udeľuje Audi A6 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 240 km/h. Spotreba paliva v kombinovanom cykle podľa metodiky EÚ 7,4 litra na 100 km (emisie CO2 172 g/km) je o 12 percent nižšia oproti predchodcovi s výkonom nižším o 10 kW (14 k).

Najvýkonnejší benzínový motor v rodine A6 je 3.0 TFSI, jeho mechanický kompresor je umiestnený medzi radmi valcov, zvierajúcimi uhol 90 stupňov. Motor V6 dosahuje výkon 220 kW (300 PS) a krútiaci moment 440 Nm, ktorý je k dispozícii v rozsahu otáčok od 2.900 do 4.500 za minútu. Audi A6 3.0 TFSI vyšprintuje za 5,5 sekundy z miesta na tempo 100 km/h a dosahuje elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h. Priemerná normovaná spotreba paliva je 8,2 litra na 100 km, ekvivalent emisie CO2 190 gramov na kilometer. Zníženie spotreby predstavuje 13 percent v porovnaní s predchodcom, ktorý mal výkon 213 kW (290 k).

Najúčinnejší motor v novom Audi A6 je prepracovaný 2.0 TDI naftový štvorvalec dosahuje teraz výkon 130 kW (177 k). Maximálny krútiaci moment motora 380 Nm je k dispozícii v rozpätí otáčok od 1.750 do 2.500 za minútu. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies udeľuje Audi A6 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 228 km/h. V kombinovanom cykle podľa metodiky EU sa uspokojí so 4,9 litra nafty na 100 km, čo zodpovedá emisii CO2 129 g/km. Spotreba s týmto motorom sa oproti predchádzajúcej generácii znížila o 13 percent.

Novo vyvinutý motor V6 3.0 TDI sa do modelového radu A6 montuje v dvoch verziách. Obidve sa vyznačujú nízkou hmotnosťou, minimálnym vnútorným trením, intenzívnou optimalizáciou pomocných agregátov a zvlášť sofistikovaným tepelným manažmentom, blok motora a hlavy valcov majú samostatné okruhy chladiacej kvapaliny.

V slabšej verzii dosahuje naftový motor V6 výkon 150 kW (204 k). Už pri otáčkach od 1.250 do 3.500 za minútu poskytuje maximálny krútiaci moment 400 Nm. S automatickou prevodovkou multitronic zrýchľuje Audi A6 za 7,2 sekundy z pokoja na rýchlosť 100 km/h a umožňuje mu maximálnu rýchlosť 240 km/h. Jeho kombinovaná spotreba paliva sa obmedzuje na 5,2 litra nafty na 100 km, emisia CO2 dosahuje hodnotu 137 gramov na km. Oproti predchádzajúcemu modelu s výkonom 140 kW (190 k) sa spotreba paliva znížila až o 19 percent.

Silnejšia verzia motora 3.0 TDI dosahuje výkon 180 kW (245 k), krútiaci moment kulminuje hodnotou 500 Nm v rozsahu otáčok od 1.400 do 3.250 za minútu. Štandardný šprint 0-100 km/h trvá 6,1 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Výkonný turbodiesel sa v priemere uspokojí so 6,0 litra nafty, emisia CO2 predstavuje 158 gramov na km. Tým dosahuje oproti predchádzajúcemu motoru s výkonom 176 kW (240 k) o 16 percent nižšiu spotrebu.

Audi A6 hybrid
Audi v novom modelovom rade A6 neskôr zavedie do sériovej výroby svoj druhý hybridný model po Q5 hybrid quattro – A6 hybrid. Je to automobil s účinným paralelným hybridným pohonom. Jeho spaľovací motor 2.0 TFSI s výkonom 155 kW (211 k) spolupracuje s elektromotorom, ktorý poskytuje výkon 33 kW (v prepočte 45 k) a krútiaci moment 211 Nm. Elektromotor je umiestnený bezprostredne za benzínovým štvorvalcom TFSI, zaberá priestor hydrodynamického meniča krútiaceho momentu modifikovanej osemstupňovej automatickej prevodovky tiptronic. Krútiaci moment obidvoch motorov sa prenáša na predné kolesá.

V oblasti batožinového priestoru, chránenej pri náraze, je umiestnená ľahká a kompaktná lítiovo-iónová akumulátorová batéria. Má nominálnu kapacitu 1,3 kWh a poskytuje príkon 39 kW. Podľa potreby je akumulátorová batéria chladená vzduchom dvoma spôsobmi, prostredníctvom ventilátora z kabíny posádky a prostredníctvom vlastného chladiaceho okruhu, pripojeného na automatickú klimatizáciu vozidla. Táto technológia udržiava akumulátorovú batériu v širokom rozsahu vonkajšej teploty v optimálnej prevádzkovej teplote, čo umožňuje počas jazdy relatívne vysoký podiel elektrického pohonu.

Audi A6 hybrid môže jazdiť do rýchlosti 100 km/h s rýdzo elektrickým pohonom, pri konštantnej rýchlosti 60 km/h má dojazd 3 km. Okrem toho môže automobil jazdiť aj iba so spaľovacím motorom alebo v hybridnom režime, vtedy pri spomaľovaní rekuperuje kinetickú energiu a pri intenzívnej akcelerácii aktivuje súčasne obidva motory. Špeciálne indikátory v združenom prístroji a na monitore systému MMI detailne vizualizujú jednotlivé prevádzkové stavy hybridného pohonu.

Audi A6 hybrid poskytuje výkon motora V6 v kombinácii so spotrebou štvorvalca. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 238 km/h. Priemerná normovaná spotreba je 6,2 litra na 100 km a emisia CO2 dosahuje hodnotu 142 gramov na km. (Údaje o jazdných výkonoch a spotrebe paliva sú predbežné)

Prevodové ústrojenstvo
Rovnako ako predchodca aj nové Audi A6 poskytuje širokú paletu prevodového ústrojenstva. Podľa motora obsahuje pohon predných kolies a pohon všetkých kolies quattro, manuálnu šesťstupňovú prevodovku, automatickú prevodovku multitronic s plynulou zmenou prevodového pomeru a sedemstupňovú prevodovku S tronic, bleskurýchle radiaca prevodovka s dvoma spojkami predstavuje novinku v limuzíne vyššej strednej triedy. Na želanie sa montujú ovládače na manuálne radenie na volante.

Prevodovky majú výrazný podiel na celkovej účinnosti nového Audi A6. Vyznačujú sa nízkym vnútorným trením a vysokou účinnosťou, so svojim širokým celkovým prevodovým pomerom umožňujú jazdu vysokou rýchlosťou pri priaznivých otáčkach motora. Automatické prevodovky majú prístup k prediktívnym údajom o trase jazdy z navigačného systému a sú prepojené so systémom tepelného manažmentu motora. Diferenciál prednej nápravy je umiestnený pred spojkami, teda bezprostredne za motorom. Vďaka tomu je predná náprava posunutá ďalej dopredu, čo umožňuje dlhý rázvor a harmonické rozloženie hmotnosti na jednotlivé nápravy.

Štvorvalec 2.0 TDI poháňa predné kolesá. Sériovo sa kombinuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, na želanie s automatickou prevodovkou multitronic. Tieto prevodovky sú na výber aj pre verziu so šesťvalcom 2.8 FSI a pohonom predných kolies. Neskôr bude manuálna prevodovka k dispozícii aj pre motor 3.0 TDI s výkonom 150 kW (204 k). Benzínový motor 2.8 FSI sa dá kombinovať aj s permanentným pohonom všetkých kolies quattro a prevodovkou S tronic. Pri motoroch 3.0 TFSI a 3.0 TDI s výkonom 180 kW (245 k) sú pohon všetkých kolies quattro a prevodovka S tronic štandardom.

Všetky verzie quattro nového Audi A6 využívajú najnovší vývojový stupeň permanentného pohonu všetkých kolies, vybavený medzinápravovým diferenciálom s korunovými kolesami. Tento diferenciál rozdeľuje krútiaci moment na jednotlivé nápravy zvlášť flexibilne a dynamicky a navyše je kompaktný a ľahký. Základné rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou je 40 : 60 percent, čo vozidlu dodáva športovo dynamickú základnú charakteristiku.

Nový pohon quattro integruje selektívnu reguláciu krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách. Pri rýchlej jazde v zákrute elektronická regulácia rozozná, kedy hrozí na niektorom z vnútorných kolies strata adhézie. Kým k tomu dôjde, systém automatický zľahka, takmer nebadane pribrzdí koleso, čím sa zlepšuje ovládateľnosť vozidla a trakcia. Na želanie môže byť pohon quattro pri najvýkonnejších motoroch doplnený športovým diferenciálom zadnej nápravy, ktorý aktívne rozdeľuje krútiaci moment na zadné kolesá.

Podvozok
zväčšiť obrázok Podvozok nového Audi A6 spája športovú precíznosť so suverénnym komfortom. Ramená závesov kolies a mnohé ďalšie komponenty podvozka sú vyrobené z ľahkého hliníka. Predné kolesá majú päťprvkové závesy, zadné kolesá vedie lichobežníková náprava s riadenou zbiehavosťou.

Podľa motora majú štandardné disky kolies z ľahkej zliatiny priemer 16 alebo 17 palcov. Na želanie dodáva Audi a quattro GmbH kolesá väčších formátov až do priemeru 20 palcov. Schválené rozmery pneumatík siahajú od 225/60 R 16 do 265/35 R 20. Súčasťou sériového vybavenia je systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách, na želanie sa montujú pneumatiky umožňujúce núdzový dojazd.

Štyri kotúčové brzdy, vpredu ventilované sú bohato dimenzované a výkonné. Brzdové svetlá fungujú adaptívne, pri brzdení maximálnou intenzitou varujú nasledujúce vozidlá rýchlym pulzovaním.

Novo vyvinutý posilňovač riadenia má elektromechanický pohon, vďaka čomu pracuje s vysokou účinnosťou. Intenzita účinku posilňovača sa mení podľa rýchlosti jazdy. Riadenie má športovo priamy prevodový pomer 16,1 : 1 a vodičovi sprostredkúva jemne diferencovanú spätnú väzbu z cesty. Riadenie je spriahnuté s asistenčným systémom Audi active lane assist, montovaným na želanie a poskytuje výhody aj pri brzdení na povrchu s rozdielnou adhéziou na jednotlivých stranách vozidla. Impulzy, ktoré vtedy vydáva, uľahčujú vodičovi viesť vozidlo správnym smerom.

Sériovo má nové Audi A6 odpruženie oceľovými vinutými pružinami, ktoré zabezpečuje vysokú mieru komfortu, alternatívne je na výber športový podvozok a športový podvozok S line od quattro GmbH. Na želanie sa montuje pneumatické pruženie so štyrmi tlmičmi pruženia s elektronickou reguláciou charakteristiky. Pneumatické pruženie adaptive air suspension je oproti predchodcovi prepracované, na prednej náprave sú tlmičové vzpery, na zadnej náprave oddelené pneumatické pružiny a tlmiče. Systém nastavuje svetlú výšku vozidla na troch úrovniach. Pri rýchlej jazde po diaľnici sa karoséria automaticky spustí nižšie, čo zlepšuje stabilitu a znižuje spotrebu paliva.

Všetky verzie Audi A6 s pohonom predných kolies majú štandardne stabilizačný systém ESP s funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu. Jej softvérová funkcia je podobná ako funkcia selektívnej regulácie krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách pri pohone quattro, pribrzďovanie sa obmedzuje na predné koleso na vnútornej strane zákruty. Tým sa zabezpečuje, že limuzína pri rýchlej jazde v zákrute zostáva dlhšie neutrálna. Nedotáčavosť sa prakticky neutralizuje, zlepšuje sa trakcia a ovládateľnosť.

K riešeniam high-tech v novom Audi A6 patrí aj systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. V sériovej verzii ovplyvňuje riadiacu jednotku motora, posilňovač riadenia a automatickú klimatizáciu. Vodič môže režim činnosti týchto systémov nastavovať v piatich stupňoch: „Comfort“, „Auto“, Dynamic“, „Individual“ a „Efficiency“. Pre všetky modely s motormi TFSI a TDI sa pri režime „Efficiency“ podporuje úsporný spôsob jazdy prispôsobením charakteristiky relevantných systémov vozidla.

Pri vybavení vozidla prvkami na želanie ako je automatická prevodovka, pneumatické pruženie adaptive air suspension, adaptívny tempomat ACC s funkciou Stop & Go, reflektory adaptive light a náladové osvetlenie interiéru, systém Audi drive select ovplyvňuje aj funkciu týchto systémov. Trocha neskôr ponuku prvkov doplní športový diferenciál zadnej nápravy a dynamické riadenie Audi, ktoré plynule mení svoj prevodový pomer podľa rýchlosti jazdy.

Vybavenie
zväčšiť obrázok Nové Audi A6 má veľkorysé sériové vybavenie. Obsahuje bezpečnostný systém Audi pre sense basic, disky kolies z ľahkej zliatiny, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, stredovú lakťovú opierku vpredu, tlačidlo na štartovanie a vypínanie motora, systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách, adaptívne brzdové svetlá, audiosystém MMI Radio so 6,5-palcovým (16,5 cm) monitorom a elektromechanickú parkovaciu brzdu. Bezpečnostné vybavenie zahŕňa dva čelné, dva bočné a dva bočné závesové airbagy, štyri napínače bezpečnostných pásov a aktívne opierky hlavy vpredu.

Portfólio nových asistenčných a bezpečnostných systémov je zvlášť atraktívne. Pri systémoch infotainmentu sú k dispozícii mnohé moduly ako napríklad DVD-menič, prijímač digitálneho rozhlasového vysielania DAB, televízny modul na príjem pozemného digitálneho televízneho vysielania DVB-T, rozhranie Audi music interface na pripojenie mobilných prehrávačov a systém priestorového ozvučenia Bose Surround Sound System. Vrchol audiosystémov predstavuje systém priestorového ozvučenia Advanced Sound System Bang & Olufsen. Jeho zosilňovač s celkovým výkonom 1.300 wattov napája sústavu 15 reproduktorov vrátane subwoofera a dvoch výškových reproduktorov s akustickými šošovkami z hliníka, ktoré sa pri zapnutí systému vysúvajú z prístrojového panelu.

Na želanie montovaný autotelefón s rozhraním Bluetooth umožňuje limuzínu počas jazdy pripojiť na internet, ako partner pri tom pôsobí portál Google. Modul UMTS prináša do automobilu aktuálne správy, informácie o počasí a cestovné informácie, okrem toho prináša na monitor obrázky a informácie z portálu Google Earth a kombinuje ich s dátami trasy podľa navigačného systému. Hotspot WLAN vytvára spojenie s mobilnými koncovými zariadeniami v kabíne. Vodič môže všetky tieto služby využívať so svojou zmluvou k mobilnému telefónu, vyúčtovanie sa realizuje prostredníctvom jeho SIM-karty.

Nové Audi A6 má sériovo audiosystém MMI Radio s CD-prehrávačom. Na želanie sa montuje audiosystém MMI Radio plus, MMI Navigation alebo MMI Navigation plus s ovládačom MMI touch. Špičková verzia navigačného systému je vybavená grafickým procesorom 3D, 8-palcovým (20,3 cm) farebným monitorom s vysokým rozlíšením, pevným diskom s veľkou kapacitou, komfortným hlasovým ovládaním a rozhraním Bluetooth.

Revolučnú inováciu pri systéme MMI Navigation však predstavuje dotyková plôška (touchpad) MMI touch. Pomocou nej môže vodič komfortne a intuitívne ovládať mnohé funkcie, číslice telefónneho čísla alebo písmená cieľa navigácie môže jednoducho napísať prstom alebo môže skrolovať zoznam a mapu. Jeho pohľad pri tom môže zostať upretý na cestu, pretože systém každý zadaný údaj potvrdzuje hlasom. MMI touch rozozná aj znaky ázijských jazykov. Keď vodič nepotrebuje touchpad na zadávanie údajov, prepne sa na klávesnicu autorádia so šiestimi tlačidlami predvolieb.

Navigačný systém MMI Navigation plus v novom Audi A6 je zosieťovaný s asistenčnými a bezpečnostnými systémami, s ktorými úzko spolupracuje. Dáta o trase jazdy poskytuje riadiacim jednotkám adaptívnych reflektorov, automatickej prevodovky a adaptívneho tempomatu adaptive cruise control s funkciou Stop & Go. Vďaka tomu môžu tieto systémy rozoznať komplexné scenáre a v predstihu podporovať vodiča.

Bezpečnostný systém Audi pre sense je k dispozícii v niekoľkých verziách. V mnohých situáciách dokáže zmierniť následky kolízie alebo im úplne predchádzať tým, že varuje vodiča a limuzínu v kritickej situácii pribrzdí so zvyšujúcou sa intenzitou.

Súčasne systém zatvorí bočné okná a strešné okno, napne bezpečnostné pásy, aktivuje výstražné svetlá a nastaví tvrdú charakteristiku tlmičov pneumatického pruženia adaptive air suspension ak je ním vozidlo vybavené.

Systém Audi pre sense front spolupracuje s tempomatom adaptive cruise control s funkciou Stop & Go. Radarový tempomat podľa potreby zrýchľuje a v určitých hraniciach rýchlosti spomaľuje nové Audi A6. Využíva signály dvoch radarových senzorov, jednej videokamery a ultrazvukových senzorov, okrem toho vyhodnocuje aj dáta z navigačného systému a ďalšie informácie. Rozsah regulácie rýchlosti systému ACC Stop & Go siaha od posúvania sa v hustej mestskej premávke až po jazdu maximálnou rýchlosťou na diaľnici, režim činnosti sa dá jemne regulovať.

Nový systém Audi active lane assist pomáha vodičovi pri rýchlosti jazdy od 60 km/h udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu. Kamera rozoznáva čiary vodorovného dopravného značenia jazdných pruhov na ceste, keď má limuzína tendenciu vybočiť z jazdného pruhu bez aktivovaného príslušného smerového svetla, systém vozidlo jemnou korekciou riadením vráti do správneho kurzu.

Nový parkovací asistenčný systém (automat) odľahčuje vodiča pri parkovaní paralelne alebo naprieč k smeru jazdy od manévrovania. Systém rozozná dostatočne veľké parkovacie miesto a automaticky doň vmanévruje Audi A6, pri pozdĺžnom parkovaní ak je to potrebné aj na niekoľko etáp. Alternatívne Audi montuje aj klasické ultrazvukové parkovacie senzory a cúvaciu kameru.

Systém Audi side assist pri rýchlosti nad 30 km/h monitoruje pomocou radaru priestor za limuzínou v oblasti mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel a tým zvyšuje bezpečnosť pri zmene jazdného pruhu. Indikátor obmedzenej rýchlosti pomocou kamery rozoznáva dôležité dopravné značky a ich dodatkové tabuľky a zobrazuje ich na informačnom displeji vodiča FIS v združenom prístroji, resp. na želanie ich head-up displej premieta na predné sklo. Asistenčný systém pre jazdu v noci využíva termovíznu kameru. Jej čiernobiele obrazy premieta na displej FIS v združenom prístroji a pri tom vyznačuje osoby, ktoré rozozná pred vozidlom. Keď zistí potenciálne nebezpečnú situáciu, označí osobu červenou značkou.

Na želanie sú k dispozícii rozličné prvky príplatkového vybavenia. Osobitnú zmienku si zaslúži systém na odomykanie a zamykanie vozidla bez kľúča, elektrické priťahovače dverí, komfortné a športové sedadlá, akusticky tlmiace zasklenie kabíny, rolety na oknách v zadnej časti kabíny, štvorzónová automatická klimatizácia, head-up displej, nezávislé kúrenie, elektricky nastavovateľný stĺpik riadenia a dva komplety náladového osvetlenia kabíny. Na výber sú raj reflektory Xenon plus a reflektory zo svietiacich diód LED.

Milovníci výrazne športového vzhľadu si môžu vybrať komplet S line Sportpaket, zahaľujúci celý interiér vrátane stropu kabíny do čiernej farby. Tento komplet sa kombinuje so športovými sedadlami, osobitým koženým volantom, špeciálnymi dekoračnými obkladmi, športovým podvozkom od quattro GmbH a 19-palcovými kolesami. Ako doplnok je k dispozícii komplet S line Exterieurpaket. Program individualizácie Audi exclusive ponúka mnoho ďalších možností.

Zúčastnili sme sa prezentácie Audi A6

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, marketing and PR manager, PORSCHE SLOVAKIA, s.r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]