Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Seat Leon 1.2 TSI Reference COPA (07/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 29.07.2011;

testoval Juraj Cvopa Importér automobilov Seat, spoločnosť ŠKODA AUTO Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Seat Leon vo výbavovom stupni Reference s príplatkovým balíkom COPA. Ide o druhú generáciu tohto hatchbacku, ktorá zapadá do jednej dizajnovej línie s modelmi Altea, Altea XL a Toledom 3. generácie.






Biely lev v najlepších rokoch

zväčšiť obrázok História modelu Leon začína v roku 1998 s generáciou 1M, ktorá sa dožila roku 2006. Rok pred tým začal predaj súčasnej typovej rady 1P. Táto rokmi vyzretá emočná súhra dizajnových novátorstiev sa v očiach užívateľov postupne menila z úvodného vytrženia po prvom spozorovaní na ustálenú kompozíciu lahodných tvarov. No a ako to s emóciami zvykne chodiť, po rokoch sa niektorým tieto tvary zunovali a vyhlasujú ho za nezaujímavé auto. Za podpory masovo rozšírenej koncernovej techniky však Leon stále vládne aurou spoľahlivého kvalitného spoločníka, podpichovačne odkazujúc na svoje emočné korene. Je mi však záhadou, prečo sa tu objavuje názov COPA. Ten totiž niesla v Nemecku v roku 2008 extrémna továrenská verzia limitovaná na 55 kusov. Hnal ju benzínový turbomotor 2.0 TFSI o výkone 285 koní (max. rýchlosť 255 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h za 5,9 s). Pre Švajčiarsky trh to bola Streetcopa s vyrobenými 200 kusmi a podobnými parametrami. U nás sa extrémy označujú FR a CUPRA, no názvu COPA je pre obyčajný balíček výbavy aj tak škoda. Idem radšej voľným krokom obzrieť exteriér.

Exteriér

zväčšiť obrázok Leona navrhol Walter de'Silva, taliansky dizajnér, ktorého Ferdinand Piëch pritiahol do VW Group z Alfa Romeo. Spomínam to najmä pre pozadie opätovného nasadenia skrytej kľučky zadných dverí, ktorá sa skôr objavila na Alfa Romeo 147. Ten prvok mení charakter auta na dvojdverový, čo som mohol na vlastné oči sledovať cez otázky niektorých pasažierov, pristupujúcich k autu. No a dvojdverový a športový sú akoby synonymá, takže emócie máme na svete. Presne v súlade s de'Silvom sledovanou stratégiou „auto emoción“. Celkovo dizajn tohto leva evokuje asi mačku na morskej vlne alebo tak nejak. Ten predok spolu s klesajúcou linkou pozdĺž celej bočnice. Je to príjemné, oku lahodiace a v čase uvedenia na trh (2005) aj veľmi atraktívne, neotrelé a inovatívne skomponované. Dnes už má malý lev hodne za sebou a obzrie sa za ním hádam len polovica ľudí, ktorých zaujal ako nový a ešte menšia časť si ho kúpi. No to môže byť dobrou správou pre dizajnovo leonovsky naladené duše, ktoré chcú byť trošku výnimočné.

Interiér

zväčšiť obrázok Po odvrátení pokusu o prefackanie zo strany dverí a ich trochu zdĺhavom dokolísaní sa v aretácii obmedzovača, nasadám. A hneď ma poteší veľkorysý rozsah nastavenia volantu v pozdĺžnom smere. Skoro tak ako zvuk pri zatváraní dverí. Nohy môžu ostať mierne pokrčené a ruky na najvyššom bode volantu tak isto. Výborná pozícia. Ruky na volante zaznamenávajú príjemný dotyk, čo je vlastne prekvapivé, pretože sa tu jedná o penový plast. Je to primerane priľnavý povrch, nešmýka, má tvarovanie na palce. Koža tu nemá v podstate čo vylepšiť, len dizajn. Tlačidlá na volante s chrómovým lemovaním mi evokovali pevný rámik, v ktorom sa budú stláčať. Trocha rušivé. Umiestnené sú však prirodzene.

Ďalšia vec je tempomat. Ovláda sa na čele ľavej páčky kolískovým prepínačom a jednoduchšie by sa používal hádam už len myšlienkami alebo hlasom. Ide o to, že ak by bol na volante, tak tam je predsa len väčšia plocha a nenájdem správne tlačidlo okamžite. Takto je to však tvarovo a polohovo absolútne intuitívne zviazané. Proste na čele ľavej páčky dolu fixujem okamžitú rýchlosť. Tam chmatnem aj v tme o polnoci po prebudení. Nie tak na ovládanie vonkajších zrkadiel a centrálneho zamykania. Kotvia na stredovom tuneli, ale patria na dvere. Tu majú len jednu výhodu – sú dosiahnuteľné aj zozadu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Sedadlo vodiča má dostatočný rozsah výškového nastavenia, t.j. keby som sa dal ešte nižšie, tak by som pri troche preháňania potreboval periskop. Bočné vedenie v poriadku, tentokrát som netlačil na pílu pri závodoch do vrchu. Tvrdosť akurát. Myslím tým 350 km cestu na jedenkrát, po ktorej som vystúpil v dobrom telesne-pocitovom stave. Čo mi trošku vadilo, bol ostrý sklon čelného okna, ktoré tým pádom zaberá dostatočnú plochu na to, aby sa človek cítil ako na pekáči, keď cestuje proti slnku v lete. A-stĺpiky dostali látkové čalúnenie - snáď ustojí aj prípadné výmeny čelného okna.

Palubná doska s negatívnym čelným podrezaním vytvára pred vodičom aj spolujazdcom viac priestoru pre kolená. Stredová konzola tvaru asymetrického štvorstenu so zaoblenými rohmi silno dráždi prehnanou veľkoplošnosťou. Vizuálny úder do oka však treba preglgnúť hlavne pri základnej výbave Reference. V prípade automatickej klimatizácie zaberajú ovládače podstatne viac miesta. Osobne mi však rozmery nevadili, skôr som si musel zvyknúť, že za ovládaním vetrania som sa musel naťahovať. Telo konzoly by chcelo trochu nauhlovať k vodičovi. Čo je naopak vynikajúce, je materiál. Štvorsten je “neucapkateľný“, ak preženiem. Je to kvalitný, pevný, jemne drsný povrch, za ktorý dávam palec hore. Zvyšok palubnej dosky s dvojdruhovým štvorčekovaným vzorom poteší zrak aj hmat. Naviac nič nevŕzga, všade ticho. Prístroje pred vodičom predvádzajú motorkárske usporiadanie. Ešte kontrolné pretočenie všetkých ručičiek po rozsvietení kontroliek a máme tu "moto emoción", veď otáčkomer už v strede je.

zväčšiť obrázok V daždi sa o trocha pôžitku postará stieračové divadlo. Lišty sú v kľudovej polohe zvislo pri A-stĺpikoch a po aktivovaní zotrú smerom dolu. Počas cyklovania sa nechajú obdivovať a nedobiehajú do svojej krajnej polohy, po vypnutí dobehnú do pohotovostnej polohy a následne sa primknú k stĺpikom. Normálne ich zvnútra nevidno. Otázne je ako sa im bude vodiť v zime. Tlačiť nastieraný sneh dolu nebude jednoduché.

Čo ma potešilo ďalej, boli detaily. Plast palubnej dosky lícoval s čelným sklom tak, že sa s približovaním k nemu dvíhal nahor. Uľahčuje tým prípadné utieranie. Kryt batožinového priestoru vkusne zapadá do plastov oboch zadných nadkolí a taktiež do mozaiky okolitých dielov. Zdravo dunivý zvuk pri zatváraní dverí, či vonkajšia kľučka zadných dverí s pohyblivou časťou schovanou v ráme dverí. Možnosť digitálne ukazovania okamžitej rýchlosti a vypracované vstupy USB a AUX s podsvietením a posuvnými krytkami majú tiež úspech. Nepotešia rozmery odkladacej schránky v palubnej doske a trošku menší počet odkladacích priestorov. Taktiež obyčajný koncernový kľúč od zapaľovania akosi neladí s deklarovanou emotívnosťou.

Miesta vzadu si cestujúci užijú primerane. Vysoká spodná hrana okna a zatmavené sklá zintenzívňujú odstup od vonkajšieho sveta a celé to dáva pocit pohody a relaxu. Lakťová opierka vo dverách vyšla trošku subtílnejšie. Miesta nad hlavou je akurát aj pre postavy nad 180 cm. Batožinový priestor v poriadku, aj keď zvýšená nakladacia hrana sa už nenosí. Po sklopení operadiel sa zjaví rovina so schodom uprostred.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Otváram kapotu a so sykotom zakladám vrelú podpernú páčku do kapoty. Pozerám na krásny kus techniky, teda motor. Zistil som si zopár faktov: kódové označenie CBZB, „davnsajzovaný“ (zoštíhlený) radový štvorvalec 1198 cm3, hlava a blok valcov z hliníkovej zliatiny, momentové vyváženie kľukového hriadeľa (4 vývažky namiesto 8-mich), dvojventilová technika SOHC, vahadlá ventilov s valivým stykom, samočinne hydraulicky vymedzovaná vôľa ventilov, reťazový rozvod súčasne poháňa vačkový hriadeľ aj čerpadlo oleja, olej aj plniaci vzduch chladené chladiacou kvapalinou, vačkou poháňané jenopiestové čerpadlo paliva s tlakom do 150 bar, priame vstrekovanie common-rail, preplňovanie turbodúchadlom do tlaku 1.6 bar. Dobre sa naň pozerá. A žiarovky sa budú dať zrejme tiež ľahko vymeniť.

zväčšiť obrázok Ale k veci. Motor je veľmi tichý, má dobrý záťah pri bežnej jazde a dá sa s ním dohodnúť na dobrej spotrebe. Pri rozbehu z 0 km/h vždy trochu cítiť turbom potláčanú slabosť, resp. maloobjemovosť. Tá sa stráca s približovaním sa k 1500 ot./min. Potom nastupuje jasný ťah a hrudník sa príjemne borí do operadla. Radosť končí okolo 4000 ot./min., kde motor prestáva vyvíjať snahu naviac, len drží a postupne mierne slabne. Maximum inak plochého 175 Nm-etrového momentu končí pri 4100 ot./min., tak asi preto. Po preradení sa radosť opakuje. Pritom ide spojka k podlahe ako nôž do teplého masla. Prevodová páka sa hýbe v kulise presne, bez väčšieho odporu, čo športuchtivci ľutujú kvôli pomyselnej spätnej väzbe s prevodovkou. Tešiť sa však môžu zo 6-tich stupňov a vôbec, prevodový dojem to nemení – je solídny.

S Leonom som najazdil 889 km a priemerná spotreba vyšla 6,3 l/100 km. V tom bola defenzívna diaľničná cesta Bratislava – Liptovský Mikuláš a naspäť, zvyšok po meste. Na 6. stupni pri rýchlosti 110 km/h točí motor ~2450 ot./min a okamžitá spotreba sa hýbe okolo 5,6 l/100km. Presuny po meste motor znáša veľmi dobre, nechá sa rád podtočiť a z rôznych situácii vyviazne rýchlo.

Podvozok a jazda

zväčšiť obrázok Cez tvrdšie naladené pruženie vodičova zadnica úplne presne identifikuje kedy a s akou amplitúdou bola od vozovky budená. No a uvedomenie si prejazdu nerovnosti je všetko, čo cestujúci zažijú. Podvozok kopíruje povrch, ale rázy odreže a nechá si pre seba. Zadný viacprvkový záves Multilink drží stopu a auto ide presne kam vodič chce. Výsledkom je pocit dotyku s vozovkou, prehľad o správaní sa Leona, reakcieschopnosť, či pocit prilepenosti k vozovke a súčasne jasný odstup od rázových špičiek nerovností. Podobná chvála sa dá napísať k jeho odhlučneniu.

Riadenie je pomerne ostré, tak ako má byť, keď chce tvorca auta pôsobiť na dojmy. Potiaľ v poriadku. Vodič sa rád nechá unášať na vlne predvídateľnosti a istoty spojenia pneumatika – cesta. A podľahne ilúzii. Chýba tu totiž chlp istejšieho prejavu podvozku v zákrutách. V skutočne kritickej situácii sa totiž mierne stiahne a nechá vodiča precítiť obavy z nejasného konca.

Stalo sa mi to pri rýchlom prejazde tiahlou zákrutou, na ktorej konci - pri výjazde z nej – som bol nútený prudko zabrzdiť. Náhla strata kontaktu s autom je vec, ktorú človek nezažíva s nadšením. V pocitovom vyjadrení akoby sa auto odizolovalo a k tomu ma zalial nedobrý pocit nestability. Avšak povedať, že by toto bolo totálne prekvapivé nie je celkom na mieste. Išiel som blízko hranice schopností auta a nikto nedeklaruje Leona ako lepidlo do zákrut. Naviac nemal stabilizačný systém ESP (ten si určite treba doplatiť). Výsledok vychádza teda taký, že sa netreba presnosťou a dravosťou riadenia nechať zviesť k skúšaniu limitov auta. Potom sa dá s pohodou vychutnať priamočiara komunikácia Leona aj jeho prirodzene vyvážený odpor do volantu v každej polohe.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Berme ohľady na rok začiatku predaja, teda 2005. Leon dosiahol na 4 hviezdy pre dospelých aj nedospelých cestujúcich a 3 nechal pre chodcov. Kritické boli štruktúry palubnej dosky, ktoré predstavovali potenciálne riziko pre kolená a stehná na strane vodiča. Naopak, bočný test dopadol s plným počtom bodov. Leon Reference COPA sa dodáva s ABS, ASR a 6-timi airbagmi v sérii.

Obstarávacia cena (spracované: 27.07.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Najnižšia cena:
Leon 1.4 16V Entry
10.690 €
Základná cena modelu:
Leon 1.2 TSI Reference
12.708 €
Cena testovanej verzie:
Leon 1.2 TSI Reference COPA
14.087 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; ASR; brzdový asistent; čelné, bočné predné a hlavové predné a zadné airbagy; predpínače bezpečnostných pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov (vpredu aj vzadu); imobilizér; ISOFIX na zadných sedadlách; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
čalúnenie sedadiel - látka; obklad dverí - látka/plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a hĺbkovo nastaviteľný; posilňovač riadenia; klimatizácia – manuálna; multifunkčný displej s palubným počítačom; ukazovateľ vonkajšej teploty; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; sedadlá zadné - sklopné, delené v pomere 1/2; el. ovládané predné okná; autorádio CD, MP3, AUX-in, 6 repro
Exteriér:
tónované zasklenie; hmlovky s prisvetľovaním do zákruty (Cornering); nárazníky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; disky kolies z ľahkých zliatin 16”, pneumatiky 205/55 R 16
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak – metalíza = 459,00 €
• zatmavené zadné sklá = 169,00 €
• balík COPA (disky kolies z ľahkej zliatiny 16“, ovlád. audia na volante, tempomat, USB vstup, výškovo nast. sed. vodiča a spolujazdca s bedr. opierkou) = 282,00 €
• Bluetooth a rozšírený palubný počítač „DOT Matrix“ = 469,00 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 27.07.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

SEAT Leon HONDA Civic FIAT Bravo OPEL Astra RENAULT Mégane
Značka / model Seat Leon Honda Civic Fiat Bravo Opel Astra Renault Mégane
Motor 1.2 TSI 1.4 i-VTEC 1.4 T-Jet 1.4 Turbo 1.6 16V
Stupeň výbavy Reference COPA Comfort Dynamic Essentia Expression
Zdvihový objem motora 1197 1339 1368 1364 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno nie áno áno nie
Max. výkon (kW)
pri ot. (min-1)
77/5000 73/6000 88/5000 88/4200 81/6000
Krútiaci moment (Nm)
pri ot. (min-1)
175/1550 127/4800 206/1750 200/1850 151/4250
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 187 177 197 192 190
Zrýchlenie (s) 10,9 13,0 9,6 11,0 11,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,7 5,9 6,3 5,9 7,1
Pohotovostná hmotnosť* (kg) 1275 1257 1260 1373 1290
Dĺžka (mm) 4315 4255 4336 4419 4295
Šírka (mm) 1768 1765 1792 1814 1808
Výška (mm) 1455 1460 1498 1510 1471
Rázvor (mm) 2578 2620 2600 2685 2641
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batož. priestoru (l) 341 415 400 370 372
Záruka (roky / km) 2 / 100.000 3 / 100.000 2 / 100.000 6 / 80.000 4 / 80.000
Cena modelu bez príplat. (€) 13.408 15.990 14.710 15.540 13.190
Akčná cena (€) 12.708 14.390 13.840 14.420 12.190
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 14.087 14.795 16.175 16.705 13.519

* hmotnosť pohotovostná alebo prevádzková (+75 kg)

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Honda Civic
    nemá (výrobca neponúka)
    tempomat, 8 reproduktorov (má 4), disky kolies z ľahkých zliatin, USB konektor, zatmavené zadné sklá, Bluetooth
    má naviac
    VSA stabilizačný systém, el. ovládané zadné okná, vrecko na operadle sedadla vodiča, sedáky zadných sedadiel vyklopiteľné nahor, automatickú klimatizáciu, smerovky v spätných zrkadlách, anténu integrovanú do zadného skla (Leon má prútovú na streche)

  • Fiat Bravo
    nemá (výrobca neponúka)
    vrecko na zadnej strane sedadla spolujazdca, 8 reproduktorov (má 6)
    má naviac
    volant a madlo radiacej páky v koži, ESP stabilizačný systém, Hill Holder

  • Opel Astra
    nemá (výrobca neponúka)
    tempomat, disky kolies z ľahkých zliatin, plnohodnotné rezervné koleso 8 reproduktorov (má 7)
    má naviac
    ESP stabilizačný systém, sedák vodiča a spolujazdca s možnosťou manuálneho predĺženia

  • Renault Mégane
    nemá (výrobca neponúka)
    disky kolies z ľahkých zliatin (má plechové 15“), výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, vrecko na zadnej strane operadla spolujazdca, ovládanie rádia na volante (má pod volantom), zatmavené zadné sklá
    má naviac
    ESP stabilizačný systém, aktivácia zapaľovania kartou „Keyless Drive“, el. ovládanie PR aj Z okien, schránku pod podlahou vodiča a spolujazdca, prednú lakťovú opierku

    Záverečné hodnotenie

    Postarší emotívne dizajnovaný rodinný hatchback dokáže zaujať kupcov dobrým pomerom ceny a techniky. Moderný benzínový turbomotor so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou spolu s reaktívnym podvozkom, zaujatiaschopnými tvarmi a servisným zázemím VW sú záujmuhodným lákadlom. Komu je dizajn tohto auta blízky a nevadí mu dlhovekosť predaja modelu, ten spraví s Leonom dobrú kúpu a môže byť spokojný.


    Fotogaléria


    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 29.07.2011
    Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
    Foto: Ing. Juraj Cvopa

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]