redaktor: j.cvopa, 04.04.2012;
Dňa 3.4.2012 sme prijali pozvanie na tlačovú konferenciu spoločnosti Renault Slovensko, s.r.o.. Témou bolo predstavenie vynovených modelov Mégane. Ešte pred tým usporiadala pre novinárov Jana Rajcová – PR manažérka a hovorkyňa Renaultu - obrodu na tému smiechu.
Smiech
Novinárskej smiechovej obrody sa ujal „smiechológ“ Petr Fridrich, ktorému je tvorba dobrej nálady a kreatívneho prostredia koníčkom. Smiech používa pre rozvoj radosti, pozitívnej „energie“ a tvorivosti, čo vedie k úsmevu a smiechu. Smiech používa aj ako terapiu proti depresiám, či vyhoreniu. Používa mimické a smiechové cvičenia. Napríklad pozerať sa na seba do zrkadla, robiť na seba smiešne grimasy, smiať sa pre seba v sede, skrátka zapojiť mimiku, bránicu a hlasivky. Dá sa smiať vo dvojici aj skupine a súperiť v smiechu, skúšať chrochtavý, či diabolský smiech, plieskať sa pri smiechu po stehnách, či tlapkať po ramene, alebo rolovať sa po zemi. Hodnotí sa najmä autenticita. Ide o umelý smiech, založený na predpoklade, že telo nerozlišuje medzi umelým a prirodzeným smiechom a spúšťa svoje biochemické reakcie aj tak.
Na úvod sme na papierovú tácku písali otázku prečo a na ďalšiu ľubovoľnú odpoveď pretože. Odpovede potom kolovali a každý dostal k svojej otázke absurdné odpovede. Následne si všetci uvoľňovali mimiku uvoľnením tvárových svalov a natriasaním hlavy, skúšali rôzne intenzity umelého smiechu zodpovedajúce akoby radeniu rýchlostných stupňov na automobile, držali priečne v zuboch slamku pre dosiahnutia maximálnej smiechovej mimiky, nasadili si červený nos, skúšali smiech pri natankovaní benzínu do dízlového auta, zabudnutí dokladov, poliatí sa nápojom pri šoférovaní a neobišiel nás ani tzv. „prkenný“ smiech. To je smiech v stuhnutom „figúrkovom“ stoji s mierne otvorenými ústami a vyludzovaním periodického zvuku typu: h-h-h-h-h-h-h-h... Sme sa pobavili. Tiež platí zásada, že smiechológovia sa pri zoznamovaní nepredstavujú, ale podajú si ruky a navzájom sa hlasito zasmejú. To na okraj. Použitie na vlastné riziko. Každopádne za takto neobvyklý nápad patrí PR manažérke Jane Rajcovej z Renaultu uznanie a pochvala.
Renault Mégane
Po umelosmiechovom úvode sme sa dostali k bodu tlačovej konferencie, teda k faceliftovanému Méganu. Méganu aktuálnej 3. generácie sa na Slovensku predalo 3419 kusov, Mégane R.S. vlastní na Slovensku 19 majiteľov.
Exteriér
Tento rok došlo na facelift/obnovu, aj keď len v detailoch. Napr. exteriér: pribudli LED svietidlá, je tu trošku agresívnejšia maska, veľká lakovaná časť v rámci nárazníka a lakované bočné lišty. Verzia kombi dostala chrómovanú okennú lištu. Pre verzie Dynamique, GT a R.S. sú k dispozícii nové športovejšie série ľahkých diskov kolies. Farebnú paletu dopĺňajú dve nové farby: modrá Majorelle Blue a perleťová biela, ktorá bola pôvodne dostupná len pre verzie Coupé-Cabriolet a GP Monaco.
Interiér
ostáva až na detaily (lišty, chrómové detaily) v pôvodnom stave. Dá sa objednať šesť nových typov látkových čalúnení a dve dvojfarebné kombinácie koža+alcantara. Zaujímavé sú nové výbavové prvky:
- Visio systém – systém s kamerou s nočným videním, ktorý automaticky prepne diaľkové a stretávacie svetlá a vykoná výstrahu opustenia jazdného pruhu,
- Hill holder – samočinné dočasné aktivovanie bŕzd pri rozjazde do kopca,
- smerovkový trojblik – automatické 3-násobné zablikanie smerovky po krátkom impulze od vodiča,
- parkovací asistent s kamerou,
- senzor kvality vzduchu pre dvojzónovú automatickú klimatizáciu,
- R-Plug&Radio+ s hands-free Bluetooth, USB rozhraním priamo na paneli rádia,
- BOSE Energy Efficient audio systém – energeticky úsporný systém s 9 reproduktormi vrátane subwoofera,
- audiosystém Arkamys ostáva v ponuke.
Motory
Základná benzínová jednotka 1.6 16V s výkonmi 74 a 81kW ostávajú. Z ponuky vypadla preplňovaná 1.4 TCE a 1.9 dCi. Pribudol štvorvalec 1.2 TCE 85kW. Tento motor je podobne ako 1.6 dCi zástupcom radu Energy. Jedná sa o štvorcový (vŕtanie = zdvihu) zážihový motor vyvinutý v spolupráci s divíziou Renault Sport. Má ľahké turbodúchadlo, hliníkový blok, znížené vnútorné trenie (grafitový poťah plášťov piestov, vačkové hriadele s diamantovým povlakom - carbon light diamond), rekuperáciu (odľahčenie alternátora pri bežnom napájaní spotrebičov a jeho zaťažovanie pri brzdení vozidla), štart-stop systém (motor by mal vydržať 410.000 štartovacích cyklov), olejové čerpadlo s premenlivým prietokom oleja, rozvodovú reťaz s hydraulickým napínaním a teflonovým povlakom a variabilné časovanie ventilov. Výsledkom je kombinovaná spotreba 5,3 l/100 km a 190 Nm/2000 min-1 a importér tvrdí, že aj nízke prevádzkové náklady.
Ďalší, ale v podstate už známy motor z radu Energy je vznetový 1.6 dCi, ktorý sme mali možnosť testovať v novom Grand Scénicu, kde je aj konštrukcia podrobne rozpísaná. Táto jednotka nahrádza 1.9 dCi, v kombinovanom cykle spotrebuje 4 l/100 km a na zotrvačník dá 96kW a 320Nm.
GT a GT Line
Ide o verziu, ktorú si možno vytvoriť príplatkom 1490 eur k druhej najsilnejšej výbave Dynamique. Zahŕňa odlišný dizajn čelnej časti auta, športový podvozok, zadný difúzor pod nárazníkom, sedadlá typu RS, hliníkové pedále; kľučky dverí a spätné zrkadlá v oceľovo šedej farbe; spodnú časť predného a zadného nárazníka vo farbe karosérie.
R.S.
Zmien sa dočkal aj aktuálny kráľ rebríčku časov Nürburgringu vo svojej kategórii – kupé Mégane R.S. V prvom rade nastalo zvýšenie výkonu z 250k na 265k a krútiaceho momentu z 340Nm na 360Nm. Ostatné zmeny sú opäť len decentné – LED diódy, lištičky, sedadlá a podobne. Podstata ostáva. Hlavné prvky:
- záves prednej nápravy so samostatnými zvislými čapmi nábojov kolies,
- samosvorný mechanický diferenciál GKN Driveline (žiadna podpora zo strany bŕzd) s pomerom medzi krútiacim momentom kolesa s najlepším a s najslabším záberom 2,3:1,
- dynamický manažment s módmi – ON (250k, 340Nm, ESP plne účinné), Sport (265k, 360Nm, ESP dovoľuje menší šmyk), OFF (265k, 360Nm, ESP úplne vypnuté),
- R.S. monitor – zobrazuje plniaci tlak motora, teplotu oleja, aktuálny výkon a krútiaci moment, priečne a pozdĺžne zrýchlenie, stopky (s pamäťou), čas šprintu na 400m a zrýchlenia z 0-100 km/h,
- úprava nastavenia plynového pedálu - “lineárne”, “'normálne”, “sneh”, “šport” a extrémne”.
Fluence
Tento sedan odvodený od Méganu dostal nové výbavové stupne Techno Feel a Sportway. Benzínová 1.2 TCE ani vznetová 1.6 dCi sa mu neušli.
Fotogaléria
Text a foto: Ing. Juraj Cvopa