Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: GM AUTOnomy (koncept)  Vytlačiť stránku

GM AUTOnomy Až doposiaľ vznikali vozidlá, ktoré k pohonu používali palivové články, prestavbou terajších produkčných modelov. Prototyp AUTOnomy je prvým predstaviteľom novej generácie automobilov s alternatívnym pohonom, ktorý bol od prvého momentu vyvíjaný a konštruovaný už ako automobil poháňaný palivovými článkami. Jedným z charakteristických rysov tejto novej koncepcie je využitie technológie "riadenia po drótoch" ("drive-by-wire"), ktorá namiesto mechanických väzieb využíva elektronické prepojenie k ovládaniu riadenia, bŕzd a ďalších funkčných systémov vozidla.

Palivovými článkami poháňaný prototyp AUTOnomy, ktorý sa vôbec poprvýkrát predstavil na januárovom medzinárodnom autosalóne v americkom Detroite, je dlhý 4365 mm, široký 1880 mm a vysoký 1247 mm, rázvor jeho kolies je 3099 mm. Jeho unikátnym konštrukčným prvkom je absolútne ojedinelý podlahový rošt, do ktorého sú začlenené všetky funkčné prvky a komponenty, vrátane sady palivových článkov a vodíkovej nádrže. Tento podvozok je možné vďaka jeho premyslenej konštrukcii ľahko prispôsobiť najrôznejším karosériam, takže na jednej podvozkovej platforme môže vzniknúť rada rôznych vozidiel.

Jedným zo sťažených komponentov sofistikovaného elektrického systému prototypu AUTOnomy je jeho "rozvodná skriňa", umiestnená v strednej časti podvozku. Toto prepojovacie centrum zaručuje rýchle a vysoko spoľahlivé spojenie ovládacích modulov s výkonnými jednotkami - s riadením, motorom, klimatizáciou atd. Vďaka tomu je konštrukcia celého vozidla pomerne ľahká a nie príliš komplikovaná.

GM AUTOnomy Celý systém palivových článkov je zabudovaný do približne 15 cm silného podvozku, čo výrazne uvolňuje ruky návrhárom karosérií. Vnútornú štruktúru vozidla a obostavaný priestor zbytočne neobmedzujú najrôznejšie ovládacie prvky, ktoré je v prípade konvenčných vozidiel nutné pracne a často na úkor veľkosti či usporiadania interiéru obchádzať. Vďaka tomu sa štylisti a konštruktéri nemusia držať zažitých postupov a môžu navrhovať karosérie šité na mieru potrebám svojich zákazníkov. Nie je vylúčená ani možnosť, že by si zákazník mohol v špecializovaných centrách prenajímať rôzne druhy karosérií, ktoré by sa dali ľahko a rýchle meniť podľa jeho okamžitých potrieb.

Koncern General Motors má vo vývoji technológie palivových článkov dlhú a úspešnú tradíciu. Spoločnosť GM ako prvý výrobca automobilov predviedla už koncom šesdesiatych rokov minulého storočia plne funkčný pojazdný prototyp vozidla poháňaného palivovými článkami. V roku 1997 potom spoločnosti GM a Opel založily spoločné Globálne centrum alternatívnych pohonov (GAPC). Jeho hlavné pracovisko v Rochesteri (štát New York, USA), Warrene (štát Michigan, USA) a Mainz-Kastele (Nemecko) koordinujú svoj intenzívny výskum a vývoj najrôznejších verzií palivových článkov.

Tým GAPC vo Warrene je zodpovedný predovšetkým za základný systémový výskum, špecialisti v Rochesteri sa sústredia na vlastný vývoj palivových článkov a súvisejúcich komponentov. Úlohou asi dvoch stoviek odborníkov centra GAPC v nemeckom Mainz-Kastele je systémová integrácia. Výsledky snaženia špecialistov Globálneho centra alternatívnych pohonov GAPC názorne demonštrujú pokrok, ktorého sa podarilo dosiahnuť vo vývoji palivových článkov a dokazujú i schopnosť palivových článkov stať sa v blízkej budúcnosti bežne využívaným zdrojom energie pre pohon sériových automobilov.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]