Priekopnícke úspechy Audi v oblasti vstrekovania benzínu neslávia úspechy iba na pretekárskych dráhach. Odborná porota zložená
z 56 renomovaných žurnalistov z 26 krajín udelila cenu
„engine of the year award“ motoru Audi 2.0 TFSI.
Audi ako prvý výrobca na svete použil kombináciu priameho vstrekovania benzínu s preplňovaním nielen v súťažných autách, ale aj v sériových.
Motor 2.0 TFSI začal svoju úspešnú kariéru v modeli Audi A3 Sportback. Medzitým sa tento motor začal montovať aj do vozidiel Audi A4 a Audi A6. Ponúka sa v troch výkonových variantoch od 170 do 220 k. Verziu s výkonom 200 k prevzal Volkswagen ako štandardnú pohonnú jednotku pre model Golf GTI.
Porota rozhodla, že v objemovej triede od 1.8 do 2.0 l dominuje motor Audi vďaka svojmu dobre „vyváženému pomeru medzi technológiou, výkonom, hospodárnosťou a ohľaduplnosťou voči životnému prostrediu“. Popritom členov komisie nadchla jeho životnosť a vhodnosť pre každodenné použitie. Mimoriadne plochý priebeh krútiaceho momentu akceptuje aj nevhodne zvolený prevodový stupeň a umožňuje jazdu s nízkou spotrebou. Súčasne na druhej strane po ľahkom zošliapnutí akceleračného pedálu spontánne narastá výkon motora.
Technológia FSI zabezpečuje vstrekovanie paliva priamo do spaľovacieho priestoru. Vstrekovacie trysky – umiestnené na hlave valcov – sú ovládané cez vačkové hriadele poháňané vysokotlakovým čerpadlom, so spoločným rozdeľovaním tlaku pre všetky valce – systém Common Rail. Vstrekovací ventil dávkuje palivo s presnosťou na milisekundy pri tlaku 110 bar. Na porovnanie: vstrekovanie v nasávacom potrubí pracuje s tlakom 4-6 bar. Dva vyvažovacie hriadele, ktoré rotujú s dvojnásobnými otáčkami kľukového hriadeľa, kompenzujú vibrácie motora a udržiavajú akustický komfort na vysokej úrovni – na štvorvalec naozaj ukážkovo.
Regulačné klapky na podporu plnenia sú integrované v nasávacom potrubí, čo umožňuje variabilné nastavovanie nepretržite pracujúceho servomotora. Vďaka tomuto usporiadaniu sa dá nastavovať prúdenie
vzduchu podľa otáčok a zaťaženia motora tak, aby sa optimalizoval výpadok, známy ako tzv. turbo-diera.
Zmes paliva a vzduchu v spaľovacom priestore je rozdelená homogénne. Výhodou je okamžitý nárast výkonu a bezprostredná reakcia motora v každom okamihu plochého priebehu krútiaceho momentu.
Štvorventilová technika v hlave valcov, ktorú poháňajú vahadlá s valivými ložiskami s nízkym trecím odporom, má na rozdiel od atmosferického motora FSI nastaviteľnú geometriu nasávacieho potrubia. Chod motora je kultivovanejší, zlepšila sa odolnosť proti detonácii a tým aj jeho účinnosť. Výsledok: kompresný pomer preplňovaného motora je 10,5 : 1, teda porovnateľný s atmosferickými motormi. V porovnaní s obyčajným atmosferickým vstrekovaním a tiež klasickými turbo-motormi má toto riešenie spolu s výhodami priameho vstrekovania benzínu rozhodujúci podiel na vyššej termodynamickej účinnosti motora TFSI.
Zdroj: Ing. Marta Kučerová, PORSCHE SLOVAKIA, s.r.o.