Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Na skúšobnej jazde s Audi Q7
03. august 2005 @ 07:22:12 CEST, poslal p.mauer

AUDI Extrémna zaťažkávacia skúška od juhu Afriky až po okruh Nürburgring. Pred spustením sériovej výroby absolvuje Audi Q7 niekoľko miliónov testovacích kilometrov po celom svete za extrémnych, ako aj bežných používateľských podmienok.

„Automobilu Audi Q7 postavíme do cesty všetky hrôzy, aké si vodič automobilu vôbec dokáže predstaviť“, farbisto opisuje Martin Brand, vedúci dlhodobého testovania spoločnosti AUDI AG. Franciscus van Meel, technický projektový vedúci pri vývoji nového SUV Audi, potvrdzuje: „Nikdy predtým nemusel automobil pri testovaní absolvovať také rozsiahle spektrum úloh a splniť toľko podmienok použitia.“ Skôr ako budú na budúcu jar dodané prvé sériové modely svojím zákazníkom, prototypy a nultá séria automobilov Q7 prejdú niekoľko miliónov testovacích kilometrov. Testuje sa na najrozličnejších skúšobných zariadeniach, testovacích areáloch koncernu Volkswagen, pri mínus 35 stupňoch Celsia na polárnom kruhu, v spaľujúcej horúčave na pieskových a kamenných púšťach v južnej Afrike, na autostrádach na Floride, na prachových, štrkových dráhach a dráhach s kamennou drvinou v Európe, Ázii, Brazílii a Strednej Amerike až po okruh Nürburgring.Ale aj na opustených cestách s množstvom zákrut, na diaľniciach a v strede hustej mestskej premávky. Už dobré dva roky sú maskované modely Q7 na cestách verejných komunikácií, ako aj na odľahlých kútoch zeme za extrémnych dynamických, klimatických a topografických podmienok.

Van Meel uvádza dôvod pre takýto zaťažkávací automobilový test: „SUV musí dokázať svoje schopnosti a byť užitočný tak na ceste, ako aj mimo nej. Naša rozsiahla a jedinečná testovacia schéma zaručuje, že Audi Q7 splní najvyššie nároky v dimenziách, ako je spoľahlivosť, trvanlivosť, robustnosť, výdrž, rýchlosť, jazdné správanie, ovládanie, komfort, variabilita a vhodnosť na každodenné používanie.“
V záujme dosiahnutia tohto cieľa nechávajú inžinieri a testovací vodiči Audi svoje skúšobné vozidlá trpieť. Testom podrobujú najrôznejšie zložky konštrukcie automobilu Audi, napríklad podvozok, dynamiku jazdy, agregáty, prevodovku, elektroniku, karosériu, celkový automobil a jeho kvalitu.

Vedúci dlhodobého testovania nám umožnil nazrieť do svojho katalógu: „Na testovacích areáloch, ktoré sme použili, sme našli zbierku najhorších jazdných dráh a povrchov v najhoršom stave, aké si môžu zákazníci po celom svete pri používaní automobilu vôbec predstaviť: výtlky, hrubý dlaždicový povrch, hrbole, zvlnená vozovka, kamenná drvina, prírodné cesty, štrk, železničné priecestia, prejazdy cez vodu. To sú vysoko dynamické kurzy, na ktorých sa testujú hriadeľové vedenie, torzná pevnosť a ohýbanie karosérie, ako aj pevnosť a funkčná bezpečnosť podvozka“, hovorí Brand. Okrem toho musí Audi Q7 potvrdiť svoje kvality aj ako ťažné vozidlo prívesu. Keď vozidlo obstojí v takýchto náročných testoch, zaručene vydrží aj zákazníkovi. Jedno porovnanie ako dôkaz tvrdosti testu: 8 000 kilometrov výkonu v tomto skúšobnom cykle zodpovedá 300 000 kilometrom v normálnej každodennej prevádzke.

Avšak ani inžinieri vývoja ochrany proti korózii model Audi Q7 nešetria. V centre ochrany proti korózii Audi podstupujú prototypy takzvaný test INKA(Ingolstädter Korrosions- und Alterungstest – Ingolstadtský test korodovania a starnutia). Pri tomto teste sa dvanásťročný život automobilu odbaví za šesť mesiacov. Hydropulzné zariadenie natriasa vozidlo pri mrazivom chlade, a potom je v klimatickej komore opäť vystavené extrémne silnému slnečnému žiareniu. V komorách so soľným rozprašovaním sa Audi Q7 hodiny postrekuje soľným roztokom. Prejazdy cez nádrže s bahnom a soľným roztokom ako aj skúšobná kamenná smršť na štrkových dráhach odhalia aj tú poslednú slabinu, na ktorej by sa mohla usadiť hrdza.

Na špeciálnom teréne off-road sa testuje jazdné správanie vozidla Audi Q7 mimo cesty. Tam sú na programe predovšetkým kinematika náprav, jazdy pri extrémnom sklone alebo v koryte s hlbokým brodom. Na špeciálnej prašnej dráhe v južnej Európe sa kontrolujte tesnosť vnútorného priestoru. Okrem toho sa vnútorný priestor zatvoreného vozidla vystavuje po dlhé mesiace enormným teplotám na intenzívnom púštnom slnku, aby sa otestovala kvalita materiálov použitých vo vnútornom priestore.

Čo platí pre tesnosť proti prachu, to sa samozrejme vzťahuje aj na vodu. Na to slúži špeciálna testovacia komora v Ingolstadte. Tam môžu výrobcovia automobilov pripraviť od ľahkého krajinného dažďa až po tropický monzúnový lejak. Navyše je možné vozidlo o 30 stupňov nakloniť, aby sa zistilo, či na nejakom mieste nepreniká do vnútorného priestoru voda.

Testovací kopec umožňuje rozjazd s prívesom a bez prívesu na sklone až do 35 percent. A na rýchlodráhe sa uskutočňujú rýchlostné testy pre uloženie hriadeľov.

Apropos najvyššia rýchlosť: Audi Q7 sa musí osvedčiť aj na najtvrdšej pretekárskej dráhe na svete, na okruhu Nürburgring. Tam inžinieri pre dynamiku jazdy Audi, mechanici a zástupcovia dodávateľov privádzajú SUV 13 až 14 týždňov v roku na hranice svojich možnosti. 20,8 kilometrov dlhá dráha Nordschleife so svojimi 33 ľavotočivými a 40 pravotočivými zákrutami ponúka optimálny profil na optimalizovanie jazdného (podvozok, riadenie, kolesá, pneumatiky, tlmiče, pruženie a ložiská) a brzdného správania, ako aj komfortných vlastností vozidla v extrémnych situáciách a na vyladenie športového charakteru Q7. Takmer 250 okruhov a približne 5 000 kilometrov absolvujú testovacie vozidlá medzi legendárnymi pasážami trate, ako sú "kolotoč Caracciola", "fontánka" alebo "škôlka".

Rovnako dôležitá časť testovacích jázd je takzvaná vyššia skúška. Ide o preverenie vhodnosti a funkčnosti všetkých elektronických vymožeností vo vozidle Audi Q7, počínajúc elektronikou motora a prevodovky, pomocných zariadení pri parkovaní, spätnej kamery a končiac osvetlením zrkadielok na slnečných clonách. Všetky funkcie sa pritom skúmajú pri najrozličnejších prevádzkových stavoch. Vodiči sú na cestách väčšinou v noci, aby bolo možné cez deň výsledky testov v tíme analyzovať.

Vodiči sú inštruovaní tak, aby testovali vozidlo pokiaľ možno z pohľadu zákazníka. Preto síce dostávajú určité predlohy, aké rozsahy a funkcie majú preskúšať počas jednej zmeny, ale pri odpovediach na otázku „Ako?“ sa im predsa len ponecháva aj voľná ruka. Individuálne môžu vyplniť aj príslušné dotazníky. Súčasťou kontrolných zoznamov sú mimochodom aj záťažové testy. Niekoľko príkladov: zapnutie a vypnutie elektronických systémov počas státia a počas jazdy, netypické použitie, napríklad spustenie stieračov bez dažďa, paralelná obsluha vozidla vodičom a spolujazdcom, súčasná prevádzka mnohých aplikácií alebo jednoducho len kontrola reakcií systému, ako napríklad zasunutie CD do prehrávača opačnou stranou.

Veľká časť týchto skúšobných jázd vrátane všetkých záťažových testov sa uskutočňuje v testovacom a skúšobnom areáli Audi v blízkosti mesta Ingolstadt. Z času na čas sa robia hodnotiace jazdy aj na verejných komunikáciách a uprednostňujú sa testovacie areály v aglomeráciách. V týchto oblastiach sa vyskytujú veľmi často efekty spôsobené masívnym pôsobením elektromagnetických vĺn, resp. veľmi hustou mobilnou rádiovou sieťou. Prostredníctvom takýchto hodnotiacich jázd by sa malo zistiť, či rušivé signály nemajú negatívny vplyv na elektroniku vo vozidle.

Pri všetkých týchto testoch stojí v centre pozornosti zákazník. Pri každej skúške vozidla ide o to, aby boli pokryté špecifické aspekty trhu a zákazníkov. Zákonné požiadavky, infraštruktúra, dokonca čerpacie pištole na tankovanie, kvalita pohonných látok a zvyklosti zákazníkov sa odlišujú od krajiny ku krajine. Všetky tieto požiadavky treba zohľadniť.

Heike Biebl-Walther je vedúca testovania pre Audi v Severnej Amerike. Hovorí: „Požiadavky na automobily na rozličných trhoch sú veľmi odlišné. Preto je dôležité tieto požiadavky včas zohľadniť vo vývoji vozidla.“ Trh USA bude jedným z najdôležitejších odbytových regiónov pre nový model Audi Q7, z toho dôvodu tam bolo a bude vozidlo intenzívne preverované. Vhodnosť vozidiel na každodenné používanie v najrozličnejších situáciách je pre zákazníka zo zásady veľmi dôležitým atribútom. Preto sa pri vývoji kladie veľký dôraz na intuitívnu logiku obsluhy, zodpovedajúcu haptiku a ergonomické ovládanie, ako napríklad jednoduchú manipuláciu s tretím radom sedadiel pri sklápaní a vyklápaní.

Spektrum používania SUV je pritom veľmi široké a zahŕňa napr. kratšiu trať off-road k víkendovému domčeku v Apalačských vrchoch na výhodnom pobreží, ale aj dovolenku na pláži Venice Beach v Kalifornii. Túto triedu automobilov si stále viac cenia v USA aj ženy, ktoré vozidlom vozia deti do školy, alebo absolvujú krátku cestu do nákupného strediska.

Biebl-Walther uvádza príklad zvyklostí amerických vodičov: „Mnoho Američanov trávi v aute značne viac času ako my Európania. Pri dlhých cestách do práce je napríklad bežné v aute raňajkovať. Preto vnútorné vybavenie, ako sú odkladacie priestory, zásuvky alebo držiaky na poháre, majú pre vodiča úplne iný význam. V modeli Audi Q7 sme tieto požiadavky optimálne presadili.“

Ďalší príklad rozličných požiadaviek zákazníkov: ten, kto je s Audi Q7 často na dlhých cestách v USA, kladie mimoriadny dôraz na možnosti rozptýlenia vo vozidle, takzvaný infotainment. Popri ultra krátkych vlnách, ktoré sú bežné v Nemecku, používa zákazník v USA alebo Kanade napríklad aj rádio so strednými vlnami a satelitné rádio. „Zatiaľ čo sa v Európe mobilné satelitné rádio doteraz ešte neponúka, táto technológia je v USA už štandardom. Preverujeme funkčnosť, komfort obsluhy a kvalitu prijímania týchto systémov za používateľských podmienok v celej Severnej Amerike“, hovorí Biebl-Walther.
V záujme maximálneho priblíženia sa zákazníkom sme dbali aj na výber vodičov: ide totiž o "úplne normálnych" amerických vodičov. Títo testovací jazdci vypĺňali dotazníky a súhlasili s tým, že sa ich jazdné profily vo vozidlách zaregistrujú a toky údajov meracích zariadení sa zaznamenajú. Neskôr sa tieto údaje podľa najrozličnejších kritérií vyhodnocujú.

Modely Audi Q7 sú takýmto spôsobom v testovacom nasadení medzi východným a západným pobrežím, aby potom v rukách zákazníkov perfektne fungovali aj pri pálčivom teple, mrazivom chlade, v hustom prachu a rovnako hustej premávke.

Popri vývoji vozidla sa v USA konajú stále znovu aj veľké skúšobné jazdy, pri ktorých predstavenstvo a vrcholový manažment spoločnosti AUDI AG skúšajú srdce a obličky vozidiel. Pri jednej z nich sa šplhalo Audi Q7 na asi 4 300 metrov vysoký špicatý vrch. Tento vrch dal predvádzaciemu vozidlu Audi svoje meno, s ktorým na motoristickej show v Detroite v roku 2003 odpálil štartovací výstrel pre Q7.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /AUDI/