Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Prototyp FCX Concept s novými palivovými článkami
04. júl 2007 @ 09:15:08 CEST, poslal k.zechmeister

HONDA Honda predstavila palivové články novej generácie vo funkčnom prototype FCX Concept. FCX Concept je vybavený novo vyvinutým kompaktným a súčasne vysoko účinným systémom Honda FC Stack, nízkou karosériou a krátkou prednou časťou. Toto konštrukčné riešenie umožnilo vytvorenie komfortnej priestornej kabíny s futuristickým dizajnom a súčasne sa podarilo výrazne zvýšiť výkon a šetrnosť vozidla k životnému prostrediu.

Aby bolo možné splniť cieľ spoločnosti Honda, pokiaľ ide o výrazné zlepšenie ekologickej šetrnosti aj jazdných výkonov, je FCX Concept vybavený platformou palivových článkov V Flow tvorenou kompaktnou, avšak mimoriadne účinnou jednotkou palivových článkov umiestnenou v inovovanom stredovom tuneli.

Zväčšíme? Zväčšíme?

Vďaka tomu sa dizajnérom podarilo vytvoriť elegantný sedan s nízko položeným ťažiskom, čo by bolo u konvenčného vozidla s palivovými článkami obtiažné. Nová jednotka palivových článkov je o 20% menšia a o 30% ľahšia než u predchádzajúcej verzie prototypu FCX, zatiaľ čo jej výkon je o 14 kW vyšší, rovných 100 kW. Hnací motor bol umiestnený súoso s prevodovkou čo umožnilo zmenšenie rozmerov celého ústrojenstva. Výkon motora je o 15 kW vyšší. Maximálny výkon motora je 95 kW (129 PS) a krútiaci moment je 256 Nm. Celkovo je hnacia jednotka približne o 180 kg ľahšia než u predchádzajúcej verzie FCX a má o 40% menší objem. Výsledkom je zlepšená energetická účinnosť a výkon, ale v neposlednom rade hlavne priestornejší interiér. Rozmery vozidla sú 4 760 x 1 865 x 1 445 mm a maximálna rýchlosť je 160 km/h.

Zatiaľ čo u predchádzajúcich jednotkách palivových článkov vodík a voda vytvorená pri výrobe elektriny prúdili horizontálne, u nového FCX Concept je smer toku vertikálny. Vďaka tejto zmene ide pre lepší odvod vzniknutej vody využiť gravitáciu, čo umožnilo významné zlepšenie odtoku vody, ktorý je kľúčový pre dosiahnutie vysokého výkonu palivových článkov. Výsledkom je stabilný výkon v širokom rozmedzí podmienok a vyšší výkon pri menších rozmeroch celého zariadenia. Výrazne sa zlepšilo taktiež štartovanie pri nízkych teplotách, ktoré umožňuje štarty pri teplotách o 10˚C nižších než u predchádzajúcej verzie FCX, teda až pri mínus 30˚C.

Zväčšíme? Zväčšíme?

Ako pomocný zdroj energie je pri prototype FCX Concept použitá kompaktná, vysoko účinná lithium-iontová batéria, ktorá prispieva k vysokému výkonu a k zmenšeniu rozmerov celého hnacieho ústrojenstva. Zlepšenie účinnosti hlavných súčastí hnacieho ústrojenstva umožnilo zvýšenie dojazdovej vzdialenosti vozidla, približne o 30% v porovnaní s predchádzajúcou verziou FCX, na 570 km. Energetická účinnosť automobilu je mimoriadne vysoká a dosahuje hodnotu približne 60%, teda trojnásobku v porovnaní s vozidlami vybavenými benzínovým motorom, dvojnásobku v porovnaní s hybridnými vozidlami, a je tiež o 10% vyššia než u predchádzajúcej verzie FCX.

Medzi ďalšie zvláštnosti patrí čalúnenie sedadiel a obloženie dverí vyrobené z tkanín vyvinutých spoločnosťou Honda (Honda Bio Fabric), čo sú rastlinné materiály s vynikajúcou odolnosťou voči starnutiu spôsobenému slnečným žiarením. Medzi ďalšie vylepšenia uľahčujúce používanie vozidla patrí elektronické radenie (Shift-by-Wire) a novo skonštruovaná prístrojová doska s ľahko čitateľným údajom o spotrebe vodíka.

Nový automobil poháňaný palivovými článkami, ktorý by mal byť na trh v Japonsku a v USA uvedený v roku 2008 obmedzeným predajom, bude vybavený technológiami vychádzajúcimi z prototypu FCX Concept. Tento nový model prinesie novú dimenziu potešenia z jazdy s vedomím šetrnosti k životnému prostrediu, ktorú pri vozidlách s benzínovými motormi nie je možné dosiahnuť.

Zdroj: Hana Štorkánová, Public Relations, Honda Česká republika, spol. s r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /HONDA/