Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Hospodárenie, výrobky a história firmy TATRA
22. október 2007 @ 09:58:52 CEST, poslal j.cvopa

TATRA V októbri roku 2006 sa novým vlastníkom akciovej spoločnosti TATRA stala spoločnosť Blue River, s.r.o., ktorá za majoritný balík 80,51 percent akcií zaplatila americkej spoločnosti Terex Corporation približne 26,2 milióna USD.

Súčasťou transakcie bolo tiež prefinancovanie úveru vo výške zhruba 31,6 milióna USD, ktorý Tatre v minulosti poskytla americká spoločnosť Terex Corporation, predchádzajúci väčšinový vlastník automobilky. Spoločnosť Blue River, ktorej názov bol v krátkej dobe zmenený na TATRA Holdings, reprezentuje skupinu štyroch českých a zahraničných investorov, za ktorých jedná súčasný predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Tatry Ronald A. Adams.

Zmienenými štyrmi vlastníkmi TATRA Holdings sú KBC Private Equity, významná investičná spoločnosť sídliaca v Bruseli, Vectra Ltd of United Kingdom, ďalej americký investor a úspěšný podnikateľ pán Sam Eyde a spoločnosť Meadow Hill vlastnená Ronaldom A. Adamsom a jeho manželkou. Spoločným záujmom nových vlastníkov Tatry je úspešne túto firmu rozvíjať a napomôcť jej k ďalšej expanzii na svetových trhoch. O tom, že sa im to darí, vypovedajú najlepšie výsledky hospodárenia. Majitelia Tatry v súčasnej dobe investujú nielen do vývoja výrobku, do nových technológií a zariadení, ale tiež do zlepšenia pracovného prostredia a sociálneho zázemia i do vzdelávania svojich zamestnancov.

Minulý rok so ziskom
Akciová spoločnosť TATRA na základe auditovaných konsolidovaných výsledkov (zahŕňajú výsledky materskej automobilky a všetkých dcérskych spoločností) dosiahla v roku 2006 tržieb v hodnote 6,062 miliardy českých korún, čo je o 15 percent viac, než v predchádzajúcom roku 2005, a dosiahla zisk 395 miliónov českých korún. Samotná TATRA, a. s. dosiahla v minulom roku tržieb 4,465 miliárd korún, čo je o 22 percent viac než v roku 2005, a vykázala zisk 261 miliónov českých korún.

Automobilka predala v roku 2006 celkom 1607 nákladných vozidiel, keď v roku 2005 to bolo 1309 automobilov. Predaj vojenských vozidiel tvoril v minulom roku 30 %, ostatných 70 % pripadalo na civilné verzie nákladných automobilov. Na dosiahnutých predajoch a medziročnom raste sa najvýznamnejšie podieľali predovšetkým teritóriá Českej republiky, Slovenska, Ruska a Indie. Všetky dcérske spoločnosti Tatry dosiahli v roku 2006 rast tržieb a rovnako tak všetky zakončili rok 2006 kladným hospodárskym výsledkom. Zisk u jednotlivých spoločností mal tieto hodnoty: Taforge a.s. 19 miliónov Kč, Tafonco a.s. 27 miliónov Kč a Tawesco, s.r.o. rekordných 48 miliónov Kč.

V úspešnom trende hospodárenia pokračuje TATRA aj v tomto roku. V prvom polroku 2007 predala spoločnosť 1073 vozidiel (z toho 369 v rozložených sadách), čo je o 465 viac než za január až jún minulého roku, kedy predaj predstavoval 608 áut (z nich bolo 60 v rozložených sadách). Najviac nákladných tatier bolo exportovaných zákazníkom do Indie, Ruska a Európy vrátane domáceho českého trhu. Celkový export predstavuje okolo 80 % produkcie. TATRA Kopřivnice získala prestížne ocenenie „Spoločnosť roka 2006“ v oblasti vojenskej techniky. Cenu za vynikajúce výsledky v oblasti vývoja, výroby i obchodu udelila Tatre redakcia expertného magazínu CDAI Review. Toto významné ocenenie prevzal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Ronald A. Adams.

Slovenský trh
V posledných štyroch rokoch mal predaj nákladných vozidiel TATRA v civilnom prevedení nasledujúci priebeh. V roku 2004 odobrali slovenskí zákazníci 97 vozidiel, v roku 2005 to bolo 160 kusov, rok 2006 znamenal len mierny pokles na 135 dodaných vozidiel a výhľad pre tento rok predstavuje približne 165 civilných vozidiel pre tento trh. Najčastejším artiklom sú podvozky pre účelové nadstavby, ktorých najväčším odberateľom je spoločnosť CSM Tisovec. Tá na podvozky montuje predovšetkým univerzálne dokončovacie stroje (UDS) a vozidlá potom ďalej expeduje z 90 % percent na ruský trh. Tiež veľmi dobrá spolupráca funguje už roky so slovenskou firmou Kobit, vyrábajúca nadstavby pre údržbu ciest a diaľnic, spolupracujeme taktiež s drobnými nadstavbármi, ktorí vyrábajú lesovozy, sklápacie korby, valníky či domiešavače a i. Po podvozkoch pre účelové nadstavby exportujeme na Slovensko predovšetkým rôzne sklápačové prevedenia vozidiel smerujúce do segmentu stavebníctva.

Slovenskú dílerskú sieť Tatry tvoria 4 firmy zastrešené spoločnosťou TATRA Slovensko. Najaktívnejším dealerom je spoločnosť GTB Liptovský Hrádok. Slovenskí díleri sa prezentujú na regionálnych výstavách vo svojich teritóriách, usporadúvajú predvádzacie akcie vozidiel TATRA a inzerujú v regionálnych médiách. Slovenský trh je taktiež odberateľom vojenských aplikácií vozidiel, ktorých ročný odber pre Armádu SR sa počíta v desiatkach kusov.

Konkurenčná výhoda
podvozok 6x6 Značka TATRA predstavuje širokú škálu nákladných automobilov unikátnej koncepcie, vďaka ktorej preukazujú jej vozidlá vynikajúce vlastnosti nielen na cestách, ale hlavne v náročných terénnych a klimatických podmienkach. Vysoká priechodnosť najťažším terénom pri vysokom užitočnom zaťažení, jednoduchá údržba a spoľahlivosť sú hlavnými prednosťami všetkých typov. Jedinečná konštrukcia podvozkov TATRA zahŕňa niekoľko chránených technických riešení. Podvozok s centrálnou nosnou rúrou je svetový unikát, ktorý vznikol v Tatre pred viac než 80 rokmi. Od tej doby bol preverený v náročných prevádzkových podmienkach všetkých svetových kontinentov. Vozidlá úspešne zdolali takmer všetky typy terénov na zemeguli. Centrálna rúra a s ňou pomocou priečnikov spojený zváraný rám tvoria extrémne tuhý nosný systém vozidla, ktorý je proti klasickej rámovej koncepcií výrazne tuhší v krute a ohybe. Technické pramene uvádzajú hodnoty 5 – 10x vyššia tuhosť v krute a až 5x vyššia tuhosť v ohybe v porovnaní s vozidlami klasickej koncepcie. Dôležitou skutočnosťou je fakt, že extrémna tuhosť podvozku je výsledkom spojenia centrálnej rúry a rámu. Dlhodobé merania a výpočty ukazujú že centrálna rúra prispieva k torznej tuhosti podvozku z 50 – 70 %.

podvozok 6x6 Vysoká tuhosť nosnej štruktúry ovplyvňuje rozhodujúcim spôsobom jazdné vlastnosti a namáhanie rámu a nadstavieb. Ohybová tuhosť ovplyvňuje predovšetkým pohodlie jazdy (menšie nároky na uloženie kabíny vodiča). Krutová tuhosť ovplyvňuje stabilitu a riaditeľnosť vozidla (vysoká priečna stabilita pri jazde v zatáčkach, na vozovkách s priečnym sklonom a v členitom teréne). Preukázateľne znižuje namáhánie zváraného rámu a nadstavieb (cisterny, žeriavy atď.), čo umožňuje jednoduchšie upevnenie nadstavieb. Podvozok tatrováckej koncepcie môže fungovať bez zváraného horného rámu, to znamená, že niektoré nadstavby môžu byť pripojené pomocou priečnikov priamo k centrálnej rúre, čo znižuje nadstavbárom materiálové náklady na pomocný rám a umožňuje zvýšiť užitočné zaťaženie nadstavby. Podobné riešenie si nemôže klasická koncepcia vozidla s rebrinovým rámom dovoliť. Tuhá nosná štruktúra podvozku v spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje až o 30 % vyššiu rýchlosť jazdy v teréne v porovnaní s vozidlami klasickej koncepcie pri zachovaní komfortu jazdy.

Vlastné motory Euro 4
Rovnako ako motory TATRA rady T3C-928 Euro 3 sú motory TATRA rady T3D-928 Euro 4 vidlicové osemvalce chladené vzduchom priamo preplňované výfukovým turbodúchadlom s reguláciou plniaceho tlaku obtokom turbíny a chladením plniaceho vzduchu. Bol zachovaný zdvihový objem motora 12.667 cm3 i konštrukcia motora s valivo uloženým kľukovým hriadeľom, samostatnými liatinovými valcami a hliníkovými hlavami a rozvodom OHV. Priamo na motore je uložený chladiaci ventilátor i chladiče oleja a plniaceho vzduchu, takže motor s chladiacou súpravou tvorí jediný kompaktný celok. Pre zníženie obsahu škodlivín vo výfukových plynoch bolo nutné novo optimalizovať spaľovací proces. Požadované zníženie emisií pevných častíc bolo dosiahnuté predovšetkým starostlivým zladením geometrie spaľovacieho priestoru, parametrov sacieho kanálu a parametrov vstrekovacej súpravy, predovšetkým vstrekovacích trysiek. Optimalizácia sa dotkla tiež práce turbodúchadla.

Do výfukového traktu vozidla je vradený katalyzátor, ktorý pre svoju funkciu vyžaduje vstrekovanie známeho aditíva AdBlue. O správne množstvo sa stará dávkovacia jednotka umiestnená na ráme vozidla. Tá na základe signálov príslušných snímačov vyhodnocuje aktuálny stav výfukových plynov (množstvo, teplotu a koncentráciu NOx) a tomu prispôsobuje vstrekované množstvo činidla. Tým je zaistené dostatočné zníženie obsahu oxidov dusíku vo výfukových plynoch a zároveň je zabránené predávkovanie činidla, ktoré by viedlo k vzniku nežiadúcich emisií čpavku. Pre AdBlue je na vozidle vytvorená samostatná nádrž, umiestnená vedľa nádrže palivovej.

Nové motory TATRA prinášajú zákazníkom od roku 2006 tradičné výhody jednoduchej, robustnej a kompaktnej stavby spojenej s maximálnou ohľaduplnosťou k životnému prostrediu. Vzduchom chladený motor TATRA rady T3D-928 Euro 4 SCR (maximálny výkon 280 kW/1800 Nm alebo 325 kW/2100 Nm) je jediným na svete, ktorý plní emisné normy Euro 4 bez použitia elektronicky riadeného vstrekovacieho čerpadla. Podľa špecialistov TÜV, ktorí v roku 2006 boli garantmi úspešnej certifikácie, má motor potenciál na to, aby dokázal splniť i následné emisné normy Euro 5, ktoré vstúpia do účinnosti pravdepodobne v roku 2009.

Pre civilný sektor
T 815.2 8x8 Základná modelová rada TERRN01 ponúka trambusové podvozky, valníky a sklápače určené pre civilný sektor. Aplikácie pohonu 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Názov KING FRAME zdobí kombinované pérovanie pozostávajúce z mechanických listových alebo vinutých pružín a vysokotlakových vzduchových vlnovcových pružín. Rada vozidiel je priamym nástupcom obchodnej rady T 815-2 EURO II. Dôsledná unifikácia jednotlivých skupín vozidla zaisťuje rozumný počet výroby jednotlivých verzií automobilu. Pod sklopnou kabínou je možné na prianie zákazníka zabudovať nielen klasický vzduchom chladený osemvalec Euro 3 alebo Euro 4 SCR vlastnej konštrukcie i výroby, ale aj niektorý z vybraných kvapalinou chladených agregátov cudzej proveniencie.

Druhou civilnou radou je T 163 (predtým Jamal). Trojnápravové sklápače a stavebné dumpre s kapotovou kabínou určené pre prácu v najťažšom teréne. Typické vozidlo TATRA T 163 Jamal typového označenia 320 SK4 je v procese homologizovania na v súčasnosti platný emisný predpis Euro 4. Kapota motora je odklopná a zaisťuje tak ľahký Tatra Jamal 36ESK8 prístup k motoru pri jeho údržbe. Je laminátová s vnútorným krytom z oceľového plechu, ktorý znižuje prestup hluku a umožňuje prúdenie teplého vzduchu od motora. Kabína je celokovová, vybavená dvoma systémami kúrenia - závislým olejovým kúrením a nezávislým naftovým kúrením. Korba je dodávaná vo variante o objeme 12 m3. Je konštruovaná ako jednostranná s odklopným zadným čelom. Môže byť vyhrievaná pomocou výfukových plynov s možnosťou prepínania do tlmiča výfuku. V ponuke je tiež varianta ťažkého dumpra TATRA Jamal s typovým označením T 163 320 SKT s „ťažkými“ redukciami v nábojoch kolies. Jedná sa o vozidlo zaradené do kategórie pracovný stroj, určené k prevádzke a preprave nákladu mimo verejné pozemné komunikácie. Objem korby činí 14 m3 a užitočné zaťaženie cca 24 t. Dumper je oprávnený i k jazde na pozemných komunikáciách a to bez nákladu a s trvale zapnutým vonkajším osvetlením.

Pre špeciálne využitie
Tatra T 815 8x8.2 ARMAX Špeciálnu výrobu predstavujú modelové rady ARMAX, T 815-6 FORCE, novinka roku 2007 T 815-7 a zákaznícky projekt T 810. Modelovú radu ARMAX tvoria predovšetkým trambusové podvozky, valníky a vozidlá so špeciálnymi nadstavbami určené pre potreby armádnych zložiek. Aplikácie 4x4, 6x6 a 8x8 vychádzajú z civilného programu TERRN01 a sú prispôsobené vojenskej službe. Všetky hlavné agregáty a diely sú zhodné s civilným prevedením. Podvozky rady ARMAX sú vybavené kombinovaným systémom pérovania zadných náprav King Frame s automatickým nastavovaním svetlej výšky vozidla, automatickým nastavovaním bŕzd, nápravami pre použitie dvoj i jednomontáže pneumatík a sú bez kolesových redukcií. Vojenské úpravy sa prejavujú hlavne vybavením vozidiel taktickými pneumatikami, centrálnym dohusťovaním, ďalej vybavením kabíny držiakmi zbraní, filtroventiláciou, maskovacím osvetlením, rádiostanicou atď. Vozidlá umožňujú brodivosť až do výšky 1200 mm. U rady ARMAX sú používané vzduchom chladené motory TATRA v kombinácií s manuálnou prevodovkou TATRA. Na prianie možno vozidlá vybaviť i kvapalinou chladenými motormi rovnako, ako je tomu aj u rady TERRN01.

Tatra T 815 10x10 FORCE Vozidlá rady T 815-6 FORCE sú uprednostňované hlavne mimoeurópskymi zákazníkmi. Vyznačujú sa použitím kvapalinou chladených motorov v kombinácii s automatickou prevodovkou Twin Disc, ktorá je zakomponovaná do centrálnej nosnej rúry. Vozidlá sú plnopohonné, v prevodovke je zakomponovaný delič krútiaceho momentu. Ďalšou odlišnosťou od rady ARMAX je použitie náprav s kolesovými redukciami, a to v dvoch možných typoch sprevodovania. Samozrejmosťou je možnosť vozidlo vybaviť centrálnym dohusťovaním pneumatík. Kabíny vozidiel sú prakticky zhodné s radou ARMAX. Rada vozidiel siaha od aplikácií 6x6, 8x8 cez 10x10 až k unikátnemu prevedeniu 12x12. U posledných dvoch menovaných sú kolesá poslednej, resp. posledných dvoch náprav riadené a pohon týchto náprav je odpojiteľný. Zákazník má na výber kvapalinou chladené motory značiek Deutz, Cummins, či Caterpillar.

Novinka roku 2007
Nová rada vozidiel T 815-7 je špeciálne konštruovaná pre prevádzku v ťažkom teréne a v tvrdých klimatických podmienkach, pre službu v armádnych zložkách, podporu mierových misií či k nasadeniu do bojových operácií alebo vojenských konfliktov po celom svete. Podvozok vychádza opäť z koncepcie tuhej chrbticovej rúry s výkyvnými a nezávisle zavesenými poloosami. Jednotlivé modely novej rady vykazujú vysokú mieru unifikácie. V ich konštrukcií možno využiť niekoľko rôznych motorov a konštrukčné skupiny hnacích traktov – vzduchom chladené vznetové motory TATRA V8 s priamym vstrekom paliva, medzichladičom stlačeného vzduchu v emisných špecifikáciách Euro 2, Euro 3 a Euro 4. Vozidlá môžu byť vybavené tiež niektorými modelmi kvapalinou chladených motorov Cummins alebo Caterpillar a manuálnymi či automatickými prevodovkami.

Tatra T 815-7 6x6 Nové vozidlá môžu byť samozrejme využívané pre prepravu osôb, avšak vďaka konštrukcií krutovo a ohybovo mimoriadne stabilného podvozku a nízkemu prenosu vibrácií a otrasov sú extrémne vhodné pre prepravu zásobníkov a kontajnerov, prepravu špeciálneho a citlivého vojenského materiálu a nadstavieb so špeciálnym určením ako sú, prepravníky munície, elektronické zariadenia, radarové a iné nadstavby. Celokovová sklopná kabína je k dispozícii v dvoch prevedeniach – dvojdverová pre prepravu až 4 osôb alebo predĺžená dvojdverová s lôžkom pre prepravu až 6 osôb. Nízka stavba kabíny dovoľuje jednoduchú leteckú prepravu v prostriedkoch C-130 Herkules. Konštrukcia kabíny s plochou podlahou umožňuje dodatočnú montáž prídavného pancierovania v troch stupňoch ochrany podľa STANAG 4569. Vozidlá možno vybaviť navijakom, buldozérovou radlicou a centrálnym dohusťovaním pneumatík. Rada T 815-7 siaha od prevedenia 4x4 s celkovou hmotnosťou 15 t až po prevedenie 10x10 s riadením na štyroch nápravách. Napriek tomu, že sú vozidla tejto rady primárne určené pre armádne využitie, možno ich kvôli nízkej stavbe použiť aj v civilnom sektore, ako podvozky pre hasičské, žeriavové a iné špeciálne nadstavby.

Projekt T 810
Tatra T 810-1 Zákaznícky projekt plnopohonného stredného terénneho nákladného vozidla v prevedení 6x6 s rebrinovým rámom a portálovými nápravami určený pre Armádu Českej republiky. Je vybavený šesťvalcovým motorom Renault Dxi7 v prevedení Euro 3 a trojmiestnou kabínou, ktorá má zodolnenú pancierovanú podlahu na úroveň balistickej ochrany Level 1, upravenú strechu s lafetáciou pre guľomet, prielez a ďalšie dielčie úpravy pre vojenské použitie. Vo výbave vozidla nechýba navijak a centrálne dohusťovanie pneumatík. Pérovanie prednej nápravy je mechanické s vinutou pružinou, zadné nápravy sú odpružené vahadlovými listovými pružinami.

110 rokov výroby automobilov
Je tomu už 110 rokov, kedy z brán kopřivnického závodu vyšiel prvý vyrobený automobil - slávny Präsident, ktorý tak odštartoval históriu dnešnej svetoznámej automobilky TATRA. Prvá diaľková jazda Präsidenta sa uskutočnila v máji roku 1898 a viedla z Kopřivnice do Viedne, kde bol automobil predstavený na jubilejnej výstave v rotunde viedenského Prátra a stal sa vtedy centrom pozornosti návštevníkov. Pre zaujímavosť - trať z Kopřivnice do Viedne v dĺžke 328 kilometrov vtedy urazil za 14,4 hodiny čistého jazdného času, čo zodpovedá dosiahnutej priemernej rýchlosti 22,62 kilometrov za hodinu. Originál osobného automobilu Präsident je teraz trvalo k videniu v Národnom technickom múzeu v Prahe, jeho replika z roku 1977 v Technickom múzeu v Kopřivnici.

Rok za Präsidentom opustil závod prvý nákladný automobil s nosnosťou 2,5 t a postupne sa rozbiehala výroba osobných automobilov kočiarového typu. V roku 1905 prišiel znovu pracovať do kopřivnického závodu konštruktér Hans Ledwinka a pod jeho rukami začali vznikať nové technické koncepcie vozidiel s pokrokovým riešením motora, prevodovky i podvozku. Tatra 11 V zime roku 1919 skončili skúšky vozidiel typu U v mimoriadne obtiažnych podmienkach Vysokých Tatier a objavil sa návrh pomenovať po týchto veľhorách továrne výrobky. Nápad sa ujal a v roku 1920 bola stará firemná značka NW úplne nahradená názvom TATRA.
Súčasne s dokončením ďalších nových prevádzok prišla v roku 1923 automobilka TATRA na trh s ľudovým vozidlom TATRA 11, ktorého konštrukcia znamenala úplný prevrat v dosiaľ platných konštruktérskych zásadách. Toto vozidlo s chrbticovým rámom s centrálnou nosnou rúrou, výkyvnými polonápravami bez kĺbov a vzduchom chladeným motorom bolo projektom už zmieneného vynikajúceho konštruktéra Hansa Ledwinky.

Nová originálna koncepcia podvozku vstúpila do dejín automobilizmu ako koncepcia tatrovácka. Tatra 111 V tridsiatych rokoch minulého storočia prišla TATRA na trh s celou škálou nových typov vozidiel. Boli to mimo iné typy T 30/52, T 52 a T 54 so vzduchom chladenými štvorvalcovými motormi, T 70 so šesťvalcom či T 80 s dvanásťvalcom. Úplnú senzáciu spôsobilo na pražskom autosalóne v roku 1931 predstavenie malého štvorvalca TATRA 57, ľudovo nazývaného „Hadimrška“. Ďalším dôležitým medzníkom vo výrobe automobilov v Kopřivnici bola TATRA 77, ktorá sa stala vo svete prvým sériovo vyrábaným aerodynamickým automobilom so samonosnou karosériou. Snáď najobľúbenejším nákladiakom bola v histórii automobilky TATRA 111, ktorá sa vyrábala 21 rokov a bola vyrobená v neprebernom množstve modifikácií pre civilné i vojenské použitie. Jej popularita došla až tak ďaleko, že na Ďalekom Sibíri jej postavili ruskí užívatelia z vďačnosti vlastný pomník.

Špecializácia Tatry
V roku 1971 bolo rozhodnuté o špecializácii Tatry na výrobu ťažkých terénnych vozidiel, v nadväznosti na tento fakt bola postupne utlmovaná produkcia osobných vozidiel, až bola v druhej polovici 90. rokov úplne ukončená. Po známych a spoľahlivých radách nákladných vozidiel T 138, T 148 a T 813 prišli v roku 1982 kopřivnícki konštruktéri s modelom vozidla s trambusovou kabínou vodiča pod typovým označením T 815. Rada T 815 je pre vývoj tatrováckeho vozidla dôležitá predovšetkým v tom, že v rámci jej výroby došlo k rozhodnutiu o ďalšom vývoji vzduchom chladeného vidlicového osemvalca s preplňovaním a medzichladičom stlačovaného vzduchu, smerom k emisným špecifikáciám Euro 0 až Euro 4. Zo 177 kW/240 k a 850 Nm sa motor s celkom minimálnymi konštrukčnými zásahmi dostal až na súčasných 325 kW/442 k a 2100 Nm krútiaceho momentu.

Istým prelomom vo výrobe sa stal zákaznícky projekt Liwa (1996). Na základe požiadaviek koncového odberateľa bol do vozidla T 816 8x8 úspešne implantovaný kvapalinou chladený motor KHD Deutz a automatická prevodovka Twin Disc. Víťazný tender pre armádu Spojených arabských emirátov neznamenal len sériu 1127 vozidiel vyrobených a dodaných behom osemnástich mesiacov, ale tiež výrazný posun v stratégii výroby. Bolo založené oddelenie špeciálnych projektov. Do budúcna už bola armádam ponúkaná špecializovaná výroba. Postupne vznikli modelové rady vozidiel ARMAX (1999) a FORCE (1999). Prvé vychádzali z civilnej produkcie T 815, ktorá prijala pomenovanie TERRN01 (1997), a tzv. militarizácia pripravovala vozidlá vhodné pre použitie v špeciálnych službách. Druhá rada špeciálov FORCE stavala na možnostiach zabudovania motorov a prevodoviek cudzej proveniencie do originálnej tatrováckej koncepcie automobilu. Skúsenosti so zástavbou kvapalinou chladených motorov sa odrazili tiež v možnosti takto vybaviť aj civilné verzie TERRN01. Pre prácu v najťažšom teréne vznikla civilná rada T 163 (Jamal, 1999). Vozidlá, ktoré mali po dlhej dobe dominancie trambusového usporiadania kapotovú kabínu.

Vzduchom chladené motory do roku 2013
Bosch SCR technológia (Zdroj: www.urseta.cz) Výrazný úspech dosiahla TATRA na poli vývoja vlastných vzduchom chladených motorov. Najprv ako prvá a jediná na svete homologizovala vznetový motor V8 s preplňovaním, medzichladičom stlačovaného vzduchu a mechanickým vstrekovacím čerpadlom s emisnou špecifikáciou Euro 3. Neskôr v roku 2006 po vybavení motora systémom technológie SCR (úprava výfukových plynov vstrekovaním roztoku AdBlue – 32,5 % roztok močoviny vo vode) tiež ako špecifikáciu Euro 4. I tento krok je bezprecedentným prvenstvom v rámci svetovej automobilovej konštrukcie. Vyplňuje sa tak predpoveď z rokov 1988/1989, že TATRA je schopná ponúkať svoje vozidlá s originálnymi vzduchom chladenými motormi zákazníkom minimálne do rokov 2010 až 2013! V roku 2009 pravdepodobne vstúpi do platnosti regulácia škodlivín vo výfukových plynoch známa pod označením Euro 5, avšak podľa odborníkov vo VÚMV TÜV (technickej a legislatívnej autority v ČR, ktorá je schopná posúdiť homologizáciu spaľovacích motorov z hľadiska emisných noriem) je motor T3D-928 schopný dosiahnuť požadované hodnoty. Rok sto desiateho výročia zahájenia výroby automobilov v Kopřivnici priniesol okrem iného do štandardnej ponuky novú radu vozidiel T 815-7. Sto desať rokov po zahájení výroby automobilu so spaľovacím motorom je značka TATRA stále na vrchole automobilovej konštrukcie.

Zdroj: TATRA, a.s.
Preklad: jc


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TATRA/