Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Najžiadanejším alternatívnym palivom je etanol
21. január 2008 @ 11:17:45 CET, poslal j.cvopa

SCANIA Vzrastajúce ceny ropy nútia jednotlivé krajiny vážne sa zaoberať alternatívnymi zdrojmi energie. Svetové metropoly sa prikláňajú k alternatívnym zdrojom energie stále častejšie.

Scania Najžiadanejšou celosvetovou alternatívou je stále etanol, ktorý možno vyrábať biologickou cestou. Svetové metropoly môžu nájsť inšpiráciu v Štokholme, kde jazdí viac ako 400 mestských autobusov na etanolový pohon.

Neustále sa zvyšujúce ceny ropy a vzrastajúce obavy z globálneho otepľovania nútia vlády jednotlivých krajín, aby sa vážne začali zaoberať alternatívnymi a udržateľnými zdrojmi energie pre dopravu. To sa z veľkej časti dotýka aj veľkých miest či metropol, ktoré majú zvýšené požiadavky na mestskú verejnú dopravu. Tieto problémy sa podarilo vyriešiť švédskemu Štokholmu. Nadnesene sa dá povedať, že autobusy v Štokholme jazdia na cukor a zvyšky vínnej révy.

Dve dekády skúseností
Štokholmská mestská verejná doprava (SL) v súčasnej dobe prevádzkuje najväčší vozidlový park autobusov na etanolový pohon na svete. Všetkých 400 etanolových autobusov dodala švédska automobilka Scania. Od decembra jazdí v Štokholme 10 nových etanolových autobusov s treťou generáciou etanolových motorov Scania, ktoré sú zároveň testované pre použitie v distribučných vozidlách.

Scania začala vyvíjať autobusy na etanol v spolupráci s dopravnou spoločnosťou SL už na konci 80. rokov dvadsiateho storočia. Potrebu a využitie tieto autobusy dokazujú v rušných štokholmských uliciach už viac ako 20 rokov a málokto vo Švédsku pochybuje o ich funkčnosti a význame najmä pre životné prostredie. V porovnaní s dieselovým motorom dokáže motor poháňaný etanolom vyprodukovať až o 90% menej oxidu uhličitého.

Budúcnosť etanolu je v celulóze
Scania Etanol sa okrem minimálneho dopadu na životné prostredie vyznačuje v porovnaní s tradičnými palivami pomerne jednoduchou výrobou. Napríklad etanol pre štokholmské autobusy dodáva švédska spoločnosť Sekab, ktorá pre spoločnosť SL ročne spracúva a dodáva 20 000 m3 etanolu. Dve tretiny etanolu sa vyrábajú z tekutého odpadového produktu z blízkej celulózky. Zvyšná jedna tretina materiálu sa dováža a vyrába z brazílskej cukrovej trstiny alebo zo zvyškov vínnej révy z vinohradov v južnej Európe.

Napriek tomu, že výroba etanolu vo Švédsku nie je na takej vysokej úrovni ako napríklad v Brazílii, odborníci vidia vo výrobe etanolu veľkú budúcnosť. „S celulózou a odpadom z dreva prichádzajú nové a skvelé možnosti,“ tvrdí Jan Lindstedt, šéf priemyselného vývoja spoločnosti Sekab.

Zatiaľ čo proces získavania cukru zo suroviny sa líši v závislosti od zdroja, proces výroby etanolu z cukru je vždy rovnaký, podotýka Jan Lindstedt. „Pridáte kvasinky a necháte ich vyrobiť alkohol, ktorý následne predestilujete. Do štokholmských autobusov dodávame čistý etanol s päťpercentným podielom vody,“ dodáva Lindstedt.

Etanolová budúcnosť
Na jar minulého roka predstavila Scania ďalšieho člena rodiny etanolových autobusov. Hybridný etanolový autobus, ktorý dokáže znížiť emisie CO2 až o 90 percent, je schopný ušetriť až 25 percent paliva. Do pravidelnej mestskej prevádzky v Štokholme bude dvanásť etanolových autobusov vybavených hybridným systémom Scania uvedených v rokoch 2008 a 2009.

Zdroj: Mmd Corporate, Public Affairs & Public Relations Consultants


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/