Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ocenenia: „Euro Car Body Award“ pre Audi Q5
09. december 2008 @ 13:35:02 CET, poslal v.ptáček

AUDI Inteligentná ľahká stavba, dobrá aerodynamika a štíhla výroba – značka Audi získala za karosériu Audi Q5 renomovanú cenu Euro Car Body Award. Už tretí raz v priebehu šiestich rokov celosvetovo najvýznamnejšie ocenenie v tejto oblasti putovalo do Ingolstadtu ako dôkaz náskoku, ktorý má značka so štyrmi kruhmi v oblasti stavby karosérie.

V rokoch 2003 a 2006 už značka Audi získala Euro Car Body Award za karosérie modelov A8 a TT; ktoré sú vyrobené úplne alebo z veľkej časti z ľahkého hliníka technológiou Audi Space Frame (ASF). Pri performance-SUV Audi Q5 je naopak karoséria vyrobená z oceľového plechu a aj tu výrobca z Ingolstadtu vyvinul nové riešenia, udávajúce budúci smer. Vďaka svojej kompetencii pri využívaní takého materiálu ako je hliník poháňa Audi už mnoho rokov rozhodujúcim spôsobom pokrok dopredu aj v oblasti oceľovej konštrukcie karosérie.

Michael Dick, člen predstavenstva AUDI AG pre oblasť technického vývoja povedal: „Víťazstvo v tejto renomovanej súťaži nás napĺňa hrdosťou. Dokumentuje našu vedúcu rolu v oblasti stavby karosérie, ktorá je jednou z našich kľúčových kompetencií.“.

Frank Dreves, člen predstavenstva AUDI AG pre výrobu dopĺňa: „Tento úspech je aj vyznamenaním za nekompromisnú presnosť pri stavbe karosérií, s ktorou Audi pracuje. Či už pri dizajne, pri plánovaní výroby, pri výrobe nástrojov, pri stavbe karosérie, v lakovni alebo pri finálnej montáži – našim princípom je vždy maximálna kvalita.“

Cenu Euro Car Body Award, ktorú symbolizuje bronzová plastika, udeľuje odborná porota, schádzajúca sa na pozvanie Automotive Circle International (Hannover). Pri rokovaní v hesenskom Bad Nauheim zvolilo 550 medzinárodných expertov z oblasti stavby karosérie Audi Q5 pred dvanástimi konkurenčnými modelmi na prvé miesto.

Audi Q5 má najľahšiu surovú karosériu v segmente automobilov SUV strednej veľkosti – jej hmotnosť 355 kilogramov predstavuje špičkovú hodnotu v porovnaní s konkurenčnými modelmi. Aj v oblasti takzvaného koeficientu ľahkej stavby, ktorý je pomerom hmotnosti, torznej tuhosti a veľkosti, vedie karoséria Audi Q5 nad konkurenčnými modelmi. Dôvodom je koncentrované použitie ľahkých komponentov.

Deformačné členy, ktoré sú namontované vpredu na predných pozdĺžnych nosníkoch a spojovacie priečne nosníky medzi nimi sú vyrobené z hliníka; tento komplet má menšiu hmotnosť ako päť kilogramov. Niektoré plechové platne v zadnej časti podlahy karosérie sú valcované v rozdielnej hrúbke, čo prináša úsporu hmotnosti 1,9 kilogramu – aj pri týchto plechoch, označovaných ako „tailored roled blanks“ hrá Audi priekopnícku rolu. Kapota motora a dvere batožinového priestoru sú vyrobené z hliníka, čo prináša úsporu 15,7 kilogramu oproti oceľovému plechu.

Silným srdcom karosérie sú však takzvané tvarovo vytvrdzované ocele – tieto komponenty ultra vysokej pevnosti sa používajú na pozdĺžnych nosníkoch, na vystužení stredového tunelu, prahoch, stredných stĺpikoch karosérie a na priečnom nosníku prepážky medzi motorom a kabínou posádky.

Tieto materiály dodávajú karosérii extrémnu bezpečnosť pri náraze a vysokú tuhosť, sú základom pre presné jazdné vlastnosti a suverénny komfort. Pritom sú nezvyčajne ľahké.

S podielom 12 percent hmotnosti surovej karosérie majú tvarovo vytvrdzované diely celkovú hmotnosť 44 kilogramov, oproti konvenčným dielom úspora hmotnosti predstavuje 15 kilogramov. Pre výrobu to predstavuje znížené nároky na energiu, pre zákazníkov nižšiu spotrebu paliva.

Značka Audi vo svojom materskom závode Ingolstadt inštalovala dve vlastné výrobné linky pre diely z tvarovo vytvrdzovanej ocele. Platne podlahy karosérie z ocele legovanej bórom sa pomaly posúvajú cez dlhú pec, v ktorej sa zohrejú na teplotu vyše 900 stupňov; potom sa vo vodou chladených lisoch prudko ochladia na cca 300 stupňov. Pri tomto procese sa pevnosť materiálu v ťahu strojnásobí na špičkovú hodnotu cca 1.500 Megapascalov.

Okrem aspektov ľahkej stavby boli pri získaní ceny Euro Car Body Award v hre aj ďalšie faktory. Karoséria Audi Q5 sa vyznačuje príkladne nízkou hodnotou koeficientu aerodynamického odporu cx iba 0,33. Prispieva k nej aj takmer úplne zakrytá spodná časť karosérie.

Ďalšími silnými stránkami sú rozličné, inteligentne vyriešené procesy vo výrobe. Karoséria Audi Q5 sa vyrába v závode Ingolstadt maximálne flexibilne na tom istom páse ako karoséria kombi Audi A4 Avant, stupeň integrácie dosahuje takmer 100 percent. Pri spájaní plechov Audi využíva procesy high-tech, ako napríklad plazmatrónové zváranie – táto technológia umožňuje vytvoriť elegantnú nulovú špáru v miestach spojenia bočných dielov karosérie so strechou a zadným čelom.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s. r. o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /AUDI/